To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Rolig bild. Undrar polistecknaren förstår att någon utav bilarna, även har åkt mot rött, då det är omöjligt med fungerande trafiksignaler att få grönt för korsande trafik, samtidigt.
Jag tolkar bilden som att cyklisten orsakade att två bilister krockade med varandra, samt välte en fotgängare. Jag är lite nyfiken på hur det går till när en cyklists dåliga körning orsakar två bilisters kollision med varandra? (Är kurvan mellan bilarna tänkt att markera cyklistens färdväg? I så fall är det ju väldigt märkligt att bägge bilisterna vejar in mot cyklisten) Är det så enkelt att båda bilisterna kanske försökte preja cyklisten från olika håll, men cyklisten hann undan?
Dessutom ser det ut som att rödljuset gäller övergångsstället och det att det därmed är fotgängaren som gått mot rött. Eller är det helt enkelt bara så att bilden gjordes helt utan någon form av eftertanke?
Ja en del trafikanter kör sådär, oavsett om de sitter i bil eller på cykel. Bättre med infoblad där alla trafikslag är representerade som förövare kan jag tycka. För att fokusera mer på individen än på fordonstyoen. Här lyckas polisen öka konflikterna mellan trafikslag, och minska samförståndet mellan trafikanter.
Precis!
Tur att han klarade sig emellan de krockande bilarna, för det måste ju cyklisten på nåt magiskt sätt ha orsakat.
facepalm
Tack för att du cyklar, my *ss!
Remy, polisen parkerar som på bilden av flera skäl. Det kan vara att de är på jobb i fastigheten och bara dumpat bilen för att snabbt ta sig in. Det kan också vara att de bara hämtar mat från närliggande restaurang och behöver ha nära till bilen om de blir tvungna att snabbt dra iväg på larm. Visst ser det illa ut och att polisen ska föregå med gott exempel men när man förstår varför blir det acceptabelt.
Ja, det är jag väl medveten om. Eller gör de bara som många andra: det finns ingen p-plats så då får det bli cykelbanan. Men så verkar alla resonera. Taxibilar måste stanna på cykelbanan för där är det de ska hämta personerna, lastbilar för där skall man lasta på och av, etc etc etc. En polisbil som inte har ett akut ärende kan faktiskt parkera bilen en liten bit bort. Jag har flera gånger sett dem hämta kaffe m.m. Inte så brådskande tycker jag.
Det går också alldeles utmärkt att parkera i körbanan precis utanför cykelfältet. Det som kallas dubbelparkering…
Yup. Men då är man ju i vägen för trafiken…
:-/
Egentligen så är det nog därför som cykelfält i praktiken aldrig kommer fungera på större gator. Man borde helt enkelt lägga bredare cykelfält på insidan om parkerade bilar som de gör i New York, det är lika billigt och man slipper problemet med parkering. (sätt lite pelare mellan gatan och cykelfältet också)
Man får ju lösa lite problem med att få cyklister att synas bättre vid svängar och så, men det kanske är bättre än som det är idag?
Vad är det för straff på att ”gerilla-måla” egna vägmarkeringar? Jag vet många ställen som behöver förbättras 🙂
hehe, har haft samma tankebanor..
Bland annat något sådant:
http://urbanrepairs.blogspot.se/2012/10/with-love-from-orlando-florida.html
RT @Cyklistbloggen: This is the swedish police’s view on cyclists: http://t.co/kCvSySP4br
Med tanke på bilistrelaterade händelser som framförts här på bloggen, vore det mer lämpligt att polisen gav ut en broschyr om regler för bilister.
Var det någon som sa något om opartisk och fördomsfri polis?
Polisen bör kanske själv föregå med gott exempel. Inte parkera på cykelbanan kanske. Eller botfälla de som gör det. Vi kanske kan ge ut en broschyr till dem också? 🙂
2 fulparkeringar för priset av 1.
Suck.
Cyklisten informerar polisen: Är ni ute och cyklar?
RT @Cyklistbloggen: This is the swedish police’s view on cyclists: http://t.co/kCvSySP4br
Polisen informerar cyklister http://t.co/WonIMZGbus via @cyklistbloggen #märkliginställning
RT @Cyklistbloggen: This is the swedish police’s view on cyclists: http://t.co/kCvSySP4br
Den här dyngan delar Polisen ut. Det minskar säkert fördomar om cyklister. #hålihuvudet Ping http://t.co/3NuKN1iKLx
RT @Cyklistbloggen: This is the swedish police’s view on cyclists: http://t.co/kCvSySP4br
This is the swedish police’s view on cyclists: http://t.co/kCvSySP4br
Polisen: Är du ute och cyklar? Informationsblad till cyklister http://t.co/9SGjUEA4O4 #cykla #polisen