I går fastnade jag i köer vid Götgatsbacken utanför Hilton i Stockholm. Det tog tre rödljusintervall innan jag kom över.
Första gången i mitt liv det hänt på cykel. Det roliga var att vi började prata alla som stod där. Lugn och snäll stämning, alla var irriterade på köerna, men inte på varandra.
Faktiskt rätt trevligt.
18 svar på ”Cyklistmys i vardagsköerna”
Kommentarer är stängda.
Undrar om det snart är tillräckligt många cyklister för att lägga beslag på ett körfält. Det borde väl varenda kotte fatta att det är mer effektivt att 50 personer på cykel kommer fram än att 5 personer i bil gör det.
Kanske inte lämpligt i denna korsning, men t.ex. längs Götgatan mellan Medis och Skanstull.
Inte
så konstigt att det är köer. När jag kollade idag hade bilisterna från
vänster 46 sekunder på sig, cyklisterna 17. Det såg helt absurt ut eftersom det bara passerade en bil, men ett konstant flöde av cyklar.
Runt kl 08.30 så brukar jag fastna i köer på cykelbanan mellan Nya allén och Parkgatan i Göteborg. Runt två omlopp är inte ovanligt. Mycket förstås för att man konstant har rödvåg där.
Men ändå helt klart bättre än när man tar bilen, att passera över första långgatan är inte lätt. Vid dåliga tider, så är grönt i ca 2-3 sek och rött i några min. Det tar evigheter att ta sig över två körbanor och två spårvägar.
Man tjänar extremt med tid med cykeln 🙂
Kör man Sten Sturegatan norrut så har man grön våg förbi Parkgatan/Nya Allén.
Jag satt och räknade cyklister där i måndags, det verkar vara standard att högst 20 cyklister hinner över (8 st till om de kör mot gult/rött), vid 17:08 så stod det under fem perioder alltid minst 30 cyklister i kön. Vilken tid var detta?
Man skulle ju kunna bredda den cykelbanan lite, alternativt ta över Hornsgatans fält, och cykla till Hornsgatan via Hilton.
Är det sant? Jag skulle ha ställt mig bredvid EU-moppen och hängt på där i stället men så har jag en racer och lite tryck i pedalerna, ingen damcykel med cykelkorg….:)
Men därifrån får man inte köra upp på Götgatan, så om man ska cykla lagligt går det inte…
Lagligt och lagligt, jag följer sunda förnuftets lag, har funkat under de 11 år jag cyklat i Stockholm. Att köra i 120 på 110 väg med bil en mörk kväll i november och inte bil i sikte är inte heller lagligt men jag gör det ändå med regelbundenhet. Att köra mot rött med cykel en sen vinterkväll i Huddinge när det inte finns en bil i närheten och rödljuset inte slår om är inte heller lagligt men som sagt, sunt förnuft säger att det är ok.
Att det ibland inte ens är möjligt/smart att följa alla regler som cyklist är jag med på (dock: dame dayo: inte smart att köra för fort i novembermörker även utan bilar, x antal reflexlösa fotgängare blir nedmejade i höstmörkret, jag kände en av dem, han dog).
Men just här måste man i så fall svänga åt vänster in på en enkelriktad gata, mitt i rätt hård biltrafik. Ganska olämpligt också alltså, förutom att det är olagligt. Ett knepigt hörn. Är glad att jag är morgontrött och slipper rusningstid där 🙂
Men vänta nu, vart har moppen på bilden tänkt ta vägen? Jag hade tänkte hänga på hen……
Åt höger (på huvudleden), vi andra ska rakt fram, dvs. förbjuden vänstersväng för moppen. Om du hänger på den hamnar du i Hornstull, vi andra på Medis 😉
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Cyklistmys i vardagsköerna http://t.co/PHeAdgnB3m @Cyklistbloggen
Cyklistbloggen: Cyklistmys i vardagsköerna http://t.co/PHeAdgnB3m @Cyklistbloggen
Tre omlopp! Det vore kanske på sin plats att Trafikkontoret programmerade om signalen för mer gröntid åt cykel. Signalerna ska ju vara trafikstyrda, dvs anpassa sig och förändra sig beroende på trafiktrycket och efterfrågan. Nej visst ja, det gäller visst bara biltrafiken. Övriga får ta det som blir över…
Den signalen är rätt slö över huvud taget, speciellt om man ska rakt fram till Götgatan, tar en evighet innan det blir grönt.
RT @Cyklistbloggen: Cyklistmys i vardagsköerna: http://t.co/ZBKJB8Avrj #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklistmys i vardagsköerna: http://t.co/ZBKJB8Avrj #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklistmys i vardagsköerna: http://t.co/ZBKJB8Avrj #cykla