Nu när vintern i princip börjar lugna ner sig lite och skifta över i vår, tänkte jag kolla tillbaks lite på snöröjningen i innerstan. Det har väl varit sådär.
Det har blivit bättre än förr om åren. Jag har två huvudsakliga vägar in till Slussen: antingen via Götgatan eller Stadsgården. Götgatan har ”äkta” cykelbana stora delar av vägen och där har det varit välplogat nästan hela vintern. Cykelfälten på Götgatan ligger stora delar i mitten av körbanan och de har i princip varit rena hela vintern.
Men det känns som om kommunens entreprenörer saknar erfarenhet av att ploga för cyklister. Eller att kommunens planering haltar. Eller en bägge och. Oftast är cykelbanorna varit välplogade större sträckan, men sen avslutas de med en snövall då plogbilen helt sonika lyft plogen och kört igenom vallen som bildats. Eller använder någon slumpmässigt vald plats mitt i cykelbanan som snöupplag. Som här på Götgatan:
Eller som här, en snöhög som fortfarande fanns kvar förra veckan, vid Hotel Malmen. Det är ungefär en månad mellan de här bilderna:
För en cyklist är det livsfarligt eftersom vi tvingas att rätt plötsligt svänga ut bland bilar som kommer i högre hastighet bakifrån. Så rådet till vintercyklister har varit att se upp för in- och utfarterna på cykelbanorna. Och var beredd på att det på den mest välplogade av cykelbanor kan dyka upp plötsligt hinder.
Ett annat problem har varit synkandet mellan plogningen av de olika fälten. Inte sällan plogas cykelbanan en gång och sedan plogas vägen efteråt, eller flera gånger, vilket leder till att cykelbanor och fält stängs igen. Så här kan det se ut:
Eller som här på Stadsgårdsleden, där cykelfältet säkert var jättebra plogat, men där bilvägsplogningen plogat igen det igen:
Det den ena handen gör, förstör den andra sen. Jag tänkte återkomma till just Stadsgårdsleden i nästa inlägg.
Just Stadsgården tycker jag har varit föredömligt plogad hela vintern. De har varit ute relativt tidigt på morgonen och har alltid plogat nära asfalten. Sträckan har varit asfaltsren när många andra vägar varit fyllda med modd. Det lilla snö som ligger längs med ena kanten kan man ändå leva med.
En vän till mig har haft stora problem med cykelvägar under vintern. Skillnaden mot andra vintercyklister är att han även äger en mindre traktor, och nu på fullt allvar funderar på att göra ”gerillaplogning” av cykelvägarna för att putta tillbaka snön ut i bilvägen. Hans fundering var att det ju inte kunde vara någon olagligt i detta, då man ju verkar få putta upp snön i cykelbanan. Vi får se vad som händer nästa vinter…
Underbart! Ofta tänkt den tanken och sett framför mig ”ett jävla liv”…
Jag har allvarligt funderat på vad det skulle kosta att hyra en bobcat eller liknande med snöplog på och sen åka och rensa cykelbanorna som jag ville ha dem. Antagligen skitdyrt, men jag tvivlar på att jag skulle kunna ha lika roligt för pengarna på något annat sätt.
RT @Cyklistbloggen: Recension: Snöröjning i innerstan del 1: http://t.co/m9UcCD8Nwq #cykla
Bra inlägg! Man kan ju lägga till isen som breder ut sig nu också – dvs. blankisen – som är en direkt följd av att man vallat upp snön vid plogningen på cykelbanorna som nu smälter och inte kan rinna bort på grund av vallarna och då fryser på natten.
I min twitterkommunikation med Polisen påstår de att blankis inte utgör ett undantag från tvånget att cykla på cykelbanan – när nu bilvägen parallellt är torr och fin.
Slutligen tror jag att din serie kan handla om att Felanmälan inte fungerar – jag har felanmält väldigt många ggr men oftast händer det inget.
Ohhhhhh, ta gärna upp det där med ”flytplogningen” där de inte sätter ner plogen oxå. Den är vansinnig eftersom toleransen för snö måste vara mindre på cykelbanor än på andra ställen.
Men på det hela taget: Utmärkt skrivet och jag väntar med spänning på nästa avsnitt.
(
)
Om isen som breder ut sig handlar nästa inlägg!
Recension: Snöröjning i innerstan del 1: http://t.co/m9UcCD8Nwq #cykla