To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Tack för all cykelställsfeedback! Alla de ni tar upp (nästan) är såna som vi brukar rita in (Vestre Urban, dvs. pollaren med två byglar på, och den gamla klassiska bågen). Har förresten testat Cyklos Delta ang mtb-däck nu, de ställ som levereras nu funkar utmärkt för breda däck. Skönt! Och bygeln som går ut (för att låsa fast cykeln i) går förbi framgaffeln, så det är svårt att knäcka hjulet. Och så är det längre mellan cyklarna i det stället än i traditionella ställ (5 cyklar på 2,5 m i stället för 5 cyklar på 2m). Så jag kommer nog att fortsätta att rita in såna där man vill ha mer ordning på cyklarna än det blir med pollare/bågar (ibland passar de bättre, då blir det såna).
5 cyklar på 2,5 meter blir 50 cm c-c-avstånd mellan cyklarna, om ni nu inte räknar på något annat sätt, vilket är åtminstone 20 cm för lite.
Inte så säker på det, i våra (alldeles nya) Delta-ställ ställer folk in sina cyklar löst mellan de cyklar som sitter fast (extra cyklar mellan slottarna alltså), och det funkar faktiskt (till min förvåning).
Sen är det det där med att få in önskat antal parkeringar också (suck). Det finns väldigt sällan plats att ha 70cm mellan cyklarna. Om man har pollare där man ställer två cyklar på var sin sida ja, men då blir det ju trassligt på andra sätt. För övrigt finns det inga cykelställ med byglar där det är mer än 50cm c/c vad jag vet, de allra flesta på marknaden har 40cm c/c (det är vad man får lära sig som standard, att det får plats 5 cyklar på 2 meter), vilket ju är för tight.
Svårt att få ihop allt på samma gång i planering… (kompromisspussel!). Men om man får in en cykel mer/meter på ett sätt där ändå de allra flesta cyklar får plats ökar ju chansen att det inte blir knökafullt med cyklar, så att även de som har extra breda + låga styren kan hitta en plats där de går in.
Om valet är att bygga 20 användbara cykelplatser eller 30 oanvändbara så borde svaret vara ”20 användbara”. I verkligheten brukar det tyvärr vara tvärtom…
40 cm c-c-avstånd är ett helt orimligt mått. Få cyklar är smalare än 60 cm. Den som förespråkar, eller tillverkar, cykelställ med mindre än 70 cm c-c-avstånd borde få som straff att aldrig få sitta på en stol bredare än 18 cm och aldrig få parkera sin bil i ett utrymme bredare än 1,8 meter. (En sådan person måste vara inbiten bilist, ingen som cyklar själv skulle komma på något dylikt.)
Ja. Nu förespråkar jag inte c/c 40, håller med om att det är för trångt. Och med c/c 50 är inte cykelställen ett dugg obrukbara, i alla fall inte för 95% av cyklarna, de allra flesta cyklar får gott och väl plats där (undrar om du faktiskt har provat ett sånt cykelställ, jag gör det numera varje dag, och det är luftigt, inte ett dugg trångt).
Tyvärr, jag kommer inte att anpassa världen för den lilla promille som har specialbyggda jättecyklar (att likna vid SUV-ar, jag kommer inte att börja rita extra breda P-platser för att de ska ha en massa luft runt sig heller).
Och jag cyklar varje dag, 9-11 månader om året, så det finns folk som förespråkar cykelställ med lägre c/c än 70cm som inte är inbitna bilister.
Sådetså 🙂
Ja, nu är det ju förstås _standardcyklarna_ som är 60-65 cm breda.
Glömde svara. Ja, sant. Men de har ju som tur är väldigt sällan lika breda/höga styren, inte heller samma vinklar på styrena, så det funkar ju oftast i alla fall m c/c50. En radda identiska cyklar med samma ägare (styreshöjd) skulle inte gå dock, sant.
Jag tycker denna är väldigt bra.
http://www.lidkopingonline.se/dagensbild_view.asp?img=080818
Ramlåsbara cykelställ som inte kan användas av cyklar med lite bredare framgaffel är ett otyg, men något säger mig att det hade gått bra att parkera cykeln med bakhjulet först!
Vad tycker du om det här stället: http://www.cyklos.se/cykelstall/delta/ ?
Skulle vilja veta vad folk med andra typer av cykel än jag själv har tycker om det (väljer cykelställ ibland).
Glest placerade upp-och-nervända-U är bäst tycker jag. I alla fall om man ska parkera en cykel med lite dyrare hjul och inte vill få dom knäckta i de vanliga hjulknäckarställena. Tycker även det är problem när cykelställena är placerade tätare än en styrbredd. Går oftast bara att använda varannan plats. Kanske de som designar standardcykelställ aldrig sett en cykel och tror den är 35-50mm bred bara (medeldäcksbredd)? 😉
Ursprungliga Cyklos Delta var för smal för en framgaffel med fjädring, så i ett sådant ställ måste jag parkera cykeln med bakhjulet inåt. Det sägs att Delta numer är bredare.
Min personliga favorit när det gäller cykelställ är såna med en liten gummiklämma som håller om ramen, typ Cyklos Beta/Gamma. Annars är jag egentligen nöjd bara två villkor är uppfyllda: ramlåsbar och tillräckligt c-c-avstånd (minst 70 cm). (Tro det eller ej, 50 cm c-c-avstånd gör inte att fler cyklar får plats. Tvärtom, många cyklar får inte plats över huvud taget med de dimensionerna.)
Hej,
en eftersläntare här 🙂 Jag har en fundering kring Deltaställen, skulle det gå att höja den övre balken på stället så att man får igenom framhjulet? Då hamnar bygeln på sidan om cykeln, man kan låsa i ramen på lite olika sätt och ha dämpad gaffel/breda däck/dyra hjul utan risk för skador.
På de stället är de onödigt att parkera så.
Men på många andra så måste man parkera längs med för att kunna låsa fast cykeln i stället
Men då kanske man kan ställa sin cykel någon annanstans, där man inte måste blockera hela cykelstället? Vid en stolpe t.ex. Eller räcke.
Sjukt irriterande när folk ser till att ingen annan får plats, alla vill ju inte låsa fast cykeln varje gång, bara få en plats.
Finns det alternativet så väljer jag det 🙂 men ibland så finns inte det tyvärr 🙁
Fast om man är beredd att ställa cykeln en liten bit bort finns ju faktiskt alltid det alternativet. Ibland lite längre bort. Ibland alldeles nära.
Det handlar faktiskt bara om huruvida man är beredd att sätta sig själv långt före andra eller inte, i slutändan.
RT @Cyklistbloggen: Don’t be that person http://t.co/vZpOADtaCM #cykla
RT @Cyklistbloggen: Don’t be that person http://t.co/vZpOADtaCM #cykla