To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Man undrar ju varför det inte finns bättre passage för cyklar där? Ett av körfälten borde tas i anspråk. Det är ju ändå så att det är ett körfält från hornsgatan som blir två, så det skadar väl inte om det förblir ett körfält en bit till… Någon som har ork att maila Tk och klaga? Kanske en bloggpost som vi kan sprida lite?
Taxi måste ju ha nånstans att parkera…
Snälla @perankersjo, kan inte ni skicka ut information till alla era entreprenörer att inte göra så här: http://t.co/kIwgTQXdzn ?
Precis sånt där beteende – ”Vi måste ställa ut den här, men den kan inte stå i vägen för bilarna – det får bli i cykelbanan.” tycker jag man stöter på hela tiden. Jag hade en kontrovers med Solna gatukontor för några år sedan när de skulle testa en ny, blinkande Herr Gårman-skylt vid övergångsstället över Centralvägen längs Solnavägen. Där är det väldigt trångt för cyklar redan innan, med en cykelöverfart som är kanske 70-80 cm bred, men de hade ändå ställt en betonggris med stolpe i, som de fäst den nya skylten i, på cykelbanan. Nu blev det _väldigt_ trångt. Jag ringde upp Solna gatukontor och fick till sist prata med gubben (det var, inte helt oväntat, en man i 50-60-årsåldern) som var ansvarig för skylten. Han förklarade att det var viktigt att ha skylten där, för den skulle testas. Jag sa då att det redan var för trångt och att skylten snodde i princip hela cykelbanan. Han förklarade då lite otåligt att det inte fanns någon annanstans att ställa den, att stå ute i körbanan gick inte. När jag sa att det inte var något bra ställe den stod på nu heller konstaterade han bara ”Den står inte i vägen där!” och sedan var samtalet över.
Jag tror tyvärr det där är omöjligt att ändra på, tills det skett ett ordentligt generationsskifte hos tjänstemän och andra makthavare.
Det du beskriver är mer irriterande och ledsamt än att infrastrukturbyggandet för cyklister är undermåligt. Här klarar man inte att hålla efter redan gjorda investeringar och det är undermåligt. Hellre att man lägger pengar på att hålla befintlig infra i god kondition (snöröjning, sopning, sådana här grejer) än att bygga nytt. Helst vill man ju ha både och men…
Mycket illustrativ bild! Det är den du ska visa för Ulla Hamilton när hon tycker cyklister kräver för mycket.
Om det är OK med dig Christian – alla ni med twitter etc – eller om ni föreläser: sprid bilden!
(Det är sånt här jag tycker vi cyklister ska protestera mot – inte tjafs om några cm hit eller dit på en del av Hornsgatan som inte kommer att få kapacitetsproblem de närmsta 20 åren…)
Helt ok med mig. Men jag tycker två saker: dels att det är jävligt märkligt att det fortfarande ställs skyltar i cykelfälten, dels att fältet på den där sträckan är bisarrt smalt.
Förra våren höll en kvinna på att bli överkörd just där. Jag låg bakom henne, vi rullade iväg från Götgatan och precis när hon skulle runda hörnet körde en vit skåpbil om och skar i högersvängen. Kvinnan fick kasta sig upp på trottoaren för att inte bli klämd, jag fick tvärnita för att inte köra in i den.
Fältet just där borde vara mycket bredare och byggt så att det inte går att gena som bilist.
Så för mig spelar bredden fortfarande roll, sorry.
Helt ok för mig.
Men bredden är viktig, även där. Förutom att det är ett mysterium hur kommunen fortfarande kan tillåta sina entreprenörer att ställa skyltar i cykelbanan, så är fältet just där är extremt smalt.
Förra våren höll en kvinna på cykel på att bli överkörd just där. Hon låg framför mig när vi väntade på grönt ljus vid Götgatan, bakom oss låg en vit skåpbil. När det blev rött körde vi och precis när kvinnan var på hörnet körde skåpbilen om. Den skar genom fältet så kvinnan fick kasta sig upp på trottoaren för att komma undan, själv tvingades jag tvärnita för att inte köra in i den.
http://imgur.com/6x2bNgY
Fältet borde vara bredare, underhållet så att de vita strecken syns och helst säkrat så att det inte går att gena som bilist.
RT @Cyklistbloggen: Apropå trafiksäkerhet för cyklister: http://t.co/hAwaijtObi #cykla
Ajdå, då bröt jag mot lagen då jag inte höll mig på ”cykelbanan” i morse.
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Apropå trafiksäkerhet för cyklister http://t.co/Pwtr1aBSdc @Cyklistbloggen
Cyklistbloggen: Apropå trafiksäkerhet för cyklister http://t.co/Pwtr1aBSdc @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Apropå trafiksäkerhet för cyklister: http://t.co/hAwaijtObi #cykla
RT @Cyklistbloggen: Apropå trafiksäkerhet för cyklister: http://t.co/hAwaijtObi #cykla
Ja cykelfältet är ju så smalt så man var tvungen att märka ut det med en reflex, så att det syns ordentligt 🙂