Stockholm är fullt av skyltar. I cykelbanorna. Här är två till. Först från Älvsjömässan, lite söder om stan:
Mässans markadschef svarar så här när hon får frågan varför de ställt dem mitt i ena körfältet:
Vi tycker inte heller att det är någon bra lösning just nu och ser fram emot att få våra riktiga skyltar på plats. Detta är dessvärre inte något vi råder över själva, utan vi lägger ett förslag till Stockholms stad som de måste godkänna. Under tiden har vi de tillfälliga skyltarna för att hjälpa de besökare som inte vet om de ska gå åt höger eller vänster när de kommit ut från stationen.
Joråsatt. Det vore ju såklart tvärtdumt att luta sig över räcket där till höger och ställa skyltarna där, där ingen vare sig går eller cyklar. Vad skulle Stockholms Stad säga?
Och här har SL skyltat för ersättningsbussarna när Tvärbanan är avstängd:
”Hmm, var ska vi ställa den här skylten, till vänster där det finns massa oanvänd plats, eller mitt i cykelbanan? Mitt i cykelbanan såklart!”. När jag frågar SL varför de ställer skyltar mitt i vägbanan får jag svaret:
Det är kommunen eller Vägverket som bestämmer var hållplatserna ska placeras och sedan sätter SL upp dem. Du skulle därför behöva vända dig till någon utav de ovanstående för att få svar på din fråga.
Jag hoppas du känner att vi tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt.
Bra där Älvsjö Mässan, SL, Trafikverket (Det finns inget ”Vägverket” längre) och Stockholms Stad! (Jag felanmälde den där skylten till Trafikkontoret. Har inte hört något sedan dess dock och skylten står kvar där).
Under tiden känner sig tre av fyra stockholmare otrygga med att cykla i Stockholms innerstad.
Hade jag passerat förbi hade jag tagit med mig skylten o placerat den i närmaste sopcontainer, då hade nog beteendet snart upphört.
RT @Cyklistbloggen: Så några skyltar till…http://t.co/VwIJ0Cscsv #cykla
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Så några skyltar till… http://t.co/N0KqoZ2Q7Z @Cyklistbloggen
Cyklistbloggen: Så några skyltar till… http://t.co/N0KqoZ2Q7Z @Cyklistbloggen