Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg

Publicerad den 6 april, 201328 januari, 2022

I veckan spreds nyheten att Göteborg nu ska börja tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat. Det är ju något som cykelutredaren visserlige tog upp, men som fortfarande är olagligt. Det här spreds som en löpeld på sociala medier (och missa inte kommentarsfältet under GP-artikeln!):

enkelriktat

cyklist enkelriktat 2
Om en regel ändras, så ska alla regler bort! Det blir kaos! Kaos och anarki!

På till exempel Aftonbladet.se, som ju utmärkt sig för att i svepande ordalag attackera cyklister som grupp, skriver Natalia Kazmierska idag att:

Cykellobbyn har vunnit mark här i Sverige de senaste åren.
I Göteborg beslutade trafikkontoret nyligen att in­föra ett kontroversiellt förslag efter påtryckningar från pedalvurmarna, nämligen rätten att åka mot enkel­riktat, exempelvis på Andra Långgatan.

Men stämmer det? Är det plötsligt tillåtet i just Göteborg att ignorera enkelriktatskyltarna? Nej, såklart inte. Det Göteborg gör är att anpassa vissa vägar så att cyklister kan köra mot enkelriktat.
Det här är något som förekommer redan i landet. Här i Stockholm till exempel är Götgatspuckeln ett exempel där cyklister får cykla mot enkelriktat i bägge riktningar, eftersom det sker i målat cykelfält. Det är nämligen villkoret, det är tillåtet att cykla mot enkelriktat så länge det sker i cykelbana.

Herrejävlar, de kör ju mot enkelriktat!
Herrejävlar, de kör ju mot enkelriktat!

Och här går det alldeles utmärkt. Frågan är varför Göteborgs trafikanter skulle ha så mycket svårare än Stockholms.

19 svar på ”Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg”

  1. eriksandblom skriver:
    8 april, 2013 kl. 11:15 f m

    Bra skrivet. Jag skrev lite gällande om körkort verkligen leder till jobb, som tas upp i Aftonbladets artikel. Det är en fråga som drivits av BIL Sweden sen Almedalsveckan 2012.
    Är körkort en förutsättning för jobb? Ecoprofile

    Laddar in …
  2. Cykelpendla Hässelby skriver:
    7 april, 2013 kl. 9:36 f m

    Ja hjälp, Natalias krönika vimlade av ogrundade okollade påståenden. Aftonbladet hade lika gärna kunnat publicera en slumpmässigt utvald samling meningar från olika kommentarsfält. Jag förstår inte att journalister som är mycket väl utbildade i hur man faktakollar en text innan publicering, ibland väljer att bara strunta i det. Och då kallar man det krönika. Och tar betalt för det yrkesmässigt. När de inte har gjort ett yrkesmässigt jobb som de utbildade sig för yrkesmässigt. Jag fattar inte.

    Laddar in …
  3. Johannes Westlund skriver:
    6 april, 2013 kl. 11:57 e m

    Sådär ja. Äntligen orkat slänga ihop ett mejl till journalisten som skrev artikeln och försökt poängtera skillnaden mellan *att tillåta cykling mot enkelriktat* och *att öppna upp för dubbelriktad cykeltrafik. Det GP sysslar med är ju ren desinformation, riktigt allvarligt.

    Laddar in …
  4. Mattias Krantz skriver:
    6 april, 2013 kl. 10:58 e m

    Har skrivit lite om Natalias kolumn också: http://mellanklass.blogspot.se/2013/04/standigt-detta-aftonblad.html

    Laddar in …
    1. putthefunbetweenyourlegs skriver:
      11 april, 2013 kl. 8:02 f m

      Bra skrivet Mattias, håller helt med och skulle lämnat en kommentar på din blogg om det inte vore för det komplicerade systemet… jag gav upp… lägg till så att man kan tillåta att man skriver namn och mail tycker jag! Eller kör disqus 🙂

      Laddar in …
      1. Mattias Krantz skriver:
        17 april, 2013 kl. 3:23 e m

        Tack för det!
        Ang. kommentarssystemet plockade jag bort möjligheten till anonyma kommentarer eftersom jag fick så grymt många skräpkommentarer. Blogger har ju en capcha-variant också, men jag gillar inte alls bilderna och tycker att de är grymt otydliga. Går Disqus att köra med Blogger?

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          17 april, 2013 kl. 3:53 e m

          Nope, tyvärr inte. Du måste ha en ”egen” blogg, dvs på egen (eller hyrd) server. Går inte med gratisbloggarna.

          Laddar in …
  5. ErikSandblom skriver:
    6 april, 2013 kl. 5:25 e m

    RT @Cyklistbloggen: Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg: http://t.co/DG8p4R0LVO #cykla

    Laddar in …
  6. MarkusHagberg skriver:
    6 april, 2013 kl. 3:50 e m

    @Cyklistbloggen Lika lite som att det 1967 blev tillåtet att bryta mot lagen genom att köra på höger sida av vägen…

    Laddar in …
  7. Johannes Westlund skriver:
    6 april, 2013 kl. 2:42 e m

    Det roligaste är att lösningen redan finns i Göteborg. Den kan väl inte sägas vara vanlig, men förekommer. Exempelvis östra larmgatan, om jag inte minns fel. Så att läget skulle bli mer kaotiskt än nu på grund av att det blir lite fler ställen med den här utformningen är… oärligt att påstå.

    Laddar in …
    1. Micke skriver:
      7 april, 2013 kl. 12:51 f m

      Om man skyltar om med ”motorfordonstrafik förbjuden” kan det faktiskt bli mer kaotiskt eftersom den respekteras i lägre grad av bilister än ”förbjuden infart”. Falkenbergsgatan i Göteborg har skyltats om på det sättet vilket gör att cyklister kan köra på en lugnare lokalgata istället för att bli tränga av hetsiga biliser på den ofta hårt trafikerade Fredriksdalsgatan. Tyvärr innebar det också att den illegala genomfartstrafiken på Falkenbergsgatan ökade kraftigt och jag har själv vid ett par tillfällen varit nära att bli påkörd av bilister som kommit i hög fart åt fel håll.

      Laddar in …
      1. Nils Calmsund skriver:
        8 april, 2013 kl. 7:34 f m

        [ironi] Omöjligt. Per definition gör inte bilister några fel i trafiken. Allt annat är cykellobbyns påhitt[/ironi] 😉

        Laddar in …
      2. Johannes Westlund skriver:
        8 april, 2013 kl. 7:54 e m

        Det är en av de möjliga lösningarna. En annan är att anlägga ett cykelfält i motsatt riktning längs *högerkanten* och bara skylta enkelriktning för bilvägen, så som bilden ovan. Den lösningen är otvetydig. Nu vet jag inte vilken lösning man tänkt sig, men med lite tur undviker man problemen du nämner. Låter som att polisen skulle behöva öka sin närvaro runt Falkenbergsgatan.

        Laddar in …
      3. putthefunbetweenyourlegs skriver:
        11 april, 2013 kl. 7:55 f m

        Det här är intressant, att man inte rekommenderar en lagändring som är helt legitim och passar för cykeltrafik, för att MOTORFORDON inte följer reglerna. Och samtidigt är det just därför att motortrafikförbjuden-skylten finns som cyklingsutredningen motsätter sig tilläggsskyltar.
        Säger något om bilnormen.

        Laddar in …
  8. Robert W skriver:
    6 april, 2013 kl. 1:04 e m

    Det där Fredrik Virtanen skrev är ganska vidrigt med tanke på vilken skada bilister kan ställa till med. Det finns många bilister som ska lära cyklister att det är farligt att vara på vägen genom att bete sig farligt och hänsynslöst mot dem, att vissa blir personlighetsförändrade och aggressiva bakom ratten är inte heller helt ovanligt.
    Helt sjukt att uppvigla sådär mot cyklister när man tänker på cyklistens utsatthet gentemot bilisterna, att han inte tänkte på vad för attityd han uppmuntrar och legitimerar och vad det kan får för konsekvenser. Mina barn är f ö också cyklister, jag har hittills inte hört någon cyklist hetsat mot barn som han påstår, men Fredrik Virtanen vill uppenbarligen döda mina barn och konstaterar nöjt att hans Twitterfölje också vill skada dem.

    Laddar in …
  9. Kazmierska skriver:
    6 april, 2013 kl. 12:24 e m

    @Cyklistbloggen på götgatspuckeln finns ju inga bilar!

    Laddar in …
  10. Cyklistbloggen skriver:
    6 april, 2013 kl. 12:22 e m

    @Kazmierska http://t.co/FciChpTj6g

    Laddar in …
  11. JakobStar skriver:
    6 april, 2013 kl. 12:01 e m

    Intressant att vi fått en hotande cykellobby i landet. Är det ni det? 😉

    Laddar in …
  12. JakobStar skriver:
    6 april, 2013 kl. 11:59 f m

    Snyggt uppmärksammat

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d