I dag släpptes rapporten ”Cykling i Sverige – En studie av variationen mellan regioner och kommuner” beställd av IF och Cykelfrämjandet om cyklandet i Sverige. Skribenten Krister Spolander har räknat ihop statistiken över cyklandet som personresande och konstaterar att Stockholms län hamnar näst sist på listan.
Vi ser att det skiljer sig ordentligt mellan olika städer i Sverige. Kronobergs län har flest cykelresor med 16 procent av personresandet. Sämst är Västernorrlands län på 1,9 procent och Stockholms län är näst sämst på 4,9 procent.
Intressant.
Krister Spolander noterar också i sin kommentar:
Stockholms län är bland dem som avsatte minst till cykelinvesteringar, både
som andel av planeringsramen och som antal kronor per invånare. Stockholms län uppvisar också med näst lägst cykelandel. Ett annat län med liten satsning och låg cykelandel är Västra Götaland.
Ett län i den andra änden på skalan är Kronoberg som tillhör dem som avsatte
mest till cykelinfrastruktur och som uppvisar störst cykelandelen bland länen.
Inget nytt under solen. Men vänta – vi pratar mätningar 2011 och 2012, hur ser det ut med den så kallade Cykelmiljarden då?
Krister Spolander igen:
Det är kanske överdrivet att tala om samband mellan dessa ekonomiska data och cykelandel. För det första handlar det om planerade cykelpengar. Det brukar aldrig bli så i realiteten. En väsentlig del av pengarna som avsätts till cykel har en tendens att försvinna för att användas i underbudgeterade motorinfrastrukturprojekt.
»Underbudgeterade motorinfrastrukturprojekt« Smaka på den.
IF:s trafiksäkerhetsforskare Iréne Isaksson-Hellman förtydligar ytterligare:
– Om vi vill att fler ska cykla måste det vara genomtänkta satsningar där olycksrisker för cyklister reduceras. Upplever inte cyklisterna att det är tryggt i trafiken kommer de inte att heller att välja cykeln som färdmedel.
Så skönt att någon annan säger det, så slipper vi låta som LP-skivor med hack i. Jag började precis bli trött på min egen röst.
Trots att siffrorna för Stockholms läns del ser ut som träck (själva staden verkar också få 5 procent enligt rapporten) så vill jag verkligen visa min uppskattning till Krister Spolander som i rapporten avslutar med att vända de urusla siffrorna till något positivt.
Den stora variationen mellan regioner och kommuner är emellertid positiv i en mening. Den visar på potentialerna. Varför skulle cykelandelen i Stockholms län inte kunna bli lika stor som i Kronobergs län, eller Kalmar län, eller Örebro län? Varför skulle man inte kunna nå en lika hög cykelandel i Stockholm och Göteborg som i Malmö? Eller i Umeå där cykelandelen på årsbasis är fyra gånger större än i Stockholm och där man vintertid cyklar mycket mer än vad man gör sommartid i Stockholm.
Amen.
Det enda (sic!) som behövs är att politikerna skrider till verket. Vore jag Stockholmspolitiker skulle jag skämmas, men det är bara jag förstås.
Och jag kan inte låta bli att undra:
Hur står det egentligen till med Cykelplanen?
Ladda ned och läs rapporten själv från antingen Cykelfrämjandet eller IF.
Idag på morgonnyheterna hörde jag att nya E18 förbi Akalla Husby har tagit 4 år att bygga och kostat 4 miljarder. Jag missunnar verkligen inte Akalla Husby att slippa den usla lösning som var där tidigare, men i ljuset av att ETT vägprojekt i Stockholm har fått kosta 4 miljarder bara lite sådär, utan alltför mycket ståhej känns all propaganda om hur fantaaaastisk cykelmiljaren är ganska förljugen.
Cykling får alltså 1/4 av budgeten till ETT vägprojekt till ALLA cyklingsrelaterade projekt, och få verkar ens tro att pengarna kommer att finnas där i slutändan.
Tur att det är val snart… och jag hoppas att jag inte är den enda som känner så. För med M i ledningen är det inte ett dugg konstigt att vi cyklar minst i Sverige, man ska ju köra bil i moderatland, det är helt uppenbart (kommer aldrig att glömma att det första de gjorde när de hade tagit över majoriteten efter sossarna var att skrapa bort cykelbanan över Medborgarplatsen. Den är ditmålad igen. Det var visst lite förhastat…).
NI cyklar väl näst minst i Sverige? Minst cyklar man i Västernorrlands län (Moderaterna styr med hjälpa av miljöpartiet bla annat) och mest i Krononbergs län (Moderaterna styr med alliansen).
Det kanske inte är så enkelt att det är den för tillfället sittande politiska majoriteten som avgör?
Okej, får ursäkta mig med att jag är sjuk, mosig i huvudet och inte orkade läsa texten igen… 🙂
Näst minst i Sverige då.
Och nej, det är klart att den politiska majoriteten inte är det enda som avgör, men om de som styr inte vill satsa på ett trafikslag utan alltid prioriterar ett annat högre så är det klart att det blir mer attraktivt för trafikanterna att använda det trafikslag som får resurserna. Helt enkelt för att det är smidigare.
Att folk cyklar ännu mindre på landsbygden (vilket Ångermanland mest består av) än i Storstan är väl inte så konstigt? Man borde cykla i BETYDLIGT högre utsträckning i Stockholm som ju är tättbebyggt med många resor som geografiskt sett är ganska korta.
Om man undersöker saken lite blir man förvånad av i hög grad politiska beslut styr hur vi lever.
Sen har inte sossarna varit några mästare på att stasa på cykling heller. Samhället i stort har varit dåligt på det, det har varit ute. Men det borde vara andra tider än på 50-60-talet nu, eller hur?
Det faktum att det län där det cyklas mest styrs av moderater, får inte det dig att fundera över om ”man ska ju köra bil i moderatland, det är helt uppenbart” möjligen kan vara en smula fördomsfullt?
(Wikipedia om Västernorrland: ”Länet omfattar Medelpad i sin helhet samt större delen av Ångermanland.” )
I det här moderatlandet ska man inte göra det, det verkar vara klokare moderater som styr där. Har inte råkoll på hur lokalpolitikerna är på alla ställen, kul att de kanske har prioriterat annorlunda där!
Kanske är det så att politiker generellt, oavsett färg, är av uppfattningen att den stora massan kör bil, och alltså är det de som utgör den röstande majoriteten, och alltså får de pengarna.
Kanske detta inte är så mycket ett partipolitiskt problem? Tittar man på bilförarna hittar man cyklisthatare i alla typiska politiska väljargrupper, från vänsterpartister till kristdemokrater.
Jag tror mer på idén om Vana och den allmänna uppfattningen att Bilen är Det Vanliga och att cykeln är någon hobbygrej för 40-årskrisare med för mycket pengar till kolfiber och hipster.
Det stämmer nog för alla partifärger utom de gröna (som jag f.ö. röstar på, av många anledningar, men det här är en).
Har även sett på flashback (icke representabelt men likväl intressant) att det fortfarande finns en uppfattning att vi som cyklar cyklar för att vi är losers som inte har råd att köra bil.
Känns fräscht 😉
Den fräscha uppfattningen ska nog inte underskattas, för den är nog rätt utbredd. Många lever i villfarelsen, att cyklister är antingen fattiga eller träningsfanatiker, eller båda. Eller för dumma för att kunna köra bil, vilket ju, som alla vet, är något som kräver åtskilligt av intellekt.
Det faktum att uppfattningen är utbredd, gäller nog även politiker, som blir röstade på om de vänder sig till majoriteten.
Ska vi försöka visa vilken som är majoriteten, eller åtminstone en inte längre försumbar del?
@Cyklistbloggen Men jösses, det finns alltså någon landsända som är sämre på cykelinfrastruktur än Stockholm???
@Cyklistbloggen Ganska få i Sthlms län bor och jobbar i samma kommun, så det är helt rätt att behandla länet som en enhet.
@Cyklistbloggen Nu börjar det likna misshandel av någon som ligger ner och inte kan försvara sig. #08pol
Nu kanske jag svär i kyrkan men i Göteborg och i Malmö kan man passera dessa städer utan att åka in i dem. De har förbifarter (som så många andra städer i Europa). Stockholm är en jävla genomfartsstad Skåne-Norrland och jag räknar inte Essingeleden som en förbifart.
1. Bygg bort genomfartstrafik med förbifart Stockholm
2. Bygg riktiga cykelleder (Arenaleden är hittepå)
Som bilist kan jag lätt komma ihåg 50 mil färdväg i huvudet (30 mil E4, sväng höger i rondell innan X-stad, kör 20 mil på rikväg NN).
Som cyklist är det i princip omöjligt att cykla 2 mil utan detaljerad vägbeskrivning och ett gott humör när verkligheten inte stämmer efter kartan och skyltningen är obefintlig.
Hur tar man sig med bil till IKEA? Enkelt! Hur cyklar man dit? Ytterst få har en aning om ännu färre har lust/tid att ta reda på det.
Är rätt säker på att RVU Sverige inte mäter genomfart genom kommuner, då de intervjuar personer per kommun (tror det t.o.m tas upp som felkälla). Själv har jag svårt att tro att förbifarten kommer ge oss bättre förutsättningar för cykel på något sätt, men förbifarten är svårt att diskutera utan att blanda in för mycket åsikter. Fakta är att bilresandes andel spås åka p.g.a satsningen på förbifarten.
Det är lätt att hitta till IKEA varuhusen, men de ligger utan för tullarna så det tar ju rätt mycket längre tid att ta sig dit..
Man kan också säga:
Bygg INTE förbifarten. Då går det nämligen inte att köra bil, och fler kanske börjar cykla.
Som Erik säger är Förbifartens för- och nackdelar kopplade till så oerhört många parametrar, varav många är politiska, att det blir rätt svårt att diskutera den.
Själv är jag kluven, men jag tror inte att det blir mindre trafik i stan av en förbifart. Alla tidigare utbyggnader av bilvägnät för att minska trafiken har mötts av ökande bilism, som med råge uppvägt satsningarna.
Hitills har man aldrig någonsin i historien byggt bort bilköer. Det är istället så att när man bygger bilvägar så kommer det fler bilar… Smaka på den faktan.
Vilken förbifart tänker du på om du skall från E45/Karlstad eller E20/Örebro söderut till E6/Malmö. Du vet att det är trängselavgift på dessa passager, som rätt igenom Göteborg?
Det är ju jättebra att man kan passera Göteborg och Malmö utan att åka in i stadskärnan bland cyklisterna, men det kan man faktiskt i Stockholm också. För jo, Essingeleden leder den långväga trafiken förbi stan – de bilar som åker där behöver inte trängas med cyklister. Och INGA genomfartsbilister (inga) väljer att åka in i stan istället för att ta Essingeleden. Inte ens i rusningstrafik när det är köer där, för då är det ännu mer köer inne i stan.
Men varför inte bygga Förbifarten, så alla som bara ska passera Stockholm kan får göra det, alldeles oavsett att det inte löser några problem för cyklisterna? Jo, för att det är endast några få procent av alla bilister i Stockholm som bara ska passera. Resten, över 95%, har start och/eller mål i Stockholm. Så Förbifarten, denna jätteväg, kommer inte främst serva dem som bara ska passera, utan istället generera en massa ny biltrafik i Stockholm. Förbifarten ska nämligen till stor del finansieras av nybyggda köpcentra som läggs i anslutning till den, långt från staden. Köpcentra som man, likt t.ex. Barkarby eller Kungens kurva, enbart når per bil. Vilket tvinga även innerstadsborna att ta bilen till affären, när innerstadskommersen strypts av dessa satellitköpcentra. Det blir alltså FLER bilar på Sveavägen om man bygger Förbifarten. Inte direkt vad man som cyklist hade hoppats på.
Det är väl det som är karaktäristiskt för såväl Göteborg som Malmö – man vill passera dem så fort som möjligt och se så lite av dem som möjligt… 😉
Ikea i Barkarby är det inte speciellt svårt att hitta till med cykel (enklare än med SL), även om hur man ska cykla inne i Jakobsberg är något av ett huvudbry, men om man kommer från Kistahållet är det dålig (läs: urusel) grusväg som gäller. I alla fall jämfört med hur lätt det är att navigera till annat på de labyrintiska cykelvägarna i trakten.
Och förutom allt annat som kan säga om förbifartseländet, så ”förbi”? Jag cyklar och går på de delar av Järvafältet som dag för dag och i och med förbifarten i än högre grad håller på att förvandlas till motorvägsspagetti (med överblivna kostigar åt cyklister & fotgängare, och bullermattor åt de boende).
Cyklistbloggen: IF & Cykelfrämjandet: Stockholm näst sämst på cykling i Sverige http://t.co/i03TNDVGIR @Cyklistbloggen
Utan er hade jag blivit så arg och bitter att jag förmodligen slutat cykla. Ni visar på att det går att föra en saklig dialog utan att bara vara som en bitter medelålders man [jag]…
Keep it up!!!
Mest är det väl en saklig monolog. För att hela dialogen ska vara saklig, krävs att även motparten svarar sakligt. Det händer anmärkningsvärt sällan.
I övrigt står jag bakom hela ditt resonemang.
Jo du har rätt Felix. Men nu försökte jag vara positiv. Trevlig helg!
Detsamma!
Ni är ju för bra helt enkelt! Oförtröttliga, sakliga och intresseväckande. Grymt igen killar!
Ha en skön helg!
IF & Cykelfrämjandet: Stockholm näst sämst på cykling i Sverige http://t.co/9G5kaj1Nqu via @cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: IF & Cykelfrämjandet: Stockholm näst sämst på cykling i Sverige. http://t.co/PjIEQ4NjEu #cykla #08pol
@Cyklistbloggen Länet bör sägas, inte helt överraskande. Kommunen inte fullt lika uselt till, men långt, långt efter täten.
RT @Cyklistbloggen: IF & Cykelfrämjandet: Stockholm näst sämst på cykling i Sverige. http://t.co/PjIEQ4NjEu #cykla #08pol
Finns rapporten på webben?
Absolut! Jag länkade i slutet av inlägget, men här är länken direkt till PDF:en: http://www.cykelframjandet.se/wp-content/uploads/2013/09/Cykling_i_Sverige_rapport_Spolander_sept_2013.pdf
Tack, det var jag som hade läst slarvigt.
RT @Cyklistbloggen: IF & Cykelfrämjandet: Stockholm näst sämst på cykling i Sverige. http://t.co/PjIEQ4NjEu #cykla #08pol