Idag är det busstrejk och eftersom SL hade uppmanat folk att cykla i stället för de inställda bussarna så tänkte jag att det skulle vara extra många cyklister ute. Men jag kan inte påstå att det kändes så annorlunda. Det är redan tjockt med cyklister.
I förrgår morse fastnade jag vid rödljuset uppe på Slussen vid Saltsjörampen. Det var så lång cykelkö att jag inte hann förbi under första perioden utan fick vänta en till.
Helt otroligt. Sedan jag började pendlingscykla 2004 har det aldrig varit så många cyklister som den här sommaren. Och folk börjar cykla mycket tidigare på året och håller ut mycket längre.
2007-2008 så kom vårcyklisterna inte förrän i mitten på maj. Nu kommer de i början på april.
Höstcyklisterna slutade i början på oktober. Nu slutar de i slutet på november.
Och nuförtiden är jag inte helt ensam när snön lagt sig utan oftast hamnar jag i en klunga på fem-sex cyklister. En jätteskillnad mot tidigare vintrar.
Fantastiskt!
EDIT: Och enligt mätstationerna är det mycket riktigt rekordmånga som cyklar:
Cyklandet ökar för varje år. Det visar både de omfattande cyklisträkningarna som genomförs i juni och blir klara och analyserade lagom till vintern. Det visar också mätningarna vid Stockholms stads sex fasta mätstationer vid Danviksbron, Skansbron, Skanstullsbron, Liljeholmsbron, Munkbron och Strömbron. Majsiffran för i år visar 990.264 cyklister vid de sex passagerna mot 958.651 i maj 2012 som var rekordmånad fram till i maj i år.
Bilden berättar något om cyklister och deras beteende i trafiken. Något annat än det eviga mantrat ”alla cyklister körs som galningar, mot rött och på trottoarer”. Alla i cykelfältet, väntandes på grönt. Vardagscykling, helt enkelt.
Ska man vara cynisk så kan man säga att på bilden lider cyklisterna av samma problem som bilister vad gäller rödljus. De som kanske vill köra mot rött, kan ändå inte.
Om bilister kunde lätt köra runt andra bilar som står och väntar vid trafikljus på rött eller gudskelov gult, skulle nog statistiken för bilförares regelefterlevnad vid rödljus bli en helt annan 😉
Dagsrapport: det var i alla fall ovanligt mycket cyklister på väg norrut förbi Slussen på morgonen (vid nio). Runt 30 pers väntade på grönt ljus i slutet av Götgatan (korsningen m Hornsgatan), jag mötte dem och hann höra en sopbilschaffis bakom klungan gasta ut genom det öppna bilfönstret: ”Ni är som myror”. Hehe.
Sen höll jag på att krocka med en liggcyklist i mörka kläder, jag såg honom verkligen inte, han dök upp ur intet, blixtsnabbt (Götgatan/Högbergsgatan, han kom söderifrån, jag skulle svänga in på Högbergsg.). Förlåt mig, liggcyklisten!
Men kläder i lite starkare färger än gråsvart är nog en bra idé om man ska liggcykla.
RT @Cyklistbloggen: Idag är det busstrejk och eftersom SL hade uppmanat folk att cykla… http://t.co/Deb1SvZ3Gm #cykla
Det behövs färska siffror! Varför görs det ingen mätning av reseandelar och andra undersökningar?
Varför slänger vi fortfarande runt siffror från 2006?
Argh.
Jag frågade kommunen i höstas. Så här svarade de:
”De tidigare beräkningarna byggde på en sammanställning av data från några av mätpunkterna. Vintercyklingen har mätts sporadiskt och inte återkommande varje år. Vi vet tyvärr inte exakt vilka platser det var som användes eller vilka år som jämfördes på grund av att ingen av de som tog fram siffran jobbar kvar på trafikkontoret. Innerstadssnittet gäller för hela året då mätningen är utförd vid ett tillfälle. Så, i dagsläget finns det inga siffror månadsvis.
Trafikkontoret har ett pågående projekt där vi med hjälp av fasta mätstationer ska kunna få siffror på antal passager löpande. Med dem kommer vi att kunna göra bättre jämförelser mellan åren och årstiderna. Projektet beräknas bli klart någon gång efter årsskiftet.”
Men fast mätstationer mäter ju inte reseandelen. De måste göra statistiska beräkningar och undersökningar. Det behövs mer data.
Grejen är nog att de måste ta cykling på allvar för att kunna fixa ett ordentligt beslutsunderlag öht.
Jag fick igår siffror från de fasta mätstationerna så de har man absolut koll på. Det är dock inte andelar och det finns i nuläget inte då det är en resvaneundersökning som krävs för detta. Någon sådan omfattande undersökning har inte gjorts, men kommunen har gjort lite halvdana RVU:er i ”Miljöbarometern” där man tidigare har slagit ihop gående och cyklister… så det ger ingenting kan man säga. Framöver skall dessa dock separeras.
Är det siffror du kan dela med dig av?
De motsvarar de som finns på Insyn, Trafiknämndens sammanträde i april: http://www.insyn.stockholm.se/insynTransFrame.aspx?id=41&nodeid=553921
Kort referat: Ökningen i snitten motsvarar 7-11% från förra året. Den ganska grova RVU:n från 2011 anger en andel på 7%, men det skulle jag ta med en nypa salt. Nya siffror kommer i mitten av 2013, så de borde komma snart med andra ord.
Screengrab from SVT this morning
https://twitter.com/guyonlife/status/347236594874462209/photo/1
Upplev Stockholm på cykel!
När jag ser den där bilden så undrar jag varför inte fler kör i bilfältet som uppenbarligen är tomt. Nu har jag inte den vägen till jobbet men skulle jag ha det skulle jag definitivt välja bilkörfältet.
För att man får böter då?
Mja, situationen är oklar här. Är det verkligen en cykelbana eller ett cykelfält? Finns det en påbudsskylt med en cykel på?
Cykelfält har inte skylt och är inte bindande enligt lag. Där gäller bara ”håll till höger med tanke på destinationen”-regeln.
Oavsett så pålyser också en sanning – build it and they will come. Cykelinfrastruktur används av de absolut flesta och det behövs mer.
Man kunde släppa ner folk till nästa rödljus vid övergångsstället istället, av någon anledning har bilar och cyklister samma rödljusperioder (här och överallt annars). Där nere är det bredare och trevligare, men visst man får bra med fart i backen!
Jag tror det är upp till Polisen som tar dig.
Det verkar inte bra att släppa fram cyklisterna där, då det ser ut att komma fordon ifrån höger samtidigt. Trafikljusreglering finns antagligen där för att det kan bli trafikstoppning med högerregeln?
Ja, man kan enbart få böter om man väljer ”fel plats på väg”, så den enskilda polismannen kan välja rapporteftergift istället för rapportering.
Absolut ska det vara rött när bilarna kommer från höger, men det är även rött när de kommer från vänster nere vid Gamla Stan.
Okej, jag är sällan i Stockholm, mycket oftare i Göteborg. Där är inte alltid signalerna genomtänkta med, här är det rött för att bussarna ska lämna bussen ska lämna bussfältet till det allmänna körfältet, men det gäller ju inte för cykelfältet, men det gör signalen.
http://goo.gl/maps/k0qhb
I Stockholm får man inte böter för att man cyklar bland bilarna, oavsett om det finns cykelbana eller ej. Skulle i så fall vara om man gör något dumt samtidigt så de stoppar en ändå.
Som Andreas Grass som blev omkörd…
Ja, det är inte lätt att vara cyklist/mopedist om det blir ett brottmål. Har sett en del i rättspraxis där man ofta pratar om att cykel borde ha hunnit stanna och att cykeln ”kört på bilen”.
Läste en sammanfattning till en dom där en bilförare som gjorde vänstersväng och krockade med mötande cyklist frikändes ifrån både vårdlöshet i trafik, och vållande till kroppskada. Anledningen, det gick ej att bevisa att cykellyset var tänt eller ej. Och att det såg ut som cykel körde på bilen.
När det är två bilar, så brukar det inte spela någon roll om hur kollisonen ser ut.
Problemet med att cykla på vägen om det finns cykelbana är inte polisen, det är de förare som ska tuta, trakassera eller göra farliga omkörningar för att utbilda en.
Busschaufförer är värst, men idag är det nog inte ett problem 😉
Vad gäller att släppa fram cyklisterna så finns det en väg som kommer på höger sida och den är också signalreglerad. Däremot borde trafikljusen ställas om så att cykeltrafiken får längre grön period och kortare rödperiod eftersom det är såpass många fler cyklister än bilar där.
Jo, men det är också en väldigt tät ström med bilar också som kommer från Nacka/Värmdö på höger sida. Om den kön blir för lång stoppar de upp bilar som ska rakt fram mot Södermälarstrand.
Det kan mycket väl stämma, men den påfarten rymmer kanske 6-7 bilar, alltså 6-10 personer, på bilden ser det ut som 20-30 cyklister i cykelbanan (och det kan väl vara fler bakom?). Bussar är ju prioriterade vid trafikljus för att de transporterar många, det borde även cyklar vara av samma anledning.
Det finns faktiskt andra sätt att ta sig in till stan – man kan köra upp på centralbron och köra den vägen. Slussen borde överhuvudtaget inte kunna användas som någon slags genomfartsled för trafik in till stan. Stäng av den påfarten helt och låt bilen ta en omväg.
Man kan alltid neka och ta upp det i rätten.
Trafikförordningen 8 kap. 2 §:
2 § I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II.
Jag väljer bussfilen där, med stöd av ovanstående.
Har för mig att det inte går/inte är så lätt att åka in där när man kommer söderifrån (från Katarinavägen), betongsuggor (och de där rödgula sakerna) stänger av vägen dit från cykelbanan i princip hela vägen. Kan vara en anledning.
Jag väljer alltid vägen framför cykelbanan i stan om jag kan och det beror på att jag tycker bilar trots allt är mer homogena och förutsägbara än cyklister. Ett exempel : jag ska från Torsgatan via Gamla Stan, Slussen Katarinaberget, Söder, Björkhagen. Den sträckan cyklar jag inte en meter på cykelbana ens på vintern. Jag har gjort detta två ggr i veckan i 5-6 år och det är inga problem men det är klart, man måste ju klara att hålla bilfart dvs 30-40 km/h mellan rödljusen annars funkar det ju inte.
Jag tror förövrigt att polisen varken har tid eller lust att stoppa potentiella lagöveträdare på denna punkt. Lika lite intresse som de visar för högerregelbrytande bussar t ex. ”Lite flexibilitet i trafiken måste det finnas, annars blir det ohållbart” (citat från polisen i en söderortstidning för några veckor sen).
Det gäller dock att välja rätt gator. När jag med bil åkte Hornsgatan upp från Hornstull såg jag en cyklist som stoppade upp trafiken när han höll sig bland bilarna (som lätt kan komma upp i 60 i nedförsbacken än om han höll sig på den fina cykelbanan.
Det är ytterst sällan bilar håller 60 i stan, på Tranebergs/Västerbron möjligen men inte på Hornsgatan. Om jag kan hålla 40-45 så får bilen anpassa sig enligt min mening, man ska inte köra fortare i stan och absolut inte 60!
RT @Cyklistbloggen: Idag är det busstrejk och eftersom SL hade uppmanat folk att cykla… http://t.co/Deb1SvZ3Gm #cykla
RT @Cyklistbloggen: Idag är det busstrejk och eftersom SL hade uppmanat folk att cykla… http://t.co/Deb1SvZ3Gm #cykla
RT @Cyklistbloggen: Idag är det busstrejk och eftersom SL hade uppmanat folk att cykla… http://t.co/Deb1SvZ3Gm #cykla