Eftersom alla börjar cykla nu och eftersom min gamla kollega Åsa Avdics SVT-program Plus testar cykellås, så passar vi på att reprisera förra årets succeéinlägg om hur man bäst låser fast cykeln.
När våren kommer och allt fler börjar cykla så innebär det också att cykelstölderna ökar. 2011 anmäldes 65,674 cyklar stulna enligt Brottsförebyggande rådet, BRÅ, och innan sommaren är slut kommer 40,000 till ha tagits från sina ägare.
Hur gör man för att slippa få sin cykel stulen?
Lätt. Gör så här:
- Låst fast cykeln
- Lås med rätt lås
- Lås fast lättstulna delar
- Smart Safetyregistrera cykeln
Lås fast cykeln
Första punkten är ju självklar. Men de flesta låser faktiskt inte fast cykeln, de låser den bara. Få är lika ambitiösa som den här cyklisten:
Cykeln är fastlåst, som i att ramen är fastlåst i cykelstället.
De flesta nöjer sig med ett bakjulslås och att låsa fast framhjulet i cykelstället, gärna med dyra extrahärdade Abus-lås. Guess what, det tar tjuven någon sekund att lossa framhjulet och ta cykeln ändå. Något som Radio Stockholm fick, som det heter på journalistsvenska, erfara:
Det där tjusiga Abuslåset som håller hjulet säkert fästat vid stället ovan för oss raskt in på punkt två:
Använd rätt lås
Vilket som är rätt lås är inte helt enkelt, däremot finns det ett tydligt svar på vad som är fel lås. Jag frågade försäkringsbolagen.
Fel lås, sa de, är princip alla vajerlås. Vajerlås är förrädiskt praktiska, de går att rulla ihop och kan vara långa så att man når fram till ett cykelställ för att låsa fast cykeln.
Men det spelar ingen roll när det tar en cykeltjuv någon sekund att med en tång klippa av det. Det går att göra diskret också, så att ingen ser något.
Rätt lås är ett lås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Vilka som är godkända är inte alltid lätt att veta. Ett sätt är att kolla på Svenska Brand- och Säkerhetscertifiering AB. Välj ”Fritextsök” och skriv in tillverkare eller låsnamn.
Du kan också titta på låset och leta efter ”Ögat” (se bild till vänster), som är Stöldskyddsföreningens märke. Har du ett sådant är låset godkänt, vilket inte bara innebär att det är svårare att bryta upp, utan också att ditt försäkringsbolag kommer nicka gillande när du kommer och vill ha ersättning för din stulna cykel. Försäkringsbolag gillar godkända lås.
När jag frågade om de hade något exempel på bra lås sa ett av försäkringsbolagen:
– Optimalt skulle vara om man har möjligheten att låsa fast cykeln med en kedja och hänglås av klass 3, men det är sällan särskilt praktiskt.
Vad som ”är praktiskt” har aldrig begränsat mig, så det ni ser på bilden är just en sådan kombo, med kedja och lås som håller min Trek fast. Tack och lov har jag hittat en kort kedja och eftersom jag låter låset sitta kvar på jobbet, så spelar vikten mindre roll.
Även de går att ta sig igenom, till exempel med en hydraulisk sax, eller vinkelkap, men det blir ju inte lika diskret då. När du köper kedja, titta efter de fyrkantiga länkarna (som på bilden) – de gör det svårare för saxar att få grepp.
Lås fast lättstulna delar
Vill du vara riktigt säker, gör som Scottcyklisten på bilden ovan och lås fast hjulen också. När cyklarna blir exklusivare, blir tjuvarna mer ambitiösa och kan lätt tänka sig att plocka bort ofastlåsta hjul, om resten av cykeln är fastlåst. Särskilt om framhjulet har snabbfästen. Ett framhjul kan också användas av tjuven för att komplettera andra stulna cyklar. Andra attraktiva delar är styren och stam och finare sadlar. Men, som Länsförsäkringar sa:
Det finns inga krav på att hjulen skall vara fastlåsta. Utan skulle du låst fast din cykel I ramen och du kommer tillbaks och saknar hjul, styre och sadel så uteblir inte ersättning för att de ej var fastlåsta.
Smart Safety-registrera cykeln
Alla cyklar jag köpt (två i vuxen ålder så visst, det statistiska underlaget är sådär) har varit SS-registrerade i åtminstone första året. Sen får man betala. Smart Safety registrerar din cykel och cykelns ramnummer vilket gör det lättare att spåra den tillbaks till dig. Polisen söker alltid i Smart Safetys register när de hittar stulna cyklar. Så här skrev Södermalmspolisen förra våren:
Men, som Bike Snob NYC skrev i sin bok: ”Your bike is already stolen”. Alla lås går att ta sig förbi. Det du gör genom att låsa rätt är att köpa dig tid. En tjuv har bråttom och kommer göra en avvägning om din cykel är värd besväret. För eller senare kan din cykel ha oturen att möta en tjuv som tycker att den faktiskt är värt det. Det är därför du ska skaffa dig det starkaste låset du kan hitta. Du kommer aldrig gå omkring och ha ångest över att du låser för bra.
Lär dig mer:
SVTs test av cykellås:
Titta på när cykelreparatören Hal Ruzal går runt och sätter betyg på hur folk har låst sina cyklar och när han klipper upp några vanliga enklare lås:
http://youtu.be/IR8jdnsP4Tc
http://youtu.be/kXXB8MqTNsU
(Sök på hans namn påYoutube för ännu fler cykelsäkerhetsvideos)
Men jag tänker på det här med Smart Safety (som nu heter Falck Secure). Är lite irriterad att det skall kosta och att ett privat bolag håller i det. Vad betalar jag för? Klistermärkets avskräckande effekt?
För om min cykel nu blir stulen så skickar jag all information till dem ändå. Sen hur lång tid det tar för polisen att se denna informationen och vad de gör med den vet jag inte. Jag frågar polisen!
RT @CyklaHasselby: @dagensnyheter har skräplås på bilden, kolla @Cyklistbloggen istället. #cykla http://t.co/QMLtetBONi http://t.co/JOS …
@dagensnyheter har skräplås på bilden, kolla @Cyklistbloggen istället. #cykla http://t.co/QMLtetBONi http://t.co/JOSxjtuTnV
Kör ett sånt där fastmonterat lås för bakhjulet, så har du bara ett bygellås som du fäster i dast objekt + ram + framhjul att bära med dig.
Jag väntar fortfarande på centrallås till cyklar, så man slipper 3 olika nycklar. Det ska bara vara att dra en kedja trycka på en knapp och Beepbeep blipp låst. 🙂 Men de här låsen som sitter fast i ramen är de verkligen för klena?
Jag tror inte att det handlar om att de fasta låsen är för klena – är cykeln inte fastlåst i något så kan tjuven ta med sig den och öppna med vinkelslip eller liknande på skyddad plats. Men visst längtar man efter EN nyckel och för egen del – att slippa släpa på åtskilliga kilo lås.
Jag tänker på att de i videorna använder 3 stora kraftiga lås för att låsa fast alla delar, och då kan man tänka säg att två fasta lås plus en lång kedja borde räcka för att vara helt säker.
Nåja jag är säker på att man kommer misslyckas med låsningen någon gång. Även om man har en Klass-3 certad variant, så hjälper det inte så mycket mot den mänskliga faktorn.
RT @asaavdic: Apropå gårdagens #svtplus och cykellås: http://t.co/zEPwTKaIZJ
@Cyklistbloggen Hmm, läge att byta lås. Har Trelock bygel… @asaavdic
RT @velonavia: Snart kommer 40,000 cyklar vara stulna, klarar sig din? http://t.co/4ewVD1OWEb via @cyklistbloggen
Snart kommer 40,000 cyklar vara stulna, klarar sig din? http://t.co/4ewVD1OWEb via @cyklistbloggen
RT @asaavdic: Apropå gårdagens #svtplus och cykellås: http://t.co/lLBlROKTou #cykla
RT @Cyklistbloggen: Snart kommer 40,000 cyklar vara stulna, klarar sig din?: http://t.co/VFV7zzYx70 #cykla
Apropå gårdagens #svtplus och cykellås: http://t.co/zEPwTKaIZJ
Lås fast din cykel: http://t.co/0x5jK7qtEW Ping @asaavdic