Förra veckan stod Södermalmspolisen vid Götgatsbackens fot och bötfällde cyklister som körde mot rött (här kan ni se korsningen), under rubriken ”Trafikkontroll med inriktning cyklister”.
Sedvanligt cyklisthat följer i kommentarsfälten:
Anyhoo. Cyklister är ett jävla ofog eftersom tio av dem bötfälldes den där morgonen. Vi andra tusentals (för några år sedan var siffran 9,000 som cyklade på Götgatan varje dag. EDIT: 30,000 vid Slussen per dygn) som stannade när det var rött räknas inte.
Jag kollade igenom Södermalmspolisens tidigare uppdateringar. Utan att generalisera så mycket så kan man säga att bilister aldrig, eller väldigt sällan, får samma behandling, vare sig i uppdateringar eller i kommentarsfält. Så här ser det ut:
När bilister är inblandade handlar det om kontroll av beteende: ”Mot aggressiv körning”, ”Hastighetskontroller”, ”Hastighetsveckan”. Inget ”Trafikkontroll med inriktning mot bilister”.
Och inte heller kommentarerna ser ut som under cyklistinläggen. Så här ser de senaste kommentarerna på inlägget om hastighetskontroll den 6 september ut:
Inte mycket ”Bilister är en grupp med enormt risktagande”, eller ”Bilisterna beter sig som svin” där inte (däremot fick cyklisterna sig en släng för säkerhets skull). Bilister är aldrig en grupp, de är individer och de som pekas ut är följaktligen de som bryter mot lagen, ”fortkörarna”, ”de aggressiva”.
Det är så det ska vara. Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.
Men när det gäller cyklister handlar det inte längre om att kontrollera individers beteenden, då handlar det om att kontrollera gruppen. Det är inte tal om att säga att man ”genomför rödljuskontroll”, utan just ”trafikkontroll med inriktning mot cyklister”. Inte sällan med något generaliserande över hela gruppen.
Det är inte bra att cyklister kör mot rött. Men det är heller inte bra att alla cyklister hela tiden måste svara för vad varenda enskild cyklist gör. Jag har lika lite gemensamt med dem som cyklar mot rött som jag har när jag kör bil med bilister som kör 50 på 30-väg. Jag vill bli behandlad på samma sätt oavsett vilken typ av fordon jag råkar köra för stunden. Kontrollera gärna både bilister och cyklister, men rikta in er på beteenden och bunta inte ihop mig i en grupp.
För när cyklister behandlas som en homogen grupp, då räcker det med tio bötfällda av 30,000 för att för att kommentarsfält ska gå fullständigt i spinn. Då blir tio cyklister plötsligt samma sak som att alla cyklister är en bunt farttokiga memilsmarodörer.
Och det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.
Läs mer:
MC Polis CITYs Twitterkonto, där det just nu är tydligt att det handlar om ”cyklister” och ”beteenden”.
Sluta generalisera i trafiken
Resultatet från Polisens insats mot aggressiv körning
och för den som vill gräva ner sig mer i det aktuella lagbrottet: Rödljuskörning
@FUCHILI Se tex: http://t.co/5oB6Na3td7
@Cyklistbloggen Point taken! Känns som det handlar om att vara skadeglad. Tyvärr är cyklister lika god kålsupare i att se ned på bilister…
@xalxor Ja, det var inte riktigt poängen. Det här var poängen: http://t.co/5oB6Na3td7
Sen är det väldigt tröttsamt att de som tar sig/har som uppgift att kontrollera cyklisters beteende i trafiken konsekvent väljer att räkna/straffa de som begår trafikbrott som faktiskt inte är farliga för någon inblandad.
Den enda cyklist jag känner som fått böter för rödljuskörning körde mot rött ljus på ett övergångsställe på Sturegatan, inga fotgängare i närheten och ingen korsning. 1500:-. Är det rimligt och rätt? Och vid Götgatan/Slussplan verkar de ha som hobby att ta folk som svänger runt gathörnet in mot Slussen (från Götgatan), där man som cyklist inte korsar någon bilväg. Det borde faktiskt finnas en cykelväg där som inte är berörd av rödljusen.
Och så motormännens cyklisträkning nyligen där faktiskt hela 40% av cyklisterna stannade framför ett helt meningslöst rödljus. Men så lät det ju inte i rapporteringen (”60% av cyklisterna i Stockholm kör mot rött”).
Är faktiskt förb. trött på att behöva stanna och vänta på rödljus som finns där ENKOM för att det även kör bilar där jag cyklar. Ju mer man tänker på det desto mer vansinnigt, och irriterande är det att vi som cyklar i så hög grad styrs av bilarnas system. För ärligt talat, om det inte fanns några bilar i stan skulle det kanske behövas tre trafikljusreglerade korsningar i hela stan. Max. Möjligtvis ett antal reglerade övergångsställen för fotgängare, det skulle säkert vara en hel del fler cyklister då.
Men det är faktiskt dags att bygga bort de ställen där cyklister tvingas att vänta på rödljus som bara behövs för att reglera biltrafiken. Och dags att polisen bötfäller cyklister som faktiskt beter sig farligt (cyklar utan lysen t.ex., och mot rött i fyrvägskorningar). Inte bara de som är lätta att ta.
RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla
Jag tycker ju egentligen inte att man ska anmärka på folks stavnings- och formuleringsförmåga. Men det är ändå slående hur illa cyklisthatarna skriver. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det, förutom att de kanske skriver i affekt och inte kan besinna sig nog för att skriva korrekt. Frågan som följer av det är: om de blir så upprörda att de inte kan skriva korrekt, hur är de då i trafiken?
Det hela påminner för övrigt inte så lite om hur de främlingsfientliga inläggen på diverse nätsidor brukar vara formulerade. Jag är ganska säker på att det finns ett samband mellan främlingsfientlighet och cyklisthat, Inte i det att det är två jämförbara ”grupper”, men i att de som avskyr cyklister förmodligen är intolerant inställda till det mesta de tycker är flummigt, störande eller som de helt enkelt inte förstår.
Jag blir väldigt less på de så ofta helt ohämmat överdrivna hatiska kommentarerna ifrån allmänheten så fort polisen nämner något om att de bötfällt någon cyklist. Men jag kan ändå känna lite överanalyserande offerkoftavibbar i analysen av polisens egna inlägg. Att det inte lyfts fram på deras twitter osv med exakt samma ord har nog mer att göra med att bilismen, även i detta sammanhang, är normen. Att väsentlig all deras trafikkontroll handlar om bilister. Utom de få gånger de fokuserar på cyklister.
Det rödljus du har med i din film där en cyklist kör mot rött trots att det är en polisbil som står och väntar är ett utmärkt exempel på ett ställe där där det i mitt tycke funkar utmärkt att cykla mot rött om man bara tar det lugnt och visar gångarna som har grönt företräde.