DN i veckan:
Nej DN, det är inte tid att sluta cykla och av döma av antalet cyklister i pendlingsfälten på morgonarna så är det fler som inte tror att allt är sant bara för att det står i tidningen. Det är betydligt fler cyklister i år än vad det var förra november, fler sommarcyklister fortsätter alltså cykla.
Jag tänkte att övriga sommarcyklister kunde behöva några tips för att våga fortsätta cykla, så här kommer mina tankar kring vintercykling. Men för dig som inte orkar läsa långt:
Du kan ha samma kläder som när du åker kommunalt, du kanske behöver dubbdäck, tricket är att sakta ner farten i mörkret och hålla bra avstånd till cyklisten framför dig och du behöver inte ha reflexväst, men däremot måste cykeln ha lampor och reflexer.
Svårare än så är det inte. Tycker jag. Kolla man på alla guider på nätet så är det mycket om kläder, jox med själva hojen, lager på lager, specialtrampor för extra grepp, hightech gummi till däcken. Det där är säkert jätteviktigt om man ska landsvägscykla i timtal i midvintern, men vi pendlingscyklister som kör någon timme på morgonen och någon timme på kvällen till och från jobbet behöver inte krångla till det. Tycker jag.
Behöver jag klä mig extra mycket?
Nej, faktum är att om du i vanliga fall åker kommunalt så kommer du förmodligen behöva lite mindre antal kläder, inte mer. Man blir varm av att cykla. Jag har vintercyklat sedan 2004 och jag brukar sikta på att det ska vara lite småhuttrigt när jag kliver upp på cykeln. Då blir det lagom varmt när jag är på väg. Jag cyklar nästan alltid i bara t-shirt under min jacka och har vanliga handskar när det närmar sig minusgrader. I övrigt klär jag mig som när jag ska gå till bussen. Enda tillfället när jag har specialkläder är när det är under minus 10-15 grader. Då brukar jag ha en balaclava också.
Däremot kan det vara bra att ha en vindtät jacka – det är mer fartvind när man cyklar än när man går (duh). Sen kan du komplettera med en tröja under när det börjar bli ännu kallare.
Mössa? Inte jag, men det finns de som gillar det. Jag brukar frysa lite om öronen första fem-tio minuterna, sen blir det varmt.
Specialskor? Nej, jag har mina vanliga vinterkängor
Ullsadel? Jag har sett det, men själv cyklar jag utan.
Tjocka vantar? Inte så länge det inte är under -5. Jag har ett par tunna. Tänk på fartvinden bara, det är bra om de är hyggligt vindtäta. När det blir riktigt kallt brukar jag ha mina vanliga vintervantar. Enda nackdelen är att det är lite otympligt att växla.
Dubbdäck?
Jag cyklade helt utan dubbdäck förra vintern, som var väldigt mesig i Stockholmsområdet. Jag kör fortfarande odubbat, men jag cyklar i innerstadsmiljö, där vägbanan ofta är rätt varm och eftersom jag cyklar i princip samma väg varje dag så vet jag ungefär var det är risk för isfläckar. Annars är dubbdäck bra och enklaste sättet att fixa är att gå till en cykelverkstad och säga ”Här är min cykel, kan ni fixa på dubbdäck?”. Det kostar några hundralappar per däck och några hundralappar för montering. Jag har haft samma dubbdäck sedan -04 och förutom lite rost så funkar de alldeles utmärkt. Nackdelen med dubbar på barmark är att det blir lite tyngre. Jeroen har skrivit om dubbdäck här.
Cykla annorlunda?
Ja, framförallt för att det är mörkt på vintern. Dra ner hastigheten och håll avstånden. Man brukar säga att isig vägbana förlänger bromssträckan. Det är sant för bilar, men vi cyklister har inte den lyxen. För oss innebär is istället att vi plötsligt glider fram på asfalten med blåslagna knän, axlar och lika blåslagen värdighet.
Du vet aldrig om cyklister framför dig är totalnovis och plötsligt kommer sladda. Stockholms cykelbanor har dessutom en förmåga att plötsligt fyllas av tillfälliga busshållplatser, avspärrningar, taxibilar och annat bråte och i mörkret kan de vara lätta att missa. Det är dessutom inte alltid lätt i mörkret att avgöra när en annan cyklist håller på att stanna. Det är aldrig roligt för självkänslan att bränna rätt in i någons bakstänkskärm.
EDIT: Rolf tipsar i kommentarsfältet om att vara försiktig med frambromsen på vintern när det är halt. Det är lätt att tappa styrförmågan och vurpa om man får framhjulssladd. Fler tips?
Måste man ha reflexväst?
Det här är något vi cyklister gillar att träta om, men nej, man måste inte ha reflexväst. Man ska ha ordentlig lampa fram och bak och reflexer i hjulen, fram och bak. That’s it och det räcker. Sen om man vill utrusta sig med extraattiraljer så är det inte förbjudet, det kan till och med vara kul. Men frivilligt alltså. Kanske kan jag rekommendera Nike Vapor Flash Jacket, helt gjord i reflextyg? Bonus: Du ser ut som ett spöke! (minus: Den är förmodligen rätt kall på vintern)
http://youtu.be/oFotW-00dS0
Hur klär du dig när du vintercyklar?
Bästa inlägget jag läst om vintercykling, håller med om det mesta. Jag är förvånad över hur låsta uppfattningar många har om att det inte går att cykla på vintern, brukar låta så här när jag kommer farande på min cykel fast det är vintermånad:
”Va, cyklar du fortfarande???”Jag: ”javisst, tycker det är skönt, jag kommer fram fortare i city och jag gillar inte kvava bussar””Men blir det inte väldigt kallt?”Jag: ”Nä, det är ju samma temperatur på cykelbanan som på trottoaren så jag har min vanliga vinterjacka ovanpå min vanliga kontors-kavaj, kanske en tröja också om det är typ 10 minus””Men fryser du inte om ansiktet?” Jag: ”Nej det har jag aldrig gjort, jag fryser om hakan om det blir många minusgrader och då drar jag bara upp halsduken. Har du själv provat att cykla på vintern nån gång?””Nä, det har jag inte, jag skulle frysa ihjäl!”Jag: ”Men åker du skidor?””Javisst, det är ju kul!”Jag: ”Men fryser du inte om ansiktet då, när du åker skidor, då blir det ju också fartvind i minusgrader?””Öh, nä… jag brukar inte frysa, man blir ju varm av själva skidåkningen”Jag: ”Just det, jag blir varm av cyklandet, så mitt största problem på vintern är faktiskt att jag blir lite för varm under längre sträckor, då måste jag öppna jackan och lossa halsduken.”osv…
+1 för baklava balaclavas!
http://bikeyface.com/2011/12/21/fantasy-shopping-guide/
101?
Ett amerikanskt uttryck: ”
The term 101 (pronounced ”One-oh-one”) often indicates an introductory level of learning.”
http://en.wikipedia.org/wiki/101_(term)
Vintercykling A, alltså.
Håller med dig om det mesta, man behöver inte krångla till det mer än nödvändigt. Men vad som är nödvändigt skiljer ju sig från person till person, och vilka omständigheter man har. Jag har en del av min pendlingssträcka på landsväg, och då är en reflexväst, eller reflexjacka som jag har eftersom jag tycker västen fladdrar för mycket ett perfekt komplement till cykelns belysning och reflexer. Jag märker en stor skillnad när jag har reflexjackan i hur bilisterna beter sig. Med reflexjackan ser de mig antagligen mycket tidigare och kan blända av om de möter mig, eller hålla ut ordentligt när de kör om mig.
Bra guide Christian!
Jag märker att jag är lite mer frusen än du men det gäller framförallt fötter och händer. Händerna får ett par mer vintriga vantar vid noll och under och från -5 sätter jag på mina lite tjockare damasker i nenongult. De får en att lite likna en anka men jag tycker huvudsaken är att man syns.
Till alla som undrar över prioriteringen på alla prylar så snälla börja med följande:
1. Belysning!!! Kan inte nog understryka vikten av detta med tanke på ljusförhållanden och hur smalt det är på vissa ställen.
A
En viktig sak: Låt bli frambromsen! Bromsa bara med bakbromsen, annars dunsar du i backen där du minst anar att det var en hal fläck.
Det kostade mig tre utslagna tänder en tidig vintermorgon när NÄSTAN hela vägen till jobbet var alldeles sträv av frost. Jag cyklade försiktigt med en aning frambroms i utförslutet. Jag gör inte om det.
Jag testade detta idag ståendes på ena trampan åkandes i 5 km/h i en nedförsbacke. Tryckte åt frambromsen och vips vara jag nära att ramla. Rekommenderas ej.