Hemma med sjuka barn passade jag på att klippa ihop en snutt om hur det ser ut längs min cykelväg till jobbet just nu.
https://twitter.com/StockholmsStad/statuses/278155074012839937
Det är oerhört varierat hur framkomligt det är. Vissa delar kan vara exemplariskt plogade, för att plötsligt övergå i snöhög.
Hammarby Sjöstads cykelfält är helt borta sedan en vecka. Skansbron till Södermalm var jättebra plogad till hälften. Sen kom plötsligt en snöhög och det var oplogat. Skeppsbron norrgående, på kajsidan, är perfekt. Skeppsbron södergående saknar i praktiken cykelfält nästan hela vägen (så brukar det iofs alltid vara på vintern). Götgatan: större delen jättebra, med bonusen att snövallarna gör att cykelbanan är fri från gående. Vid Götgatan/Folkungagatan däremot kör bilarna i cykelfältet eftersom mittrefugen inte är ordentligt plogad.
Sammanfattningsvis: Mycket trottoarcykling och en hel del i blandtrafik. Share the road alltså.
En annan effekt av snön är att cykelboxarna försvinner, har jag märkt. När stopplinjen inte syns ställer sig bilisterna gärna så nära rödljusen som möjligt.
Här är fler rapporter från Twitter och #plogat:
https://twitter.com/CykelHasselby/statuses/278348607558668290
https://twitter.com/Aeforsberg/statuses/278098956423151616
På väg till och från Universitetet ser det ut så här! #plogat #cykla #Sthlm pic.twitter.com/7upmpV2T
— Hammarbydanneman (@Bajendanneman) December 10, 2012
Cykelbanan vid bredvid Essingeleden vid Gröndal. #plogat @StockholmsStad #cykla pic.twitter.com/SBRXcuBR
— Gabrielle Gjerswold (@GabGjerswold) December 10, 2012
https://twitter.com/cykelliberalen/status/278396898715504640
Cykelliberalen ovan skriver också om snöröjningen på Värmdö på sin blogg.
Fortsätt fota och berätta hur det går på Twitter/#plogat och på Facebook.
Svenska Dagbladet skriver också om vintercykling.
Jag fick en idé. När det skall anläggas cykelbanor, varför inte göra det på vintern? Vid sommarväglag är det ju jätteenkelt att bortse från såväl snövallar som översnöade streck och rödmarkerade fält i gatan. Jag reagerade själv på det för inte så länge sedan när jag var ute och körde bil: att vissa körfältslinjer faktiskt inte syntes alls. Det var otäckt, eftersom jag inte visste huruvida jag höll mig i mitt körfält.
Nyinköpt ett st dubbat Schwalbe Marathon Winter fram och ett vanligt odubbat Schwalbe Durano bak till min Skeppshult STC Steel fungerar otroligt bra i den mjuka snön. Man skär igenom som en smörkniv och greppar is/asfalten därunder med framdubbarna.
Härligt att cykla!
Oplogat -> spår i snön -> helt livsfarligt när det fryser på även om det plogas senare.
Skön snubbe han Anton Västberg från trafikkontoret ”Det tar tid att få undan snön och någon gata kommer alltid att hamna sist i prioriteringen.”.
Götgatan, Skeppsbron, Sturegatan, Sveavägen… javisst, dessa smågator kan man ju inte förvänta sig någon prioritet för inte!
Bättre plogat i Göteborg, fast det har kommit mer snö i Stockholm