Efter att ha varit eftersatt i massor av år verkar det hända en hel del på cykelforskningsfronten. Hos Ekot läser jag om att VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut, presenterat en ny rapport. De skriver bland annat:
En tredjedel av alla trafikanter på sjukhus är cyklister, och orsaken att cyklisterna hamnar på sjukhus är i tre av fyra fall singel-cykel-olyckor. Anna Niska har studerat dessa olyckor, och tillsammans med vägunderhåll och drift, är fasta föremål på cykelbanan en vanlig orsak till skador. Det kan till exempel handla om så kallade betongsuggor.
Anna Niska pekar också på vikten av att stärka cyklingens plats i trafiken:
Om vi vill främja cykeltrafiken så vill vi ju att cykeln ska vara konkurrenskraftig gentemot bilen. Och då är det cyklisternas framkomlighet som är viktigt att titta på, då är det viktigt för framkomligheten att man minskar antalet stopp och väntetider. Till exempel att trafikljusen slår över automatiskt för cykel, säger Anna Niska.
GP skriver om samma undersökning men väljer istället att fokusera på:
VTI-forskaren Anna Niska ska nu titta närmare på möjligheterna att utrusta cykelbanor med stötdämpande material och även undersöka hur effektiva dubbdäck är.
Vi har skrivit om Anna Niska tidigare på bloggen, hennes namn dyker ofta upp när det gäller forskning om cyklism.
Som av en slump tar SvD idag upp ”cykelskulden” i en understreckare. Den utgår från Martin Emanuels nysläppta bok ”Trafikslag på undantag”, som förövrigt ligger här på mitt skrivbord och väntar på att bli läst. Peter Schantz heter artikelförfattaren och han skriver om att cyklingen ökar just nu i Stockholm, men om varför cyklingen ökar säger han:
Om detta vet vi mycket lite, vilket speglar att cykeln som transportsätt även är styvmoderligt behandlad av forskningen. Men det finns ljusglimtar. Exempel på det är nyare studier som visar att de flesta av Stor-Stockholms cyklande arbetspendlare tillhör de få procent av Sveriges befolkning som når upp till de rekommenderade nivåerna av hälsofrämjande fysisk aktivitet, dock med en reservation: den typiske pendlingscyklisten i Stor-Stockholm låter cykeln stå från slutet av november till i början av mars.
Samtidigt har försäkringsbolaget If gjort en undersökning som kommit till den oerhört överraskande slutsatsen att lastbilar är farliga för cyklister. Kors i taket. Tack, nu vet vi. En intressant grej är:
Vid olyckor med tunga lastbilar dominerar högersväng där cyklist kommer i samma färdriktning. Lastbilföraren uppger ofta att de inte har sett cyklisten före olyckan. Det kan bero på ’döda vinkeln’ eller att det egna fordonet skymt sikten. Andra orsaker är att cyklisten kommit upp jämsides med hög fart på höger sida av lastbilen.
”Lastbilsföraren uppger ofta att de inte har sett cyklisten före olyckan”. Ja det får man ju hoppas. ”Jag såg cyklisten, men vafan, jag svängde ändå” känns ju sådär.
Man kan ju också tänka sig att det handlar om lastbilschaufförer som inte sovit på länge och är uttröttade, håller på med mobiltelefonen eller saknar adekvat utbildning? Eller är berusade för den delen. Kanske tas det upp i undersökningen, men den finns inte online.
Tidningen Vi Bilägare tyckte att det var lite för otydligt och väljer att ändra om Ifs text lite grann och skippar det där luddiga ”uppger ofta”:
Då det gäller olyckor med tunga lastbilar har det oftast handlat om att lastbilen har gjort en högersväng utan att ha kunnat se cyklisten som kommer till höger om lastbilen i samma färdriktning.
Osynliga ninjacyklister – what is a driver to do när lastbilen kör?
Jag tror faktiskt att det är så många ser på högersvängsolyckor: att det är helt rimligt att man missar en cyklist. De är ju så små. Och hade inte reflexväst. Säkert hade de inte hjälm heller.
Som kontrast kan man ställa en bilist som står parkerad på en motorväg. Går inte att missa. Man kör inte på en bilist, då jäklar, då är det mord. Men cyklister? pfft, osynliga.
Läs mer om vad vi skrivit om högersvängande lastbilar.
Och så är det Metro som skriver om att unga cyklister använder mobilen när de cyklar. Men det är oklart om det handlar om att prata i telefon eller bara lyssna på musik. Men det ska forskas på vad det innebär för trafiksäkerheten. Jag gissar på att det inte är lika farligt som att stänga in sig bakom ljuddämpande plåt, men vad vet jag.
Slutligen har Trafikverket bestämt att lite av pengarna de får in från bilister som vill ha personliga registreringskyltar ska gå till cykelforskning. Det är såklart bra, men några projekt är lite märkliga kan jag känna. Rondeller till exempel verkar vara ett viktigt område med inte mindre än två olika projekt:
Genaste vägen genom en cirkulationsplats för oskyddade trafikanter, Tyrens AB, Göteborg
Cykeltrafik genom cirkulationsplatser, Ramböll Sverige AB, Malmö
Genaste vägen måste väl vara rakt över om det inte handlar om att svänga? I så fall måste genaste vägen vara genom eventuell rabatt eller väggren.
Sen har vi:
Alternativ körfältsindelning i glesbygdsmiljö – ur ett cyklistperspektiv, ÅF Infrastructure AB, Malmö
och vad jag tror är självpumpande cykeldäck:
Automatisk däcktrycksreglering för att undvika halkolyckor med cykel, IT-forskningsinstitutet Viktoria, Göteborg
Allt säkert centralt för cykling i Sverige.
Christian, det finns en intressant frågeställning när det gäller just cykel och cirkulationsplatser och det är om man kan leda cykel tvärs över och genom rondellen. Det finns exempel på detta för gående (Danderydsplan, Ö-malm) och det är en vanlig lösning när det gäller spårvagn. Det är väl Erik Sandblom som brukar ondgöra sig över att cirkulationsplatser många gånger innebär ’omvägar’ för cyklister och detta skulle ju innebära en rak och genare väg. I planerandet av nya Årstafältet kan detta vara aktuellt för det öst/västliga cykelstråket som idag går på Sockenvägen mot Årstaberg/Liljeholmen och kommer passera en ny stor korsning/cirkulationsplats vid Arlabacken/Johanneshovsvägen
Det var en god idé, att leda cykelbanan rakt igenom rondellen på samma sätt som en spårväg. Men hur påverkar det kapaciteten för biltrafik? Kommer det inte någon och säger att man behöver en extra stor rondell då?
Visst är det så att denna lösning kan komma att påverka framkomligheten för biltrafiken men det får vi väl se när detta studeras mer i detalj. Och det är kanske vad som är nödvändigt för att skapa ett konkurrenskraftigt och nödvändigt alternativ till bilen…
På Sankt Sigfrids plan i Göteborg finns en ovanlig cirkulationsplats. Spårvagnen går tvärs igenom som du nämnde. Men även en cykelbana och en körbana har fått en genväg. Dessutom är platsen ljusreglerad. Se bild: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:St_Sigfrids_Plan_Gbg.jpg
”Alternativ körfältsindelning i glesbygdsmiljö – ur ett cyklistperspektiv” gäller antagligen den s.k. bymiljövägen, en lösning som i Sverige finns i Bonäs norr om Mora (kolla Google Streetview) men som är rätt vanlig i t.ex. Danmark. Den används på smala, lågtrafikerade genomfartsvägar (typiskt genom byar) som i stället för två körfält och inga vägrenar får ett brett körfält och två breda vägrenar, vilket tydligt prioriterar gående och cyklister framför motortrafik.
Knepigt med IFs studie, det finns ingen rapport bara pressmeddelande..
Transportforum har många sessioner om cykling tror det var minst 10-15, det är lite svårt att hitta rapporter eller slides, men några finns på: http://www.slideshare.net/Transportforum/tagged/tforum13
man får gå igenom PDF programmet för att hitta sessions nummer som handlarom cykling, och sedan är det inte säkert att d finns med på slideshare..
http://www.vti.se/Global/Transportforum/Tforum_program.pdf
Skyltfondspengarna är en fis i rymden, 17 projekt delar på 4,3 miljoner, dvs drygt 250 000 per projekt. Och det är ytterst tveksamt att kalla det cykelforskning som de flesta konsultföretag ägnar sig åt… Denna summa pengar ger inte utrymme för någon särskild kvalificerad forskning…
Japp, jag vet. Det var lite därför jag tog med dem, som ett tecken på nivån liksom. Jag undrar förresten om inte några av de där projekten mest är ett sätt att få lite cash. Dvs ambitionsnivån är inte så jättehög ens från början.
Det KAN ju i alla fall vara bra att trafikplanerarna på de stora konsultbolagen får syssla med lite småjobb som är riktade mot cyklister då och då, man märker på dem att de är helt inkörda i att tänka bil/lastbil i trafikplaneringsprojekt. Cyklar och cyklister finns liksom inte, utan halkar mest med på ett hörn.
Alla ögonöppnare är bra, om de tänker ”cykel” då och då kanske de börjar göra det i sina ”riktiga” projekt också, i alla fall lite.Vi gick en liten, rätt fånig miljöutbildning på jobbet, som (trots att jag alltid månat om miljöfrågor) faktiskt fick mig att inse en massa saker och ändra på beteenden som jag inte alls tänkt på tidigare. Alla bäckar små… (en optimist har talat)
Och det har aldrig varit tanken med Skyltfonden: – Skyltfonden kompletterar traditionella forskningsfonder och ger möjlighet att utveckla små och medelstora trafiksäkerhetsprojekt som också kan bidra till att färre skadas och dödas på vägarna, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
Det här är smulorna som blir över…
Dubb(a)däck hjälper föga mot högersvängande fordon.
Nej, men de är en bra investering mot punktering enligt kommunstyrelsens ordförande i Göteborg:
Anders S: Jag cyklar mycket, men ni sprider så
fruktansvärt mycket grus på vägarna så det är svårt att cykla utan att
halka, och få punktering. Det är en ganska stor riska att cykla denna
årstiden. Skulle ni inte kunna strunta i att sprida grus på
cykelbanorna? De få dagarna som det är halt är ju inget mot att det är
grus ända fram till juni. Det är också väldigt irriterande med gruset
som ligger kvar till maj-juni
Anneli Hulthén (S): Håller
med om att det är mycket grus. En bra investering mot punktering är
dubbdäck. Men vi ska titta på vad andra städer gör för en bra
vintercykling.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1204361–jag-ar-overtygad-vastlanken-nodvandig-
Just rondeller känns motiverat att forska på, för det är en lösning som ofta blir väldigt bilcentrerad. Att åka runt en rondell är en ganska omfattande omväg för en cyklist. Att ens åka i en rondell är en ganska stor omväg som i princip bara fungerar därför att trafiken lösningen är tänkt för är motoriserad. Däremot finns det stora trafiksäkerhetsmässiga fördelar med rondeller, så om det går att hitta en lösning som fungerar oberoende hur motoriserad man är så är det fantastiskt.
Men ytterst känns det inte som att det är kunskap det brister på. Men det är en annan fråga…
Ja! Det jobbiga med rondeller är att cykelbanan alltid leds runt dem på utsidan. Dessutom lite extra utanför så att bilisterna ska slippa cyklister när de kör in i rondellen. Det blir dubbel omväg, och med extra skarp vinkel för att cyklister ska sakta ner (sic) för att inte bli nermejade när lastbilar svänger höger. Se bildexempel här
http://cyklaihalmstad.wordpress.com/2011/04/20/forbattringsforslag-for-cykeloverfart-i-flygstaden/
Ett exempel på hur cyklister kommit att betraktas som en trafikfara. Det är ju tvärtom motortrafiken som är farlig!
Ett annat illustrativt exempel syns på bloggen Kalle cyklar, se ”Rondellen vid Kalles väg” på http://kallecyklar.wordpress.com/2012/11/07/rondellen-vid-kalles-vag/ . En orange linje på kartan visar hur utformaren tänkt ut att man ska cykla, och en grön anger Kalles betydligt genare förslag i själva rondellen utan en massa stopp.
Tack Rolf, jag lämnade en kommentat på Kalles blogg. Jag irriterar mig på dessa extrastopp. En cyklist måste ju använda sin egen kraft för att trampa igång efter stopp. Bilister trycker bara på gasen.
Gas var ordet!
Rolig grej. Cykelbana i Kista som är den enda säkra vägen på sträckningen mellan Gallerian och norrut mot Akalla har varit avstängd i ett par månader. Inget märks på banan förutom en avstängt-sugga från ena riktningen. Kommer man från andra hållet finns det inga hinder. Påpekade detta till lokalpolitikerna vid cykelmässan i just Kista.
Så jag var på väg hem i natt. Tänkte ta den snöfria vägen då det ändå inte är någon trafik vid 01 men en polisbil mötte mig i korsningen så jag beslöt mig för att ta puckelpistcykelvägen som ju inte var avstängd på riktigt. Och tur var det att det hade snöat under dagen så att det inte gick så fort. Blåser på helt ok och plötsligt står det ett metallstaket uppslaget rakt över banan. Inga skyltar, inga reflexer. Helt mörkt och mitt i natten. Kunde ha gått riktigt illa men jag höll en låg fart och hade ett riktigt överdimensionerat lyse.
Dagens skratt, man tar sig för pannan och tackar för sammanställningen av stolligheter 🙂 Bl.a. citatet från Vi Bilägare. Det kanske inte är så konstigt om lastbilar inte kan se cyklister, eftersom de inte har några ögon?
RT @Cyklistbloggen: Lite cykla i media så här i början av året http://t.co/g8mCBO8X