Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelrapporten – Ny tjänst för felrapportering

Publicerad den 28 maj, 201312 januari, 2022


Att få fram klagomål och synpunkter över cykelvägarna till Trafikkontoret har varit hänvisat till felanmälningsformuläret. Det har känts som ett trubbigt verktyg där man exempelvis inte kan bifoga en förklarande bild, eller ange exakt plats. Därför har det också dykt upp tredjepartstjänster som fixamingata.se, men faktum kvarstår att trafikkontoren inte haft någon kanal för att kunna ta emot bild- eller videomaterial.
I går lanserades tjänsten Cykelrapporten i ett samarbete mellan Cykelfrämjandet, Folksam och Svensk Cykling
Cykelrapporten består av en webbplats, men kanske viktigare för insamlandet av fakta har man också lanserat två appar, en till IOS och en till Android. I appen kan du få din position med hjälp av mobilens GPS, du kan ta bilder och bifoga en beskrivning av problemet eller idén. Om du registrerar dig på sajten eller i appen så sparas dina rapporter för enkel åtkomst.

Enligt introduktionsvideon ska alla anmälningar gå till respektive trafikkontor där du bor. Idéer som du har ska skickas vidare när 10 personer röstat på din idé och det finns delningsknappar så att du ska kunna dela dina rapporter till Facebook och Twitter. Håller du med om ett rapporterat problem kan du även ”rösta” på problemet. På kartan kan du klicka på alla rapporter och idéer och även se ifall de skickats till kommunen eller inte. Cykelrapporten ska kunna användas över hela landet.
cykelrapporten_500
Hela tjänsten inklusive apparna verkar ha importerats från Holland där lösningen används i några kommuner. Nederländskan lyser igenom på sina ställen och apparna lider av vissa barnsjukdomar, men på det hela taget fungerar de bra. Jag ska provköra IOS-appen närmaste veckan och rapportera friskt på saker längs min färdväg.
Lars Strömgren, ansvarig för tjänsten på Cykelfrämjandet berättar att man lagt in alla standardadresser till de olika Trafikkontoren i landet för att rapporterna ska komma fram. För att aktivt kunna ge feedback på idéer som kommer in kommer Trafikkontoren – om de vill – få tillgång till ett admin-gränssnitt. Då kan de själva gå in i systemet för att kunna ändra statusen för idéerna, exempelvis från gul till grön om idén gått igenom.
I år ska även Trafikkontoret i Stockholm släppa en egen app för felanmälan, men det är en allmän app för felanmälan av alla slag, inte specifikt anpassad för cykling eller trafik.
Även rent socialt är det lätt att följa Cykelrapporten. De finns på Twitter eller så kan du läsa mer på deras Facebooksida. Har du ingen smartphone så kan du rapportera direkt på sajten.
Vi gillar initiativet! Trots att det inte kommer att ge oss bättre cykelvägar över en natt är det åtminstone, förhoppningsvis, en förbättrad kanal in till Trafikkontoren.
Ladda ned apparna kostnadsfritt för IOS och för Android.

15 svar på ”Cykelrapporten – Ny tjänst för felrapportering”

  1. Tomas Granditsky skriver:
    3 juni, 2013 kl. 9:26 f m

    Har precis rapporterat in att det ligger mycket glas i cykelbanan från en sönderslagen busskur vid hållplatsen Nacka Kvarn ( Ältavägen )

    Laddar in …
    1. Arne skriver:
      4 juni, 2013 kl. 12:48 e m

      Bra. Jag skrev också ett mail till Nacka kommun. Det enda som hänt hitills var att de sopat ihop glaset intill själva kuren (i alla fall i morse när jag cyklade förbi). Obegripligt att de ska envisas med att ha glasväggar på busskurerna. Vad sägs om plast?

      Laddar in …
      1. Tomas Granditsky skriver:
        4 juni, 2013 kl. 1:45 e m

        Ja, det var sopat redan igår runt 16 tiden när jag var på hemfärd. Men precis som du skriver så hade dom sopat ihop det i en hög och inte tagit upp glaset..
        Vet inte om det är en permanent lösning.
        Plast vore ett bra alternativ !

        Laddar in …
  2. Emil Vikström skriver:
    31 maj, 2013 kl. 9:52 e m

    Upplands väsby har haft ett mobilprogram i ett år nu som gäller generella problem i kommunen. Har fungerat bra varje gång jag använt det (med GPS, fotografering och allt). Det är smidigare att kommnen själv går igenom och sorterar anmälningarna än att man ska behöva rösta tycker jag.

    Laddar in …
  3. Cynisk Cyklist skriver:
    31 maj, 2013 kl. 7:07 f m

    Rapporterade igår osopad väg (mycket! sand) och sandhög tvärsöver cykelbanan. Solna kommun svarade omedelbart att det var åtgärdat. Men i morse var all sand och sandhög kvar i oförminskad omfattning. Inget åtgärdat. Solna kommun (mfl) kanske skulle se efter hur det ser ut i verkligheten och inte bara i sina papper …

    Laddar in …
  4. Skaparn skriver:
    30 maj, 2013 kl. 9:31 f m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelrapporten – Ny tjänst för felrapportering med webb och appar.
    http://t.co/WxLmA3aXC0 #cykla

    Laddar in …
  5. Ms_Xx skriver:
    29 maj, 2013 kl. 10:28 f m

    Bra! Ett steg framåt i enkelhetsutvecklingen (som gynnar alla). Hoppas verkligen att den kommer till bruk.
    Igår morse stog förresten stan och delade ut tack-för-att-du-cyklar-påsar igen! Jag missade ju det förra gången, men tog ingen påse nu. För dåliga saker i påsen. Dock, det här var jättebra: stan måste ha blivit helt överrumplad över hur många som cyklar (eftersom påsarna uppenbarligen tog slut alldeles för tidigt förra gången), och det var en fin gest att de delade ut igen, till de lite mer morgontrötta cyklister som missade förra gången. Tackar och bockar.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      29 maj, 2013 kl. 10:31 f m

      Å fasen, det missade jag! Hade tung last och blev tvungen att ta tuben :/ Jag vill också tolka det också som du säger: fler än väntat som cyklar. Bra där!
      2013/5/29 Disqus

      Laddar in …
  6. grok skriver:
    28 maj, 2013 kl. 10:55 e m

    Vad bra! Att förslaget måste över en tröskel på 10 gilla för att skickas vidare är smart, annars riskerar kommunerna att översvämmas av förslag om appen blir populär.

    Laddar in …
  7. Anders skriver:
    28 maj, 2013 kl. 7:00 e m

    Låt oss göra en gemensam insats och mata in hela Cykelbane #fail kartan

    Laddar in …
  8. supergoofy1977 skriver:
    28 maj, 2013 kl. 3:59 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelrapporten – Ny tjänst för felrapportering med webb och appar.
    http://t.co/WxLmA3aXC0 #cykla

    Laddar in …
  9. Jocke skriver:
    28 maj, 2013 kl. 3:55 e m

    Det här är ju precis vad man längtat efter! Enda frågetecknet är om de olika trafikkontoren tar till sig detta och börjar använda det. Risken är ju överhängande att de ser detta som en belastning och inte som en hjälp.

    Laddar in …
    1. grok skriver:
      29 maj, 2013 kl. 5:53 e m

      Vi får se till att dom tar till sig det! Börja skicka in och om inget åtgärdas så kontakta kommunpolitikerna. Det ser inte så bra ut om medborgare tar steg för att hjälpa till att förbättra en kommunal service och kommunen inte hakar på.

      Laddar in …
  10. Joakim Fors skriver:
    28 maj, 2013 kl. 3:06 e m

    Trevligt med fler alternativ. Själv vill jag slå ett slag för http://fixamingata.se/
    Öppen källkod, öppen kartdata och inte enbart för cyklister. 😉

    Laddar in …
  11. jwolfers skriver:
    28 maj, 2013 kl. 2:50 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelrapporten – Ny tjänst för felrapportering med webb och appar.
    http://t.co/WxLmA3aXC0 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d