To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Cyklar Torsgatan – Tyresö och kom iväg lite senare än normalt igår, runt 17.30 tiden.
Det var halvt kaos vid rödljuset Tegelbacken, folk cyklade i bredd och ut i mötande körfält fastän det kom mötande cyklister som tvingades utanför cykelbanan. Sen samma visa vid Stadsgården, cyklade om ett gäng precis efter Slussen som sedan körde om det gäng som stod och väntade på grönt vid Fotografiska, flera körde mot rött så när det väl blev grönt vart det kaos igen. Att folk ska ha så jäkla bråttom !
Intressant konstaterande i morse; vid rödljuset på Medborgarplatsen stod det några ungdomar och förde statistik över rödljuskörande cyklister. Den minut jag stod där och väntade på grönt ljus var det 8 st. Kan inte vara mer än 20% av cyklister som respekterar detta. Något för ordningsmakten att beivra kan man tycka.
På Skeppsbron senare (som känns som en spurtduell i Tour de France) så var det 6 cyklister som hade ”krockat/hakat i” varandra – någon som är förvånad? Hög tid att cyklisterna börjar använda sunt förnuft (eller har man inte sådant längre?
Alla trafikanter bör använda sunt förnuft, det gäller inte bara cyklister.
De flesta cyklister respekterar inte rödljuset enligt normen utan använder sunt förnuft precis som man som gående ibland går mot rött. Det handlar om självbevarelseinstinkt, vi vet att vi är oskyddade och de flesta tar inga onödiga risker men ibland kan det vara kontraproduktivt att vänta vid ett rödljus som inte slår om för att rödljuset inte känner av att det är en cyklist, för att det är direkt farligt vid högersväng bredvid t ex en lastbil….ja det finns massor av skäl till att man inte väntar. Själv brukar jag klicka ur pedalerna och gå över mot rött för att sedan klicka i och sticka iväg på andra sidan. Då har jag formellt sett inte begått något lagbrott.
Enligt lagen (VMF 3 kap 8 §) betyder även röd gubbe stopp. Det är bara det att rättssystemet valt att inte prissätta gåendes förbrytelser mot den lagen. Hur bra det är kan man filosofera över medan man leder över sin cykel i sakta mak.
Enligt lagen betyder 70 km/t 70 km/t! Det är bara det att rättsystemet inte prisatt det som en absolut hastighet man inte får överträda utan en viss rabatt ges. Hur bra det är kan man filosofera över när man ligger i 75-80 på Essingeleden. Eller varför inte filosofera över högerregeln som bussar konsekvent bryter mot bara för att de kommer på en större väg trots att det inte är en huvudled. Enligt vissa poliser i söderort måste det finnas lite flexibilitet i systemet och jag kan inte annat än att hålla med. Att följa alla lagar alltid skulle få absurda konsekvenser och sluta med kaos. Alltså, sunt förnuft i alla lägen och lite gummi i paragrafrytteriet är aldrig fel. Du känner väl till kvinnan som dog vid Slussen för att hon följde just rödljuslagen? Själv väljer jag livet framför ev 1500 i böter.
Problemet med ”sunt förnuft” är att det finns över nio miljoner varianter – bara i Sverige.
”Att följa alla lagar alltid skulle få absurda konsekvenser och sluta med kaos” – Man kan alltså själv välja vilka lagar man vill följa? Så där lite som det passar för stunden? I mina öron låter det precis som definitionen på kaos.
Men så ser världen ut – världen ÄR kaotisk och man väljer de facto alldeles själv vilka lagar man vill följa. Statsmakterna hjälper oss lite på traven och beivrar vissa brott hårt och kontrollerar vissa brott oftare än andra, men i övrigt är det ”sunt förnuft” som gäller. Total regeluppfyllnad i alla lägen fungerar inte – hur mycket det än råkar störa människor som behöver en strängt regelinrutad tillvaro för att hålla kaoset stången. Välkommen till verkligheten!
Men hallå, gå till dig själv och ställ frågan : när bröt du mot en lag senast utan att tänka på det? T ex har du aldrig kört för fort? Världen och verkligheten är sådan att man inte alltid kan följa alla lagar. Tror du något annat så bor du inte på den här planeten. Ett praktikfall : jag har varit ute och tränat cykel en sen januari-kväll. Jag kommer fram till ett trafikljus som jag på förväg vet aldrig känner av att jag som cyklist väntar på grönt. Jag kan stå hur länge som helst utan att det slår om. Inga bilar i sikte. Vad gör jag? Jo, jag cyklar mot rött! Lagbrott? Javisst! Sunt förnuft? Javisst! Bara ett exempel ur verkligheten. Om du tycker att jag ska följa lagen i detta fall är du väldigt naiv och verklighetsfrämmande eller kanske ett troll. Räcker detta praktikfall som exempel eller vill du ha mer?
Du har använt exemplet mer än en gång. Och det var säkert ett riktigt beslut, den gången. Men trafikmiljön består av mer än en sen januarikväll efter ett cykelträningspass. Trafiken och trafikreglerna är ett sätt att få alla parter att samverka på ett säkert sätt. Inte för att sätta dit trafikanter. I mina ögon finns det inget sunt förnuft i att generellt strunta i rödljus som cyklist. Många gånger är det harmlöst och helt ofarligt, men inte alltid. Jag har sett alldeles för många cyklister dra förbi rödljus, mellan förskräckta fotgängare. Det är inte sunt förnuft.
Signaturen Lars ovanför, drar det klassiska cyklisthatarargumentet med rödljuscyklister. För mig är det sunt förnuft att inte cykla mot rött, eftersom det skapar badwill för ALLA cyklister.
För övrigt tycker jag att cykelbanan många gånger skulle kunna gå utanför rödljuset. Exempel på detta är Slussen, där Jeanette Trygg kördes ihjäl, Hornsgatan vid Bysis, krönet på Hornsgatan mellan Hornstull och Zinken. Sunt förnuft talar för cykelbanan utanför trafikljuset 😉
Jag har aldrig generellt sagt att det är ok att strunta i rödljuskörning. Vi definierar sunt förnuft på olika sätt. Jag menar att det är sunt förnuft att strunta i rödljuset vid detta tillfälle jag anger som ett exempel (det finns många liknande situationer, speciellt i förorten). Det är också sunt förnuft att stanna vid rödljusen vid Hornstull i rusningstrafik. Eller snarare ren självbevarelsedrift. Du försöker antyda att sunt förnuft handlar om att alltid stanna för rödljus som att ett slags moralisk förebild för andra. Jag håller inte med, tvärtom hävdar jag att det behövs ett visst mått av civil olydnad för att få till en förändring till förmån för cyklister i lagstiftningen. Historien är fyllt av exempel där förändring har uppstått då tillräckligt många helt enkelt struntar i korkade lagar. Att det inte är böter för att gå mot rött är ett exempel. Strejkrätten och religionsfriheten ett par andra exempel på framgångsrik civil olydnad. Läs gärna mer om Critical mass.
Jag vet inte vart du vill komma. Vill du ha bort alla rödljus för cyklister eller att det ska vara tillåtet att cykla mot rött?
”Vi definierar sunt förnuft på olika sätt.”
Ja, det var ju det jag skrev först.
Att cyklister struntar i (vissa) rödljus, verkar inte fungera speciellt bra som förändringsargument. Har du inte märkt hur media piskat upp stämningen mot cyklister? Ingen utanför cyklistgruppen tycker om rödljuskörande tvåhjulingar. Rödljuscykling har för övrigt inget med civil olydnad att göra. Lika lite som fortkörning på Essingeleden.
”Historien är fyllt av exempel där förändring har uppstått då tillräckligt många helt enkelt struntar i korkade lagar.”
Trafikljus är knappast en ”korkad lag”, däremot kan implementationen (placering/intervaller mm) vara tokig, men det är en helt annan sak. Den går att påverka, men knappast genom att konsekvent cykla mot rött.
Ja, jag stannar vid alla rödljus mellan Kungsträdgården och Hornstull via Slussen och Hornsgatan längs med min dagliga pendlingsväg. Det kostar mig mellan 0 och 90 sekunder, enkel väg, Vanligtvis runt 60 sekunder. För mig är det ett enkelt sätt att cykla säkert, jag är inte ensam i trafiken.
Använd gärna din version av sunt förnuft, men det är inte ansvarsfullt att propagera för rödljuscykling. Trafikmiljön (i innerstan) behöver en rejäl uppryckning för cyklister, men det löser man inte genom att cykla lite som man vill.
Critical mass? Mängden cyklister har ökat dramatiskt de senaste tio åren. Min förhoppning är att vi också påverkar på ett ansvarsfullt sätt. Sunt förnuft talar för att utrymmet för bilar kommer minska till förmån för cyklar. Det är både smart och logiskt.
Vart jag vill komma? Jag vill att rödljus för cyklister ska tas bort och att det inte ska vara straffbelagt med fantasisumman 1500 för rödljuskörning för cyklister. Jag anser att det ska vara upp till den enskilde cyklisten att bedöma om hen ska cykla mot rött eller inte. Precis som det är för gångtrafikanterna idag (ja, jag vet att det inte är tillåtet att gå mot rött men det är inget man får böter för och därför är det ok enligt mitt sätt att se det på). Är jag tydlig nog nu?
”…För mig är det ett enkelt sätt att cykla säkert, jag är inte ensam i trafiken.” -> Även när du står bredvid en lastbil som kan tänkas svänga höger och inte ser dig? Är det säkert? Även när trafikljuset inte slår om för att det inte känner av dig och du är helt själv på gatan/vägen? För hundra frustrerade gången?
” konsekvent cykla mot rött”? Har jag aldrig påstått, det är en formulering som kommer från dig! Tvärtom säger jag att jag man ska värdera när man cyklar mot rött. Det finns tillfällen när man definitivt ska stanna MEN det finns tillfällen när det är ok att cykla mot rött! Detta resonemang kallar inte jag ”att propagera för att cykla konsekvent mot rött”.
”Ingen utanför cyklistgruppen tycker om rödljuskörande tvåhjulingar”. Nej, men det beror inte på omsorgen om cyklisterna utan om någons slags moralpanik bland bilister samt att media älskar att hänga på något som kan antyda konflikter. Bra tv/radio/tidning, det gäller att sälja lösnummer. Hur många bilister kör inte dagligen mot rött eller för fort? Tänk om media kunde skriva mer om det faktumet? Konsekvenserna för att en bil kör mot rött är så oändligt mycket större om olyckan är framme än om en cyklist gör det. Vi vet också att det är farten som dödar. Ta t ex motorcyklarna som varje kväll använder Nynäsvägen som en tävlingsbana. Eller alla EU-moppar som använder cykelbanor som transportväg. Men det är ju inget att skriva om, det säljer inga extra lösnummer, däremot rödljuskörande cyklister! Då fylls morgonsofforna med diverse suspekta s k experter som inte sett en cykel på vykort annat än genom vindrutan på sin bil. Definitivt inte cyklat en januarimorgon med oplogade gc-banor och rödljus som vägrar slå om. Cyklisterna, dessa avskum som har mage att ta sig fram på min väg. Och ingen skatt betalar dom heller? Och kläderna? Slimmade som ToF aspiranter, borde vara förbjudna! Väck med dom!
Nej du, dina moralfloskler får du ta med någon annan, mig biter dom inte på! Jag brukar ropa ”får vi se lite civil olydnad när jag passerar klungan av cyklister som väntar vid Alvik strand/Drottningholmsvägen med sina tre (3)! Rödljus för cyklister inom 50 meter”.
Ursprungsfrågan handlade förvisso om att man inte alltid kan följa alla lagar konsekvent, det skulle skapa kaos. Det är att jämföra med om domare i Ishockey eller fotboll som dömer strikt enligt regelboken, det skulle aldrig bli någon bra ishockey/fotbollsmatch. Detsamma gäller trafiken. Till sist : handen på hjärtat : följer du slaviskt hastighetsbegränsningarna på vägarna när du kör bil? Högerregeln? Följer du den konsekvent även när du färdas på en stor gata som inte är huvudled?
Om tillräckligt många bryter mot en lag måste lagen justeras eller försvinna. Jag anser att cyklister också ska få samma möjlighet att slippa vänta på grönt som gångtrafikanterna – OM det kan ske utan att man är en trafikfara.
Jag cyklar mot rött varje dag (om det är fritt fram och inga bilar behöver bromsa eller gångtrafikanter måste syanna) men jag bromsar alltid in och släpper fram gångtrafikanter vid alla obevakade övergångsställen. Däremot plingar jag på alla som går / korsar cykelbanan där jag har företräde.
Välkommen till korsningen Götgatan / Folkkungagatan. Stå i 10 minuter att räkna vilken grupp som väntar MINST på grönt. Rätt svar:
1. Gångtrafikanter
2. Bilar
3. Cyklister
Ställ dig i korsningen Götgatan / Hornsgatan. Stå i 10 minuter att räkna vilken grupp som väntar MINST på grönt. Rätt svar:
1. Gångtrafikanter
2. Cyklister
3. Bilar
Ställ dig på Götgatan vid Södermalmskyrkan. Det är ingen korsning men det finns rödljus.
Stå i 10 minuter att räkna vilken grupp som väntar MINST på grönt. Rätt svar:
1. Cyklister
2. Gångtrafikanter
3. Bilar
Slutsats: Aktuell trafiklösning har en påverkan hur vi agerar vid rödljus oavsett vilken trafikgrupp vi tillhör. Istället för att enbart peka hatfinger mot en viss grupp bör man istället anpassa lagstiftning och utformning efter hur vi människor tänker och agerar.
Varför ska TdF alltid dras in i sånt här? Jag betvivlar starkt att ens en promille av alla cykelpendlare orkar trycka över 1000 W och hålla farter över 65 km/h på flat mark vilket de måste klara för att man ska kunna likna det vid en TdF spurtduell. 😛
Intressant att så få cykelolyckor sker där (iaf enligt denna och andra kartor jag kollat på).
MEN jag har andra siffror, 95% av cyklisterna följde trafikljusen. vid Slussen. (86% om man räknar rosa som rött, men jag vet inte om det är så bra att räkna rosa, och egentligen var det ingen cyklist som kom i konflikt med bilar.)
Så uppenbarligen kan man välja att måla cyklister som lagbrytare eller så kan man se dom som snälla små gulliga kattungar som man bara vill gulla med. Inget av dom alternativen verkar vettiga. :-)”
Välkommen till Cyklistbloggen! Roligt att du ville göra ett inlägg i debatten.
Medan du väntade på grönt, var det inte grönt för cyklisterna då? Hur många fotgängare gick mot rött under den minut du väntade?
Kul att du cyklade Skeppsbron! Visst är det en härlig sträcka längs med vattnet, förlåt bilparkeringen. Synd att sträckan ska vara så trång för både fotgängare och cyklister. I dessa dagar är det dessutom många turister ute och går i Slottets närhet, varför det ibland uppstår väjningssituationer när en turist helt plötsligt tar ett steg ut i cykelbanan. Det härliga med att cykla är bland annat att man kan välja egen takt, men cykelbanan är inte hetsigare än bilkörbanan intill.
Cykla säkert, gå inte mot röd gubbe och håll hastighetsbegränsningen på Essingeleden och vid skolorna! 🙂
Cyklistbloggen: Cykelkriget känns långt borta http://t.co/8LttaGONrk @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Cykelkriget känns långt borta http://t.co/XDPIRvbyHC #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cykelkriget känns långt borta http://t.co/XDPIRvbyHC #cykla