Jag trodde jag skulle vara ensam att cykla idag, det var minus 14 när jag åkte hemifrån. Men icke, cyklade i klunga hela Stadsgården och bortsett från att växlarna frös, så var det strålande fint. Lite varmt bara, jag klädde mig som vanligt för mycket och skidvantar visade sig vara ett jätteoverkill. Det hade räckt med en extra tröja under jackan.
Välplogat hela vägen – Stadsgården, Skeppsbron, Strandvägen – rent och plant och sandat så att det gick att cykla även med sommardäck. Top notch som de säger på Östermalm. Heja.
Enda sorgebarnet var Strömsbron som liksom tidigare år används som snöupplag:
Men bortsett från det, ren propagandacykling idag. Strålande sol, snörök i Nybroviken, torrt och fint på vägen.
Men nog är det en vettig fråga som ställs: vad är det ni försöker bevisa? Åtminstone vissa cyklister skulle må bra av att ställa sig den frågan. Att slira omkring mitt i vägbanan som vissa gör kan man inta bara raljera bort. Ni som cyklar på cykelbanor eller håller er på sidan behöver förresten inte gå i polemik.
Måste man bevisa något? En cykel är också ett fordon. Jag cyklar gärna i cykelbanan om den är farbar.
Många bilister skulle må bra av att byta färdsätt och perspektiv.
Nej, det är just det som är min poäng: man måste inte bevisa något. Är det inte cykelföre så cyklar man inte. Om cykelbanan inte är farbara, var cyklar du då?
Vad har bilisters perspektivskifte med saken att göra?
Tja, fyra bilister i seriekrock på E4:an kanske skulle stämma till eftertanke om behovet att låta fordonet stå:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5372300
Jag cyklar inte i Stockholm city om det inte finns ”cykelföre”. Men det är sällan vägbanan är så oplogad att en cykel inte tar sig fram.
Då har bilarna slutat köra för länge sedan.Och cyklar har samma rätt att cykla i blandtrafik som bilar har rätt att köra där. Sen skulle nog jag inte ge mig upp på en 70-väg om vägen var så dåligt plogad att det vore svårt för snabbare bilar att köra om. Men sådana är det rätt ont om i Stockholm.
Det handlar åtminstone i mitt fall inte om att ”bevisa” något. Jag cyklar till och från jobbet som transport, eftersom att det nästan alltid är bästa sättet. Särskilt i snön när spårvagnarna och bussarna ställs in hela tiden.
Jag tror skon klämmer någon annanstans, Som ovilja att dela på vägen. Så jag inleder helgen med den här länken:
http://1.bp.blogspot.com/-j3kliBK6Fgc/T3b3CSWuQSI/AAAAAAAA6Qo/YvVbO3TR0ho/s640/2.jpg
Det var fint nästan hela vägen från Sköndal, några vallar här och där – men inget som egentligen störde. Hoppas det håller i sig resten av snösäsongen….
Jag köpte SL-kort idag, känns som ett nederlag. Tog bussen första gången i torsdags (blev för kall i snöfallet på onsdag kväll för att ha lust att cykla) och som ett brev på posten kände jag av en förkylning i lördags.
Ska nog ägna kvällen åt att vinterrusta en cykel så att jag kan cykla ibland i alla fall! Trots SL-kort.
Som underlaget var i morse så kan jag skarpt rekommendera det. Det var fincykling nästan hela vägen. Förutom Strömsbron då.
Sen ska det bli spännande att cykla Skeppsbron södergående på väg hem ikväll. Den brukar bli väldigt moddig.