Vintern har varit en bedrövlig historia för oss vintercyklister, men ett glädjeämne i tillvaron är nya snöbekämpningsmaskinen som vi kallat för sopsaltaren. Så här ser den ut i arbete.
Tack till Per Åström (@perkovich) som filmade!
Även Krister Isaksson har skrivit bra om Sopsaltaren som en bra lösning på snöröjningsproblemet.
Själv har jag en liten önskan om att se den längs Nynäsvägen, men det kanske blir nästa år.
Vår läsare Felix Reychman har sett spåren av sopsaltaren i Farsta och han rapporterar att det ser bra ut.
Men nu börjar fåglarna väsnas och solen har tagit med sig plusgraderna ut, åtminstone för en kort stund. Det är underbart att cykla just nu, och det kommer bara att bli bättre (med risk för att jag just jinxade till mig ett rejält snöoväder till …).
@Cyklistbloggen ska varje kommun köpa egna sopsaltare, eftersom de inte kan samarbeta om cykelvägar? Typ 18st i Sth. Pris? #cykla #plogat
@Cyklistbloggen Och vad händer MELLAN cykelbanorna? De är som bekant inte sammanhängande. #cykla #plogat
@Cyklistbloggen Kan sopsaltaren verkligen fixa 1dm packad snö efter fuskplogning? Och kommer den nånsin till Solna?? #cykla #plogat
En del kommuner har föreskrifter om förbjud mot saltningen på gång och cykelvägar utav miljöhänsyn. Jag hörde även något om att hundarna skadar tassarna av saltet.
Lite synd för det skulle bli enklare att cykla om det saltates. Flisgruset som används är bra för att det borrar sig ned i snön och sitter kvar, men är dåligt för cykeldäck.
Tricket är ju att salta och flisa lagom, och ta bort fliset när det inte behövs. För mycket eller för lite blir aldrig bra oavsett vad man använder.
Med betoning på att ta bort gruset när det inte behövs!
Däri ligger största problemet med gruset, förutom att det inte är så effektivt för cyklar, så är det så sjukt jobbigt när det ligger kvar långt efter allt snö har smält… 🙁
Men @rta1:disqus – varför hänger hundar i cykelbanan? 😉
Ännu ett problem i Sverige med att det heter GC och inte C och G. Hade cykelbanor inte separerats från gångvägar med endast en fjuttig linje hade man kunnat ploga olika och även säga till hundägarna att de får hålla hunden på Gångvägen…
Såklart ska hundar inte gå på cykelbanan, men även där tror jag det handlar om handhavandefel, alltså för mycket salt. Saltmaskinen kan ju sprida salt eller saltlösning beroende på hastighet, så att det sprids jämnt. Och självklart måste man sopa upp fliset när snön har smält. De mest trafikerade cykelbanorna borde ju sopas ändå, en gång i veckan från september till maj. Det kommer ju löv, snö och grus på dem annars.
Jo jag har också hört att just saltlösningen är ett rätt bra alternativ ur miljösynpunkt, jämfört med bara salt.
Man undrar om det kommer bli bättre sopning i år… kan inte tänka mig det dock. Ambitionen verkar låg, trots de fina orden.
Ja det är ju fortfarande upp till bevis för Stockholms del, tyvärr.
Men där sopsaltaren har åkt fram är det i alla fall grusfritt i år, rekordtidigt :-). Hoppas att de kör runt mycket nu, med väldigt lite salt i tanken… (räcker nog med minilite).
for realz.
Idag ”nöjescyklade” jag på stan och gjorde massa ärenden. Känns som att komma ur dvalan… at last!
Det var klart bästa cykelsan i år!
RT @Cyklistbloggen: Sopsaltaren, lösningen på snöröjningsproblemen?:
http://t.co/syXW4F5FV8 #cykla #plogat