Vi har ju skrivit en del om hur rödljusen i Stockholm byggs för biltrafiken, men att vi cyklister ofta hamnar framför dem ändå och hur det kan bli meckigt. Till exempel med rödljus som inte känner av cyklar. Men att trafikljusen anpassats efter biltrafiken innebär inte bara att det blir onödiga rödljus för cyklister, utan också att det faktiskt uppstår platser där det borde finnas rödljus, men saknas.
Det här är en korsning, även om det kanske inte syns:
Den ligger på Raol Wallenbergs torg framför Dramaten i Stockholm. Cyklister som ska rakt fram på bilden möter här cyklister, och fotgängare, som ska över Strandvägen till höger i bild. Det är helt enkelt två rätt välanvända cykelvägar som möts.
Hade det varit en bilväg hade den antingen varit oreglerad eller haft rödljus som styrt vem som skulle köra och vem som skulle vänta. Men det är det inte, det är en cykelväg. Och då har det istället blivit så att de som kommer från Arsenalsgatan, till vänster i bild, fastnar vid rödljuset till höger i bild.
Det är alltså rött för att ta sig ur korsningen:
Som ni ser innebär det att det samlas en massa cyklister och fotgängare som ju fler de är hamnar allt längre och längre ut i vägbanan. Cykelvägbanan alltså. Mellan maj och september brukar det betyda betydade trafikmängder. Och eftersom det just här står ett stort träd i cykelbanan, så är sikten dessutom skymd.
Det blir med andra ord jättekaotiskt och jag var inte förvånad när en moppe smällde med en cykel just här.
Jag är ingen trafikingenjör, men såvitt jag förstår är enda skälet till att det är så här, att rödljuset står på fel sida av vägen. Cykelvägen alltså. Om man flyttade stolpen tvärs över (till vänster om vägen på bilden ovan), så skulle plötsligt fotgängare och cyklister som ska över till höger på bilden hamna på rätt sida och slippa stå mitt i vägen och vänta på grönt. Jag förmodar att det också skulle betyda att de som åker rakt fram i bilden ovan skulle omfattas av trafikljusen. Så, ett rödljus till för några alltså.
Jag tror problemet ligger i att trafikplanerarna inte ser det som en korsning på en väg över huvudtaget. Eller ens som en väg. För inte finns det väl bilvägskorsningar där man måste få grönt för att få lämna korsningen?
Så här ser det ut i Google Maps för den som vill vandra runt själv:
Visa större karta
Cyklister av idag är för mesiga! Det gäller att återta utrymmet och ett sätt att göra det på är att börja cykla på gatan i stället för på de där patetiska GC-banorna. Om alla gör det så kan ju inte bilarna eller lagens långa arm göra så mycket åt saken. Läs gärna mer om när cykeln dominerade Stockholms gator här : http://www.cykelsmart.se/2013/03/28/stockholm-cykelstaden-som-stagnerade-2/
Tillbaka till framtiden får vi hoppas!
Den osynliga cykelbanan till vänster i bilden (den som leder vidare mot Kungsträdgården) håller precis på att bli bebyggd med nån slags tillfälligt hus. Cyklade förbi där före lunch och frågade han som byggde om han höll på att bygga eller riva. ”Bygga”. ”Väldigt dum placering” sa jag. ”Det tycker jag också” sa han. Felanmäl gärna (ni också), så att de som bestämmer fattar att det inte är okej att blockera huvudcykelstråk på det sättet (handlar om pengar gissar jag).
Ja, vad fan handlar det om? Någon slags scen eller liknande mitt på cykelbanan.
Så här ser det ut. Helmärkligt.
@Cyklistbloggen Tycker du tänker fel, utgår för mycket fr befintligt. Tänk nytt, utgå från ett cykelperspektiv, hur skulle platsen se ut då?
@Cyklistbloggen slutar bara med att du kommer behöva stanna och klicka på fler knappar och därmed tar det dubbel så lång tid :/
Oh på detta måste jag bara få synliggöra en korsning som är på snäppet lika farlig precis vid rondellen korsningen rålambshovsparken och upp mot fridhemsplan, tre cykelbanor som korsar varann och där man kan svänga åt olika håll, fantastiskt icke planerat!
RT @Cyklistbloggen: Jag vill ha fler rödljus http://t.co/KKuZZ0UXGX #cykla
FAst… Ska man vara petig finns det ju en regel som styr det där, som ingen, allra minst bilister, känner till, den som ni tagit upp ibland, som säger att man inte får blockera en väg. När cyklister närmar sig sitt rödljus, och ser att det är fullt på andra sidan, borde alltså stanna INNAN de blockerar cykelvägen.
Det är dock en regel som blir lite fånig här, där man kunnat bygga bort den, men den finns ju icke desto mindre. Du får inte köra in i en korsning du inte kan köra ut ur.
Stockholms mest osynliga cykelbana till vänster där. En bronsplakett infräst i stenen i varje ände och i övrigt ingenting. Inga ränder, ingen separation, inga skyltar, ingen hint om var andra änden egentligen är någonstans, inget annat underlag. Nada.
Den enda som kan konkurrera är cykelbanan över Medis som var så oansenlig och osynlig att man glömde bort den och byggde uteserveringar tvärs över den.
Samma sak med cykelbanan vid kajkanten vid torget. Estetiken har tagit överhanden. Snygga gjutna bronsmarkeringar.
Tänkte faktiskt göra en bloggpost om den också. Innan sommaren hamnade jag i kö för att, när jag hade grönt, komma upp på cykelbanan vid Strandvägen. Sen blev det plötsligt rött när jag stod mitt i bilvägen.
Jag undrar hur man egentligen ska tolka dessa cykelbanor (med cykelsymboler av metall).
Vägmärkesförordningen 4 kap. 3 § säger att ”Vägmarkeringar är vita om inte annat anges…” och inget annat anges för cykelsymbolen
Trafikverket skriver även att ”Vägmarkeringar ska vara vita eller gula med vissa geometriska former och placeringar för att vara juridiskt giltiga enligt VMF. Detta innebär att vägmarkeringar inte juridiskt kan ersättas med skilda ytmaterial som t ex storgatsten mellan körriktningar eller markplattor vid övergångsställe…”.
När det gäller cykelbanan på Arsenalsgatan så finns det en skylt för gemensam gång- och cykelbana när man kommer från Kungsträdgården men ingen skylt från andra hållet, vad jag vet.
Och angående cykelbanan på Strömsgatan, utanför Rosenbad, så finns det väl inga skyltar alls?
Vidare så verkar både körfältspilarna och vad som ser ut som en heldragen linje på bilvägen vid Nybrohamnen vara gjorda av sten (inte vita).
Och de där JÄVLA kullerstenarna…
Japp. En av de grejer som fick mig att börja skriva om cykling: https://www.cyklistbloggen.se/2011/03/trafikplanering-4-snygga-losningar/
Ja, inte så konstigt kanske att de håller på att bygga nån slags paviljong mit på cykelbanan här nu. Med en betongbänk på andra sidan. Kommer inte att gå att cykla här heller. Ännu värre än på Medis.
Cyklistbloggen: Jag vill ha fler rödljus http://t.co/Je5jJ6jUPL @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Brommaplan har trafikljus för bilar som ska lämna rondellen. Många incidenter skulle jag tro.
”@Cyklistbloggen: Jag vill ha fler rödljus http://t.co/r91q27eBXU #cykla” finns såna ställen i @Linkopingkommun med.
RT @Cyklistbloggen: Jag vill ha fler rödljus http://t.co/KKuZZ0UXGX #cykla
@Cyklistbloggen Är rödljus lösningen eller är det bättre att göra utrymme så att cyklisterna kan stå och vänta?
@Cyklistbloggen Bra uppmärksammat.
RT @Cyklistbloggen: Jag vill ha fler rödljus http://t.co/KKuZZ0UXGX #cykla
@Cyklistbloggen Klassisk situation där GC-trafikanter som väntar vid rödljus hamnar ivägen för cykel. Finns bättre lösning än fler rödljus?