Tillbaks efter en veckas semester utomlands ser jag att det varit mycket om cykling i media. Överhuvudtaget har det varit mycket skrivet om cykling hela den här sommaren. En grej som är kul är att se att det börjar dyka upp exempel på normalisering av cyklister, att de behandlas som en trafikant bland många och inte som något som överraskande dök upp första gången i maj 2013. Titta till exempel på de här två artiklarna från förra veckan:
GP.se intervjuar en av Göteborgs två cykelpoliser och rubriksätter:
”Listan kan göras lång på trafikförseelser” som ”cyklister” gör sig skyldiga till. Då vet ni, cyklar ni är ni en fara för er själva och andra. En klassisk standardrubrik från Avpixlatskolan, bunta ihop dem allihop, cyklistpacket. Men tittar man noga har rubriken citationstecken om sig, vilket antyder att det är någon som faktiskt sagt det. Det är det inte. Läser man texten så handlar det inte om ”cyklister” utan:
– De är en fara både för sig själva och för andra, säger Thomas Åsenlöf, en av Göteborgs två cykelpoliser, och syftar på cyklister som bryter mot trafikregler.
Sanningen är alltså att polisen, korrekt, talar om specifikt de trafikanter som bryter mot trafikreglerna. Och så ska det vara, utan fördomar och generaliseringar. Historiskt har det ju visat sig vara ett rätt farligt grepp att utgå från enskilda individers beteende och sedan insinuera skuld för en hel grupp som man själv definierar.
Men vem bryr sig om sånt när klatschiga rubriker ska sättas? Cyklist som cyklist. Jo, SvD har börjat bry sig när de dagen innan skrev:
Utan fördomar om trafikens värsta marodörer, de på cykel, så fokuserar de på ”fartsyndare”. Eftersom det inte handlar om alla, utan om specifikt trafikanter som bryter mot lagen. Precis som när artiklar om poliskontroller av bilar rubriksätts. Det är faktiskt första gången någonsin jag ser en rubrik om poliskontroller av cyklister skriven så. Äntligen.
Appropå GP-artikeln förresten, så har inte bara Göteborg, utan även mitt semestermål, cyklande poliser:
Det är en syn jag faktisk aldrig sett i Stockholm, trots att jag pendlingscyklat genom city snart tio år. Annars hade det ju varit ett bra sätt kanske att lugna ner trafiken i den hetsiga huvudstadstrafiken, precis som de gör ute på bilvägarna. Det vill säga arbeta preventivt och förebyggande som komplement till bötesskrivandet. Kanske kommer det när det börjar bli tråkigt att bara jaga rödljuscyklare.
Läs också:
Mitt minne är inte det bästa men jag har en klar minnesbild av att jag för några år sedan såg ett inslag på lokalnyheterna om just cykelpoliser i Stockholm. Tror de var två till antalet eller något liknande och om jag tänker efter kan det nog handla om ett tiotal år sedan och en svag minnesbild börjar dyka upp över att jag sett dessa cykelpoliser i verkliga livet.
”En klassisk standardrubrik från Avpixlatskolan, bunta ihop dem allihop, cyklistpacket.”
Nu är du lika fördomsfull och illa påläst som cyklisthatarna. För jag garanterar att du får svårt att hitta rubriker på Avpixlat där de uttalar sig kritiskt om till exempel alla invandrare eller alla muslimer.
Försvarar du Axpixlat? Här på en cyklistblogg? Bevare mig i så fall!!
Du har en poäng. Även om de delar fixeringen vid att tillskriva en egendefinierad grupp, cyklister respektive invandrare, skulden för allt ont, så verksr inte ens Avpixlats rubriker vara så generaliserande som det här.
Det handlar nog om att de på avpixlat är duktiga på att skriva mellan raderna. Skulle de öppet skriva negativt om invandrare eller muslimer rakt av, skulle det kunna vara förtal eller hatbrott etc.
Än så länge är det accepterat i samhället att vara cyklistfientlig, och att tala illa om cyklister som någon slags grupp, så tidningar behöver inte sensurera sig själva 😉
Avpixlat har inga problem med invandrare i sig (20 procent av SD:s medlemmar är faktiskt invandrare) utan det handlar om kritik mot den massinvandring som Sverige bedriver från områden med gammalmodig syn på yttrandefrihet, jämställdhet och hbtq-rättigheter. Avpixlat lyfter fram de problem som massinvandringen från Mena-länderna för med sig
Visserligen fel forum, men…
Vad är definitionen för ”massinvandring”? När passeras gränsen mellan ”invandring” och massinvandring? Jag blir så trött på folk som försöker ge invandringen en negativ klang när den allra största delen av invandringen fungerar bra och berikar landet.
Vilka är problemen med att fler människor vill bosätta sig i Sverige??? Jag har svårt att se dessa. Rent samhällsekonomiskt är det en vinstaffär.
Eftersom Sverige med råge tar in mest invandrare i världen kan man gott kalla det för massinvandring. 2 procent av BNP eller 30 miljarder skattekronor.
Färsk statistik från våra mest invandrartäta förorter visar att massinvandringen från Mena-länderna är allt annat än en vinstaffär. Tvärtom faktiskt. Kolla dessa grafer:
http://avpixlat.info/2013/08/15/invandring-allt-annat-an-en-vinstaffar/
Sedvanlig invandrarfientlig propaganda. Läs det här i stället : http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/
I min länk sågades ju din artikel längs fotknölarna. Kanske läge att läsa innan du postar ett svar?
Avpixlat har problem, fn är den nedstängd. Gott så, den siten tillför inget gott!
RT @Cyklistbloggen: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna” http://t.co/bijNxgejP7 #cykla
Jag kan inte minnas att jag någonsin sett cykelpoliserna i Göteborg, och då har jag ändå cyklat väldigt mycket på rätt trafikerade platser i centrala stan hela mitt liv, speciellt de senaste 13 åren.
Skön kontrast – Jag såg fyra cyklande poliser i Amsterdam när jag var där i fem dagar… 🙂
Om man passerar korsningen Skånegatan-Ullevigatan i eftermiddagens rusningstrafik så kan man se dem där. Inte ofta men en gång på femtio. Någon annanstans har jag inte sett dem oavsett vilket fordon jag har begagnat.
Jag tror jag har sett dem två gånger inom fyra år. En gång vid den dåvarande trafikljusövervakade korsningen Vasagatan/Sprängkullsgatan. Samt en gång vid Vasagatan/Avenyn. (På den sistnämnda stället så stannades en cyklist, vet dock ej varför. Min gissning är högersväng utan visning med armen innan).
Har även som turist i Stockholm sett när en del av många cyklister på Drottninggatan blev stoppade vid Sergelstorg. (Det är fordonstrafik förbjuden där). (Det var dock nog ej cyklande poliser, jag såg då varken bil eller parkerad cykel i närheten.)
Cyklande poliser i Stockholm vore guld. Det skulle ge så många fördelar: De skulle få uppleva den aggressiva trafikrytmen (och faktiskt en del av ”cyklisthatet”) och skulle kunna lugna ner detta genom sin närvaro. De skulle kunna nypa de som cyklar och bryter mot trafikreglerna i örat. Detta skulle alla som rör sig i trafiken tjäna på. Fler cykelpoliser i Stockholm!!!
Ser gärna cyklande poliser, lite synd om de bara ska ha hand om cyklister. Som det känns nu, men det är väl bara en image fråga egentligen.
Jo. Jag hoppas att de skulle bidraga till att alla motordrivna idioter som kör för nära, prejar en i cykelfälten när de skall svänga höger, parkerar i cykelfält etc kommer beivras hårdare. Jag tror att man som bilist nu bara ser en cyklist och beter sig som vanligt tills man upptäcker att denne har en uniform. Sedan hoppas jag också på att de beivrar de som cyklar och beter sig illa i trafiken. Sammantaget hoppas jag ju på en bättre trafikmiljö för i synnerhet cyklister men faktiskt för alla trafikslag.
RT @Cyklistbloggen: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna” http://t.co/bijNxgejP7 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna” http://t.co/bijNxgejP7 #cykla
Cyklistbloggen: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna”. http://t.co/7fxHzEV6cN @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna” http://t.co/bijNxgejP7 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna” http://t.co/bijNxgejP7 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna” http://t.co/bijNxgejP7 #cykla