To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Vad är problemet med den här skylten? Jag cyklar själv varje dag i stockholmstrafiken och ser inga problem med att ta sig förbi här?
Det är säkert jättelätt att cykla runt under bra förhållanden.
Me får man möte samtidigt som det kommer folk så är det svårare.
Och grejen är väl att det inte bara handlar om en skylt på en plats, utan massor av olika hinder på många platser. Som exvis DN:s snabba granskning (http://www.dagensnyheter.se/shared/f489efb8-6caf-4068-bb64-db5c5227cae3) visade fanns det ett hinder i snitt var 118:e meter.
Det är något som aldrig skulle accepteras i en bilväg – där det också är lika lätt, om inte lättare, att köra runt eventuella hinder.
Frågan är då varför cyklister ska behöva hantera det?
Okey, vi har lite olika syn ibland men jag tycker du gör ett bra jobb med din blogg. Det behövs!
Det är inte meningen att alla ska ha samma syn, tvärtom.
Kommentarer på bloggen har fått mig att ändra åsikt om massor saker, det är idén!
Åsikter mår bäst av att mötas, det är då man lär sig nytt.
Det ironiska är att om man tittar noggrant på fotot så ser man flera sådana skyltar för biltrafiken. Liksom skylten på cykelbanan är de skyltarna placerade mellan körriktningarna.
En skylt mellan körriktningarna i sig hade väl inte varit något problem, men det finns inte tillräckligt med utrymme mellan skylten och trottoaren för att cykla säkert.
Där bilskyltarna står är det ju gott om utrymme för bilen på båda sidor om skylten.
Man skulle kunna säga så här: felet är inte att skylten står ”mitt i vägbanan” (och inte heller att man inte skulle göra så med skyltar för biltrafiken, för det gör man ju) utan att det nog blev för smalt. (Det är bara att läsa innantill ur VGU.)
Står det verkligen skyltar mitt i körbanan för bilar någonstans? Jag har aldrig sett det. Däremot på vägbanan.
Det är lite skillnad. De skyltar som står mellan körbanorna, är påbjuden körbana (D2). Höger eller vänster sida. Denna skylt Påbjuden gång- och cykelbana (D6), kan lika väl vara uppsatt på högersida av aktuell väg, eller i enstaka fall vänstersida. Precis som de flesta andra vägmärken.
På andra sidan (Kungsholmssidan) står det en skylt mitt i cykelgångbanan att den är avstängd mellan 07:00 och 19:00, med hänvisning till andra sidan.
Vilka vägarbetare jobbar 07:00-19:00? De brukar väl sluta klockan 16?
Har cyklat förbi skylten 18:00, 17:30 resp. 18:00 utan att se ett spår av arbete. Rekommenderar andra att göra det också, så blir det mindre kaotiskt på bron.
Ytterligare ett exempel på stans/vägverkets (?) slapphet kring hävisningsskyltar för cyklister (till skillnad från skyltar för bilister…).
RT @Cyklistbloggen: Västerbron – med skyltar mitt i vägen http://t.co/k9E0UbpW9b
RT @Cyklistbloggen: Västerbron – med skyltar mitt i vägen http://t.co/k9E0UbpW9b
Sådana där brukar jag faktiskt stanna och flytta åt sidan!
Hänt att jag också flyttat på ex-vis vägarbetsskyltar eller skyltar som blåst omkull på cykelbanan. Lite skyltexempel på cykelbanan finns i en cykelfilm jag la ut för ett par dagar sedan. http://tinyurl.com/ohxp98t
har de blåst omkull? Jag har alltid trott att det är arga cyklister som sparkat omkull dem när de cyklar förbi… heh
Cyklistbloggen: Västerbron – med skyltar mitt i vägen http://t.co/NvxDpP8IhR @Cyklistbloggen