Jag tänkte försöka dra ett streck i diskussionen kring det DN’s Viktor Bart-Krohn idag kallar ”cyklistrazzian”. I går fick jag frågan på Twitter varför jag tycker att cyklister ska slippa kontrolleras av polisen som alla andra trafikanter.
Det tycker jag såklart inte. Tvärtom tycker jag det är bra att cyklister behandlas som vilket trafikslag som helst, det är själva poängen. Men trafikklimatet i Stockholm är redan hårt och det behöver inte bli hårdare. När alla cyklister buntas ihop i en grupp och tillskrivs generella beteenden, så bidrar det till att öka polariseringen och göra trafikklimatet hårdare och det tror jag inte någon vill.
Jag tycker Jon Jogensjö sammanfattar det rätt bra på Trafikpolisens Facebooksida:
Instämmer att många cyklister har för små säkerhetsmarginaler, men kanske bättre att ha gemensam kampanj riktat till alla trafikanter. Det är inte fordonstypen som styr valet av farliga beteenden. Bättre att få individen att förstå hur lagen är skriven, ofta är samma individ trafikant i flera olika trafikslag. Att generaliserande tillskriva hela grupper egenskaper ökar konflikt mellan trafikanter, och minskar samspelet i trafiken.
Jag fick också välriktad kritik mot att jag skrev ”Stockholmspolisen” istället för ”Trafikpolisen” i förra inläggets rubrik. Rätt ska vara rätt, så jag ändrade rubriken.
Några skrev också att vi borde belysa cyklisthatet inom polisen. Jag tror inte polisen hatar cyklister. Jag tror däremot att kunskapen om villkoren för cyklister i Stockholm varierar inom polisen. Vi har tex lyft upp att både Södermalmspolisen och Söderortspolisen börjat ge uttryck för en större förståelse, samtidigt som tex Trafikpolisens nystartade Facebooksida väl var sådär lyckad igår. Det varierar helt enkelt inom poliskåren.
Några har också föreslagit att polisen i stan skulle ta efter sina kollegor i Göteborg och börja cykelpatrullera i större utsträckning. Det tror jag också är en alldeles lysande idé.
Under tiden skiner solen, vägarna är torra och sommaren är på gång. Det är bara att le och vinka!
Trafikpolisen behöver ta sig en funderare över sitt sätt att jobba. Sociala medier är nog bra, men att sitta på stationen och tälja pekpinnar på tangentbordet fungerar dåligt. Lägg resurserna på att vara ute i trafiken i bil, på cykel och gåendes. Det ger god förståelse för trafiksituationen och synligheten skulle minska trafikfarligt beteende hos alla, förutsatt att man tar tag i uppkomna situationer och inte bara koncentrerar sig på s k insatser. I Stockholm är trafikpolisen sorgligt osynlig, var är ni?
Trevlig helg alla!
Jag ler och vinkar
RT @Cyklistbloggen: ”Ska inte cyklister kontrolleras som alla andra?”: http://t.co/zwMOzBLMQf #cykla ping @yb_sodermalm @city_mcpolis @ocso…
På cykel hinner jag uppfatta mer än när jag sitter i en bil. Jag sitter dessutom högre upp. Polisen skulle därför vinna mycket på att cykla mer i deras brottsbekämpning då alla uppfattar en polisbil på långt håll men cyklande poliser skulle vara mer ”osynliga”. Att polisen dessutom skulle öka sin kunskap om cyklisternas situation är en bra konsekvens av detta.
@Cyklistbloggen @city_mcpolis @ocsoderort Finns länk om diskussionen om Cykelrazzian?
@Cyklistbloggen @city_mcpolis @ocsoderort Tycker du skriver bra och nyanserat i dessa frågor. Det behövs i debatten och bidrar till säkerhet
RT @Cyklistbloggen: ”Ska inte cyklister kontrolleras som alla andra?”: http://t.co/zwMOzBLMQf #cykla ping @yb_sodermalm @city_mcpolis @ocso…