Jag fortsätter lite på spåret hur olika cyklister och motortrafikanter behandlas, när jag läser om Trafikverkets nya undersökning. Den visar att 54 procent av alla bilister kör för fort och som DN.se skriver:
Men mätningen visar också att 70 procent av den tunga trafiken, lastbilar med släp, kör för fort. Och systematiskt och planerat bryter mot hastighetsgränserna.
Systematiskt. Planerat. Det kan vara värt att ha i bakhuvudet nästa gång någon cyklist blir överkörd av en högersvängande lastbil.
Jag kollar lite hur det här vinklades när nyheten släpptes. Mer än hälften av bilisterna kör alltså för fort. Trots det vänder TT på det:
50 människoliv sparas på att bilisterna sänkt hastigheterna rejält på vägarna de senaste åren, enligt Trafikverket.
Joråsatt. Det gäller att få fram det positiva om trafikanterna. Eller ja, förutom när totalt 22 cyklister i hela landet saknade reflexer. Eller när 3 av 4 olyckor orsakas av bilister. Eller alltid när cyklister är inblandade.
Marianne Sterners känga i Vi Bilägare tog ändå första pris förra året. Den var visserligen riktad mot fotgängare men det var så sagolikt illa placerad kritik så det får bara inte glömmas bort.
Öh… Va? Var min reaktion. Är personen helt genomkorkad? Det var så otroligt uselt att det inte ens var roligt.
Sanslöst!
Vissa bilister brukar ju också oja sig över fotgängare som inte står kvar och väntar vid övergångstället om det blir tomt på bilar innan det blir grön gubbe, att de får stå och vänta ”i onödan” då, ”själviska fotgängare”. Som om det spelar nån roll om de väntar på någon som går över då eller som redan har gått över. De borde lobba för att det blir grön gubbe för fotgängarna snabbare då i stället.
Sen borde de testa att gå lite oftare, det är ju uppenbart att många bikägare åker bil alldeles för mycket…
Jag blir ändå förvånad av att proffs är så usla på att köra lagligt. Tung lastbilstrafik ligger inte långt efter privatbilar när det gäller att döda människor. Var tvungen att kolla upp det. Även om en del av det är självmord, så är det långt ifrån hela förklaringen. Vilka olyckstyper som är vanligt förekommande vore intressant att veta.
Vi ser hur som helst inte alls samma tendenser i tågtrafik, där det finns diverse tekniska finesser som hårt tvingar fram säker hastighet, och inom sjöfart. Så det är väl lämpligt att flytta över mer gods till järnväg och sjöväg. Om man är ute efter trafiksäkerhet vill säga.
Satt på en regionbuss som drog 58 på 40-väg och 75+ vid 50. Hade gärna sett hastighetsspärrar som hindrade dem att färdag över hastighetsgränserna för det där var minsann inte roligt. F.ö. tog bussresan längre tid än sträckan tar att cykla i vilket fall.
Ja, och svenska lastbilar är dubbelt så stora som amerikanska: max 60 ton mot 36 ton. USA har en stor andel gods som går med järnväg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastbil#Maxvikt_och_trafiks.C3.A4kerhet
Oftast så redovisas inte självmord som ett dödsfall i olycksstatistiken. Men det förekommer ibland så man kan gärna kolla med den som har publicerat datat.
Bra att ni fortsätter att lyfta fram det här!
Jag upphör inte att förvånas över att så många är så toleranta vad gäller fortkörning. Ofta när jag åker bil med folk blir det högljudda protester om jag vill att de håller hastigheten inom rimliga gränser i närheten av hastighetsbegränsningen (och då skulle jag ändå skulle aldrig säga något om den låg på säg max 10km/h över gränsen).
Och håller man hastighetsgränsen får man som bekant vips en lång kö efter sig.
Väldigt märkligt.
Gissar att jag är mer noga med att inte köra för fort än gemene man då jag varit med om att folk i min närhet blivit ihjälkörda av fortkörare, men det är ändå konstigt att folk verkar ha så låg medvetenhet om att fart FAKTISKT dödar, att det är på riktigt, inte bara något man säger.
Lite obegripligt. Ibland får jag för mig att majoriteten av människor har svårt med empati, inlevelseförmåga och riskbedömning, ibland att de bara är korkade. Eller så kopplar de helt enkelt bort huvudet när de sätter sig i en bil.
Jag undrar om detta beteende mer är kopplat till yrkesgruppen än till färdmedlet? En studie som Trafikkontoret gav NTF i uppdrag att genomföra i Stockholm, ”Cyklisters beteende i signalreglerade korsningar”, visade att i genomsnitt cyklade 20 procent av cyklisterna mot rött men 58 procent av budcyklisterna cyklade mot rött. Kan det vara så att yrkesförare, oavsett fordon, är sämre på regelefterlevnad?