Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Arenaleden invigd med "cykelled" från Medborgarplatsen

Publicerad den 23 augusti, 201327 december, 2021


Vid bygget av nya Tele2 Arena, en stor världsarena med 45 000 platser, har cykelvägen som tidigare gick längs väg 73 självklart varit avstängd. Nu är den öppen igen, med ungefär samma sträckning som förut undantaget att den bitvis går under den enorma arenan.

arenaleden_500
Madeleine Sjöstedt och Ulla Hamilton. CC BY 3.0 Stockholm Globe Arenas.

 
I veckan kom en skylt upp längs cykelvägen. Det visar sig att cykelvägen nu blivit vederbörligen invigd av trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M) och kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).
I pressmeddelandet står också att läsa:

I linje med Stockholms uttalade målsättning att vara en ledande cykelstad invigdes under torsdagsförmiddagen Arenaleden, en cykelled från Medborgarplatsen i centrala Stockholm till den nybyggda Tele2 Arena.

Åfasen! Jag som trodde att de bara öppnat den gamla cykelvägen igen. Men titta vad vi fått: en ”cykelled från Medborgarplatsen till Tele2 Arena”!
Så – tadaaa – plötsligt är Götgatan en ”cykelled”!
Faktum är att förutom själva skylten så syns faktiskt en förbättring till: 50 meter innan korsningen Götgatan/Folkungagatan är det alldeles för smala cykelfältet numera rödmålat. Pang! Cykelled!

cykelled_gotgatan_500
Kolla, en sprillans nymålad del av en ”cykelled”!

 
För er som ännu inte tänkt på (eller har märkt) att Götgatan är en ”cykelled” så kommer här en liten snabb film på hela ”leden”.

 
Och återigen undrar vi hur det egentligen står till med Cykelplanen

29 svar på ”Arenaleden invigd med "cykelled" från Medborgarplatsen”

  1. Ms_Xx skriver:
    9 september, 2013 kl. 5:36 e m

    Jag cyklade ”cykelleden” söderifrån idag och måste säga att om man är ovan vid området är det VÄLDIGT svårt att veta om man faktiskt är på rätt ställe. Men det kanske jag inte var?
    Hamnade i det gamla vanliga med cykelbana som blir till trottoar utan tydlig skyltning om vad som gäller. Trodde att jag hade hamnat fel flera gånger. Men som sagt, det kanske jag hade.
    Hamnade t.ex. på cykelbanan på Skanstullsbrons västra sida och fick cykla mot körriktningen, det hade jag ju inte tänkt mig. Tur att det inte var rusningstid!
    Och den breda, fina cykelbanan förbi arenan är utformad i samma plan som gångvägen bredvid, det kommer att bli kaos när det händer grejer på arenan och det går en massa folk där. Varför inte en nivåskillnad med kantsten?
    Fint med alla cykelställ under arenan i alla fall.
    Men, betyg: underkänt.

    Laddar in …
  2. Dmitri F. skriver:
    29 augusti, 2013 kl. 5:30 e m

    En sak kan vi vara tacksamma för: Den lilla röda snutten cykelfält som syns på bilden har inga cykelmyror och därmed slipper man nack- och handledsmärtor, åtminstone där. Fortsätt så! 🙂

    Laddar in …
  3. E skriver:
    25 augusti, 2013 kl. 8:07 e m

    Det är lite skrovligt det där röda. Ger inte alls lika bra och bekvämt rull som den rena asfalten under eller bredvid. Varför? Är det berättigat? Kan man justera det? Är man rädd att enbart färg skulle göra ytan för glatt? Slits färgen för snabbt utan grynet? Om de någon gång tar beslutet att alla cykelbanor, även över längre sträckor, ska rödmålas med denna metod vet jag inte om jag gillar det. Jag vill gärna att cykelbanorna ska förtydligas, ex genom att de rödmålas, men inte om underlaget på köpet blir sämre (än körbanan). Om cykelbanorna är mindre trevliga att cykla på kommer vissa föredra körbanan bara av den anledningen – jag rullar hellre i bilarnas hjulspår än i en krackelerad väggren. Om cykelbanorna däremot ger extra bra rull stannar folk i dem.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      25 augusti, 2013 kl. 10:46 e m

      Den roströda (”Stockholmsröd”) som man har i Stockholm syns dessutom uselt när det blir höst och gatan täcks med löv och sedan snö.

      Laddar in …
      1. AndreasD skriver:
        26 augusti, 2013 kl. 9:40 f m

        Är det någon som kan något om varför man gjort såhär med den röda färgen? 1. Varför är den skrovlig – blev den för hal vid regn om den är oskrovlig? Borde det inte finnas alternativ då? Varför valde man inte en bättre färg? Skräckorange eller något eller en snygg Göteborgsblå?
        Missförstå mig rätt – jag tycker det är bra att man förtydligar och märker ut cykelbanorna men måste underlaget bli sämre?

        Laddar in …
        1. Anders Norén skriver:
          26 augusti, 2013 kl. 9:56 f m

          Rätt gissat: målningsmassan blir hal om man inte tillsätter något friktionshöjande. Rödfärgad asfalt hade förstås varit bäst, men så fort det är dags att börja laga beläggningen (dvs. efter en vanlig svensk vinter) så blir det väldigt dyrt att beställa fram en pyttemängd avvikande asfalt. Därför målning.
          (I Utriket brukar förresten illgrön eller illblå färg användas.)

          Laddar in …
          1. Dmitri F. skriver:
            26 augusti, 2013 kl. 12:01 e m

            Den röda asfalten syns inte så bra på sommaren heller. Det har faktiskt lagts röd asfalt i vissa korsningar runt Birger Jarlsg/Odengatan, men den blir snabbt täckt med lusbajs och smuts och syns knappt. det behövs en mycket ljusare färg om det ska synas… (den röda färgmassan verkar synas bättre än asfalten)
            I nederländerna är iofs cykelbanorna röda, men med en mycket ljusare nyans.

            Laddar in …
  4. frktjatlund skriver:
    24 augusti, 2013 kl. 7:00 e m

    Jag har under drygt 20 års tid använt mig av Arenaleden . Dagligen. Och den ser exakt likadan ut som den gjorde 1992. Bitvis bara ett par meter bred trots att den ska svälja cyklister och gående i båda riktningarna. Ulla Hamilton skulle som straff för sitt slöseri (skyltarna) med allmänna medel, släppas av vid Tele2 arena kl 16:30 och försöka ta sig gående till Skanstull. På Arenaleden. Fjorton dagar i sträck.

    Laddar in …
    1. Gösta Davidsson skriver:
      25 augusti, 2013 kl. 6:50 f m

      ”exakt likadan” sen 1992 – Det stämmer ju inte. Stor ombyggnad av sträckan kring Skanstull har skett, där cyklade vi i blandtrafik (norrgående) tidigare, var ju inte så roligt. Cykelfält/cykelbana norrgående fr Ringvägen till Gotlandsgatan. Utanför Åhléns var det mycket smalt tidigare, nu är det lite bättre. Det är nu även grön våg södergående under em. Även cykelfält mellan Åsögatan – Medis här skapats.
      Bättre att hålla sig till sanningen….

      Laddar in …
  5. knight22 skriver:
    24 augusti, 2013 kl. 4:01 e m

    Historien bekräftar min teori att högerpolitiker använder cykling som ett sätt att plocka billiga politiska poänger snarare än att göra något verkligt bra.

    Laddar in …
    1. Budet skriver:
      24 augusti, 2013 kl. 9:07 e m

      Inte hos mig, jag har rötat moderat i alla val sen -76 men nu kommer MP få min röst! Hamillton är ett skämt som borde tvingas cykla genom stan året runt en hel mandatperiod!

      Laddar in …
  6. Mr P skriver:
    24 augusti, 2013 kl. 10:51 f m

    Jag såg också en skylt, på Götgatan. Idén är bra att skapa stråk med kontinuerlig standard. Men var är standardhöjningarna? Holländarna har kontinuitet i utformning som ett av fem huvudsakliga designkrav. Med tanke på det är det lite pinsamt att börja med att marknadsföra en sträcka som har fem – sex olika utformningar och därmed uppsättning av regler för cykeltrafikanter. Från Slussen: Cykelbana – blandtrafik – gångfartsgata – blandtrafik – cykelbana – cykelfält – cykelbana – kombinerad gång- och cykelbana. Sedan kan vi också titta på vad som gäller i de större korsningarna – egen cykelsignal – högerregel? (900 cyklister i rusningstimmen ska väja för enstaka bilar…), gemensam signal med motortrafik (cykelbox som ej går att nå pga parkerade bilar, signal med motortrafik på båda sidor), många rödljus som fungerar dåligt eftersom fotgängare får rött trots ingen biltrafik – de går ändå – uppmärksammar inte alltid cyklister på cykelbanan. Smalt generellt med stolpar i/ invid cykelbana med chikaner på Götgatan vid Skrapan som håller låg trafiksäkerhetsstandard. Jo, jo. Kan någon ta med Ulla och Madeleine att cykla denna sträcka i rusningsstid tillsammans med 20-30 andra i samma våg, så att de förstår läget. Det vore nog bra.

    Laddar in …
  7. Olof E skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 9:07 e m

    Någon som vet när cykelparkeringen kom med i planerna för arenan? Och varför blev det just 1000 st? Fotbollsfans på cykel har jag inte sett ännu men det är kanske framtiden. Tanken svindlar. Polisen får separera olika supportergruppers klungor och med motorcykeleskort försöka leda black army till solna på befintligt cykelvägnät..

    Laddar in …
    1. Dmitri F. skriver:
      25 augusti, 2013 kl. 9:59 e m

      den som bor i stan och åker kommunalt till evenemang i stan måste ju vara gälen! det är ju fullpackat på tuben! vettif cykelparkering är alltid bra. credit where credit is due.
      obs: har bara sett bilder, vet inte om den är vettig.

      Laddar in …
  8. GabGjerswold skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 6:55 e m

    RT @Cyklistbloggen: Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen: http://t.co/f3VjV0635J #cykla

    Laddar in …
  9. Fredrik Jönsson skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 6:48 e m

    Ett stalltips till alla som jobbar med cykelbanor är att när den där cykelsymbolen ni målar på dem inte får plats är banan för smal. Så, en liten enkel komihåg, gratis ifrån mig.

    Laddar in …
    1. Dmitri F. skriver:
      25 augusti, 2013 kl. 9:52 e m

      haha Fredrik! the joke’s on you
      På Birger Jarlsgatan har man sett till att lösa problemet genom att använda en mindre cykelmyra! Säg inte att staden inte kan problemlösning! allting går om man bara vill [se till att bilarna ska fram till varje pris]!

      Laddar in …
      1. Fredrik Jönsson skriver:
        26 augusti, 2013 kl. 7:27 f m

        Jo, jag vet, den finns på flera ställen, Surbrunnsgatan t.ex där cykelbanan egentligen inte fick plats. Men jag kände att det var för dumt för att ens kommentera och att den cykeln tror jag ändå att alla begriper är ett orimligt mått.

        Laddar in …
  10. studentisthlm skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 6:10 e m

    Stäng cykelbanor för byggnation för att nyöppna dem, posera o slänga miljarden i sjön @ullahamilton #cykla http://t.co/1w3DCuKhDy

    Laddar in …
  11. VernaMats skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 5:01 e m

    @Cyklistbloggen mitt första förslag: invig cykelbanorna på Skeppsbron och ge dom namnet ”Kungsleden” #nyskyltat @cykliststhlm @CFsthlm

    Laddar in …
  12. VernaMats skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 5:00 e m

    @Cyklistbloggen kan vi inte samla in förslag på befintlig infrastruktur som kan ges nytt namn T ex under hashtagen #nyskyltat

    Laddar in …
  13. AndreasD skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:57 e m

    Hahahaha… När inte sakskäl bevisligen haft effekt de senaste åren så får vi hoppas att den ironiska generationen kan krama ur lite sköna beslut MED genomförande av Staden.
    Keep up the good work Lads!!!

    Laddar in …
  14. kallecyklar skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:55 e m

    RT @Cyklistbloggen: Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen: http://t.co/f3VjV0635J #cykla

    Laddar in …
  15. mikaelordenius skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:55 e m

    @Cyklistbloggen skönt sätt att ta cred för något som bara varit avstängt 🙂
    Var planen från början att ta bort cykelbanan kanske

    Laddar in …
  16. RobertSchmatz skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:53 e m

    RT @Cyklistbloggen: Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen: http://t.co/f3VjV0635J #cykla

    Laddar in …
  17. jwolfers skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:51 e m

    Eller “Smink, möt gris” RT @Cyklistbloggen: Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen: http://t.co/CezZFbuhoi #cykla

    Laddar in …
  18. cykelbloggar skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:49 e m

    Cyklistbloggen: Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen http://t.co/XXEJ3cCrRU @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  19. KristerIsaksson skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:49 e m

    RT @Cyklistbloggen: Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen: http://t.co/f3VjV0635J #cykla

    Laddar in …
  20. jwolfers skriver:
    23 augusti, 2013 kl. 4:46 e m

    RT @Cyklistbloggen: Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen: http://t.co/f3VjV0635J #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d