Enligt Trafik Stockholm är läget svårbedömt för gatsoparna eftersom det fortfarande är ett antal minusgrader på nätterna och teoretiskt kan komma snö fortfarande. Då maskinerna som sopar gör rent gatorna med borstar, men dessutom med vatten kan rengöringen bli dubbelt farlig, då den inte bara tar bort gruset utan dessutom spolar vägbanan så den blir glashal om det skulle bli minusgrader och frysa på.
Då samma maskiner används till att dra både sopmaskinerna och sandspridarna skulle operatörerna i sämsta fall få sopa en dag, för att sedan hänga på sandspridare och plogar morgonen därpå i händelse av ett väderomslag.
I Västerort och i Farsta verkar det som att man kommit undan problemet med grus tack vare sopsaltaren – se där ytterligare ett plus med den maskinen. Läs gärna Krister Isakssons inlägg i ämnet. (Kudos också för rubriken ”Dödsgruset” som våra kvällstidningar nog skulle kunna anamma på rot.)
Hur länge får vi dras med gruset då?
Det här gäller: Kommunernas entreprenörer har till den 1 maj på sig att sopa bort allt grus, och i utanför stan gäller den 15 maj, allt i mån av väderlek.
Så ta det piano i kurvorna och håll tummarna för att minusgraderna försvinner till slut.
9 svar på ”Då försvinner gruset från cykelbanorna”
Kommentarer är stängda.
Lite ironiskt att de väntar med sopningen eftersom det ”rent teoretiskt kan bli snö” och då det kan bli halt… Jag menar, det är ju inte så att de brytt sig särskilt mycket om snö och halka tidigare vinter.
Eller var jag orättvis nu?
Hade ju kunnat önska att isen försvann först. Rosenlundsparken och Årstabron är livsfarliga. Smälter lite på dan,fryser igen på natten. 5 cm glansis.
I Göteborg har de 1/5 och 1/6 på sig för prioriterade respektive icke prioriterade cykelbanor. Men de har i annonser lovat att ”stomcykelnätet” skall vara grusfritt i påsk och imorse var den största delen av min resa genom staden grusfri.
Tyvärr finns det en liten bit på min väg som Trafikverket och inte kommunen har hand om. Där sopade de i maj ifjol och sandade efter det och har inte sopat sedan dess.
Men, snälla, det har väl ALDRIG NÅGONSIN inträffat att cykelbanorna är sopade till 1/5?!
Ännu mindre i år, när smhi spår vinter april ut!
Intressant att de har två veckor extra på sig utanför innerstan.
Kan det finnas en idé om fler cyklister per meter cykelbana ju närmre Stockholms Central man kommer, vilket leder till prioritering som ska gagna så många cyklister som möjligt, så tidigt som möjligt?
En helt rimlig tanke, ja. Precis som det är fler på Tbanan närmare Centralen så är det nog fler cyklister per kvadratmeter cykelbana i stan än i förorterna.
Har det inte snarare att göra med att det är några grader varmare i innerstan och mycket mindre snö/is på cykelbanorna? Helt rimligt att de ska sopa tidigare där, det är ju redan barmark på i princip alla cykelbanor inne i stan, vilket det inte är i förorten, om jag ska tro mina cyklande (snart…) kollegor.
De kanske vill kompensera för den urusla snöröjningen av cykelbanorna i innerstaden i vintras (om man jämför med min pendelsträcka in till stan).