Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Snöcykling forts…

Publicerad den 11 december, 201220 januari, 2022

Hemma med sjuka barn passade jag på att klippa ihop en snutt om hur det ser ut längs min cykelväg till jobbet just nu.
https://twitter.com/StockholmsStad/statuses/278155074012839937
Det är oerhört varierat hur framkomligt det är. Vissa delar kan vara exemplariskt plogade, för att plötsligt övergå i snöhög.
 Hammarby Sjöstads cykelfält är helt borta sedan en vecka. Skansbron till Södermalm var jättebra plogad till hälften. Sen kom plötsligt en snöhög och det var oplogat. Skeppsbron norrgående, på kajsidan, är perfekt. Skeppsbron södergående saknar i praktiken cykelfält nästan hela vägen (så brukar det iofs alltid vara på vintern). Götgatan: större delen jättebra, med bonusen att snövallarna gör att cykelbanan är fri från gående. Vid Götgatan/Folkungagatan däremot kör bilarna i cykelfältet eftersom mittrefugen inte är ordentligt plogad.
Sammanfattningsvis: Mycket trottoarcykling och en hel del i blandtrafik. Share the road alltså.

 
En annan effekt av snön är att cykelboxarna försvinner, har jag märkt. När stopplinjen inte syns ställer sig bilisterna gärna så nära rödljusen som möjligt.
 
Här är fler rapporter från Twitter och #plogat:
https://twitter.com/CykelHasselby/statuses/278348607558668290
https://twitter.com/Aeforsberg/statuses/278098956423151616

På väg till och från Universitetet ser det ut så här! #plogat #cykla #Sthlm pic.twitter.com/7upmpV2T

— Hammarbydanneman (@Bajendanneman) December 10, 2012

Cykelbanan vid bredvid Essingeleden vid Gröndal. #plogat @StockholmsStad #cykla pic.twitter.com/SBRXcuBR

— Gabrielle Gjerswold (@GabGjerswold) December 10, 2012


https://twitter.com/cykelliberalen/status/278396898715504640
Cykelliberalen ovan skriver också om snöröjningen på Värmdö på sin blogg.
Fortsätt fota och berätta hur det går på Twitter/#plogat och på Facebook.
Svenska Dagbladet skriver också om vintercykling.

5 svar på ”Snöcykling forts…”

  1. Tobias Hjelm skriver:
    4 januari, 2013 kl. 3:22 e m

    Jag fick en idé. När det skall anläggas cykelbanor, varför inte göra det på vintern? Vid sommarväglag är det ju jätteenkelt att bortse från såväl snövallar som översnöade streck och rödmarkerade fält i gatan. Jag reagerade själv på det för inte så länge sedan när jag var ute och körde bil: att vissa körfältslinjer faktiskt inte syntes alls. Det var otäckt, eftersom jag inte visste huruvida jag höll mig i mitt körfält.

    Laddar in …
  2. Erik Flygare skriver:
    12 december, 2012 kl. 11:13 f m

    Nyinköpt ett st dubbat Schwalbe Marathon Winter fram och ett vanligt odubbat Schwalbe Durano bak till min Skeppshult STC Steel fungerar otroligt bra i den mjuka snön. Man skär igenom som en smörkniv och greppar is/asfalten därunder med framdubbarna.
    Härligt att cykla!

    Laddar in …
  3. Simon Skoog skriver:
    11 december, 2012 kl. 8:52 e m

    Oplogat -> spår i snön -> helt livsfarligt när det fryser på även om det plogas senare.

    Laddar in …
  4. Dmitri F. skriver:
    11 december, 2012 kl. 8:02 e m

    Skön snubbe han Anton Västberg från trafikkontoret ”Det tar tid att få undan snön och någon gata kommer alltid att hamna sist i prioriteringen.”.
    Götgatan, Skeppsbron, Sturegatan, Sveavägen… javisst, dessa smågator kan man ju inte förvänta sig någon prioritet för inte!

    Laddar in …
  5. Gbgcyklaren skriver:
    11 december, 2012 kl. 2:26 e m

    Bättre plogat i Göteborg, fast det har kommit mer snö i Stockholm

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d