Nu när Götgatan inte längre är en simpel cykelväg, utan en ”led”, så tänkte jag att det var dags att sätta lite fokus på den stora korsningen på Södermalmssidan av bron, korsningen Ringvägen-Götgatan. För att riktigt njuta av en led så måste man ju kunna komma upp på den på ett säkert sätt. På bilden här nere ser ni hur ”Arenaleden” passerar från höger till vänster:
Ni ser också att rödljuset saknar cykelbox och att lastbilar och andra fordon som svänger höger mot Medborgarplatsen genar mot trottarkanten. Hade man som cyklist fått grönt samtidigt med Coca-Colabilen så hade man trängs upp på trottaren till höger om lastbilen för att inte bli överkörd.
Livsfarligt. Så här ser konfliktsituationen ut:
Det här vet vana cyklister på vägen och de som ska upp på Götgatan struntar därför antingen helt i rödljus och cykelbana och cyklar upp på trottaren till höger och genar förbi hela korsningen. I somras ledde det till böter när polisen specialbevakade platsen. Det går ju inte att ha en massa cyklister som bryter mot lagen, för det är livsfarligt.
Eller så struntar de i stopplinje och rödljus, kör förbi och ställer sig och väntar på grönt precis där lastbilen är på bilden ovan. Det funkar också om man ska fortsätta rakt fram på Ringvägen. I praktiken skapar man sig alltså en egen cykelbox:
Även det kan leda till böter eftersom man trots att man stannat, redan kört mot rött. För att hamna där måste man passera både stopplinje och trafikljus.
Problemet är alltså att cyklister och bilister startar samtidigt och att bilisterna överhuvudtaget kan gena över de rödmarkerade cykelfälten.
Med risk för att hela tiden tjata om Nederländerna, så har de hittat en lösning. Så här:
Jag vet inte varför vi inte har de där öarna i svenska korsningar. Jag vet att det numera inte finns plats för en enda centimeter cykelbana till, men vad jag kan se tar den här lösningen inte större plats än hur det är nu. Varför ser inte alla korsningar ut så?
Detta fall är solklart för mig som cyklist! Jag cyklar mot rött innan lastbilen fått grönt. Kalla det självbevarelsedrift eller vad ni vill men inget skulle hindra mig. Enligt mitt synsätt borde cyklisten ha rätt att cykla mot rött enligt samma skäl som gångtrafikanten kan gå mot rött utan att straffas. Man kan ju iofs kliva av cyklen och gå men det är omständligt om man ska klicka ur varje gång det dyker upp ett rödljus.
För alla som ska cykla rakt blir det extra kringelikrokar i film nr 1. Det lockar till att man cyklar till vänster om refugen istället, i alla fall i lågtrafik.
Så är det säkert, men det beror ju också på hur lätt det är att köra kringelikroken. I svensk (eller stockholmsk kanske) trafik hade lösningen varit att cyklarna fick en tredjedel så lång grönperiod som bilarna och då hade alla som skulle rakt skitit i att vänta på grönt.
Men om fältet ligger bra och man får för-grönt så man kommer iväg innan biltrafiken så tror jag faktiskt inte det skulle vara ett problem.
”Öarna” finns i många svenska städer, fast då inte som öar, förstås, utan bara som trottoarkanter mot körbanan eftersom man har byggt s.k. ”gång- och cykelbanor”, och inte heller i hela korsningen eftersom man bara har byggt en dubbelriktad cykelbana på ena sidan av gatan. Den där typen av ”dansk korsning” finns väl i Sverige enbart i Götgatan/Ringvägen? (Skillnaden jämfört med i Danmark är att i Danmark hade man haft tillbakadragna stopplinjer för biltrafiken och/eller gemensamt cykelfält och högersvängsfält, just för att minimera risken för utträngning av högersvängande fordon.)
Visar man den nederländska korsningen för en svensk trafikplanerare är risken överhängande att man möts av förvirring, för den nederländska filosofin är svårbegriplig ur ett svenskt perspektiv: den bygger ju på att man betraktar cyklisten som fordonsförare och inte som s.k. ”oskyddad trafikant”. Här är ett exempel på en rätt vanlig svensk signalreglerad korsning med cykeltrafik: http://goo.gl/maps/pmE25
Så här ser väl standardreceptet för korsningar ut:
1) Generösa kurvradier för svängande biltrafik så att de kan köra snabbt.
2) Ge cyklisten tvära svängar så att det knappt går att hålla styrfart och placera ut lite stolpar att åka slalom mellan.
3) Anpassa linjeföringen så att högersvängande bilar kommer snett bakom cyklisten.
4) Fixa en liten sänka just i övergången mellan cykelbana och väg där det kan samlas vatten och grus.
5) Se till att fotgängare helst väljer cykelöverfarten istället för övergångsstället.
Visst vore det trevligt med bättre infrastruktur – även där det inte ska behövas. Tills vidare kan ju polisen punktbevaka och bötfälla genande motorister istället.
Det är tyvärr ej straffbelagt att svänga utan att ha uppsikt på trafik i samma riktning. (Konstigt nog).
@Cyklistbloggen vi har cykelbana där pendlare och skolbarn blandas. Finns idag ingen skylt om att skolväg, men räcker det. Vad tror du?
Som vanligt har Holländarna facit när det gäller bra infrastruktur. Fick jag bestämma så skulle varje korsning i innerstaden ha den här designen!
Synd bara att våra politiker stoppar huvudet i sanden och skyller ifrån sig på utrymmesbrist, att det är för dyrt att bygga bra infrastruktur eller att alla trafik(säkerthet)problem kan lösas bara cyklisterna visar lite hänsyn. Med det totala ointresset som visas från Stockholms stadshus och regeringen idag så känns det väldigt långt borta innan vi får se lika genomtänkta trafiklösningar här som i Nederländerna.
Nej, jag tyker det är dags att politikerna börjar visa oss cyklister lite hänsyn istället för just nu är ni så fruktansvärt dåliga att ”imponerar inte” vore ett lyft!
RT @Cyklistbloggen: Det går att göra cykelsäkra korsningar :http://t.co/WqFsN76SuR #cykla
Tro mig, den tar mer plats. För att få plats med korsningen du visar fr Holland vid Skanstull (och på många andra platser) så måste du göra några val:
1, Ta yta av biltrafiken eller
2, Ta yta av gångtrafiken eller
3, Ta yta av både bil- och gångtrafiken
Under nuvarande majoritet har inget ansetts acceptabelt
Men Ringvägen-Götgatan har ju just nu rätt mycket spillyta. Den stora ytan man ser på stillbilden tex, alltså den ofärgade asfalten innanför de rödmarkerade fälten samt den fullständigt meningslösa fickan som är tänkt för ”stora svängen” cyklister, men som bara rymmer en cyklist. Man hade behövt ta lite av den rejält tilltagna trottoaren, men det kan inte handla om särskilt mycket.
Du skriver ju nu själv att yta måste tas av gångbanan! Och framförallt, studera alla fyra hörnen på korsningen och försök sedan få in den holländska lösningen! Det ska ju finnas och fungera i alla fyra tillfarterna. Jag säger inte att den är fel el dålig MEN val måste göras och du vet mycket väl vad denna majoritet gör för val…
Indeed. Kan tänka mig om att det handlar om en halvmeter för fotgängarna, där trottoaren i praktiken är ett torg just nu, samtidigt som säkerheten för samtliga cyklister skulle öka enormt. Det borde vara en no-brainer att fixa.
Och de andra tre hörnen i korsningen?
Ungefär samma sak. Det finns redan en yta man kan ta av: det där lilla cykelfältet som används till stora svängencyklister. Cykelfälten ligger så långt ut i vägbanan att de redan tingat den yta som skulle behövas. Tror jag.
Refugerna ligger nog där de gör för att bussar och andra större fordon ska komma runt hörnen så det går inte att flytta ut dem. (Tittar man lite noggrannare på filmen från NL i slutet med den högersvängande bussen syns det att det inte finns någon refug i hörnet och cyklisterna och bussen inte har grönt samtidigt) Ska man ta yta ifrån trottoaren blir det som sagt fler svängar för cyklisterna. Dessutom måste nog några övergångsställen flyttas längre ifrån korsningen vilket blir lite krångligt bla pga tunnelbaneuppgång mm. Dessutom uppstår ett nytt problem: Cyklister som väntar på grönt kommer att stå ivägen för korsande cykeltrafik. I NL löser man nog det med att prioritera cyklisterna i gröntid. I princip håller jag med och visst är holländsk infra fantastisk men den består av en massa delar som hänger ihop och sätter man ihop den på fel sätt blir det inte bra. Enklare lösningar som kan öka säkerhet/framkomlighet i korsningen är förgrönt och högersväng mot rött för cyklister men tom det är alldeles för radikalt för stockholm och kostar för mycket i framkomlighet för biltrafiken.
Fast förgrönt finns ju på några platser i Stockholm bl.a. korsningen Kungsgatan-Sveavägen, så principen är inte obekant för Stockholm – inte heller att lägga det på en hårt trafikerad bilgata…
Japp, här: http://www.youtube.com/watch?v=Iulr7hoVW7s
Refugerna ligger nog där de gör för att bussar och andra större fordon ska komma runt hörnen så det går inte att flytta ut dem. (Tittar man lite noggrannare på filmen från NL i slutet med den högersvängande bussen syns det att det inte finns någon refug i hörnet och cyklisterna och bussen inte har grönt samtidigt) Ska man ta yta ifrån trottoaren blir det som sagt fler svängar för cyklisterna. Dessutom måste nog några övergångsställen flyttas längre ifrån korsningen vilket blir lite krångligt bla pga tunnelbaneuppgång mm. Dessutom uppstår ett nytt problem: Cyklister som väntar på grönt kommer att stå ivägen för korsande cykeltrafik. I NL löser man nog det med att prioritera cyklisterna i gröntid. I princip håller jag med och visst är holländsk infra fantastisk men den består av en massa delar som hänger ihop och sätter man ihop den på fel sätt blir det inte bra. Enklare lösningar som kan öka säkerhet/framkomlighet i korsningen är förgrönt och högersväng mot rött för cyklister men tom det är alldeles för radikalt för stockholm och kostar för mycket i framkomlighet för cyklister.
RT @Cyklistbloggen: Det går att göra cykelsäkra korsningar :http://t.co/WqFsN76SuR #cykla
Cyklistbloggen: Det går att göra cykelsäkra korsningar http://t.co/xPzW9T6GnL @Cyklistbloggen