Det är inte lätt att ploga cykelfält – hur rent man än får på vägen så kommer bilar och bussar ändå dra med sig snö och slask som sakta trycks ut från vägbanan till rännstenen i kanterna. Och där ligger cykelfältet.
Skeppsbron i Stockholm är en sträcka som nästan omedelbart blir ofarbar när det snöar. De delar som är cykelbana fungerar, men resten är ett snöglopp från snöstart till vårtö. Det har inte varit någon skillnad i år, löften om snöplogning till trots. Det går utmärkt att cykla så länge det är cykelbana, men sen kommer man till Strömsbron och där försvinner vägen. Om man är cyklist. Så här såg det ut i morse:
Det där vita till höger är cykelfältet, man anar den heldragna markeringen i kanten. I morse valde jag att cykla bland bilarna (men som ni ser var det minst en cyklist som trotsade lagen och körde på trottoaren istället). Det var kö så farten var låg och det var rätt enkelt att ta plats i rätt fil.
Men det är 50 på sträckan och oftast är farten hög. Och toleransen för konkurrens från långsammare cyklister är låg. Och jag tycker inte det ska ligga på mig att som enskild individ behöva varje morgon hantera arga bilister som tutar på cyklister som ska hålla sig ur vägen. Det räcker med att en cykelhatande morgontrött bilist som inte fått sitt kaffe och som är sen bestämmer sig för att ”cyklistjäveln ska inte komma här och tro att han är något” för att det ska bli farligt för mig.
Jag fattar att det är meckigt att behöva ploga om och om igen. Jag fattar att snön måste ligga någonstans. Det är okej. Men det betyder inte att det är okej att bara låta det vara.
Här är mitt förslag, Stockholms Stad, på hur ni kan lösa det:
När det är snöväglag skylta om till 30 km/h och sätt upp den här skylten:
Gör för all del samma sak längs hela Skeppsbrons södra riktning. Då kan vi cyklister med stöd av trafikdirigering cykla säkert, ni slipper vårt gnäll och på köpet blir trafiktempot lite lugnare. Och det kostar i princip inte en krona.
Eller så börjar ni faktiskt ploga rent ordentligt. Fler gånger per dygn när det är mycket snö.
EDIT: Så här såg det ut i andra riktningen på väg hem, det vita gömmer cykelfältet:
Är samma elände på Birger Jarls gatan norrifrån. Inte bara oplogat utan där har man använt cykelbanan som snötipp.
Ploga snön åt vänster istället för höger så det blir en fin snövall mellan körbanorna. Det dämpar omkörningsivern.
RT @Cyklistbloggen: När kommer en lösning för Skeppsbron och Strömsbron? http://t.co/4k9O9PxZ #cykla ping @stockholmsstad
RT @Cyklistbloggen: När kommer en lösning för Skeppsbron och Strömsbron? http://t.co/4k9O9PxZ #cykla ping @stockholmsstad
@cyklistbloggen @gillinger Bron ska ha plogats i vinter. Tack för förslaget, skicka det gärna till trafikkontoret@stockholm.se
Det är ju strålande isåfall.
Det är mest att min erfarenhet från liknande sammanhang är att människor som bråkar om sådant i de sammanhangen inte är de mest rationella, välformulerade eller ens insatta, utan bara säger ”Dra åt helvete, med din djävla cykel!”
Din värld är vackrare än min. Jag hoppas den är mer sann också. 😉
Det viktigaste dock är hastighetsminskningen. I morse kom jag ut lugnt och fint i bilkön, men oftast är det ett jävla blås där, med tung lastbils- och busstrafik och då växlar man inte gärna ut i vägen som cyklist.
Med 30 km/h så kommer farten minska rejält tror jag. Och då blir det lättare att komma ut oavsett bilisthumör.
Jag är oerhört tacksam att jag har hittat en väg som förvisso är lite längre än jag behöver cykla men där jag i princip aldrig cyklar med bilar. Jag har en 400 meter på Lundagatan som på vintern trafikeras rätt bra då den fungerar som smitväg men är finns det ju inget cykelfält och så många bilar är det inte där.
Tror inte det hjälper. Du har ju redan rätt att cykla på gatan när du har hinder i din ”körbana”. En skylt ändrar inte den regeln, och de bilister som tycker att du är dum i huvudet som inte kör bil kommer inte att ändra uppfattning för en skylts skull.
Tror jag.
Det tror faktiskt inte jag. Jag cyklar ju på den där vägen där skylten står och jag uppfattar en betydligt större tolerans än vad jag sett någon annanstans. Kombinerat med en hastighetssänkning och ev, reflexstolpar där cykelbanan/fältet kommer leda ut cyklisterna i vägbanan, tror jag det skulle lösa problemet.
Plus att det egentligen inte spelar någon roll. Det jag vänder mig emot är att *jag* som person måste ta debatterandet om det verkligen föreligger hinder eller inte. När det är skyltat är det inget snack.
Håller med. Vi verkar ha ungefär samma väg till jobbet, Christian och det tas mycket bättre hänsyn vid skolbygget där skylten står. Låt vara att det också är mindre trafikerat och tas bättre hänsyn (tycker jag) även när det inte byggs, men ändå.
Och jag tror att en skylt spelar roll. Nu kan man peka på den och motivera varför man är i gatan och slippa höra ”Men led cykeljäveln på trottoaren då”.
Håller med Christian där faktiskt. De bilar (främst bussar och taxi enl min erfarenhet) som beter sig som idioter är oftast paragrafryttare och om man konfronterar dessa så handlar det alltid om lagen etc.
Finns det skyltning eller ännu bättre – tydligare laga stöd – så blir problemet mycket mindre.
Det är sällan problem på sträckor där man lagligt får cykla i körbanan. Arga bilister enligt min erfarenhet handlar nästan alltid om deras tolkning av lagen till sin fördel. Tyvärr har de också ofta rätt i sin tolkning.
Själv kör jag ALLTID i vägbanan inne i stan. Cykelbanorna är mycket jobbigare att cykla i då de är ju täckta med ett lager snö. Cykelfälten behöver inte ens nämnas – de är idiotiska i alla årstider. Den på strömsbron har så guppig asfalt så jag får ont i nacken.
Min personliga åsikt är att cykelbanor/fält kommer aldrig att funka inne i stan utan att göra det jobbigare för cyklar att ta sig fram. Problem som vänstersväng (stora svängen?) och smuts och bildörrar kommer på tanke. Andra problem som att stockholms stads åsikt att cykelvägnätet är ”klart” redan år 2008 och oviljan att ta utrymme från biltrafiken ”på riktigt” dvs att ge cyklar riktiga körfält och inte ta 70% av stockholms turisttätaste trottoar är också exempel på varför cykelinfrastruktur är dåligt.
Kolla på Sveavägen. Lösningen där är helt idiotisk som tvingar cyklister att zigzagga bland bildörrar, konstant upp och ner på trottoaren och in i busshållplatser. Den fick man kämpa för och den har inget gjorts åt på över 10 år.
Lösningen är enkel – låt cykeln ta upp HELA filen och sänk hastigheten till 30 i hela stan. Problemet löser sedan sig själv över tid.
Nu kanske folk drar upp Amsterdam som förebild för cykelinfrastruktur. Tyvärr har de även där problem. Nu är det så många som cyklar så att det har blivit för trångt i cykelvägnätet. Nuvarande politiker har kallare inställning till cykel så ingen vill utöka den. Alltså har cyklister sålt sin själ och nu har bilister ”rätt” att säga t.ex – ”ni har ert jävla infrastruktur, håll er där”.
Det stämmer väl, vi kan vara glada så länge som vi kan cykla så fritt inne i stan, om man tittar på de där gamla 1950-tals bilderna av Stockholm som cykelstad så inser man att alla inte kan cykla in till stan, lika väl som att alla inte kan åka bil.
Jag blir rädd när jag ser de där cykelparkeringarna vid centralstationen i Amsterdam, vem vill gå 500m för att hitta sin cykel?
Fast som det ser ut nu så är det decennier tills vi har de problemen.
Så sant!
Samtidigt så tror jag faktiskt att om jag fick välja mellan dagens läge och hur det såg ut på 50-talet, hade jag nog röstat för 1950-talet.
Att en bil får trängas bakom 100 lugnt rullande cyklister är ett värdigare mål än att jag ska få trampa fritt i 40km/h bland en massa arga bilister.
Dessutom kan jag föreställa mig att bilderna som vi har sett från 1950-talet med cykelfyllda gator togs troligtvis under tung morgonrusning och att det för det mesta såg mycket mer angenämt ut under övriga tider på dygnet.
Jag tror att problemet idag i många s.k. cykelstäder är att de fortfarande har kvar bilen som #1. Kollar man på fina cykelbilder från Danmark och Amsterdam så är det fortfarande så att bilvägen får det största utrymmet. Detsamma gäller ju Stockholm, kolla bara strömsbron där 50 cyklister står i väntan på ett trafikljus, bredvid 4 personer i 4 bilar som tar upp samma plats. Men ändå är det 1.5 meter bred cykelbana bredvid en 4 meter bred körfil.
Perfekta exemplet från Köpenhamn – fyra nästintill tomma bilfiler, men ändå får 100 cyklister får trängas på ~2 meters bredd.
http://www.flickr.com/photos/16nine/8144035156/
Jag hade ju lätt tagit bilvägen.