Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Trafikpolisen Stockholm:Cyklisterna får skylla sig själva

Publicerad den 7 maj, 201312 januari, 2022

Jag trodde faktiskt att polisen börjat förstå att man inte kan generalisera över en hel trafikantgrupp. Kanske var det bara vissa poliser. För några timmar sedan dök den här anonymt skrivna texten upp på Trafikpolisen i Stockholms Facebooksida. Den påminner om den där texten som SVT publicerade, och sedemera ändrade, förra året, den med cyklister som i ”full kareta” for fram på gator och torg.

Det är ett känt faktum att trafikolyckor där cyklister är inblandade ökar kraftigt i innerstaden. Det kan tyvärr konstateras att en stor orsak till detta är cyklisterna själva. (…)
Skälet till det är att allt för många cyklister flagrant bryter mot en mängd trafikregler vilket ger upphov till många trafikolyckor där cyklisten direkt är inblandad eller indirekt är orsak till att trafikolyckor uppstår, även om cyklisten själv inte inbegrips i den. (…)
Cyklister cyklar tyvärr ofta mot rött ljus, struntar påfallande ofta i stopplikter, lämnar inte gående företräde vid obevakade övergångsställen, struntar i förbjudna vänstersvängar etc. (…)
Detta lämnar iaf. artikelförfattaren en hel del funderingar kring begreppet självbevarelsedrift. Finns det ingen sådan hos de cyklister som anser sig kunna sätta sig över trafikregler frågar jag mig? (…)

Visst, det är några alibimeningar med ”visst, det gäller inte alla cyklister”, men inte utan att det finns ett tungt ”men” hängande i luften.
 
Jag blir så trött. Och faktiskt, ledsen.
Läs mer om fördomar och hat mot cyklister.
Och läs kommunens rapport ”Trafikolyckor 2011” (PDF):

”Under det senaste decenniet har cykeltrafiken ökat kraftigt. Denna ökning har inte gett motsvarande ökning i antal skadade cyklister.” (s 22)

38 svar på ”Trafikpolisen Stockholm:Cyklisterna får skylla sig själva”

  1. superpernilla skriver:
    8 maj, 2013 kl. 7:23 e m

    @Cyklistbloggen man måste i det närmaste be om ursäkt för att man cyklar. Eller iaf tillägga, jag är en laglydig cyklist.

    Laddar in …
  2. superpernilla skriver:
    8 maj, 2013 kl. 7:22 e m

    @Cyklistbloggen jag är innerligt trött på att klä skott för åsikter av typen”cyklister är en trafikfara”.

    Laddar in …
  3. Christer Holmström skriver:
    8 maj, 2013 kl. 10:18 f m

    Man kan ju leka tanken att byta ut ordet ”cyklist” mot ”bilist” i beskrivningen. Det hade naturligtvis blivit ett j-a liv om något sådant släppts igenom på polisens Facebooksida, även om det inte hade varit mindre sant än generaliseringarna om cyklister.

    Laddar in …
  4. Richard skriver:
    8 maj, 2013 kl. 9:09 f m

    Det är mycket illa när en myndighet går ut och statistiksvamlar saker som lätt kan upphöjas till sanning.

    Laddar in …
  5. felix reychman skriver:
    8 maj, 2013 kl. 8:21 f m

    Jag försökte kommentera deras facebookinlägg, nästan i affekt, men misslyckades. Av någon anledning fick jag inte kommentera. Jaja. Jag skriver det här istället, för de kanske läser här.
    ”Jag är så innerligt trött på alla dessa BILISTER som flagrant bryter mot trafikregler. De ser ser sig inte för innan de svänger, de blinkar inte, de stannar regelmässigt med bilen tvärs över cykelbanan medan de väntar på att få komma ut i rondellen, de ignorerar Väjningsplikt och högerregel, korsar cykelfält hej vilt, parkerar på cykelbanor och där stopplikt råder (framförallt utanför centralen.!), vilket skapar en rakt upp och ner livsfarlig situation för mig som cyklist. All statistik visar dessutom att de regelmässigt kör mycket för fort. Polisen, SKÄRP ER!!!! Sluta generalisera och kriminalisera en hel stor grupp trafikanter varav merparten sköter sig minst lika bra som gruppen bilister. Sluta misstänkliggöra oss cyklister. Vi är redan utsatta för hat från bilister som inte tvekar att preja oss och tränga oss och tuta och visa finger för att vi överhuvudtaget finns, och denna typ av vansinnestexter använder de för att rättfärdiga sitt beteende. DENNA TEXT ÄR FARLIG FÖR CYKLISTER!!!”
    Själv har jag, idag, bara varit med om ett tillbud med en lastbil som körde rakt ut tvärs över cykelbanan och stannade där, medan den väntade på att komma ut i rondellen, men något av de exempel jag skrev ovan drabbar mig på VARJE cykelresa till eller från jobbet. Varje dag. Varje dag. Varje dag.
    Som bilist vet jag att det är långt ifrån varje gång jag kör bil som sådant här händer!

    Laddar in …
    1. felix reychman skriver:
      10 maj, 2013 kl. 8:40 f m

      Efter en stunds kommunikation med Citypolisen har de utlovat motsvarande razzior mot bilister. Det ser ju ut att stämma, om man läser dagens inlägg!

      Laddar in …
  6. Jon Jogensjö skriver:
    8 maj, 2013 kl. 5:51 f m

    Instämmer att många cyklister har för små säkerhetsmarginaler, men kanske bättre att ha gemensam kampanj riktat till alla trafikanter. Det är inte fordonstypen som styr valet av farliga beteenden. Bättre att få individen att förstå hur lagen är skriven, ofta är samma individ trafikant i flera olika trafikslag. Att generaliserande tillskriva hela grupper egenskaper ökar konflikt mellan trafikanter, och minskar samspelet i trafiken.
    Att hävda att en trafikant själv är orsak till en olycka är inte samma sak som att säga att trafikanten får skylla sig själv. Jag förstår inte det sambandet och ser få fördelar att hävda det. VTI forskning visar att nästan alla trafikolyckor i motortrafik beror på medvetna felhandlingar. Med vetskapen att fordonstyp inte styr individens val av beteende är det troligt att en trafikanter i andra trafikslag väljer samma beteende.

    Laddar in …
  7. CyklaHasselby skriver:
    8 maj, 2013 kl. 5:34 f m

    @Cyklistbloggen generellt i alla trafikslag medvetna felhandlingar bakom olyckor. ”ni får skylla er själva” är inte poängen i forskningen.

    Laddar in …
  8. SvecTweet skriver:
    7 maj, 2013 kl. 11:36 e m

    @KristerIsaksson @Cyklistbloggen Vi kan bestämma mera via direktmeddelanden och kanske finna någon tid.

    Laddar in …
  9. KristerIsaksson skriver:
    7 maj, 2013 kl. 11:32 e m

    @SvecTweet @Cyklistbloggen Gärna träffas o prata cykel, högt som lågt! Twitter är mycket begränsat…

    Laddar in …
  10. SvecTweet skriver:
    7 maj, 2013 kl. 11:28 e m

    @Cyklistbloggen Haha, ”skit” och ”skit”. Skulle vara intressant att träffas och prata cykel någon dag. Twitter är begränsat @KristerIsaksson

    Laddar in …
  11. Cyklistbloggen skriver:
    7 maj, 2013 kl. 11:24 e m

    @SvecTweet http://t.co/K3NddUUAxg @KristerIsaksson @IGchefen

    Laddar in …
  12. Christian Gillinger skriver:
    7 maj, 2013 kl. 11:24 e m

    Fick s̶k̶i̶t̶ välformulerad kritik på Twitter för att jag skrev ”Stockholmspolisen” och därmed själv generaliserade om poliser och rätt ska vara rätt, därför är rubriken nu ändrad.

    Laddar in …
    1. Dmitri F. skriver:
      7 maj, 2013 kl. 11:59 e m

      Fast samtidigt är det ju faktiskt så att Polisen ÄR en grupp och dessutom en sådan med stor makt, både fysisk och psykisk. Ett uttalande från EN polis ses ofta av allmänheten som en sanning som hela poliskåren står bakom, så det är inte alls en så stor generalisering att ett inlägg från en Facebook-sida som drivs av Trafikpolisen kan tolkas som ett officiellt uttalande från hela poliskåren…
      Jag tycker att den första rubriken stämde alldeles utmärkt. Vad en polis skriver på en officiel sida kan mycket väl tolkas som något som hela poliskåren står bakom.
      Precis som om det på Pepsis facebooksida skulle dyka upp ett antisemitiskt inlägg, så skulle hela Pepsi få en publik backlash och personen som gjorde inlägget skulle bli publikt avskedad och Pepsi skulle be om ursäkt för deras dåliga omdöme i att de anställde idioten i fråga.

      Laddar in …
  13. Fredrik Jönsson skriver:
    7 maj, 2013 kl. 9:55 e m

    Jag gillade särskilt formuleringen på slutet: ”Det skall dock understrykas att långt ifrån alltid är cyklistens som är upphov till trafikolyckor.”

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      7 maj, 2013 kl. 10:25 e m

      Det är något ”Idag var kapten nykter” över det här. Faktuellt sant, men rätt insinuant.

      Laddar in …
  14. __mjg__ skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:49 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva: http://t.co/mQoIdLc5mG #cykla

    Laddar in …
  15. jwolfers skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:44 e m

    @THE_REAL_WILLE @Cyklistbloggen You’ve gotta fight for your right osv.

    Laddar in …
  16. AnnaMogren skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:41 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva: http://t.co/mQoIdLc5mG #cykla

    Laddar in …
  17. THE_REAL_WILLE skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:28 e m

    @Cyklistbloggen @jwolfers Blir 2013 de kränkta cyklisternas år tro?

    Laddar in …
  18. Greijus skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:26 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva: http://t.co/mQoIdLc5mG #cykla

    Laddar in …
  19. jwolfers skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:26 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva: http://t.co/mQoIdLc5mG #cykla

    Laddar in …
  20. gbgcyklaren skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:26 e m

    Stockholmspolisen: Cyklisterna får skylla sig själva http://t.co/ckrcIlflpz via @cyklistbloggen #cykla #cykling

    Laddar in …
  21. IGchefen skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:24 e m

    @Cyklistbloggen @clw_everett Det handlar inte om vem som bryter mot lagen! Det handlar om samspel och försiktighet.

    Laddar in …
  22. Krister Isaksson skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:17 e m

    Jag tror att det är så enkelt att detta är en uppgift övermäktig den nuvaranden poliskåren. De har ett minimum av trafiksäkerhetsutbildning, lägger i stort sett ingen tid på analysarbete och får krav på sig att göra något. Något som kan uppvisa någon form av statistik (antal skrivna böter) samt få uppmärksamhet i media. Deras arbetsinsatser grundar sig på en mycket förenklad bild av verkligheten där saker är svart eller vitt, 1 eller 0. Och i detta fall uppblandat med en stor portion fördomar.
    Jag blir ledsen, arg och uppgiven.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      7 maj, 2013 kl. 8:37 e m

      Jag tycker Söderortspolisen och Södermalmspolisens respektive twitterpoliser börjat visa en större förståelse för cyklisters situation.

      Laddar in …
      1. Krister Isaksson skriver:
        7 maj, 2013 kl. 9:04 e m

        Men det är knappast dom som lägger upp de stora dragen hur och vad som ska göras i dessa trafikövervakningsinsatser

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          7 maj, 2013 kl. 9:11 e m

          Nej, det är sant. Men många bäckar små! Å andra sidan har man sådana här, som så tydligt delar in det i ”kontroll av grupp” = cyklister och ”kontroll av beteenden”=bilister:
          http://imgur.com/cMYNiqZ

          Laddar in …
          1. Krister Isaksson skriver:
            7 maj, 2013 kl. 9:35 e m

            Ja, knappast klassens ljus…

            Laddar in …
  23. IGchefen skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:15 e m

    @CLW_Everett @cyklistbloggen Ja, jag har antytt det. Dessa är en gemensam nämnare för flera dödsolyckor.

    Laddar in …
  24. Cyklistbloggen skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:13 e m

    @IGchefen Ja? Hur passar det in i sammanhanget? Bröt hon mot lagen? @CLW_Everett @cyklistbloggen

    Laddar in …
  25. CLW_Everett skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:10 e m

    @IGchefen @Cyklistbloggen Just det ja. Borde kanske förbjuda lastbilar i innerstaden.

    Laddar in …
  26. IGchefen skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:07 e m

    @CLW_Everett @cyklistbloggen Mitt personliga minne är en cyklist som krossades under en lastbil i stan. Maria hette hon. Glömmer henne inte.

    Laddar in …
  27. kallecyklar skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:06 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva: http://t.co/mQoIdLc5mG #cykla

    Laddar in …
  28. CLW_Everett skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:03 e m

    @Cyklistbloggen Undrar om polisen lider av något traumatiskt minne av någon elak cyklist från barndomen. #cykla #08pol @IGchefen

    Laddar in …
  29. krenaud skriver:
    7 maj, 2013 kl. 7:56 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva: http://t.co/mQoIdLc5mG #cykla

    Laddar in …
  30. Naturskyddsföreningen Cykelgruppen Stockholms län skriver:
    7 maj, 2013 kl. 7:54 e m

    Spännande planering. Polisen väljer det svåraste korsningarna för cyklister. Undrar vad de vill uppnå?

    Laddar in …
  31. tigerbalsam1 skriver:
    7 maj, 2013 kl. 7:50 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva: http://t.co/mQoIdLc5mG #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d