Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Mer cykling och poliser i media

Publicerad den 15 augusti, 201310 februari, 2023


I gårdagens SvD fanns en artikel om att polisen bötfällt 15 personer som kört för fort på gågatsdelen av Götgatsbacken.
Gågatan, som löper mellan Högbergsgatan och S:t Paulsgatan, innebär enligt Trafikverket:

När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.

På gågatan gäller gångfart, alltså.
I artikeln menar också polisen ”Mathias” att:

– I området kring Götgatsbacken har tre personer blivit ihjälcyklade de senaste två åren och hundratals har skadats.

Det är inget annat än helfel. Krister Isaksson kollade i STRADA och konstaterar att mellan 2011 och 2013 har 35 olyckor registrerats varav 1 st dödsolycka, 11 svårt skadade och 23 lindrigt skadade mellan gångtrafikanter och cyklister. På hela Södermalm.
Ännu en slängig generalisering kring cyklister. Det är rätt märkligt hur lite media faktakollar när det gäller cykling, men den här gången var det kanske polisen som var ute och cyklade (något som de för övrigt borde göra oftare).
Götgatspuckeln är redan idag en rekordusel infrastrukturlösning för både cyklister och gångtrafikanter. Att Götgatans gågata dessutom är inritad både som Pendlingsstråk och ”Huvudcykelstråk” är ju förstås hyperintressant. Det har varit tal om att låta cyklisterna cykla på parallellgatan Repslagargatan istället. I dag är den dock enkelriktad i södergående riktning, varför man som cyklist är hänvisad till att tråckla sig igenom Götgatans gågata för att komma norrut.
Sedan kan man ju undra hur det egentligen står till med Cykelplanen?



UPPDATERAT: SvD har ändrat i artikeln och meddelar nu att »När SvD på torsdagen kontrollerar uppgifterna om dödade visar det sig att de är osäkra.
– En fotgängare omkom i en olycka med cykel på Stadsgårdskajen under 2012, det kan vi bekräfta. Men det kan vara flera i city, vi håller på och kontrollerar detta nu, säger Tomas Uhlin vid Citypolisen.«

79 svar på ”Mer cykling och poliser i media”

  1. Allfons Mållgan skriver:
    16 augusti, 2013 kl. 11:30 f m

    Hur mäter polisen hastigheten för cyklister i Götgatsbacken? Jag misstänker att de ”uppskattar” hastigheten?

    Laddar in …
    1. Robert Andersson skriver:
      16 augusti, 2013 kl. 7:18 e m

      Det borde ske med lasermätning. Eller att de har mäter tiden på en viss strecka. v=s/t

      Laddar in …
  2. Stefan Lyrmark skriver:
    16 augusti, 2013 kl. 10:49 f m

    CYKALBANA I SÖDERLEDSTUNNELN!
    Statistik från Stockholms stad och lite enkel matematik. 25 000 cyklar passerar Slussen per dygn och 85 000 bilar passerar Söderledstunneln per dygn. Cykelbanorna i båda riktningarna är tillsammans ca 3 m breda och Söderledstunnelns 4 filer är tillsammans ca 16 meter breda.
    Det blir per breddmeter väg 5312 (=85 000/16) bilister respektive 8 333 cyklister (=25 000/3). Lägg sedan till att cykelbanorna i praktiken nyttjas av fotgängare, svängande bilar, parkerade bilar, i- och urlastning yrkestrafik, vilket förhoppningsvis inte händer i Söderledstunneln, samt att cykelbanan upphör på flera ställen, tex Götgatspuckeln.
    På min väg till jobbet, från Enskede till Kungsträdgården passerar jag som cyklist ca 27 trafikljus och som bilist ca 6 trafikljus. Det är en enorm skillnad i tid.
    En ytterligare fördel med cykelbana i Söderledstunneln och vidare mot centrum är att långa sträckor skulle bli väderskyddade. 🙂

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      16 augusti, 2013 kl. 1:47 e m

      Inte för att jag skulle vilja cykla i tunneln, men tack för statistiken!

      Laddar in …
      1. Stefan Lyrmark skriver:
        16 augusti, 2013 kl. 3:15 e m

        Lite dålig luft kanske. Men tänk på fördelarna: inget regn, ingen snö, ingen motvind och antagligen inga isfläckar på vintern. Sedan förlänger men cykelbanan så att den går i tunneln under Sveavägen och Hamngatan så kommer jag att komma fram till jobbet nästan helt torrskodd – jag får stå ut med regn på Nynäsvägen och Centralbron.

        Laddar in …
        1. Ms_Xx skriver:
          16 augusti, 2013 kl. 3:30 e m

          Bra på vintern förvisso, men för mig som cyklar till mitten av Söder och som dessutom ser kontakten med väder = natur som en av de största plusen med att cykla vore det inte optimalt. Dock, i kombination med en cykelbana mitt i Götgatans gågata så att man slipper cykla slalom där, så ja tack!

          Laddar in …
          1. Dmitri F. skriver:
            16 augusti, 2013 kl. 4:29 e m

            Man behöver ju inte ha kontakt med vädret hela tiden när man cyklar, 500m i en tunnel tar jag gärna istället för en jobbig backe och slalom.

            Laddar in …
          2. Ms_Xx skriver:
            17 augusti, 2013 kl. 5:34 e m

            Skulle gärna kunna få välja själv i alla fall!

            Laddar in …
    2. Dmitri F. skriver:
      16 augusti, 2013 kl. 4:28 e m

      Håller med, söderledstunneln WTF för cykel.
      Finns många ställen med cykelbanor som går genom tunnlar, här i Amsterdam t.ex: http://goo.gl/maps/9cu58
      http://cykelrapporten.se/melding/808/cykelbana-i-soderledstunneln-istallet-for-gotgatsbacken
      Det går att lösa med väggar och lite ventilation. Utrymmet finns, var är viljan?

      Laddar in …
  3. Robert Andersson skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 10:36 e m

    Här är en annan artikel med faktafel.
    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1890523-cyklist-de-har-reglerna-galler
    ”Cyklister ska lämna företräde till andra trafikanter vid gatukorningar om inget annat sägs.”
    Mer korrekt skulle ”Trafikanter ska lämna företräde till andra trafikanter vid gatukorningar om inget annat sägs.”
    Om man tänker på 1 § 2 kap. 2 kap. Trafikförordning (1998:1276).
    Det låter dock som artikelförtattaren har blandat ihop högerregeln, med den inofficiella stopplikten för cyklister, som tycks gälla oavsett som anges.

    Laddar in …
    1. Christer Holmström skriver:
      16 augusti, 2013 kl. 1:48 e m

      Det finns ju ett fel till i uppräkningen:
      ”Cyklisten stannar ej för gående på obevakat övergångsställe”
      Någon stopplikt finns väl inte, däremot väjningsplikt och det är en helt annan sak. Gäller såväl cyklister som bilister.
      Samma fel stod f.ö. i artikeln där cyklister utmålades som en fara för sig själva och andra.

      Laddar in …
    2. Pär N skriver:
      16 augusti, 2013 kl. 1:49 e m

      Jag skrev till G-P samma dag och bad dem redovisa källan till påståendet ovan. Väntar på svar…

      Laddar in …
      1. Robert Andersson skriver:
        16 augusti, 2013 kl. 4:40 e m

        Jag med, fick ett svar nu. Källa Trafikkontoret. (Antar att de menar Göteborgs stad), tidningen verkar vara helt säker, så har fått skriva till informationschefen på Trafikkontoret nu, och meddela att hon har gett fel information (eller otydlig).

        Laddar in …
        1. Pär N skriver:
          17 augusti, 2013 kl. 10:10 e m

          Jag gissar att artikelförfattaren har gjort copy/paste på vad som står i broschyren ”Goda råd till dig som cyklar”, framtagen av cykelpolisen och Trafikkontoret. Texterna är i det närmaste identiska. Se själv på http://goteborg.se/wps/portal/invanare/trafik-o-gator/cykling-och-cykelvagar/cykelregler/!ut/p/b1/jYvbCoJAGAafpQfI_dY9-Hu5BZ7xEAa6N2ERIrh6E_X62QNEzd3ADLOs33NwElrJQLGO2WV4TuPwmNZlmD9u9aXmWUMHblDFYYS0zeuozIuqrfQW9FtwjE0igwKgIlZITXI-hY0QMOK_H18w-PVnzE5X571uzoMHBZ80celLAnzBymR1d-bsHNFodm_cg-Nh/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

          Laddar in …
  4. Erik skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 10:32 e m

    Att fler cyklister inte skadas beror enbart på att många bilister är schysta och inte följer trafikregler om företräde etc, trots att de har rätt och kan, allt i syfte att undvika olyckor med cyklar som inte visar trafikhänsyn.
    Detta händer mig dagligen, speciellt på Skeppsbron. På morgonen in mot stan, och på eftermiddagen ut från stan.

    Laddar in …
    1. Robert Andersson skriver:
      15 augusti, 2013 kl. 10:44 e m

      Man har aldrig företräde, utan man ska ge företräde. Ganska stor skillnad.
      Utveckla gärna med vilka trafikregler som cyklisterna bryter mot.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      17 augusti, 2013 kl. 8:25 e m

      Skeppsbron har ju separerad trafik hela norrgående vägen och cykelfält hela södergående, så vilka företrädssituationer är det du upplever där?

      Laddar in …
  5. Dmitri F. skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 9:55 e m

    Varför skriver de inte med i artikeln hur många som har dödats och skadas av bilförare under samma tid? Trams.

    Laddar in …
  6. Emma Wahlberg skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 7:26 e m

    Nedan är väl rader som beskriver ganska bra hur många cyklister kanske tänker, och är orsaken till ”hetsjakten” (vilken hetsjakt, har passerat en dylik insats EN gång i hela mitt liv). Tror man att man kan hålla 30 hela vägen genom en storstad eller inte förstår att man måste kliva av och leda cykeln om man inte klarar att hålla hastigheten oavsett vad man tycker om infrastrukturen kanske man helt enkelt inte ska cykla. Eller vistas i trafiken öht?
    ”Får jag inte fortsätta att cykla i 30 så faller hela idén med cykelpendlingen från förorten.”
    ”[…] det är sjukt svårt att hålla fotgängarhastighet när man måste cykla i kringelkrokar för att ta sig fram.”

    Laddar in …
    1. Cynisk typ skriver:
      15 augusti, 2013 kl. 8:46 e m

      1. Har man ett par tre mil eller mer att cykla, faller det hela om man inte kan hålla en rimlig fart (två timmar enkel resa är inte kul – och med snigelfart fungerar det inte som motion heller).
      2. Uppenbarligen går det att hålla god fart i och genom t.ex. Köpenhamn och Amsterdam, så varför inte Stockholm?
      3. Om man måste leda cykeln är det nåt allvarligt fel på infrastrukturen (även om vissa ansvarige verkar tro att ”cykelled” är någonstans där man leder cykeln). På morgnarna tar jag en omväg på en km för att slippa leda cykeln. Och att cykla i gångfart runt rörliga hinder är inte det lättaste (har cyklat MTB, men var usel på trial, och har aldrig fixat track stand).
      4. Skulle pendlande bilister acceptera nåt motsvarande? Not bloody likely …
      5. Att ge fotgängare företräde, visa hänsyn och cykla säkert är en sak (som många i och för sig är väldigt dåliga på): att hålla 7 km/h en annan.

      Laddar in …
      1. Emma Wahlberg skriver:
        15 augusti, 2013 kl. 8:55 e m

        Jag har inte sagt någonstans att infrastrukturen är bra, ens OK. Det handlar om att just nu är situationen sådan att det inte fungerar, då är inte OK att göra som man vill bara för det. Då har man inte i trafiken att göra och det kommer knappast att bli bättre för att man beter sig som en dåre.

        Laddar in …
        1. Peter Holmberg skriver:
          16 augusti, 2013 kl. 9:47 f m

          Men det är enda sättet för politiker att fatta att det behövs göra något NU, inte 2050. Blir det kaos så sker förändring nu, vilket behövs.

          Laddar in …
          1. Budet skriver:
            17 augusti, 2013 kl. 11:11 f m

            Precis, jag anser att jag har rätt att idka civil olydnad som cyklist genom att bryta mot diverse trafikregler som rödljus, hastighet mm. Bara för att det finns en lag behöver den inte betyda att den är rätt! Ser framför mig the Critical Mass, när det inträffar får övriga trafiken anpassa sig till de moraliskt mest högstående trafikanterna nämligen cyklisterna och inte tvärtom.

            Laddar in …
        2. taliz skriver:
          19 augusti, 2013 kl. 11:57 f m

          Det är inte fler på cykel än i bil som beter sig som ”dårar”. Däremot är det betydligt svårare att cykla i sthlm pga infrastrukturproblem, och då blir det helt enkelt oftare fel.

          Laddar in …
          1. Emma Wahlberg skriver:
            19 augusti, 2013 kl. 12:05 e m

            Återigen svarar du på något jag inte skrivit.

            Laddar in …
      2. Dmitri F. skriver:
        15 augusti, 2013 kl. 10:37 e m

        Du kan inte hålla 30km/h genom varken Köpenhamns eller Amsterdams innerstad, särskilt inte i rusningstid, glöm det. Det kan du inte göra i en bil heller.
        Det går alldeles utmärkt att cykla fort fram till staden och väl där får man anpassa hastigheten – innerstaden är trots allt inte så stor så det går fort att ta sig igenom.
        Sen kan man argumentera för en ”förbifart” för cykeltrafiken å snabba cykelvägar genom stan typ som centralbron, men så länge det inte finns så borde man tänka sig för. Vill man cykla fort kan man cykla på bilvägarna istället för gågator.
        Tycker inte att man ska behöva leda cykeln dock.
        Vad gäller pendlande bilister så accepterar de sånt flitigt (galningar!) de krypkör till jobbet på motorvägar varje dag! Försök köra snabbare än 20 på E4an runt norrtull eller essingeleden vid rusning 😉

        Laddar in …
        1. Cynisk typ skriver:
          16 augusti, 2013 kl. 6:44 f m

          God fart = mer än gångfart/joggingfart. Och de cyklister jag såg på gågatorna och torgen i bl.a. Strasbourg höll definitivt mer än gångfart men var väldigt bra på att undvika fotgängare (så länge man som fotgängare inte försökte väja för cyklisterna: då blev det förvirrat).
          Problemet är väl att Götgatsbacken är designerad som pendlingsled (!) vilket inte går ihop med vere sig hur det ser ut eller med max 7 km/h.
          Bilister accepterar (?) köer eftersom det är andra bilar som är i vägen: samma acceptans om det vore fotgängare och cyklister? Tillåt mig tvivla …

          Laddar in …
          1. snabb skriver:
            16 augusti, 2013 kl. 8:27 f m

            Bilister accepterar köer?
            Nej, de klagar och får många miljarder till en förbifart…

            Laddar in …
          2. Dmitri F. skriver:
            16 augusti, 2013 kl. 4:36 e m

            Bilister accepterar köer genom att man sitter kvar i kön och inte kvaddar sig fram. Visst är det så att det blir svårt att pressa sig fram genom en massa bilar, men det är få bilister som väljer att köra mot trafiken eller på trottoarer bara för att skippa kön. Till och med cykelfälten är oftast lämnade ifred trots att det teoretiskt sätt går att köra bil i vissa lite bredare cykelfält.
            Så ja, bilister accepterar köer.
            Jag tycker att lösningen på Götgatan är USEL (både Gågatan och de usla cykelbanorna), missförstå mig inte, men det är faktiskt rätt mycket folk som går på gågatan och det är inte så smart att tro att man kan hålla 30 där bara för att det står i något papper att det är ett pendlingsstråk.
            Många cyklister förväntar sig kunna hålla samma fart utanför stan som i stan, och det är tyvärr inte möjligt som det ser ut idag. Man kan propagera för bättre infrastruktur, men även i Köpenhamn är det ingen som bränner på crabonhoj i 40km/h trots breda och fina cykelbanor – eftersom det finns andra som cyklar. Träningen kan ske utanför stan, där det finns färre cyklister och mer plats.

            Laddar in …
          3. Erik Johansson skriver:
            16 augusti, 2013 kl. 7:18 e m

            Det är ingen idé att överdriva, jag tror inte att problemet är att någon håller 30 km/h i Götgatsbacken det räcker nog med 15 för att skrämmas.
            Att lägga skulden på enskilda individer, eller grupper, tror jag är fel. Ansvaret är delat, du kan lika gärna göra misstag på Götgatsbacken som jag, vare sig du går eller cyklar.

            Laddar in …
          4. Dmitri F. skriver:
            16 augusti, 2013 kl. 7:31 e m

            Jag tänkte mer på citatet: ”Får jag inte fortsätta att cykla i 30 så faller hela idén med cykelpendlingen från förorten.” som följdes av ”Uppenbarligen går det att hålla god fart i och genom t.ex. Köpenhamn och Amsterdam, så varför inte Stockholm?”
            Jag lägger absolut inte skulden på någon individ eller grupp, vad jag menar är att det finns en känsla av att vissa individer tycker att det är deras rätt att cykla hur snabbt de vill genom stan och att alla vinglande, parcyklande, mobilpratande slöa tanter ska maka på sig… Särskilt om det är rusningstid, för att då ska de bara fram, annars förlorar de 5 min och måste vakna 5 min tidigare (ett verkligt argument från tidigare tråd).
            För vissa handlar det bara om jobbpendling och inte att cykeln kan användas till annat – t.ex att man kan cykla med några kompisar till krogen eller bion.
            Personligen har jag ingenting emot snabba cyklister, och har faktiskt aldrig blivit ”drabbad” av någon som helst incident med en snabb cyklist (kanske för att jag är snabb själv), men det verkar ju finnas en del i denna diskussion som tycker att de absolut måste hålla en hög fart genom hela Stockholms innerstad (se citaten ovan) och att det är deras rättighet.
            Det är den attityden som stör mig lite…
            När jag var en ”snabb” cyklist så valde jag nästan alltid bilvägarna i innerstaden, det är mitt tips till de som vill hålla 30 genom stan, iaf tills vi har 2.5m breda enkelriktade cykelbanor intill alla stora vägar…

            Laddar in …
          5. Budet skriver:
            17 augusti, 2013 kl. 11:25 f m

            ”… och att alla vinglande, parcyklande, mobilpratande slöa tanter ska maka på sig… Särskilt om det är rusningstid…”.
            Jo, jag kommer alltid anse att denna typ av cyklister ska hålla sig åt sidan, t ex på Västerbron, Tranebergsbron i rusningstrafik då snabbare cyklister vill komma fram! Varför skulle de inte det? Överhuvudtaget är mobilpratande när man cyklar åt helskotta, parcyklande på redan trånga cykelbanor ett otyg. För att inte tala om långsamma cyklister som nödvändigtvis ger sig ut på en omkörning av en annan cyklist. Lika irriterande som långtradare som ger sig till att köra om andra långtradare i uppförsbackar på motorväg! Hur tänker man egentligen? Denna kategori cyklister, som inte fattar att åretrunt-pendlande cyklisters hela livsluft är just att komma fram snabbt och smidigt, borde ta sig en funderare över om de verkligen ska ge sig ut i rusningen? Vill man njuta på cykeln, vingla, mobilprata etc får man göra det på dagarna eller helgerna!

            Laddar in …
          6. Dmitri F. skriver:
            17 augusti, 2013 kl. 12:59 e m

            Det är just den här typen av attityd som jag pratar om. Jag är åretrunt-pendlare och efter si så där några veckors ”race” tröttnade jag och började istället försöka njuta av cyklingen. Men det är jag det… eller?
            Den här filmen visar hur det en dag kommer se ut i Stockholm:
            http://www.youtube.com/watch?v=OYajXN4pPHI
            Avslappnat, långsamt, trevligt, folk pratar med varandra och ser allmänt nöjda ut.
            Livet handlar inte om att komma till/från jobbet så fort som möjligt utan några intryck. Enjoy the ride! 😉

            Laddar in …
          7. Budet skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 12:03 f m

            Jag och många andra har en annan syn. OM jag ska cykla året runt fem mil om dan så ska det flyta på annars kan de kvitta. För mig handlar det om att ta sig från A till B så fort som möjligt även om det inte sker på bekostnad av min egen säkerhet. Jag har bara blivit påkörd en gång på 11 år och det var en idiot till taxiförare som fällde mig på Långholmsgatan. Det funkar att ta sig fram fort med cykel i stan men jag förväntar mig att man håller till höger på cykelbanorna om man cyklar långsamt samt att man ser sig för bakåt innan man på börjar en omkörning. Jag har cyklat på mitt sätt i 11 år som sagt och det innebär en snitthastighet på 27 km/h mellan Huddinge och Rissen. Det snittet tänker jag fortsätta hålla!

            Laddar in …
          8. Racern skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 12:14 f m

            Enjoy th ride? För mig är det pannben, ner i bocken och mjölksyra som sprutar i öronen som gäller. Det kallar jag Enjoy the ride!

            Laddar in …
          9. Erik Johansson skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 12:16 f m

            Tja om utvecklingen håller i sig så är det väl rätt kört för dig. Du kommer inte kunna fortsätta cykla så om antalet cyklande ökar.

            Laddar in …
          10. Budet skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 11:30 f m

            åjo, det är bara att plinga och i värsta fall ta fram schasse-rösten så att de långsammare flyttar på sig. Jag hoppas även att utvecklingen går åt det hållet att vissa bilfiler öppnas upp för cyklister så man kan välja, dvs snabb- eller långsamfil. Det är inte rimligt att visa bilfiler på morgnarna är nästa tomma (t ex Västerbrons mot Kungsholmen) samtidigt som cykelfälten är proppfyllda. Redan nu utnyttjar jag gator framför cykelbanor av det skälet att jag kan cykla snabbare samt att bilar trots allt är mer förutsägbara än många cyklister men jag vill se mer av den valmöjligheten i stan!

            Laddar in …
          11. Dmitri F. skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 4:49 e m

            Jag hoppas också att bilvägarna öppnas upp för de som vill cykla snabbare, inget argument från mig på den punkten.
            Att bilar är mer förutsägbara handlar väl mer om att bilfilen är mycket bredare än cykelbanan och bilen är långsammare på att flytta i sidled…de är dessutom färre än cyklar… kör om 5 bilar vid ett rödljus, så har du på samma tid kört om 20-25 cyklar, chansen är alltså större att man stöter på en idiot ju fler människor man råkar ut för 😉

            Laddar in …
          12. Tor Sandqvist skriver:
            17 augusti, 2013 kl. 3:57 e m

            Ska man alltså behöva avstå från att cykla om en långsammare cyklist bara för att det kan finnas andra cyklister som cyklar snabbare än man själv? Det låter ju inte klokt! Litet tålamod får du ändå ha.

            Laddar in …
          13. Budet skriver:
            17 augusti, 2013 kl. 11:58 e m

            Jag säger inte att man ska avstå från att cykla om man är långsam men man ska åtminstone hålla till höger på trånga cykelbanor som Västerbron och delvis Tranebergsbron. Man ska INTE cykla två i bredd på dessa broar eller andra infartsleder i rusning OM man vill undvika sura kommentarer, pling på ringklocka osv. Detta gäller ju för bilar på två väga filer, man ligger till höger om man kör långsamt. Varför skulle inte det gälla på cykelbana?

            Laddar in …
          14. Erik Johansson skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 12:13 f m

            Fast varför skulle man vilja undvika pling, det känns som en hygglig sak att göra om man kör om på de broarna. Mer pling i trafiken.

            Laddar in …
          15. Dmitri F. skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 4:49 e m

            Plinga på! Det är tecken på en hälsosam cykelkultur 🙂

            Laddar in …
          16. Tor Sandqvist skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 5:47 e m

            Ja, emot den allmänna principen att varje trafikant bör använda ögon och hjärna och undvika att i onödan placera sig i vägen för andra har jag inget att invända. Och jag kan definitivt hålla med om att många i Stockholm, inom alla trafikslag och hastighetsintervall, lämnar åtskilligt att önska därvidlag.

            Laddar in …
          17. Christian Gillinger skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 9:04 e m

            Nästan alla cykelbanor i Stockholm är till skillnad från biltrafiken enkelfiliga. Jag brukar cykla i det tempo jag vill, vilket i innerstan pendlar mellan 10 och 20 km/h. Där det finns utrymme, vilket är rätt sällan, håller jag till höger, men i annars är det, precis som i biltrafiken, upphinnande fordon som ska anpassa sin körning så att fara inte uppstår.

            Laddar in …
          18. Budet skriver:
            18 augusti, 2013 kl. 12:11 f m

            man ser sig för bakåt innan man på börjar en omkörning. Basta! Det gäller i övriga trafiken och borde vara självklart för cyklister också. Jag gör det fast jag ytterst sällan blir omkörd!

            Laddar in …
          19. Erik Johansson skriver:
            17 augusti, 2013 kl. 5:43 e m

            Då förstod jag bara fel. Vad jag menar är att alla gör fel, även när man cyklar långsamt så uppfattas man lätt som jobbig och störande av de som går.
            Intressant nog sa en väninna, som cyklar rätt mycket, att hon inte gillar Götgatsbacken för att många cyklister får något ”tomt i blicken” och bara ser inställda ut på att komma fram, ungefär som du säger om dessa stressade pendlingscyklister. Jag tror också att jag får något tomt i blicken, när det är för många hinder i vägen när man cyklar så kan man inte söka ögonkontakt med alla man cyklar förbi. Alltså objektifierar/grupperar jag folk som gångtrafikanter, det händer speciellt när man cyklar i backar.

            Laddar in …
          20. Dmitri F. skriver:
            16 augusti, 2013 kl. 4:41 e m

            Jag gillar lösningen från Halmstad, här skyltar man gågator i centrum som GC-vägar och problemet löser sig självt – jag såg en cyklist som tvärbromsade för att parkera bli påkörd av en annan cyklist bakifrån, men inte en enda konflikt med gående.
            http://i.imgur.com/JGgKqcu.jpg

            Laddar in …
        2. snabb skriver:
          16 augusti, 2013 kl. 8:13 f m

          rusningstid? Det är inte rusningstid kl 5 på morgonen och ändå ska man hålla 7 km/h??

          Laddar in …
          1. Dmitri F. skriver:
            16 augusti, 2013 kl. 4:37 e m

            Nej men 5 på morgonen står inte polisen där heller.

            Laddar in …
    2. taliz skriver:
      19 augusti, 2013 kl. 11:55 f m

      Du förstår uppenbarligen ingenting. Folk gör nämligen så gott dom kan. Om du cyklat själv hade du direkt insett att det är omöjligt att cykla i Stockholm om man skall följa alla regler, och det beror till 99% på infrastrukturproblem.
      Alternativet är helt enkelt att folk slutar att cykla, men det är förstås inte hållbart. Tyvärr verkar det finnas alltför många träskalliga i denna stad som inte förstår att infrastrukturen MÅSTE förbättras om det skall bli bättre, tills dess blir det bara sämre.

      Laddar in …
      1. Emma Wahlberg skriver:
        19 augusti, 2013 kl. 12:03 e m

        Jag har cyklat i Stockholm i ca 15 år, med mer eller mindre daglig pendling på allt mellan 0,5-2 mil. Om du tror att jag skriver att infrastrukturen är bra så ber jag dig att läsa om och läsa rätt.

        Laddar in …
  7. hoj skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 7:18 e m

    Problemet på Götgatsbacken kan lösas genom att separera cykeltrafik och gångtrafikanter. Lösningen: ge cyklisterna söderledstunneln! Bilister och gående får samsas på götgatan. I gånghastighet såklart.
    Men kan inte då ett nytt problem uppstå om vi blandar bilar och fotgängare så? Jo, fast då löser vi det problemen genom att Ulla Hamilton går ut i media och manar till större hänsyn i trafiken.

    Laddar in …
  8. JennieVictoria skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 6:14 e m

    RT @MattiasBengtsso: Polisen ljuger att tre fotgängare dödats av cyklister i Götgatsbacken på två år, rätt är en (1) dödsolycka på Söder: h…

    Laddar in …
  9. DavidPVelo skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 5:40 e m

    @Cyklistbloggen #Polisen harl inget viktigare att göra. Komiskt att ”gångfart” skulle vara 7 km/h. Gångarna på VM har betydligt högre fart.

    Laddar in …
  10. cehn skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 4:55 e m

    Jämför med den här artikeln:
    http://www.expressen.se/kvp/korde-i-21-kmh–fick-fortkorningsboter/
    men den gången var det en bilist.

    Laddar in …
  11. Mattias Bengtsson Byström skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 4:52 e m

    redaktionen@tt.se eller 08-692 27 00. Passar denna gång, brukar ringa dem i jobbet…

    Laddar in …
  12. oskarjalkevik skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 4:45 e m

    RT @MattiasBengtsso: Polisen ljuger att tre fotgängare dödats av cyklister i Götgatsbacken på två år, rätt är en (1) dödsolycka på Söder: h…

    Laddar in …
  13. ErikSandblom skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 4:44 e m

    RT @MattiasBengtsso: Polisen ljuger att tre fotgängare dödats av cyklister i Götgatsbacken på två år, rätt är en (1) dödsolycka på Söder: h…

    Laddar in …
  14. KristerIsaksson skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 4:43 e m

    RT @MattiasBengtsso: Polisen ljuger att tre fotgängare dödats av cyklister i Götgatsbacken på två år, rätt är en (1) dödsolycka på Söder: h…

    Laddar in …
  15. MattiasBengtsso skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 4:41 e m

    Polisen ljuger att tre fotgängare dödats av cyklister i Götgatsbacken på två år, rätt är en (1) dödsolycka på Söder: http://t.co/026B2XZpmw

    Laddar in …
  16. Ms_Xx skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 3:36 e m

    Jag hatar hatar HATAR att cykla på Götgatan, tvi vale och fy sjutton.
    Kan ingen göra något åt paraklet snart?
    HUR kan ett huvudcykelstråk ledas rakt genom en gata som fungerar som vimmelyta snarare än gågata?
    HUR kan polisen ha MAGE att ställa sig där och bötfälla cyklister, de flesta som cyklar där håller faktiskt låg hastighet, det är sjukt svårt att hålla fotgängarhastighet när man måste cykla i kringelkrokar för att ta sig fram.
    Och vi som cyklar norrut på Götgatan har ofta inte valt det, vi är hänvisade dit.
    Blir arg, ledsen och rätt uppgiven när jag tänker på det, uselt.
    Och så faktafel som gränsar till förtal på det. Ursch.

    Laddar in …
    1. Robert Andersson skriver:
      16 augusti, 2013 kl. 9:07 e m

      Tyvärr så kan enbart omnämnda personer förtalas. Tydligen så kunde man inte göra en rapport till pressens opinionsnämnd heller, då det även där enbart gäller omnämnda personer.
      Jag brukar alltid försöka åka runt sådana här gågator med cykeln, lagen kräver ju enbart att man använder cykelbana om det finns. Vilket ej gågatorna räkans som 🙂
      Nu är jag inte medveten om hur det ser ut på Söder nu, men borde man inte kunna cykla Repslagsgatan norrut?
      Relativt komiskt att låta en gågata vara ”huvudcykelled”.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        17 augusti, 2013 kl. 5:32 e m

        Repslagargatan är tyvärr för smal för att rymma dubbelriktad biltrafik, så den är enkelriktad söderut, utan cykelbana i motsatt riktning…. helt otroligt faktiskt. Stan är OERHÖRT slapp vad gäller att se till att det går att cykla på ett vettigt sätt, de missar även enkla, billiga lösningar.
        Igår var hela Götgatsbacken igenkorkad av Grolsch Block Party (gatufest där man får dricka öl ute på gatan, tänk det i kombination m huvudcykelstråk…), jag cyklade då Repslagargatan mot enkelriktat. Mötte EN bil.
        Av två onda ting liksom…
        Undrar för övrigt, alla paragrafryttare som tycker att en regel är en regel är en regel och ska alltid följas, tycker ni att det är rimligt att man som cyklist på ett huvudcykelstråk ska vara tvungen att hoppa av och gå tre kvarter?

        Laddar in …
  17. Pär N skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 2:59 e m

    G-P har publicerat en TT-artikel som också återger helfelet ovan. Påpekade felet för G-P, som svarar: ”Vi får kontkata TT, som skrivit artiklen, och be dem rätta till det.” Artikeln är ej rättad i skrivande stund.
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1914135-satsning-mot-fortkorning-pa-cykel

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      15 augusti, 2013 kl. 3:03 e m

      Likaså Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17301429.ab
      2013/8/15 Disqus

      Laddar in …
  18. cykelbloggar skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 1:24 e m

    Cyklistbloggen: Mer cykling och poliser i media http://t.co/YYmiMAsTjz @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  19. Fritz skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 1:03 e m

    Hallå .. tack för att ni gjorde mig uppmärksam på den här artikeln i SvD, jag var tvungen att spinna vidare på den och ringde polisen för vad som egentligen gäller, ni kan läsa det på http://www.cykelbloggar.se
    Med vänlig hälsning
    Fritz

    Laddar in …
  20. PolsekNiklas skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 12:46 e m

    RT @Cyklistbloggen: Mer cykling och poliser i media: »Polisen jagar fartsyndare på två hjul«.
    http://t.co/F3ZwL9IUX8 #cykla

    Laddar in …
  21. Håkan skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 12:35 e m

    Denna hetsjakt på cyklister! Jag skulle vägra betala och låta det gå till domstol. Hur ska polisen kunna bevisa att jag körde för fort? Har de laser eller? Om jag nekar så är det upp till åklagaren att bevisa motsatsen och då undrar man vilken teknisk bevisning man stöder sig på.
    Nu är inte Götgatspuckeln det stråk jag brukar cykla men risken är att polisen börjar få för sig att kolla andra stråk och få för sig att bötfälla. Stråk där de gående säkert upplever 30 km/t som för fort men som jag upplever som normalt och bilarna som långsamt. Får jag inte fortsätta att cykla i 30 så faller hela idén med cykelpendlingen från förorten.
    Samtidigt kan man bli upprörd för mindre när polisen anser sig kunna avsätta 20 personer för denna uppgift när det varje kväll så här i slutet av sommaren pågår en veritabel tävling längs t ex Nynäsvägen där motorcyklar och bilar kör som galningar. Det märkliga är att MC anser man sig inte kunna bötfälla av tekniska skäl men cyklister går bra?! Eller trimmade moppar så blåser på i villaområdena i 50+. Nej, kära polis tänk om tänk rätt!

    Laddar in …
    1. Jimmy skriver:
      15 augusti, 2013 kl. 1:04 e m

      Men polisen har ju himla svårt med lagstöd att stoppa MC-förare. Kom ihåg vilket rabalder det blev när de följde en fortkörare som körde ihjäl sig. Vilket mediapådrag det blev efter det! ”Polisen mördade min son” etc. Jag förstår att de inte jagar MC, för hade det hänt igen då jäklar vilket masiv uppståndelse det hade blivit. Bilar kan man heller inte jaga hur som helst med lag. Beroende på brottet kan de vidta olika åtgärder, men det måste föreligga en konkret misstanke om något grövre brott än bara fortskörning. De måste rapportera till sitt befäl & han avbryter ofta på grund av säkerhetsrisken. Det är faktiskt jäkligt sällan polisen har möjlighet att påverka beslut som andra har som de måste följa. Så innan du påstår tänk om tänk rätt, så kolla vilka lagar de måste följa.

      Laddar in …
    2. Robert Andersson skriver:
      15 augusti, 2013 kl. 9:26 e m

      Problemet med MC och mopeder är att de lätt drar iväg och skadar sig själv och andra om polisen vill stoppa dem. Det ska även vara svårt att se förarna pga av stora hjälmar, så hinner de iväg och gömmer jackan och hjälmen, så finns det ofta ingen bevisning. Ägararen behöver ej berätta vem som kört.

      Laddar in …
      1. snabb skriver:
        16 augusti, 2013 kl. 8:03 f m

        Det är inte väl inte lätt fånga cyklist som drar iväg heller…

        Laddar in …
        1. Budet skriver:
          17 augusti, 2013 kl. 11:07 f m

          Precis och jag tänker inte stanna i första taget, ,min träning i dagsläget går ut på att orka sticka ifrån vilken cykelpolis som helst…:)

          Laddar in …
  22. delveien skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 12:28 e m

    RT @Cyklistbloggen: Mer cykling och poliser i media: »Polisen jagar fartsyndare på två hjul«.
    http://t.co/F3ZwL9IUX8 #cykla

    Laddar in …
  23. KristerIsaksson skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 12:20 e m

    RT @Cyklistbloggen: Mer cykling och poliser i media: »Polisen jagar fartsyndare på två hjul«.
    http://t.co/F3ZwL9IUX8 #cykla

    Laddar in …
  24. Greijus skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 12:10 e m

    RT @Cyklistbloggen: Mer cykling och poliser i media: »Polisen jagar fartsyndare på två hjul«.
    http://t.co/F3ZwL9IUX8 #cykla

    Laddar in …
  25. Daniel Blomskog skriver:
    15 augusti, 2013 kl. 12:09 e m

    Artikeln i SvD är uppdaterad nu och dom skriver ”När SvD på torsdagen kontrollerar uppgifterna om dödade visar det sig att de är osäkra.”

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      15 augusti, 2013 kl. 12:12 e m

      Tack Daniel, jag uppdaterade inlägget nu!

      Laddar in …
      1. Christer Holmström skriver:
        15 augusti, 2013 kl. 1:50 e m

        Enligt officiell statistik hos Trafikanalys har totalt tre personer omkommit under 2011 och 2012 i samband med kollision mellan cykel och gående. I hela landet!

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d