To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Usch vilken ledsam bild! Här har någon på SBK tänkt till ordentligt för att det skall vara snyggt: fina symboler i betongplattan, materialval som känns lite mer påkostat än vanlig kommunal asfalt toppat med ett stilrent staket. Och dessutom har denna någon tänkt att kanske kommer någon att vilja cykla ”eftersom det ju faktiskt är en miljöstadsdel”. Och så blir det så fel.
Titta även hur landfästet för gång- och cykelbron över Sickla kanal landar tvärs över delar av gc-banan på södra sidan. Några patetiska reflexer har monterats på landfäastet i efterhand. När ser vi något liknande på våra gator och vägar? Men gång på gång hanterar stadsplanerare, arkitekter, trafikplanerare mfl cykeltrafik på detta sätt, ett trafikslag på undantag…
Se även det blogginlägget jag gjorde om cykelparkering i denna ”miljöstadsdel” – det finns ingen cykelparkering!: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar.htm
Går vi sedan igenom de senaste årens exploateringar i Stockholm så får vi ihop mängder av undermålig cykelinfrastruktur runt om i staden, här är några exempel på urusel cykelinfra:
GC-tunnel under Mikrofonvägen
GC-banor på Hägerstensvägen
GC-banor på Gamla Tyresövägen
Cykelbro/förbindelse Älvsjö station/torg
GC-banor på Telefonvägen
GC-banor på Sandviksvägen
GC-banor på Farstavägen
Och nu orkar jag inte räkna upp fler…
Oj – vad är problemet med Hägerstensvägen? Har cyklat där varenda dag i 15 år utan att någonsin ha haft minsta lilla problem. Har heller aldrig någonsin hör talas om någon som haft minsta lilla problem. Förutom de nyanlagda 300 m vid Axelsberg förstås – som är rejält dumt byggda – men det är lika dumt att generalisera och döma ut 4 km väl fungerande GC-bana på grundval av dessa 300 m. Det man möjligen kan anmärka på är att utformningen gör det svårare för snöröjningen – men det går att lösa och alternativet hade blivit en bra mycket fulare stadsdel.
Om du läser vad jag skriver så är jag mycket tydlig och det står där ”de senaste årens exploateringar” dvs den nya delen från Axelsberg. Jag generaliserar och dömmer inte, du som lägger dom orden i min mun och får det till att gälla hela sträckan. Här kan du läsa mer om bristerna på Hägerstensvägen (kommentarsfältet): http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar-del.htm
Ser vi en noggrann omläsning att du nog endast pratar om dessa 300 m – mea culpa – men det var inte särskilt tydligt utan snarare lätt att missa…
Som sagt – dessa 300 m är uruselt utformade – helt enig.
Det finns en trottoar till vänster i bild… ypperligt läge att ha alla 3st trafikslag separerade.
Inte bara det… Till höger om räcket finns en gångväg till. Så det hade lätt kunnat vara bara cykelbana där.
@MagnusGustavsso @Cyklistbloggen Utmärkt sätt att bryta nacken på!
Trafikmaktordningen i praktiken @Cyklistbloggen: Trafikverket har sina lyktstolpar. Sjöstan har sina hus. http://t.co/N1jqapEQHv #cykla
Cyklistbloggen: Och ett hus… http://t.co/yomOyqxLfm @Cyklistbloggen