Ni som följt Cyklistbloggen ett tag vet att Jeroen och jag inte började cykelpendla av miljöhänsyn utan av lathet. Vi kom helt enkelt var och en för sig fram till att det gick fortare och var smidigare att cykla än att både köra bil och åka kommunalt. Och var billigare.
Men vi märkte också att cyklister behandlades ungefär som något mosigt som katten släpat in och lagt under sängen. Det var skälet till att vi startade Cyklistbloggen.
Men vi är såklart inte emot miljön. Tvärtom är det lika jobbigt varje höst och vår när grus, gummipartiklar och vanligt skräp sprids. När det krasar mellan tänderna när man kommit fram och det är svart när man snyter sig.
DN skrev till exempel 2011 under rubriken ”Vårluft farlig för cyklister”:
På Hornsgatan dundrar en lastbil förbi. Mätaren på cykeln reagerar blixtsnabbt och slår i taket.
Luften som precis drogs ned i lungorna innehöll mer än 500 mikrogram partiklar per kubikmeter luft. Gränsen för höga halter går vid 50 mikrogram, räknat som dygnsmedelvärde.
DN skrev också 2009 under rubriken ”Luftföroreningar förkortar Stockholmares liv”:
Luftföroreningar är ett fortsatt problem i Stockholms län. Vid starkt trafikerade gator och utmed större infarter är halterna av partiklar och kvävedioxid höga.
Så, även för oss bekvämlighetscyklister så är luftkvaliteten viktig. Och den var mätbart bättre under de två dagar Stockholms city var stängd för biltrafik för president Obama:
Den giftiga gasen kvävegas minskade med i snitt 30 procent under presidentens besök i onsdags.
På Norrlandsgatan i centrala Stockholm minskade mängden kväveoxider med 53 procent. På Hornsgatan på söder, där dubbdäcksförbud råder, minskade kväveoxiderna med 10 procent.
Samtidigt uttryckte flera yrkesgrupper, bland annat ambulanstrafiken, att det var lättare att komma fram i stan:
Att trafiken dessutom varit betydligt lättare i Stockholms innerstad än vanligt, eftersom bilister uppmanats att ställa bilen hemma under amerikanske presidentens besök, har underlättat för ambulanserna som SOS Alarm dirigerat ut.
– De har haft det lättare än vanligt att ta sig fram, faktiskt, säger Ronald Krantz.
Bilden av ett ovanligt lugnt Stockholm delas av Storstockholms räddningscentral (SSR).
– Vi hade inga förseningar alls till någonting. Och inget larm över huvud taget innanför avspärrningarna på hela dygnet. De larm vi åkt på har varit lättare att ta sig fram till eftersom det varit jättelite bilar ute, säger Tomas Lundén, ledningsoperatör vid SSR.
Avspärrningen gällde ju inte utryckningsfordon och jag tror också att en del varutransporter släpptes in i det avspärrade området. Den stora förändringen handlar om att folk valde att ställa sin privata bil hemma och åka kommunalt eller cykla istället. Och enligt SvD så blev det heller inget kaos i kommunaltrafiken:
– Det har flutit på riktigt bra under dagen, de flesta har hittat på andra lösningar än bilen. Det enda som varit rörigt är vid Blåa linjen vid Kungsträdgården, och det på grund av att stationen är avstängd i två dygn, säger Bengt Stenberg på SL:s pressjour.
Så, i korthet, under två dagar andades Stockholm. Yrkestrafiken fick bättre framkomlighet och alla slapp onödiga avgaser.
Det borde finnas en läxa att lära här någonstans känner jag.
Enligt Sveriges Åkeriföretag innebar Obamas besök att livsmedelsbutikerna började få slut på färskvaror, soptömningen ställdes in, vissa läkemedel tog slut, posten fick problem med distributionen, restaurangerna började få slut på råvaror, vissa bensinstationer fick slut på bränsle och industrin fick störningar.
Eller rättare sagt: enligt en prognos av något slag, utförd av Sveriges Åkeriföretag, skulle allt detta komma att hända under den gångna veckan. Någon som vet om det blev så?
http://arbetarbladet.se/torget/debatt/1.6252576-om-obamas-besok-hade-varit-i-gavle
Något att tänka på för alla klagande chaufförer som ständig spammar ner alla kommentarsfält med sina åsikter om hur hemska dessa cyklister i stan är. Istället för att försöka klippa de som cyklar med backspegeln borde ett tack för att man bidrar till en betydligt mindre igenkorkad innerstad vara på sin plats.
Obamadagarna visade oerhört tydligt att alternativ till bil finns i innerstan. Jag önskar att Stadshuset inser att staden skulle må så otroligt mycket bättre av lösningar som lyfte fram alternativen.
– Mycket högre trängselavgifter och låt gatuparkeringar bli cykelfält. Det skulle göra mycket för miljön, både i luften och i trafiken.
– Ta bort kajparkeringarna. Det är helt galet att Stockholms finaste platser är uppställningsplatser för plåtlådor.
– Låt cykeln ta plats i trafiken, planera för framtidens trafik. Bilen är historia och ingen lösning i innerstaden.
Ta chansen Ulla! Yes, we can!
Tummen upp!
Gällande biltullarna har jag alltid tyckt att dessa ska prissättas av marknaden. När trafiken flyter = tillräckligt högt pris. Även inom kollektivtrafiken borde man fundera på att införa trängselskatt för att sprida åkandet. Detta då många kan flexa, dock får det fortfarande inte slå för hårt mot alla som måste åka kollektivt i rusningstid.
Att använda Stockholms kajer som p-platser och upplag för skeppsvrak har jag aldrig förstått mig på.
Biltullarna används ju exakt så. Mer flexibilitet än idag ger bara oförutsägbarhet för bilisterna så att de ger upp och åker allihop i rusningstid. Accesskortet är väl det första steget mot flexade SL-biljetter – men även där måste det vara förutsägbart för resenären annars struntar han i det.
Förespråkar du trängselskatt för cyklister i korsningen Götgatan/Hornsgatan också?
Stockholms kajer ska vara fulla av skepp och båtar!!! Det är alldeles för lite båtar i Stockholm – 40 000 båtar på 800 000 människor. Jfr m personbilar som det finns 320 000 av (för att inte tala om antalet cyklar…). Det borde finnas mer båtar än både bilar och cyklar i en sjöstad som Stockholm!
Dagens biltullar har liten effekt då dessa är för låga. Med ett marknadsanpassat pris hade vi inte haft några köer.
I övrigt anser jag att om vi nu ska ha trängselskatter så ska i princip gälla alla om passerar bestämt snitt, detta då Stockholm är underutvecklat när det gäller trafiken. Att få de som kan att åka till jobbet en timme senare skulle göra mycket och detta oberoende på vilket sätt man väljer att färdas. Sedan ska det vara billigare att ta cykeln/gå/kollektivtrafiken än att ta bilen i rusningen.
Nej, nu får du allt läsa på! Dagens biltullar sänkte direkt biltrafiken med ca 20 % – nästan dubbelt så mycket som någon annan trängselskatt i världen – och den har stannat på denna låga nivå sedan dess – trots att vi blir 40 000 fler i Stockholmsregionen varje år.
Man kan skruva lite till på systemet – vilket Stockholmsförhandlingen försöker med – se http://www.trafikverket.se/PageFiles/131948/rapport_forandrade_trangselskatter_i_stockholm_%20130626.pdf
Detta ger vissa trängseleffekter – men huvudsyftet med den utredningen är att kunna ta ut lite mer skatter utan att det blir samhällsförluster.
Trots dagen tullar väljer fler än vägnätet tål att ta bilen. Detta betyder antingen att tullarena finns på fel ställen eller är för låga. För precis som på en fri marknad borde tullarna stiga när efterfrågan är större än tillgången.
Men efterfrågan är ju INTE större än tillgången – trafiken flyter ju i hela tullområdet! Köerna finns under korta tider på Essingeleden och på Söderleden. Bägge är utanför tullområdet och påverkas inte av priset på tullarna.
Ett vidgat tullområde skulle naturligtvis påverka – men röner hårt politiskt och opinionsmässigt motstånd.
Höjda priser i nuvarande tullområde ger bara en liten påverkan – se länken i mitt förra mail.
Flexiblare tullpris ger endast oförutsägbarhet och leder till ökade köer eftersom bilisterna inte klarar att anpassa körvanorna till detta – jfr SJs kaotiska prissättning.
@perankersjo Och tack för att du gjorde mätningen! http://t.co/YeDC5xO0pI /C
När orden Bilfri Innerstad nämns blir reflexen hos många typ: Hur hade du då tänkt dig att varuleveranser ska gå till? Ambulanser? Färdtjänst? Till och med Ulla Hamilton fattar inte att bilfritt inte behöver exkludera nyttotrafik (Dagens Eko 5/9 kl16:45, 6 minuter in i programmet).
Precis! Och det tycker jag den här veckans händelser tydligt illustrerat. Nyttotrafiken var nöjda för de fick plötsligt bättre framkomlighet, samtidigt som folk ändå kom fram. Jokern i leken är väl att kolla hur många som hade möjlighet att och valde att jobba hemma i två dagar.
Intressant/oroande med partiklarna. Någon som vet något bra och hyfsat bekvämt partikelfilter man kan ha på sig när man cyklar i stan? Kväveoxid och andra avgasgifter är väl inte mycket att göra åt, man kan inte gärna cykla med gasmask, men partiklarna borde gå att filtrera?
Jag frågade faktiskt Londons ambulanscyklister som cyklar med masker när det behövs. De rekommenderade att man istället för filter valde en annan väg. Oftast är det tex betydligt lägre halter på mindre gator – så kan man undvika de stora genomfartslederna så är det bättre.
Själv undviker jag numera att cykla längs Stadsgårdsleden i Stockholm eftersom den tillsammans med Hornsgatan ofta har röda värden.
Annars finns det masker, här till exempel:
http://respro.com/pollution-masks
Välja annan väg funkar bra när jag åker till jobbet (Vasastan -> Gamla Stan), då kör jag Döbelnsgatan, men hem ställer enkelriktningar till det så att jag inte ser något vettigt alternativ till Sveavägen. Kanske måste snirkla mig fram lite grand.
Det är förresten något jag märkte när Obama var här, det är lite dåligt med cykelvägar på Norrmalm, mellan hela längden av Sveavägen och Vasagatan är det rätt dött pga av enkelriktningar och gå gator. Och att hitta Cykelparkering på Norrmalm var nästan omöjligt. Cyklar överallt.
Cyklistbloggen: I två dagar andades Stockholm http://t.co/LC4WAvp6hd @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: I två dagar andades Stockholm http://t.co/pNp2cVO3jT #cykla
RT @Cyklistbloggen: I två dagar andades Stockholm http://t.co/pNp2cVO3jT #cykla
RT @Cyklistbloggen: I två dagar andades Stockholm http://t.co/pNp2cVO3jT #cykla
RT @Cyklistbloggen: I två dagar andades Stockholm http://t.co/pNp2cVO3jT #cykla
RT @Cyklistbloggen: I två dagar andades Stockholm http://t.co/pNp2cVO3jT #cykla