Vi har skrivit det tidigare, det handlar inte alltid om pengar, det handlar om prioriteringar.
Tidigare idag hade Stockholms Stad en annons i Metro där de uppmanade folk att vintercykla. Den var säkert inte gratis. Kommunens politiker har numera som uttalat mål att Stockholm ska bli en cykelstad i klass med Amsterdam. Det är jättebra. Samtidigt verkar det som om att ta hand om cyklisterna i huvudstaden är ren kärnfysik. Vi har ju skrivit om det här tidigare, så det här är bara ytterligare ett exempel i raden:
Idag när jag skulle cykla hem min vanliga pendlingsväg var plötsligt cykelbanan avspärrad. Det fanns ingen hänvisning. Och det gick inte att ta vägen någon annanstans än tillbaks därifrån jag kom.
Det fanns en smal trottoar framåt, så jag gissade först att det kanske fanns ett övergångsställe längre fram (man kunde se ett rödljus en bit bort), men trottoaren försvann efter ett trettiotal meter och rödljuset var bara en korsning utan övergångsställen.
Jag orkade inte hålla på och tänka kreativt, utan genade över den rätt hårt trafikerade leden. Inte optimalt, jag vet, men jag var trött, det regnade, blåste och jag ville hem, inte leka ”gissa nya vägen”.
När jag kom hem såg jag att det visst fanns en hänvisning. Men den var diskret. Och placerad långt innan själva avspärrningen. Bra där.
Det är ju glasklart att ingen egentligen funderat kring hur en bra trafikomläggning här skulle sett ut. En som faktiskt syns och gör det tydligt för trafikanterna vart det är tänkt att de ska ta vägen. Kanske hade det varit en bra idé att lägga betongsuggan redan nere vid övergångsstället? Eftersom det ändå rörde sig om en återvändsgränd? Kanske till och med sätta upp en tillfällig ”Återvändsgränds”-skylt.
Men nej, vi har ju satt upp en liten pil och en orange skylt gubevars.
Det här handlar inte om några kostnader, utan bara om att fundera lite extra. Men med cyklister är det som att ingen bryr sig. Men fortsätt gärna cykla på vintern också!
EDIT: Här är en nederländsk trafikomläggning som referens.
Från Stockholms Cykelplan: ”Utveckla arbetet med vinterväghållningen så att standarden på hela pendlingsvägnätet för cykel är god året om.”… ja imorse fick Stockholms stad verkligen visa vad de går för – Inte ett snöröjarfordon så långt ögat kunde se. Tyvärr räcker inte varmluften från Stadshuset till att smälta snön…
@Cyklistbloggen mycket bra film på omläggning. Den är ett fint exempel på hur det oftast ser ut! Pinsamt #cyklasthlm #cykla
Alltid när jag stöter på såna där ”trafikomläggningar”, när ett bygge eller liknande äter upp cykelbanan och inga vettiga alternativvägar finns, så ser jag, fördomsfullt, framför mig hur det hela gått till:
På trafikkontoret sitter en lätt överviktig gubbe i 55-årsåldern, med sliten slips och loafers. Han ska hantera trafiksituationen runt ett bygge som ska starta om två veckor. ”Vad bra”, tänker han, ”här finns ju utrymme nog för att komma åt ordentligt vid bygget” och skissar raskt upp en avspärrning av cykelbanan, som går alldeles intill. Ett kort ögonblick slås han av tanken på hur cyklisterna ska komma fram, men så känner han bara ”ORKA!!! De där cyklisterna kan väl motionera någon annanstans. Det finns ju massor av cykelbanor överallt!” och lägger ärendet i utkorgen.
Byggentreprenören som ska utföra arbete skickar in en trafikanordningsplan (TA-plan) till kommunen eller Trafikverket (beroende på vems vägen är). TA-planen ska beskriva hur säkerheten ska hanteras för de som arbetar på/vid vägen och för trafikanter. TA-planen brukar bestå av en ritning/skiss som visar hur byggentreprenören har tänkt sig avspärrningar, omledningar och tillfällig skyltningen vid byggarbetsplatsen.
Min mentala bild förändras högst marginellt. Nu är den istället två gubbar i 55-årsåldern, en hos byggentreprenören och en på kommunen/Trafikverket, som tänker ”ORKA!!” vad gäller att ordna bra trafikomläggning för cyklar.
Om de ens tänker ”orka”. Jag är rädd för att de inte ens har en tanke på cyklar..?
RT @Cyklistbloggen: Stockholm – en cykelstad i klass med Amsterdam. Not. http://t.co/GxeknUdQ
Det vore också på sin plats – vilket agnarna från vetet-vädret påminde om – att de gärna får satsa ett par kronor på att dränera cykelvägarna också. Fullt med ”gammalt” vatten på hela cykelbanan och härliga sjöar (Norr Mälarstrand). Bilvägen parallellt hade inte alls den typen av sjöar…
Det är tröttsamt med all varmluft från stadshuset…
RT @Cyklistbloggen: Stockholm – en cykelstad i klass med Amsterdam. Not. http://t.co/GxeknUdQ
RT @Cyklistbloggen: Stockholm – en cykelstad i klass med Amsterdam. Not. http://t.co/GxeknUdQ