I dagens DN står det att Stockholms kommun ska lägga pengar på 15000 nya cykelparkeringar. Det låter fantastiskt bra, vi har skrivit en del om hur usel parkeringssituationen är för cyklister i Stockholm. Det är ju så att varje cykelresa börjar och slutar med en stillastående cykel. Parkeringaplatser behövs. 15000 nya skulle alltså utgöra ett välkommet tillskott.
Men sedan läste jag DN:s text lite noggrannare:
I dag finns omkring 10.000 cykelparkeringar runt om Stockholm. 2018 ska de vara nästan 25.000.
Ah. Så det är först om fem år och ett kommunval de nya cykelparkeringarna ska vara på plats. Om planen fungerar kommer kommunen alltså anlägga 3000 nya parkeringsplatser per år. Enligt DN betyder det att vi 2018 har knappt tre parkeringar per hundra invånare, jämfört med Amsterdam som idag har en parkering per tre invånare.
Om det går. Först måste de hitta platser för ställen. Trafikkontoret säger:
– Det arbetet är vi inte riktigt färdiga med än, säger Mats Freij. Vi måste givetvis ta hänsyn till framkomligheten. Det blir lite råddigt och ta lite tid, men så är det alltid med den här typen av satsningar.
Men det är ett steg på vägen, vi är försiktigt positiva. Kanske slipper vi i framtiden den här synen:
Jag har en stark känsla att bristen på cykelställ bottnar i en motvilja mot alla kvarlämnade skrotcyklar som hamnar där. Problemet är ju att den enda som kan göra nåot åt dem är de som har hand om cykelställen, man måste rensa bort övergivna cyklar ibland, även de som är fastlåsta.
Det har ju börjat rensas ibland, men jag upplever fortfarande att man möter den attityden i byggprojekt, att det ”blir så skräpigt med cykelställ”. Jag försöker alltid få dit några i alla fall, men det är långt ifrån alltid som beställaren vill ha mer än bara några få cykelplatser.
Jag tror ju att det är tvärtom, att det oftast blir skräpigare om det är brist på cykelställ än om det finns tillräckligt.
Men jag är ju cyklist/cykelnörd också…
Ja, de kan ju börja utanför Lindex vid Segles torg. Tre meter tom trottoar som skyddsremsa mot gatan, inga cykelparkeringar. De utanför Åhléns längre bort är alltid överfulla.
Alldeles nyanlagt är det också där, med flashiga målningar på marken. Gör om gör rätt! Man kan designa snyggt runt cykelställ också, det borde landskapsarkitekterna som har hand om det kunna fixa.
Hoppas bara att alla cykelställen funkar att låsa fast ram och bakhjul med bygellås, och att man inte riskerar att repa cykeln på varken stället eller intillstående cyklar. Fast det senare är nog svårlöst eftersom det mer handlar om beteende. Sen kan man ju även hoppas att större parkeringar får någon form av övervakning. Och att de rycker långvariga skrotcyklar ännu snabbare.
Det är ju inte bara att kasta pengar på saker för att lösa problemen, det måste göras genomtänkt för att det ska bli bra… något som verkar vara svårt i Svedala.
Själv skulle jag vilja föreslå att man svetsar fast någon båge eller två på redan väl placerade lyktstolpar. Outnyttjade resurser. Det finns ju så många men de är tyvärr ofta för tjocka för bygellås.
I Köpenhamn fanns nästan bara framhjulsparkeringar och de var alltid fyllda. När 30-40% av alla resor görs på cykel blir det mindre risk för att just din cykel blir stulen och de flesta cyklar jag såg där var dessutom generiska cyklar som nog inte kostar så mycket.
Jag menar inte att vi inte ska ha bättre parkeringar, men det är ändå något att tänka på.
Håller dock helt med om lyktstolparna. Det finns alldeles för mycket outnyttlade resurser i Stockholm.
@mikaelordenius @Cyklistbloggen Japp, och lösningen är KAMERAÖVERVAKNING: http://t.co/pXaTDtGk17
@KristerIsaksson jo när det inte finns bilar där så funkar det, vilket är en gång på 10. Hårdare tag! @Cyklistbloggen
@mikaelordenius @Cyklistbloggen Om det inte vore för alla bilister som parkerar i cykelfälten så tycker jag fälten till stora delar är ok.
@KristerIsaksson sjöstaden känns alltid som ett skämt när det gäller cykling! @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Stockholm får 15000 nya cykelställ http://t.co/d77aEnLgYE #cykla
Cyklistbloggen: Stockholm får 15000 nya cykelställ http://t.co/WoZMaLN9ts @Cyklistbloggen
DN anger 1 parkering per 3 invånare i Amsterdam – inte 3 parkeringar/invånare…
Sen är frågan – kommer Stockholmarna i likhet med Holländarna att acceptera att ställa ned sin cykel i ett stort garage och förvandla sig till fotgängare den sista kilometern. Jag skulle inte det – för mig är hela vitsen med cykeln att jag kommer ända fram till dörren, och att jag kan lasta på mina varor på cykeln direkt utanför butiksdörren.
Men, gah, du har rätt, jag läste fel: ”är det i dag bara går lite mer än tre personer på varje cykelparkering.” Jag ändrar.
Sen beror det nog lite på. Jag tror på en kombination av gatumiljöparkeringar, som tex den här: http://s187.photobucket.com/user/vilsjin/media/DSC01253_zpsed053184.jpg.html och garage (tex funkar väl rimligtvis garage bra vid tåg och bussknutpunkter där man går till fots och hämtar sin cykel).
Hmm – vi vill väl varken ha bilparkeringar eller cykelparkeringar på gatan – bussar, cyklar och varutransporter behöver all den platsen. Bakgatorna, visst – men då är vi där igen – accepterar vi cyklister att gå sista biten?
De flesta som pendlar åker ju IN till Stockholm – så cykelparkeringarna behövs väl i så fall mest utanför stan? Visst – man kan tänka sig att vissa vill pendla kollektivt in till stan och sen ta sista biten med cykel istället för buss/t-bana. Är det ett koncept som kommer att locka mycket folk att ställa bilen? Jag tvivlar. Snarare lockar det folk från bussen. F.ö. finns ju Clearchannel-cyklarna för denna grupp. Men visst – det står mycket cyklar runt Centralen och Östra station – där behövs absolut mer platser.
Det stora behovet borde väl snarast vara vid affärsgator och köpcentra: Drottninggatan, Västermalmsgallerian, Liljeholmen, Gallerian, Ringen etc – och då måste det nog bli garage – kanske tom betalgarage. Kommer cyklisterna att använda dessa?
Missförstå mig inte – jag har inget emot cykelparkeringar i princip – men om de genomförs ogenomtänkt med modell från Amsterdam eller andra sk ”cykelstäder” så blir resultatet sämre för oss – då kommer vi slutligen att likt bilarna tvingas ned i garagen. Det är en utveckling jag inte vill se.
Hur menar du att de som pendlar in till stan inte behöver cykelparkeringar? Man måste väl ställa cykeln när man ska till jobbet?
Jo visst behöver de cykelparkeringar – men inte i Stockholm – utan i Huddinge, Salem, Täby, Åkersberga etc.
Så om man bor i t.ex. Hässelby och jobbar på Kungsholmen och vill cykla till och fr jobbet så är man mest betjänt av en cykelparkering i Hässelby (inte en på Kungsholmen i närheten av arbetet)? Låter logiskt — inte.
Det är din arbetsgivare som ska ansvara för det – inte kommunen – precis som kommunen inte ansvarar för bilparkering för arbetsplatser.
Eller snarare bostadsrättsföreningen/fastighetsägaren. Alla företag är inte storföretag, det finns massor av små- och egenföretagare i Stockholm som hyr sin kontorsyta.
Sen behövs det parkeringsplatser vid kollektivknutpunkter, tunnelbaneuppgångar, tågstationer osv.
Även om arbetsgivaren ansvarar för parkeringen där, så behövs ju inte i mitt exempel en kommunal pendlarparkering i Hässelby: cykeln parkeras ju lämpligen i anslutning till (eller i) bostaden.
Och där jag jobbar parkerar de som tar bilen i ett parkeringshus som *inte* byggts av min arbetsgivare.
Dessutom, när man handlar kan det ju vara praktiskt med en parkering i närheten av butikerna. Mitt lokala centrum har cykelställ i närheten av stationen men inte butikerna.
Varför ska kommunen i så fall och givet ditt resonemang, ansvara för hemparkeringen? Borde det inte vara fastighetsägarens ansvar?
Jo visst är det fastighetsägarens ansvar. Har aldrig påstått något annat.
Eftersom gatuparkering inte kommer försvinna kan man konvertera några bilparkeringsplatser till cykelparkeringar.
Sen vad gäller det där med att Stockholmare skulle vara annorlunda – vilket skitsnack. Varför ska vi Stockholmare alltid vara annorlunda?
Människor är lika dana över allt i världen, skillnaderna skapas genom kultur och infrastruktur.
Det är ingen som snackar om några garage. Det finns hur mycket utrymme som helst för cykelparkeringar. T.ex så finns det en hel del cykelbanor där det går en skyddsremsa mellan cykelbanor och bilvägen – vad kan det användas till? Hmm jag vet – cykelparkering.
Det finns enorma trottoarer där det sällan går någon, vad kan det användas till – jag vet cykelbanor och cykelparkering.
Det finns bilparkeringar hmm vad kan de användas till, jag vet – 10 cykelparkeringar per bilparkering.
Men visst har du rätt i en sak – ingen kommer använda idiotiska parkeringar. Det finns vissa siffror, t.ex i Uppsala har man konstaterat att 175m är maxavståndet som folk vill gå mellan cykelparkeringen och tågstationen. Självklart är närhet #1. Det har inget att göra med om man är Stockholmare eller medborgare i United Federation of Planets.
Cykelparkeringen utanför Gallerian är alltid fylld. Cykelparkeringen på en enorm trottoar i närheten av där jag bor, med 0 butiker i kvarteret har 0-1 cyklar parkerade i den. 3 kvarter bort ligger hemköp där hela butikslängden och lite till brukar täckas av cyklar runt 19-tiden varje dag. Jag bor ett kvarter bort från Hemköp och tar cykeln. Självklart vill jag att parkeringen ska ligga nära…
Fast kommunen säger att de ska ta bort stora delar av gatuparkeringen – och gör det redan – så det får man nog faktiskt förutsätta stämmer. Och om Stockholm växer som prognoserna visar så lär gatuparkeringen försvinna i vilket fall – gatorna behövs till att förflytta folk och gods, det finns inte plats för stillastående bilar.
Visst finns det massor med plats för cyklar att parkera i staden. Men frågan är om det finns plats just där folk vill vara. Jag ser inte mycket plats för cykelparkering på Drottninggatan, Gallerians Hamngateingång, Västermalmsgallerian, Ringen, Götgatsbacken, … Svårt att se hur du ska kunna klämma in 200-300 cyklar där – det handlar nog faktiskt om garage, eller parkering ett par kvarter bort.
Det jag är rädd för är att man då tar bort möjligheten till ”vid-dörren”-parkering. ”Ni har ju fått ett fint garage/en fin cykelparkering – använd dem och sluta upp att blockera trottoarerna med era cyklar” – och då har vi hamnat ur askan i elden…
Vart har du sett att man ska ta bort gatuparkering?
Det har snackats mycket om det från Tk och i media, men det finns vad jag vet inga konkreta planer – bara uttalanden från politiker och tjänstemän.
Det enda som har hänt är att man ska höja boendeparkeringsavgiften, utöka den dyraste p-zonen lite och fixa röd biljett på blåbussgator….
Jag skulle gärna vilja se en länk på beslut om borttagning av p-platser, har inte sett något om det nämligen.
På Hornsgatan har man redan tagit bort hälften av gatuparkeringarna, dessutom gjort breda cykelfält – och med en dörröppningszon mot de parkeringar som man behållit. Detta har gjort att det endast blev ett bilkörfält kvar – så visst har man börjat – detta t.o.m. innan cykelplanen antagits. Även vid Hornstull har har man tagit bort en massa parkeringar – och gjort om bussfilen till cykelfält – det har blivit riktigt bra. (Ni har väl noterat nya svängen vi Strömbron – ett klart steg i rätt riktning)
Sen är det helt enkelt så att om staden ska växa 40 % så måste helt enkelt gatuparkeringen bort på genomfartsgatorna – det blir totalinfarkt annars, och då kommer kraven från både SL, taxi, godsleveranser och annan nyttotrafik att bli så högljudda att ingen politiker kan stå emot. Så det är jag inte ett dugg orolig för.
Och jag tror knappast att någon kommer att bygga cykelgarage för bostadsområden eller butiker. Det är alldeles för dyrt och ingen cyklist skulle använda dessa – särskilt inte om man måste betala. Det står klart och tydligt i ”Cykelparkering i staden” att parkeringsplatser för cykel måste vara bra placerade med tanke på närhet till målpunkter, annars kommer ingen att använda dem.
Cykelgarage i anslutning till tågstationer, kanske – men då ska man ha cykeln där hela dagen. Cykelgarage för att hoppa in på Gallerian och handla något? Knappast.
Flertalet undersökningar visar att cyklande butiksbesökare handlar mindre per gång men oftare. Detta beror på att man har mindre lastutrymme och dessutom att det är lättare att parkera.
@Cyklistbloggen Utan börjar planera och bygga stad på detta sätt istället: http://t.co/Jja0IYIDR2
@Cyklistbloggen Då får vi hoppas att staden slutar att planera och bygga stad på detta sätt: http://t.co/zavzr5HNiM