Förra veckan stod Södermalmspolisen vid Götgatsbackens fot och bötfällde cyklister som körde mot rött (här kan ni se korsningen), under rubriken ”Trafikkontroll med inriktning cyklister”.
Sedvanligt cyklisthat följer i kommentarsfälten:
Anyhoo. Cyklister är ett jävla ofog eftersom tio av dem bötfälldes den där morgonen. Vi andra tusentals (för några år sedan var siffran 9,000 som cyklade på Götgatan varje dag. EDIT: 30,000 vid Slussen per dygn) som stannade när det var rött räknas inte.
Jag kollade igenom Södermalmspolisens tidigare uppdateringar. Utan att generalisera så mycket så kan man säga att bilister aldrig, eller väldigt sällan, får samma behandling, vare sig i uppdateringar eller i kommentarsfält. Så här ser det ut:
När bilister är inblandade handlar det om kontroll av beteende: ”Mot aggressiv körning”, ”Hastighetskontroller”, ”Hastighetsveckan”. Inget ”Trafikkontroll med inriktning mot bilister”.
Och inte heller kommentarerna ser ut som under cyklistinläggen. Så här ser de senaste kommentarerna på inlägget om hastighetskontroll den 6 september ut:
Inte mycket ”Bilister är en grupp med enormt risktagande”, eller ”Bilisterna beter sig som svin” där inte (däremot fick cyklisterna sig en släng för säkerhets skull). Bilister är aldrig en grupp, de är individer och de som pekas ut är följaktligen de som bryter mot lagen, ”fortkörarna”, ”de aggressiva”.
Det är så det ska vara. Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.
Men när det gäller cyklister handlar det inte längre om att kontrollera individers beteenden, då handlar det om att kontrollera gruppen. Det är inte tal om att säga att man ”genomför rödljuskontroll”, utan just ”trafikkontroll med inriktning mot cyklister”. Inte sällan med något generaliserande över hela gruppen.
Det är inte bra att cyklister kör mot rött. Men det är heller inte bra att alla cyklister hela tiden måste svara för vad varenda enskild cyklist gör. Jag har lika lite gemensamt med dem som cyklar mot rött som jag har när jag kör bil med bilister som kör 50 på 30-väg. Jag vill bli behandlad på samma sätt oavsett vilken typ av fordon jag råkar köra för stunden. Kontrollera gärna både bilister och cyklister, men rikta in er på beteenden och bunta inte ihop mig i en grupp.
För när cyklister behandlas som en homogen grupp, då räcker det med tio bötfällda av 30,000 för att för att kommentarsfält ska gå fullständigt i spinn. Då blir tio cyklister plötsligt samma sak som att alla cyklister är en bunt farttokiga memilsmarodörer.
Och det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.
Läs mer:
MC Polis CITYs Twitterkonto, där det just nu är tydligt att det handlar om ”cyklister” och ”beteenden”.
Sluta generalisera i trafiken
Resultatet från Polisens insats mot aggressiv körning
och för den som vill gräva ner sig mer i det aktuella lagbrottet: Rödljuskörning
*ställer mig upp och apploderar*
som alltid ett mycket välskrivet inlägg 🙂
Det mest slående är att Det i princip inte finns någon säkerhetsproblematik med att cykla mot rött. Det är betydligt vanligare att cyklister som stannar för rött råkar ut för olyckor än att cyklister som inte stannar gör det. Den vanligtvis trafiksäkrare och mer laglydiga gruppen kvinnor är överrepresenterade i dessa olyckor. Antingen förändrar kvinnor sitt beteende och blir värre än männen så fort cykel blandas in i ekvationen (vilket är ytterst otroligt) eller så är det helt enkelt farligare att följa lagen än att lita till den egna logiken för cyklister (vilket är troligt). Sen att dessa sakliga och sansade argument inte biter på ordningsfetischister som ofelbart utbrister ”Men RÖTT! FEL! LIGIST! ANARKIST! MÖRDARE! KOMMUNIST! IDIOT! LIBERALIST!!!” Det är en annan fråga och säger väl mer om dessas mentala förmåga än någonting annat. Några argument har jag egentligen aldrig sett mer än ”Det är rött, alltså stannar man. Så står det i lagen”. Goddag yxskaft…
Och nej, jag cyklar inte mot rött. Men jag tycker det är ett perverterat fokus på rödljuscykling. Jag förstår att många inte vill delta i leken ”låt oss stirra på en tom korsning till”. Det finns som sagt inget trafiksäkerhetsmässigt skäl att delta.
Skälet är, tror jag, att det är så lätt-mätt. Tänk samma inslag som i TV4 med fokus på hastighet… ”Jaha, här kom ytterligare en bilist som körde för fort. Eller?” Rött däremot är jättenkelt. Plus att rödljuskörning har extremt låg status bland bilister.
Det sjuka är att nu när det är ombyggnad där (Götgatan/Hornsgatan) så finns det INGEN korsande bil- eller busstrafik när man är på väg ner från Götgatan ut i Hornsgatan.
Några cyklar kommer längs med Hornsgatan men det är en mindre siffra än de som kommer ner för Götgatan.
Inte heller många fotgängare eftersom det är avspärrat…
Det trafikljuset måste verkligen ändras.
RT @morten_lode: @oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @morten_lode: @oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien
@oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien
Jag cyklade själv mot rött i den där backen igår kväll, insåg jag halvt i efterhand. Det var folktomt, så jag kom med hygglig fart nedför backen och fångade med god marginal grönt ljus för bilarna (en stor och tydlig signal), så jag började korsa Hornsgatan.
Halvvägs över noterade jag ett trafikljus för cykel som står precis där cykelbanan börjar på andra sidan, och där lyste det ilsket rött! ”Vaihelv…?” Nå, att tvärnita mitt i gatan kändes inte som det säkraste alternativet så jag kunde bara skriva upp det hela på den mentala cykelkartan över konstigheter.
N.b. att jag inte har körkort, så det kanske finns en klurig specialregel som förklarar varför det måste vara så där. Upplys mig gärna i så fall.
Hmmm… om du kom från Götgatan så har cyklister alltid grönt tillsammans med bilisterna i korsningen så vitt jag vet. Om det är rött på stolpen på andra sidan så borde det betyda att det hunnit slå över när du passerade?
I så fall tycker jag att jag borde ha hunnit se gult ljus på bilstolpen. Ska se om jag kan upprepa observationen, då jag ofta passerar den här kosrningen på kvällarna när ingen fotgängare trycker på övergångsstället som egentligen inte är i anslutning till de korsande cykelbanorna.
Igår vid 21-tiden kunde jag konstatera att på en och en halv grönljuscykel för bilarnas trafikljus så ändrade cykelljuser inte sitt röda sken en enda gång. Detta trots att någon hade tryckt på knappen vid övergångsstället, så där finns uppenbarligen heller ingen koppling.
Jag gissar att något har blivit avstängt i signallogiken i samband med den massiva trafikavspärrningen i kurvan.
Det går alltså inte alls att rödljusanmäla sig där som cyklist?
Inte på något sätt som jag har hittat.
Jag hittade knappen!
Först måste man bara lämna cykelboxen och ta sig över övergångsstället, för att omedelbart därefter sträcka sig in och trycka på knappen som är fullkomligt dold av skyltar som informerar om avspärrningen. Även utan det extra kamouflaget kan det knappast sägas vara en vettig lösning.
Jag provar att bifoga ett foto som är taget från andra hållet.
Enligt trafikkontoret i Göteborg ger man inte cyklister och gående grönt samtidigt som bilisterna för att bilisterna antas ta sig fortare genom korsningen. Tvingar man gående/cyklister att anmäla manuellt kan man ha snabbare signalväxlingar och minska väntetiden för bilisterna.
Men den korsningen har ingen manuell anmälan.
Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/lfP9i4WNgi via @cyklistbloggen
Och alla statusuppdateringar i inlägget är länkade till sina respektive sidor, så den som vill gå in och titta själv behöver bara klicka.
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
.@Cyklistbloggen varför anonymisera inlägg som personer själva medvetet gjort publika för allas åsyn?
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
@Cyklistbloggen Intressant att jämföra kommentarerna. Ger visst stöd åt tesen att man blir dum i huvudet av att köra för mycket bil…
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @morten_lode: ”Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.” http://t.co/p…
RT @SvecTweet: “@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_…
RT @SvecTweet: “@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_…
RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla
@Cyklistbloggen så snart man generaliserer kan det fort slå tilbake http://t.co/vbndqgsYv2 🙂
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
@Cyklistbloggen -> finns d info om vilka tider polisen stod där? Om de var synliga lr dolda? Det är ju saker som påverkar antalet bötfällda.
@Cyklistbloggen -> om jag förstår texten rätt. 10 anmälningar på ~10k passerande cyklister är betydligt mer än räknat på hela dagens siffra.
@Cyklistbloggen -> 10k på morgonen och kvällen samt de sista 10k under resten av dagen. Polisens kontroll genomfördes på morgongruppen ->
@Cyklistbloggen -> tar bort de som passerar under dygnets resterande timmar borde det kunna se ut så här? (Hypotes) 30k/dygn. ->
@Cyklistbloggen -> extremt mkt folk vid två tillfällen per dygn. Till&från jobbet, vilket borde vara lika många ungf. Samt tar bort ->
@Cyklistbloggen jag uppfattar det som att det var en morgonkontroll, inte ngt som pågick hela dagen? Om man förutsätter att det passerar ->
@Cyklistbloggen Veldig bra skrevet!
”Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.” http://t.co/p725FLUweb
#sykkel
RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla
Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/KTrnaqgILf via @cyklistbloggen
RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…
@perankersjo Antar att du redan läst @cyklistbloggen inlägg http://t.co/lWCaSk9z6P. Annars är det dags. Angeläget och viktigt! #cykling
“@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_Norrmalm
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla
Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1Mzcv244 #cykla
@Cyklistbloggen tyvärr finns både cyklister, bilister och gående som struntar i trafikreglerna. Det gör cykellivet farligare för oss andra
RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla