”Cyklister utsätts för hot och våld” är rubriken på ett inslag som gick i SVT i förrgår, ni kan se det själva här. Och för dem som cyklar i Stockholmstrafiken är det här ju inga nyheter direkt – Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist skriver bättre om det än jag kan här.
De flesta exemplen från SVTs inslag är bortplockade från de Facebooksidor och grupper de postades i. En grupp utmärkte sig och stod för flera av exemplen – men det ska sägas att sedan de värsta inläggen gjordes så har samtalstonen i gruppen förändrats radikalt. Trots det tendentiösa namnet ”Cyklist? Dags Att Kräva Körkort För Cykel”, så kan gruppen vara den första mötesplatsen överhuvudtaget mellan cyklister och framförallt lastbilschaufförer. Och med tanke på hur farliga just lastbilar är för just cyklister (läs mer här), så är det fantastiskt bra och gruppen ska ha en eloge för att de ryckt upp sig i kragen och skärpt sig. Jag hoppas de fortsätter på den vägen, det där kan bli något riktigt, riktigt bra.
Och cyklisthat finns överallt och inte bara på Facebook (Twitter till exempel är också en rik källa).
Men det som har varit intressant är att följa reaktionerna runt om på framförallt SVT-inslaget. En av de första åsikterna jag såg var att att man var dum i huvudet om man tog hot och hat mot cyklister på allvar eftersom det så uppenbart handlar om överdrifter och bara jargong.
Jag kan lova att när man står där på en hoj och väntar på grönt, med bara lite frigolit på huvudet som skydd och det rullar upp en lastbil (även om den inte är 24 meter och väger 60 ton som i exemplet ovan) så får frågan ”Undrar om det bara är jargong eller om det finns någon därute som menar allvar?” en helt annan tyngd.
En annan åsikt jag ofta möter är att det är cyklisternas eget fel att hatet uppstår. Att det kommer upphöra när ”cyklisterna följer lagen/slutar köra mot rött/på trottoaren/som galningar”. Att det helt enkelt är välförtjänt.
Facebookgruppen som, tror jag i varje fall, gav idén till SVT-inslaget heter alltså ”Cyklist? Dags Att Kräva Körkort För Cykel”. Det är lite i linje med just den åsikten, att cyklisterna är särskilt inkompetenta i trafiken och att det helt enkelt saknas utbildning. Om bara alla cyklister får körkort så kommer de sköta sig och allt löser sig.
Svaret på det är ju att körkort inte är en garant för att folk sköter sig i trafiken. När en undersökning visar att bara 30% av lastbilschaufförerna håller hastigheten så är det inte för att de saknar körkort. Jag tror inte det är avsaknad av körkort som gör att bilisterna envisas med att trotsa förbudet att passera på Rutger Fuchsgatan (och göra bussförarna rasande):
Och det är klart att de nästan femtio procenten bilförare som kör för fort på 40-vägar vet om att det är olagligt. Det är inte avsaknad av körkort som är problemet. Det är trafikantens beteende. Det gäller såväl lastbilschaufförer, som bilister, som cyklister. Ett körkort för cyklister skulle inte ändra på det (och i praktiken har redan de flesta cyklister körkort, enligt den statliga cykelutredningen är 83% av alla som cyklar i storstäderna körkortsbärare). Förstå mig rätt nu: det handlar inte om att jag tror att upplysning och utbildning skulle vara oviktig. Det behövs massor av trafikantutbildning, gärna redan i skolan.
Och den som tror att lösningen på cyklisthatet är att alla cyklister slutar bryta mot trafikreglerna, sätter upp ett mål som aldrig kommer uppnås. Eftersom cyklister är som alla andra trafikanter, att bryta mot trafikreglerna är inget specifikt för cyklister. Trots det är det sällan någon säger ”Djävla bilister kör alltid för fort”.
Inte sällan när jag i olika sammanhang berättar om hatandet så blir en av de första reaktionerna att få tillbaks ”Men cyklister kör ju som tokar/mot rött/på trottoaren/överallt”. Jag vill säga ”Men jag gör inte det. Jag stannar för vartenda rödljus och lämnar företräde vid vartenda övergångsställe”. Och det gör jag. ”Ja du ja. Men dom andra”.
Jag känner att jag som vit medelklass plötsligt får en aning om hur det är att vara invandrare i Sverige. ”Invandrarna stjäl och begår brott” ”Men jag gör inte det” ”Nej, du ja. Men dom andra”. Det är samma mekanismer. Samma generaliseringar. Och väldigt liknande hat. Och hot.
Jag tror inte att det egentligen handlar om cyklisters eventuella laglöshet. Tittar man på dem som uttrycker hatet så är det ju inte respekt för lagen som är utmärkande. De skryter med att de vill dänga till andra människor med sina fordon, spruta spolarvätska på dem, de tycker det är löjligt att någon kan bli sur över att de bryter mot lagen när de parkerar i cykelfälten och de tycker att det är fotgängarnas fel när de blir överkörda vid övergångsställen. För att grovt förenkla och nämna några exempel. Det handlar inte om laglydiga bilister i ena ringhalvan och lagbrytande cyklister i andra.
Jag tror istället det handlar om kamp om utrymme och det har vi skrivit om förut. Det finns bara begränsad plats i trafiken och cyklisterna börjar ta för sig av den. Och det är klart att det skapar konflikter, särskilt när det sker på det så otroligt inkompetenta sätt som cyklisterna berets plats hittills, med en fullständigt inkonsekvent cykelinfrastruktur.
Därför tycker jag det är skönt att det börjar dyka upp folk, som SVT’s reportrar och Expressens ledare, som inte sopar hatet mot cyklister under mattan och avfärdar det som ofarligt trams, utan tar det på allvar. För det är allvar.
Jag har inga problem med andra cyklister. Inte med fotgängare eller bilister heller. Eller lastbilschaufförer för den delen. Jag har problem med andra trafikanter som inte samspelar, som inte följer lagen och som inte är kunniga nog att ta sig fram i trafiken säkert.
”Cyklister” är lika lite som ”invandrare” en homogen grupp som delar något slags egenskaper. De enda gemensamma vi har är att vi använder en cykel för att ta oss fram. Många av oss kör också bil. Och går.
Varför bryr jag mig då? Om jag nu är så laglydig, varför inser jag inte att när någon slentrianhatar cyklister ”som far fram som vettvillingar och ignorerar alla lagar”, så gäller det ju inte mig?
För att det är tröttsamt. Att hela tiden behöva försvara något så trivialt som mitt val av transportmedel. För att det påverkar mig. Jag cyklar varje dag, ibland gör jag fel precis som alla andra. Missar en fotgängare som inte kommer över. Stannar klumpigt. Glömmer att ge tecken med armen. Då vill jag bli bedömd för hur jag cyklar, inte utifrån en fördom om ”hur cyklister är”. När jag säger ”förlåt, det var inte meningen¨, jag missade”, så vill jag slippa höra ”jävla cyklister” till svar.
Och för att det är otäckt. Det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.
Jag bor på Färingsö. Poppis bland cyklister. Vägen från Brommaplan till Stenhamra har cykelväg hela sträckan. När MEMILerna tycker sig ha gul tröja i Touren eller Girot och kör på bilvägen när det finns en tom, sopad cykelväg bredvid (händer varenda dag, särskilt på helger) är det lätt att bli irriterad. Jag vill inte köra på nån. Jag vill minimera risk. För alla. Om cyklisterna, särskilt de hängivna, gör sin del och håller sig på /vägen som är byggd enbart för dem/ då har vi kommit en bra bit. OK?
Ok.
Detsamma kan såklart sägas till biltrafiken.
RT @Cyklistbloggen: Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
RT @Cyklistbloggen: Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
@Rafisayswhat Problemet är att du buntar ihop alla cyklister till en grupp. http://t.co/ixVDBo4eFO
RT @Cyklistbloggen: Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
RT @Cyklistbloggen: Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
RT @Cyklistbloggen: Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
RT @Cyklistbloggen: Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
RT @Cyklistbloggen: Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
Varför är ”cyklister” så känsliga för att buntas ihop som grupp? Därför: http://t.co/okIcpnDrpG RT:a gärna!
Grymt bra skrivet: ”Cyklisthat i media http://t.co/FKjrqAA26B via @cyklistbloggen”
@SusannaDorlich Credo for alle syklister: ”Hver gang vi sykler på rødt parkerer en bil i sykkelfeltet” 😉 @jennystromstedt @Cyklistbloggen
@pinneguri @jennystromstedt @Cyklistbloggen Om jag visste det skulle jag berätta. Kan bara konstatera att det är så och det är trist.
@SusannaDorlich Men hvorfor dette hatet? Det var ikke sånn før? Ja, jeg er en gammel dame 😉 @jennystromstedt @Cyklistbloggen
Den här texten är så bra så den förtjänar att bli läst igen. http://t.co/fZFC5BzVAT ping @pinneguri @jennystromstedt @Cyklistbloggen
RT @hejsna: Underbar text av @gillinger om att hata cyklister: http://t.co/8Jy0tEWpyl
Underbar text av @gillinger om att hata cyklister: http://t.co/8Jy0tEWpyl
Jag förstår inte varför alla tjatar om att cyklister inte har körkort. (Vilket inte är helt säkert det).
Körkort är ett behörighetskrav för att framföra en del fordon. Ett innehav betyder ej att man kan trafikregler, t,ex, bara för att man tig körkort på 1950-talet så betyder det ej att man får köra i vänstertrafik.
Likaså så gäller senaste ändringen av Trafikförordning (1998:1276). Ej Vägtrafikkungörelse (1972:603).
Samt, lagarna i alla andra länder där körkortet är giltigt.
jag tycker det är verkligt förbryllande att vi ens diskuterar något som kan gå under namnet cyklisthat. vad är problemet, tar man det som en personlig förolämpning att andra väljer att transportera sig på ett sätt som är både miljövänligt och hälsosamt? det är extremt irrationellt, särskilt som det absoluta flertalet cyklister kör alldeles utmärkt laglydigt. jag tror faktiskt en stor del av problemet är den råa individualism som finns i sverige, särskilt i de s.k. storstäderna. jag cyklade t.ex. genom norra tyskland och tvärs över holland för någon sommar sedan, där var det helt annan, mycket mer respektfull stämning mellan cyklister och bilister, även i större städer.
dagens upplevelse förresten: jag blev först omkörd vid ett rödljus av en ihärdigt tutande personbil (kanske accelererade jag inte tillräckligt fort? vem vet), för att sedan några hundra meter senare se samma bil parkeras på min cykelbana precis framför mig. kommentar överflödig
Ungefär som en händelse för mig, jag cyklade fint på vägrenen. Det kommer en liten skoda och kör förbi tutar och tvärstannar alldeles framför, så det enda man kan göra för att undvika kollusion är att kasta ut sig i körbanan, som var tom på fordon.
RT @Fial8tta: Hatar du cyklister? Läs gärna detta, från början till slut, tack. http://t.co/TGTNvDXYwD #cykla #respekt #medtrafikant
Det där tycker jag var en sällsynt insiktsfull text.
Men ett litet sakfel: Cyklisthatet gäller dig. De hatar DIG. Det spelar ingen roll att du är laglydig, som du själv säger handlar det inte om det, utan cyklisthatarna hatar DIG, för du cyklar.
Det är en av de saker jag tycker är så otäcka. Det spelar ingen roll hur väl JAG uppför mig i trafiken, cyklisthatarnas vrede drabbar lätt mig ändå, fast jag stannar både för rött och övergångsställen…
Det är ju också sant, absolut. Utskiljandet från cyklishatets måltavla sker ju när jag ifrågasätter: Varför hatar du mig? och svaret blir ”Jag hatar inte dig, bara de andra”. De försöker då specificera bort mig, men för att det ska ske krävs det att jag ifrågasätter. Och vem orkar, eller kan, göra det hela tiden…
Framförallt är det överhuvudtaget, rent praktiskt, svårt att diskutera med en lastbilschaufför i trafiken. De hör knappt ens om de anstränger sig, trots att man vrålar för att överrösta.
För att kunna undantas från det generella hatet krävs en möjlighet att tala med den som hatar, och det förutsätter inte bara att det rent tekniskt går att prata, utan också att hataren är intresserad av att lyssna, vilket är sällsynt bland hatare i allmänhet.
Att tänka: ”Men jag cyklar långsamt och sköter mig. Det drabbar inte mig” är nog rätt farligt.
Men alltså det här är ju exakt samma retorik som rasismen för. ”Okej du är okej, JAG undantar dig, men inte de andra”. Fruktansvärt illa.
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
Jättebra skrivet!
Jättebra. Schysst vinkling av hela hatdiskussionen.
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
@Cyklistbloggen Väl skrivet!
Hatar du cyklister? Läs gärna detta, från början till slut, tack. http://t.co/TGTNvDXYwD #cykla #respekt #medtrafikant
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
Bra Christian! Precis som du säger så är det alla grupper som behöver vara medvetna om varandra och samspela. Det som gör en så rädd för detta är ju om dessa ”hatare” verkligen menar vad de säger. En knuff med backspegeln när jag kör i 30 på cykeln kan ju betyda döden eller invaliditet. Ofattbart att man kan ”spela” så med andras liv…
Cyklisthat i media http://t.co/jcstH0FEF6 via @cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
https://www.cyklistbloggen.se/2013/06/cyklisthat-i-media/
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
Bra skrivet om cyklisthat från @Cyklistbloggen! http://t.co/Ten4mptx25
Mycket bra av @Cyklistbloggen om cyklisthat: http://t.co/7z3EmpjxWj #cykla #cykling #trafik
Jättebra formulerat Christian! Detta är precis vad det handlar om. Alla trafikanter måste följa de regler och lagar som finns. Men ju större och snabbare fordon desto fler skyldigheter, gäller både mig som cyklist och lastbilschaufförer. Säger sig självt egentligen.
Helt rätt – ju större fordon desto större ansvar och skyldigheter. Och ju mer blandtrafik desto viktigare att alla tänker utanför sitt perspektiv. Alla beslut har sina konsekvenser och ju mer jag ger företräde åt andra desto trevligare, lugnare och säkrare blir trafiken.
Jag har inte bråttom när jag cyklar eftersom jag vill njuta av min cykling även om jag har en tid att passa. Jag börjar bara cykla tidigare så jag har utrymme att stanna och ge företräde åt andra. Prova själva – när jag sitter i bil vinkar de glatt men när jag som cyklist ger företräde ler alla också. Detta säger kanske något om att vi cyklister borde sakta ner lite om vi ska minska antalet haters. Jag vet, bilarna kör fortare än oss men vi befinner närmare gångtrafikanterna
Håller inte med, jag tänker inte anpassa mig till några haters och jag tänker cykla så fort jag bara kan. Det gäller bara att se sig som ett jagat villebråd och vara stark och snabb, då överlever du i asfaltsdjungeln. Jag ser bara en lösning på denna konflikt och det är the critical mass dvs om vi blir så många cyklister på gatorna som man var på 30-40-talet så kommer inte bilar och lastbilar fram utan dom får helt enkelt tagga ner och räta in sig i ledet. Om utvecklingen fortsätter så är inte den utvecklingen omöjlig!
Jo, jag tror också på Critical Mass. Men jag tror inte på ta sig fram så snabbt som möjligt och vara stark och snabb – oavsett om man sitter bakom en ratt eller på en cykelsadel. Tids nog ska vi alla dö och om ALLA lugnar ner sig i trafiken sker förhoppnings dödsögonblicket i framtiden och inte i morgon i en korsning.
Håkan-Bråkan, jag orkar inte debattera mer med dig. Vi står för långt borta från varandra och vi kommer aldrig att ha samma syn på hur man tar sig från punkt A till B.
Jag orkar! Så sant så sant, vi har olika syn helt klart, jag har helt enkelt anpassat mig till den djungel som råder i trafiken efter drygt 10 års pendlande på cykel året runt samt som tävlingscyklist med otaliga incidenter, under landsvägsträning, med bilister som inte fattar vad det innebär att sitta på en oskyddad cykel, i eller utanför stan. Dessa år har gjort mig hård, stark och snabbt vilket jag gärna visar. Jag har också lärt mig att flera av dom som omkommit i trafiken eller blivit allvarligt skadade har följt lagen till punkt och pricka. Jag tror inte på det utan följer mitt egna sunda förnuft. Det förnuftet, peppar peppar, har gjort att jag klarat dessa dryga 10 år i Stockholmstrafiken. Du har din njutning av att cykla på ditt sätt och rätt till det (även om jag inte kan förstå att man sitter och finåker på väg till jobbet på morgonen) Jag hävdar min rätt att cykla fort och svettigt annars kan jag lika gärna lägga av! Jag tävlar inte längre så mitt pendlingspass är också mitt träningspass. Och det sker på snabb 7-kg racer. Som sagt, någon anpassning av min fart för att minska antal haters är aldrig aktuellt! Det är vi mot dom!
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklisthat i media http://t.co/lxNhZaofJc #cykla