Efter att ha cyklat hem igår i snömodden var jag svettig, arg och besviken.
Här är några bilder från gårdagens cykling. Bitvis var det tjock modd som legat kvar länge. Oplogat.
(storify inaktiverad, Twitterlänk)
Här är Twitterkonversationen. Du kan själv medverka genom att klicka ”reply”, ”retweet” eller övriga funktioner.
Efter att ha cyklat hem igår i snömodden var jag svettig, arg och besviken. Jag skrev av mig i en tweet till Per Ankersjö och Ulla Hamilton, de ansvariga för cykelsatsningen i Stockholms stad. Svaret från Ulla Hamilton i morse får mig att undra hur cykelvänlig hon verkligen är.
Reaktionerna från cyklisterna i flödet lät inte vänta på sig.
Snöröjningen i och utanför Stockholm är så patetiskt usel. Varje dag. Jag är så besviken @perankersjo @StockholmsStad @UllaHamilton #cyklaJeroen Wolfers
Svaret från Ulla Hamilton kom i morse.
@velonoir @jwolfers @perankersjo @stockholmsstad cyklisternas ständiga klagande trots satsning på 1 Mdr kr i investeringar imponerar ej.Ulla Hamilton
@UllaHamilton @jwolfers @perankersjo @StockholmsStad vad är det där för dumdrygt svar till dina väljare och skattebetalare?Bruse Persson
@velonoir @jwolfers @perankersjo @stockholmsstad skattebetalarna uppskattar nog att man ser helhet.Ulla Hamilton
@UllaHamilton @jwolfers @perankersjo @stockholmsstad helheten är att cykelbanorna ska underhållas och vara farbara 12 månader/år, inte 5 månBruse Persson
Per Ankersjö hade en mer ödmjuk och problemlösande inställning. Kudos.
@velonoir @ullahamilton @jwolfers @stockholmsstad Självklart är det så och vi har en bit kvar men vi jobbar på det.perankersjo
@perankersjo @ullahamilton @jwolfers @stockholmsstad vi är ju en del rutinerade cyklister här, varför inte ta in oss som ”konsulter”?Bruse Persson
@velonoir @ullahamilton @jwolfers @stockholmsstad kan ni meddela era kontaktuppgifter så sätter vi ihop ett möte. Maila mig!perankersjo
@UllaHamilton @velonoir @jwolfers @perankersjo @StockholmsStad Att ploga rätt kostar inga nya pengar. Systemfel behöver nytt ledarskap.Cykelpendla Hässelby
@UllaHamilton @perankersjo @StockholmsStad So basically, eftersom ni satsar 1 mdr så är plogningen numera ok?Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen @perankersjo @stockholmsstad nej -två helt skilda sakerUlla Hamilton
RT @UllaHamilton: @Cyklistbloggen @perankersjo @stockholmsstad Men ”gnället” du svarade på handlade om snöröjningen @jwolfersCyklistbloggen
@Cyklistbloggen @perankersjo @stockholmsstad min kommentar om cykelmiljarden gällde inte vinterväghållning utan kritik av cykelsatsning.Ulla Hamilton
@UllaHamilton Vilet är lite provocerande för oss som vintercyklar i snödrivorna. #cykla @StockholmsStad @perankersjoCyklistbloggen
@UllaHamilton @perankersjo @stockholmsstad Då replyade du nog fel tweet. Som det ser ut nu så svarade du på snöröjningskritikCyklistbloggen
@UllaHamilton Du ser konversationen i sin helhet här: http://bit.ly/XFpEHz #cykla @perankersjoCyklistbloggen
@Cyklistbloggen jag repl på detta ej snöröjn@velonoir vilken imponerande cykelsatsning – not. Tillsätt lite kompetent folk så det händer nåtUlla Hamilton
@UllaHamilton @velonoir @jwolfers @perankersjo @StockholmsStad Jag är nöjd när cykelinfrastruktur får högre prio än motorinfrastruktur.Paul Lernmark
@UllaHamilton @velonoir @jwolfers @perankersjo @StockholmsStad Att slarva bort skattepengarna på felaktigt utförd plogning imponerar inte.Cykelpendla Hässelby
@velonoir @UllaHamilton @jwolfers @perankersjo @StockholmsStad Brukar vara den typen av svar från skrivbordsryttare utan verklighetsbildAndrew Gustavsson
@UllaHamilton @jwolfers @perankersjo @StockholmsStad Min blogg är späckad med samhällsekonomiska förslag och entusiasm. http://cykelpendlahasselby.blogspot.seCykelpendla Hässelby
@velonoir @UllaHamilton @jwolfers @perankersjo @StockholmsStad är det ett troll som svarade?Johan
@UllaHamilton 1Mdr är bara om ni sitter kvar så vi tror på det när vi ser det… @jwolfers @perankersjo @velonoirT G
@UllaHamilton Lågt. Att ni misslyckats med snöröjning av cykelbanorna är sant, oavsett hur många miljarder som investerats i annat.Jörgen Otterstål
@jyrgomatic jag har inte påstått art vinterväghållningen är bra. Det jag har komm är påståenden att vi inte satsar på cykling -1mdr satsas.Ulla Hamilton
@ivrlne @jyrgomatic investeringsbeslut på 246 Mkr i förra veckan. Har ej hunnit bygga klar ännu.Ulla Hamilton
I morse fick jag äntligen prova att cykla på en cykelbana där den nya cykelbanesopmaskinen hade åkt fram, fantastiskt! Bara cirka 200m av min cykelväg, men jag ser fram emot att få göra det lite längre sträckor, och större delar av säsongen. Ett par till såna maskiner kanske skulle göra oss cyklister lite gladare (@Ulla Hamilton). Och så ett genomtänkt system av cykelparkeringar och sammanhängande cykelstråk (cyklande cykelansvariga kanske skulle vara en bra idé). Go, go, mer framsteg tack!
Skriver lite om sopsaltaren här: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/sopsaltaren-hur-gar-det.htm#comments
Ulla Hamiltons kollega, den moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd, verkar ha samma attityd. Nu apropå försenade tåg. Mininstern säger att utlänningar minsann vet att uppskatta svenska tåg:
”Jag hör ju mina kollegor som jag träffar i övriga i Europa, de säger alltid till mig såhär att åh, ni har så bra infrastruktur, vägarna är så bra och järnvägen fungerar uppenbarligen hos er. Och då brukar jag skämta med dem att ja det är inte riktigt det som de jag möter här i Sverige säger till mig, men jag ska ta med mig det. Det känns ju kul att få höra något positivt nån gång.”
Statistik för försenade tåg tolkas felaktigt. Kaliber i P1
Hahaha! Jag brukar säga till folk jag möter utomlands att det tyvärr är en gammal bild av Sverige för 15 år sedan de pratar om (det här om att vi skulle ha bra järnvägar och tåg). Stockholm fick sig dessutom en känga i Monocle’s livable cities index 2012 för att ha för dyr kollektivtrafik.
Men jag håller med om att Sverige har bra infrastruktur för BILAR. Där har man satsat.
Man undrar ju hur Ulla Hamilton med flera tar sig till jobbet? De kan ju inte undgå att se kaoset?
Att Ulla Hamilton sedan har en otrevlig ton i sin okunskap och dessutom är ointresserad är mindre trevliga egenskaper.
Snöröjningen: entreprenörerna här verkar sakna relevant kusnkap om hur man snöröjer. Jag undrar verkligen vad staden kräver av entreprenörerna. Har sett alltför många snöröjare stå och fila på isklumpar med plastspadar med en gummilist på spadbladet för att ha tilltro till dem. Eller att de saltar på snödrivor på trottoarerna för att slippa ploga.
Cykelmiljaren: Att vi ska vara glada och tacksamma för cykelmiljarden är ju ett skämt! Hur många miljarder satsar de på att bygga bilvägar under samma tid? Cyklisternas infrastruktur har varit styvmoderligt behandlad sedan 1960-talet, SJÄLVKLART kostar det pengar att fixa till det, en miljard är tyvärr ingenting i det sammanhanget. Ulla Hamiltons attityd avslöjar alltför väl hur oviktig hon tycker att frågan är. Tråkigt.
I Göteborg är ju västsvenska paketet, och västlänken, de stora satsningarna i närtid. I reklammaterialet så är det stora bilder på cyklar och vackra ord om bättre förutsättingar för cykling. I verkligheten byggs det bil-förbindelser, tunnlar, broar för flera miljarder. Utöver tågsatsningarna på cirka 20 miljarder förstås. Jag påpekade detta på min blogg nyligen varpå en planerar stolt framhöll att Göteborgs Stad satsar stenhårt på cyklister. Hela 50 miljoner satsas 2012 och lika mycket till 2013. Bara ETT ENDA bilvägsprojekt kostade det tiodubbla PER ÅR. Tror trafikkontoret och politiker allvarligt att vi cyklister är gravt utvecklingsstörda till den gräns att vi inte kan hitta siffror och jämföra? Jag tog det som en förolämpning mot mitt intellekt.
Hej, kan bara instämma om att snöröjningen är ett stort problem. Kungsholms Strand imorse var ett rent helvete. Norrbackagatan och bron mellan Karlbergs Slott och Rörstrandsgatan är också ständigt missunnad.
En påverkande faktor är det faktum att de småsnöfall som vi sett sista dagarna där det snöar 1 cm ena dagen, 3 cm andra dagen etc. inte verkar räcka för att trigga plogaktiviteter. (I början av vintern var ju snöfallen mer dramatiska och då tycker jag det fungerade bättre, hela plogarmén körde dagarna i ända.) På bilvägen blir det knappt något problem vid någon cm snöfall vid nollgradigt eller ett par minus kombinerat med bilarnas många passager och breda bildäck. Snön försvinner helt ändå utan milllimeterplogning. Skillnad är det på cykelbanorna där färre däck rullar över och dessutom smalare däck inte verkar tillintetgöra snön på samma sätt. Iställes får vi de obeagliga sladdvängliga sjoken med snösträngar.
Jag tror plogstrategerna behöver hantera cykelbanor lite annorluna än bilvägar pga detta faktum, och förhoppningsvis lär man sig detta tids nog.
Staden behöver sätta rimliga krav – och där borde kraven vara högre och toleranserna för snö vara mindre på cykelbanorna – samt att de följer upp mer noggrant hur entreprenörerna sköter sig. I år har jag haft tjogtals med kontakter med staden och därmed gjort deras jobb vad avser uppföljning där det inte funkar.
Det är enormt irriterande att ”tvingas” cykla på en moddig med nästan decimeterdjup snö när bilvägen som går parallellt är helt sopren från snö. Man tvingas ut där då och då till alla bilars irritation och det finns det alltid några bilförare som tutar och hävdar ”sin rätt” och vissa som tycker det är kul att köra vrålnära för att skrämmas.
@Cyklistbloggen @UllaHamilton Hur redovisas #cykelmiljarden? Jag ser mest stumpar av cykelbanor som inte hänger ihop. Ogenomtänkt överallt.
RT @Cyklistbloggen: Staden om snöröjningen: trist att cyklisterna ständigt klagar
http://t.co/8oxzmekU
Jag är också trött, arg, ledsen och besviken. Det är aldrig roligt att bli illa behandlad och det blir jag i stort sett varje vinter pga. att staden inte klarar av en så grundläggande funktion som att se till att cykelbanor och cykelvägar är farbara. Denna oförmåga drabbar ju även gående då vi många gånger delar vår yta med dem. Så stadens ambitioner att även vara världens mest anpassade stad för folk med funktionshinder ryker all världens väg iom med den första snöflingan, hur tar man sig fram med rullstol eller permobil i detta elände?
Vad är en satsning?
Det talas och skrivs en hel del om ”cykelmiljarden”, att staden nu anstränger sig och lägger kraft och resurser på cykel och har avsatt en miljard till 2018. Sett till att det under Ulla Hamiltons företrädares tid, Mikael Söderlund, satsades 15-20 mkr/år på cykel så är det ju en satsning. Men om vi studerar stadens totala trafikinvesteringsvolym fram till 2018 så förändras i stort sett inget då satsningar på väg- och kollektivtrafik också ökar. Så kan den utlovade cykelmiljarden kallas för en satsning? Är den inte bara ett normaltillstånd? Är inte en satsning något utöver det vanliga, något extraordinärt? Det är också högst tveksamt, när vi gör bokslut år 2018, att en miljard har investerats utan siffran kommer sannolikt vara lägre.
Det känns också märkligt att staden gör dessa investeringar och sen, pga. deras egen oförmåga, blir de obrukbara under ett antal vintermånader. Ett resursslöseri av stora mått. Fantisera några sekunder över att det skulle råda motsvarande förhållanden för biltrafikens stora leder och gator. Så är det ju inte, där görs stora ansträngningar året runt för att upprätthålla de grundläggande funktionerna framkomlighet och säkerhet.
Låt oss fundera lite över den politiska situation som råder i staden. Vi har ett Trafikborgarråd och sedan finns ett självutnämnt ”Cykelborgarråd”. Den senare lovar guld och gröna skogar när det gäller cykel, den första talar om att hon har ansvar för helheten. En helhet som uppenbarligen inte innefattar att cykelvägar ska vara farbara vintertider. Var finns då den politiska makten över cykelfrågorna samt möjligheten och resurserna att genomföra och förändra? För att åstadkomma detta i en kommunal organisation krävs det ju förvaltningar. Är Per Ankersjö politiskt ansvarig för någon av de förvaltningar som kan realisera dessa cykelsatsningar? Nej det är han inte, så då är det ju lätt att lova hit och dit. Det är ju också väldigt bekvämt för en politiker som inte är lika positiv till cykel, säg Ulla Hamilton, att kunna glida undan och låta Per Ankersjö stå upp för cykel. Sen kan Ulla Hamilton, som ju sitter på den politiska makten att förändra, alltid säga att hon har ansvaret för helheten och kan inte göra utsvävningar så som Per Ankersjö. Det är ju hon som ser till att stadens trafiksystem inte havererar. Centern har ett mandat i stadshuset, sett till partiets senaste fadäser och vem som var ordförande för detta arbete är det ju högst tveksamt att partiet kommer att behålla det efter valet. Vad tror ni då händer om alliansen vinner? När det inte längre finns ett ”Cykelborgarråd”. Tror ni Ulla Hamilton eller hennes efterträdare kommer att stå upp för cykel och lova samt genomföra omfattande satsningar?
Det Krister skriver är jätteviktigt. Det är INTE cykelborgarrådet som sitter på besluten kring snöröjning och prioriteringar för cyklister. Det är Ulla Hamilton. Per A ger löften han inte har pengar och mandat att uppfylla.
Snart blir det väl dags att ta en funderare på vilken parti/politiker man egentligen ska rösta på ur cykelperspektiv!
Först lite beröm. Att de skulle borsta vissa cykelbanor trodde jag var en utopi men nu har jag sett maskinen i verkligheten och upplevt resultatet och det är väldigt trevligt. Kan dock önska att de är ute i god tid för vissa sträckor är belagda med ett rejält islager. Kanske 30m av 5000m är av usel kvalitet. Det kan jag överleva. Men det gäller bara cykelbanan längs Bergslagsvägen/ Drottningholmsvägen. Bor du i Bromma och jobbar i typ Solna/Sumpan är det nästintill obefintlig snöröjning på Kvarnbacksvägen/Huvudstaleden. Klagat flera gånger ingen förändring. Samma sak gäller Bällstavägen.
Men sen till den här miljarden. Det fanns en cykelplanerare (Krister Isaksson). Hur många finns idag? Köpenhamn har 15-17 stycken? För mig är det helt obegripligt att det är politiker som avgör om det skall plogas eller ej. Planera om cykelrutter vid vägarbeten. Anordna jippon för att rapportera om kanter eller hål i cykelbanan. Dvs planering och underhåll av cykelbanor skall inte ske av politiker utan är ett ständigt pågående arbete som kräver kompetens inom området. Vi lever i en storstad. Sköts bilvägsunderhållet på samma sätt??? Är det inte utbildad personal som planerar vid vägbyggen, avgör var snöröjning krävs och när??
Den där miljarden ser jag mer som att den ligger och puttrar på ett sparkonto nånstans. Borstmaskinen är det enda konkreta än så länge och om den har fullt om med att bara snöröja in till stan behövs det fler för alla cyklister bor inte i förorterna och cyklar in till stan. De cyklar även från förort till förort. Precis som andra trafikanter i den här storstaden. Alla vägar bär inte till stadshuset!?
Miljarden ligger inte någonstans ännu, utan det är bara att de har ökat cykelbudgeten igen till före-2008-nivå.
Jag tror den här artikeln sätter rätt mycket på sin plats:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/cykelmiljarden-ar-ett-luftslott
Det enda konkreta som har tillkommit är 246 miljoner för några nya cykelbanor/fält:
http://www.dn.se/sthlm/cykelbanor-byggs-for-246-miljoner
Så var det detta med prioriterad snöröjning av gång- och cykelbanor, som Stockholms Stad stolt meddelade inför vintern. Vad innebär ordet prioriterad? Hur ser instruktionerna till entreprenörerna ut?
Cykelbanan mellan Västberga och Hornstull är rena skämtet och ser ut som på dina bilder, Jeroen. Bitvis ser det ut som om en maskin har plogat, men utan riktigt engagemang att se till att snön faktiskt röjs. Plogat? Javisst! Snöröjt? Nej.
Det saknas engagemang och vilja i snöröjningen. Saltet som stänker ut i cykelbanorna gör dessa till en hopplös sörja som aldrig fryser och aldrig smälter. Smågatorna ut ur stan lider av samma problem. Saltet som förs med av bilarna är ett gissel som gör stora delar av vägnätet mer eller mindre omöjliga att använda med cykel. Bort med saltet!
Jag följer diskussionen men intresse, även om jag tyvärr måste ge upp cyklingen för den här vintern. Jag vågade helt enkelt inte fortsätta. Blev uttvingad i bilfältet på långa delar av min resa, och bilförare är mycket mindre förstående mot cyklister när det är dåligt före än när det är barmark. Så blev det också för jobbigt, jag tycker att det är skönt att få motion på väg till jobbet, men utmattad vill jag inte bli.
Såg i lokaltidningen att centerpartisten Hatt ville att stadsdelsförvaltningen skulle göra alle’ av svartlösavägen. Då svarade förvaltningen att den vägen är med som prioriterat cykelstråk, så de väntar på att få ta del av miljarden.. Så det är bara att hålla tummarna ( och i styret, hårt) att det sker innan jag går i pension. Den vägen skulle vara lättare att använda om det inte fanns nån cykelbana alls. På sommaren är den som att köra på kullersten, på vintern har cykelbanan försvunnit. Snön på vägbanan plogas upp i mitten av vägen, så då använder många bilister cykelbanan som parkeringsplats, och det är för smalt att köra förbi en cykel på vägbanan… Går inte att använda helt enkelt.
RT @Cyklistbloggen: Staden om snöröjningen: trist att cyklisterna ständigt klagar
http://t.co/8oxzmekU
RT @Cyklistbloggen: Staden om snöröjningen: trist att cyklisterna ständigt klagar
http://t.co/8oxzmekU
Otroligt.
Och det värsta är gången jag fick felanmäla felanmälningssidan av snöplogning, när allts inte ens den funkade. Rent tekniskt, för den funkar oftast inte i bemärkelsen att anmälda cykelbanor plogas. Det går ju dessutom bara felanmäla bilvägar, inte cykelleder.
Sorry gubbar och gummor att jag är så negativ men jag tycker det är så extremt frustrerande att man inte kan ställa krav på sina entreprenörer att sätta ner bladet och ta bort snön. Det kan väl inte vara så svårt? Lite sorgsen blir man…
Vad jag har hört ryktesvägar så stod tidigare komunen för slitbladen på plogarna som var kontrakterade… senare år så är det entreprenören som själva får betala dessa. Vet inte om det gäller alla kommuner dock.
Så antinge lämna lite mellanrum och spara på bladen eller kör ner dessa i backen och slit ut dessa…
Om ryktet stämmer så kommer det bli dyrare för kommunen att kräva att få bort all snö vid plogning… dock så gillar jag snöröjningsförsöket på CG-banor i västerort där man sopar bort snön.
Självklart är det säkert så att när de får stå för fiolerna själva så sätter man inte ner bladet. Man gör inte det eftersom det – säkert i ngt avtal med Staden – stipuleras hur snöröjningen skall utföras. I den stipuleringen så utgår man inte ifrån en cyklists perspektiv ELLER så brister man i uppföljningen från stadens sida. Dvs. de kan utföra ett dåligt jobb och ändå få betalt för ett ”fullt” arbete. Med tanke på hur det ser ut på många platser/cykelbanor/gångbanor så hoppas jag att kommunen innehåller en stor del av betalningen. Jag är dock tveksam till det.
Enormt verklighetsfrånvänt att fokusera på hur mycket pengar man gör av med istället för att se till vad man vill uppnå.
Dessutom lagom drygt att kalla presumtiva väljare för ”gnälliga”. Men det säger väl mest om vad hon egentligen tycker om cyklister.
För att inte tala om problemet att en dålig lösning inte automatiskt blir bra för att man kastar pengar på den.
Nej, ”imponerar inte” gäller i första hand Ulla Hamilton.
Jag delar detta fullt ut. Tyvärr är min baskunskap avseende twittrande helt obefintligt så jag får läsa på lite om hur man skall svara Ulla. Jag har ju tidigare haft dialog med Ulla och kan bara konstatera att hon förefaller att inte vilja göra något ordentligt med sin organisation som hon faktiskt bestämmer över. Det är två saker som bekymrar mig och irriterar mig: 1) All den politiska varmluften. Jag står nu normalt över att cykla om det kvällen innan snöat eftersom det är helt osannolikt att min väg till jobbet i centrala stan från Bromma skall vara farbar på en cykel. Att hela tiden aldrig kunna veta om man inte kan cykla är otillständigt. 2) Att den organisation som är satt att hantera snöröjningen nog inte är kompetent att hantera detta. Jag har på alla sätt försökt lirka, berömma, påminna, pusha, entusiasmera bara för att få en cykelbana att bli farbar på en cykel – inte farbar i en entreprenörs ögon utan på en cykel som färdas i kanske bara 15 km/h. Sedan snöfallet den femte december har jag skickat säkerligen ett dussin mail till personer på Trafikkontoret, Felanmälan, samt också till Ulla. Trots detta är den fortfarande inte farbar. Det är helt enkelt extremt undermåligt.
När det är vinter cyklar jag av säkerhetsskäl gärna på en cykelbana för att inte slinta ut under en bil. Men det går inte och man tvingas ut i en trafikmiljö som är extremt oförlåtande.
Det enda jag vill är att vara hyfsat säker på att komma hem till min familj när man cyklar hem från jobbet – men så som det är nu så är det en reell risk att man inte gör.
ULLA, om du följer detta så har jag ett tips: Strunta i det politiska snömoset, vill ni inte att folk cyklar så stå för det. Men som det är nu när ni leker att ni är cyklisternas största kompis och sedan bara blåser varmluft så tröttnar man. Alla vi som cyklar kan imorgon ta bilen in till stan – vill du det
Slutligen, den där cykelmiljarden är en liten struntsumma utslaget på en massa år och representerar bara en summa som till del betalar för gamla synder. Det förefaller också som om ni blir kraftigt blåsta; jag kan måla den där streckade linjen åt er på Kungsbron. Det är 350 m och jag gör gärna det för halva beloppet. Skicka mig 7.5 mille så ordnar jag det imorgon.
Hör av dig om du får cashen, jag hjälper till med målningen! 😉
Bra skrivet. Ja offerterna de tycks acceptera är rätt bisarra, de skulle kunna använda medborgarengagemanget till att utveckla cyklingen i Stockholm, tydligt att det finns många med engagemang.
Just nu är jag bara nedstämd. Nu har jag de senaste veckorna försökt få staden att ta bort blankis på en cykelbana (75 m ca men bilvägen bredvid är snustorr, grus- och isfri) då man behöver skridskor. Flertal försök via både Twitter och felanmälan men det händer ingenting, zip, nada. Jag önskar lite ärlighet från staden, jag kan ta att man struntar i det men att säga en sak och göra tvärtom irriterar mig kraftigt.
Den typen av kommentarer från politiker, och en urusel ambition om 15% cykelpendling år 2030 är tydligt exempel på varför Stockholm inte kan bli en cykelstad som Amsterdam, inte ens som Köpenhamn.
En tweet som t.ex ”jag vill be om ursäkt för att vi konstant misslyckas att gynna cykling i Stockholm” hade kunnat gå lång väg. Men nej, alltid ska det vara ”cykliser, dessa cyklister”.
Sen är ju deras cykelmiljard än så länge lika med 246 miljoner av planerade byggen, och de flesta är bara ”plåster”, som ett 250m långt cykelfält på Kungsbron för 15 miljoner! 😉
Givet att man i Stockholm har sett ökning av antalet cyklister under det första decenniet av 2000-talet på 80 procent vittnar målet om en ökning på 15% fram till 2030 på en mycket liten ambition.
Ska man vara helt korrekt så är den tänkta ökningen 50%, upp till 15%. Men det är fortfarande en svindlande liten siffra, speciellt om man snackar om ambitioner om att bli cykelstad i klass med Köpenhamn eller Amsterdam, där liknande siffror ligger på mellan 30-50%.
I Amsterdam är fler som cyklar än som kör bil…galet!
Du har helt rätt. Jag skyller på den pdf från Stockholm Stad där det stod att ”2030 ska 15% fler cykla i Stockholm”. Nu har jag ingen stenkoll på hur prognosen över antalet invånare i Stockholm ser ut men en inte alltför vågad gissning är att antalet invånare ökar. Om befolkningsstorleken ökar med 15% fram till 2030 behöver man ju bara lyckats behålla nuvanarande andel för att nå målet att ”15% fler ska cykla i Stockholm”. Detta med pendlingscyklister utifrån borträknade. Men, målet visar trots allt på en usel ambition.
Den röda tråden i de där tre bilderna verkar vara att G/C-vägen löper parallellt i direkt anslutning med bilvägen, vilket gör G/C-vägen till ett snöupplag då snöröjningen går med tätare trafik på bilvägen. G/C-vägen kan alltså bli oanvändbar trots att det inte har kommit märkbart mycket snö.
En idiotisk väglösning i en land där det kommer snö på vintern eftersom allt måste plogas exakt samtidigt (oftast med olika maskiner) för att det ska fungera. Men i stort sett alla svenska städer envisas med att bygga så där i alla fall.
Bidrar med två bilder från Örnsköldsvik. Där är det bara proffsen som cyklar så här års.
Ja, det är en stor del av problemet, helt klart. Här måste man i så fall koordinera plogningen, men det verkar tydligen svårtgenomfört. Verkar oerhört svårforcerat i Övik också …
Snöhögen på den första bilden är tragikomisk. Man blir så trött. Tur att det inte brukar snöa så mycket i Göteborg.
På mina stråk är det inte bara längs med bilväg som plogningen är usel, även om Långholmsgatan just nu är rena dödsfällan. Idag har jag fått leda cykeln på flera platser på utpekade pendlingsstråk, bland annat på sträckan utanför Socialstyrelsen (Västerbroplan), på delar av Årstaviken (inte plogat på vääldigt länge förbi båtupplaget). Förbi Gamla stan var det uselt i eftermiddags med tanke på att det är ett av stans mest frekvent nyttjade stråk, Att cykla på Ringvägen har jag helt gett upp eftersom sträckan mellan Zinken upp till Södersjukhuset ofta är helt oanvändbar, och det beror inte på att vägplogen skvätter upp snö, utan på att den helt enkelt inte plogas tillräckligt ofta.
Touché. Huvudet på spiken, tyvärr.
RT @Cyklistbloggen: Staden om snöröjningen: trist att cyklisterna ständigt klagar
http://t.co/8oxzmekU
@velonoir @Cyklistbloggen kred att de svarar. Svaret ifrån Hamilton var lite olikt den bild jag har om henne..
@Cyklistbloggen Får jag fler följande nu månne, eller färre?
@Cyklistbloggen blir inte lättare av att politiker inte har koll på replikerna
RT @Cyklistbloggen: Staden om snöröjningen: trist att cyklisterna ständigt klagar
http://t.co/8oxzmekU