Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Betongsuggor i cykelbanan för att stoppa trängselskattsmitande bilister

Publicerad den 14 januari, 201315 december, 2021

Göteborg har precis infört trängselskatt, något som tydligen fått ett antal bilister att tycka att cykelvägar är perfekta smitvägar. Lösningen? Man sätter ut betongsuggor. Men de hindrar inte bara bilister – de är också livsfarliga för cyklister. Och trafikkontoret i Göteborg aviserar i GP att de kan tänka sig att sätta ut ännu fler:

Gång- och cykelbanan vid Mossebergsskolan i Guldheden och GC-banan vid Glasmästaregatan i Krokslätt har också blockerats för biltrafik.
– Vi har beredskap för liknande avspärrningar om vi upptäcker fler sådana konstigheter, säger Anders Roth på trafikkontoret.

På vår Facebooksida visade Ola Kvarnbo hur en sugga dykt upp för att hindra bilister att ta sig förbi betalstationen vid Fridkullagatan:

Foto: Ola Kvarnbo
Foto: Ola Kvarnbo

 
Tydligen har några bilister till och med använd en gång- och cykeltunnel under E6 mellan Lisebergs baksida och villaområdet i Jakobsdal i Örgryte för att slippa betala de maximalt 18 kronor det kostar att passera. Även där står det nu betongsuggor i vägen. Samtidigt visar forskning att hinder i cykelbanan orsakar trafikolyckor bland cyklister:

En tredjedel av alla trafikanter på sjukhus är cyklister, och orsaken att cyklisterna hamnar på sjukhus är i tre av fyra fall singel-cykel-olyckor. Anna Niska har studerat dessa olyckor, och tillsammans med vägunderhåll och drift, är fasta föremål på cykelbanan en vanlig orsak till skador. Det kan till exempel handla om så kallade betongsuggor.

Men hey! Vem bryr sig om några cyklister, right? Som Gustav skrev på Twitter:

Även när de ska stoppa bilarna från att köra fel så tänker man (ibland iaf) mest bara på bilarnas trafikmiljö :\

Läs mer om hinder i cykelbanan här, här och på Krister Isakssons blogg på Kadens.se.
EDIT: Som Erling skriver i kommentaren nedan:

Ur  gcm handboken sid 131
”Trafikkontoret i Göteborg har gjort studier som visar att särskilt cykelolyckor orsakas eller försvåras av fasta hinder på eller utmed cykelbana. ”

Kommunen vet alltså det här redan. Varför sätter alltså Trafikkontoret ut hinder som de vet orsakar olyckor?
 

12 svar på ”Betongsuggor i cykelbanan för att stoppa trängselskattsmitande bilister”

  1. Erling skriver:
    17 januari, 2013 kl. 12:06 e m

    Ur  gcm handboken sid 131
    ”Trafikkontoret i Göteborg har gjort studier som visar att särskilt cykelolyckor orsakas eller försvåras av fasta hinder på eller utmed cykel- bana. ”

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      17 januari, 2013 kl. 12:42 e m

      Fan, de vet ju alltså det här redan! Gaddam.

      Laddar in …
  2. Börje Andersson skriver:
    15 januari, 2013 kl. 6:53 e m

    Ja, vem bryr sig om några cyklister? Gläds åt att bilisterna i Göteborg fått ett mer spännande liv. För nu gäller det att hitta smitvägar förbi betalstationerna. Djungeltrummorna tipsar om hål i nätet. Att cyklister och fotgängare stryker med här och där får man räkna med. 

    Laddar in …
  3. Micke skriver:
    14 januari, 2013 kl. 1:50 e m

     Tycker att en betongsugga iaf är bättre än en massa biltrafik på cykelbanan så länge den syns tydligt, den på bilden verkar iaf stå på en raksträcka och vara uppmärkt med reflex.
    Men tragiskt att det skall behövas.
    Kanske kunde man ställt en sugga på vardera sidan utanför cykelbanan istället och gjort det för smalt för bilarna att passera istället, men jag vet inte om banan är smal nog.
    Alternativt bredda en liten bit av cykelbanan och göra den mötesfri med en mittrefug. Fast det tar ju längre tid än att ställa ut en sugga.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      14 januari, 2013 kl. 2:19 e m

      Det märkligt är ju lite hur detta *inte* resulterar i en massa generaliserande omdömen från polis, tjänstemän och i artiklarna mot bilister. Som det alltid gör när det är något en cyklist gjort fel.
      Och när man tänker på det, är det inte underligt att det ska krävas fysiska hinder för att förhindra vissa bilister att köra på cykelvägar?

      Laddar in …
      1. Micke skriver:
        14 januari, 2013 kl. 3:32 e m

         Definitivt, bilister beskrivs nästan alltid som offer till skillnad från cyklister. Vet inte hur många tidningsartiklar man läst där ”halkan slungade upp bilen på järnvägsspåret”, ”trafikljus orsakade olycka”, ”dödens väg”, etc, etc.
        Men om en cyklist som cyklar på grönt ljus och blir påkörd av en svängande lastbilschaufför står det ”cyklist krockade med lastbil” (och dömmer underförstått cyklisten som vållande och motparten är ofta fordonet och inte fordonsföraren).
        De stackars bilisterna tvingas ju till att köra på cykelbanorna pga trängselskatten som annars skulle tvingas betala 8, 12 eller i värsta fall 18 kr.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          14 januari, 2013 kl. 3:37 e m

          ”Cyklisten saknade enligt ambulanspersonal på platsen hjälm” också.

          Laddar in …
  4. cykeljohanna skriver:
    14 januari, 2013 kl. 11:40 f m

    RT @Cyklistbloggen: Betongsuggor i cykelbanan för att stoppa trängselskattsmitande bilister http://t.co/kpeuGnCR #cykla

    Laddar in …
  5. morten_lode skriver:
    14 januari, 2013 kl. 9:56 f m

    RT @Cyklistbloggen: Betongsuggor i cykelbanan för att stoppa trängselskattsmitande bilister http://t.co/kpeuGnCR #cykla

    Laddar in …
  6. GustavSvaerd skriver:
    14 januari, 2013 kl. 9:49 f m

    .@Cyklistbloggen Även när de ska stoppa bilarna från att köra fel så tänker man (ibland iaf) mest bara på bilarnas trafikmiljö :\

    Laddar in …
  7. jwolfers skriver:
    14 januari, 2013 kl. 9:47 f m

    RT @Cyklistbloggen: Betongsuggor i cykelbanan för att stoppa trängselskattsmitande bilister http://t.co/kpeuGnCR #cykla

    Laddar in …
  8. Gillinger skriver:
    14 januari, 2013 kl. 9:46 f m

    RT @Cyklistbloggen: Betongsuggor i cykelbanan för att stoppa trängselskattsmitande bilister http://t.co/kpeuGnCR #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d