Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Recension: Snöröjning i innerstan del 1

Publicerad den 5 april, 201313 januari, 2022

Nu när vintern i princip börjar lugna ner sig lite och skifta över i vår, tänkte jag kolla tillbaks lite på snöröjningen i innerstan. Det har väl varit sådär.
Det har blivit bättre än förr om åren. Jag har två huvudsakliga vägar in till Slussen: antingen via Götgatan eller Stadsgården. Götgatan har ”äkta” cykelbana stora delar av vägen och där har det varit välplogat nästan hela vintern.  Cykelfälten på Götgatan ligger stora delar i mitten av körbanan och de har i princip varit rena hela vintern.
Men det känns som om kommunens entreprenörer saknar erfarenhet av att ploga för cyklister. Eller att kommunens planering haltar. Eller en bägge och. Oftast är cykelbanorna varit välplogade större sträckan, men sen avslutas de med en snövall då plogbilen helt sonika lyft plogen och kört igenom vallen som bildats. Eller använder någon slumpmässigt vald plats mitt i cykelbanan som snöupplag. Som här på Götgatan:

götgatan
Plötsligt! Snöhög! Götgatan.

 
Eller som här, en snöhög som fortfarande fanns kvar förra veckan, vid Hotel Malmen. Det är ungefär en månad mellan de här bilderna:

malmen2
Högen ligger bakom mannen i röda byxor. Cykelfältet också.
malmen
Långlivad snöhög.

För en cyklist är det livsfarligt eftersom vi tvingas att rätt plötsligt svänga ut bland bilar som kommer i högre hastighet bakifrån. Så rådet till vintercyklister har varit att se upp för in- och utfarterna på cykelbanorna. Och var beredd på att det på den mest välplogade av cykelbanor kan dyka upp plötsligt hinder.
Ett annat problem har varit synkandet mellan plogningen av de olika fälten. Inte sällan plogas cykelbanan en gång och sedan plogas vägen efteråt, eller flera gånger, vilket leder till att cykelbanor och fält stängs igen. Så här kan det se ut:

2012-12-18 15.20.53
Rondellhinder

 

pelikanslingan
Vid olycksdrabbade Pelikanslingan vid Slussen
Korsningen götgatan ringvägen
Vid hårt trafikerade Ringvägen

Eller som här på Stadsgårdsleden, där cykelfältet säkert var jättebra plogat, men där bilvägsplogningen plogat igen det igen:

Igenplogat Stadsgården

Det den ena handen gör, förstör den andra sen. Jag tänkte återkomma till just Stadsgårdsleden i nästa inlägg.
 

8 svar på ”Recension: Snöröjning i innerstan del 1”

  1. Lars skriver:
    5 april, 2013 kl. 6:19 e m

    Just Stadsgården tycker jag har varit föredömligt plogad hela vintern. De har varit ute relativt tidigt på morgonen och har alltid plogat nära asfalten. Sträckan har varit asfaltsren när många andra vägar varit fyllda med modd. Det lilla snö som ligger längs med ena kanten kan man ändå leva med.

    Laddar in …
  2. Jens Bäckman skriver:
    5 april, 2013 kl. 11:07 f m

    En vän till mig har haft stora problem med cykelvägar under vintern. Skillnaden mot andra vintercyklister är att han även äger en mindre traktor, och nu på fullt allvar funderar på att göra ”gerillaplogning” av cykelvägarna för att putta tillbaka snön ut i bilvägen. Hans fundering var att det ju inte kunde vara någon olagligt i detta, då man ju verkar få putta upp snön i cykelbanan. Vi får se vad som händer nästa vinter…

    Laddar in …
    1. AndreasD skriver:
      5 april, 2013 kl. 12:27 e m

      Underbart! Ofta tänkt den tanken och sett framför mig ”ett jävla liv”…

      Laddar in …
    2. Jocke von Scheele skriver:
      6 april, 2013 kl. 12:47 f m

      Jag har allvarligt funderat på vad det skulle kosta att hyra en bobcat eller liknande med snöplog på och sen åka och rensa cykelbanorna som jag ville ha dem. Antagligen skitdyrt, men jag tvivlar på att jag skulle kunna ha lika roligt för pengarna på något annat sätt.

      Laddar in …
  3. jwolfers skriver:
    5 april, 2013 kl. 11:05 f m

    RT @Cyklistbloggen: Recension: Snöröjning i innerstan del 1: http://t.co/m9UcCD8Nwq #cykla

    Laddar in …
  4. AndreasD skriver:
    5 april, 2013 kl. 10:45 f m

    Bra inlägg! Man kan ju lägga till isen som breder ut sig nu också – dvs. blankisen – som är en direkt följd av att man vallat upp snön vid plogningen på cykelbanorna som nu smälter och inte kan rinna bort på grund av vallarna och då fryser på natten.
    I min twitterkommunikation med Polisen påstår de att blankis inte utgör ett undantag från tvånget att cykla på cykelbanan – när nu bilvägen parallellt är torr och fin.
    Slutligen tror jag att din serie kan handla om att Felanmälan inte fungerar – jag har felanmält väldigt många ggr men oftast händer det inget.
    Ohhhhhh, ta gärna upp det där med ”flytplogningen” där de inte sätter ner plogen oxå. Den är vansinnig eftersom toleransen för snö måste vara mindre på cykelbanor än på andra ställen.
    Men på det hela taget: Utmärkt skrivet och jag väntar med spänning på nästa avsnitt.
    (

    @andreasdammert Kan dock inte lova att du slipper böter om du träffar på en polis som går strikt efter regelboken.— Polisen Stockholm (@polisen_sthlm) April 4, 2013

    )

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      5 april, 2013 kl. 1:26 e m

      Om isen som breder ut sig handlar nästa inlägg!

      Laddar in …
  5. Cyklistbloggen skriver:
    5 april, 2013 kl. 9:44 f m

    Recension: Snöröjning i innerstan del 1: http://t.co/m9UcCD8Nwq #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d