Hösten är här! Härligt med klar frisk luft, blå himmel och … Vänta nu. Fukt, mörker och regn? Hur som helst är det dags att se över hur du och cykeln syns. Vi har några tips. Varde ljus!
Det är riktigt kul att se att så många fortfarande cyklar trots att termometern masar sig ned mot noll-strecket och mörkret faller snabbt på eftermiddagen och dessutom dröjer sig kvar på morgonen.
Det är ju inte särskilt svårt att hoja på hösten och vintern. Att klä sig rätt (eller snyggt) förklarar till exempel Mattias Krantz på ett utmärkt sätt.
Men det räcker inte med att ta på sig en tröja – det börjar bli sjukt mörkt och i kombination med lite väta så börjar vi cyklister bli svåra som tusan att se. Har du själv kört bil när det regnar och är mörkt så vet du vad jag pratar om – en liten blinkande LED-lampa kan man missta för en reflex i en vattendroppe på backspegeln. Själv så kör jag med lampa även dagtid – det gör stor skillnad i att synas.
Dock räcker inte den lilla söta LED-lampan när det blir mörkt.
Så vad göra? Vi har några tips:
1. Skaffa en lampa värd namnet.
Stadens ”tack för att du cyklar”-lampor som vi fick i våra give away-påsar förra året är fina men alldeles för små för att synas. Baklampan kan vara OK som komplement, men framlampan är att betrakta som nödbelysning.
Förra året köpte jag en Magicshine MJ-808-lampa. Den kostade då cirka 800 kronor och idag närmare 500. För dig som orkar med ett externt batteripack är den fortfarande prisvärd. Orkar du inte med batteripacket så verkar Philips ha ett bra alternativ i sin Saferide-lampa
Christian ser till att synas även från sidan med sina NiteIze-lampor
På cykelsajten Happymtb.org finns en evighetslång tråd ifall lamporna ska blinka eller inte. Lagen hävdar att:
14 § Cykel ska ha
1. lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta)
och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter,
samt
2. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus
framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker
kan föras på betryggande sätt, eller
3. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt
och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna
bländas av.
Kort sammanfattat så får man alltså inte ha blinkande ljus framåt över huvud taget, och ett mycket snabbt blinkande ljus bakåt. En kommentar: har du en tillräckligt bra (läs: stark) lampa framåt så behöver den inte blinka.
För min egen del var skillnaden mellan den nya, bättre lampan och min gamla diodlampa som mellan dag och natt (heh). Jag fick direkt feedback på att jag blev sedd med den starkare lampan: bilar lämnade helt plötsligt företräde och gångtrafikanterna skuttade raskt bort från cykelbanorna.
En bra baklampa tycker jag mår bättre av att ha fler än en lysdiod, som Knog Skink, Cateyes uppdaterade baklyse eller futuristiska Fibre Flare
2. Reflektera mera
Förutom dina (icke blinkande) ljus måste cykeln också ha godkända reflexer. Så här skriver Vätternrundan om hur kraven ser ut:
Reflexer – gäller bara färd i mörker: vit fram, röd bak och vit eller gul på sidan. dom ska vara typgodkända vilket innebär att på reflexen finns i plasten präglat antingen ett E plus tecknen IVA för Europagodkänd eller ett stiliserat knubbigt T som i godkänd av Trafiksäkerhetsverket. reflextejp är aldrig typgodkänd. däck med reflexsidor är ok om dom uppfyller ECE-reglementet 88.
Mattias Krantz tipsar också om ekerreflexer som möjligen inte är godkända, men som åtminstone gör att du syns.
Reflexväst kan ju möjligen vara en extra säkerhetsdetalj, men jag försöker synas med bra lampor istället.
Själva så försöker vi annars leva som vi lär: att synas i trafiken är bra. Häromkvällen gjorde vi en liten film på hur det ser ut när Christian och jag hojar omkring i Stockholm. Nördar, vi? Japp, men vi syns i alla fall.
Vad tycker du om reflexvästar och blinkande lampor? Säg ditt i kommentarerna!
Det finns bra lampor för dynamo, t ex B&M Cyo.
http://www.bumm.de/produkte/dynamo-scheinwerfer/lumotec-iq-cyo.html
Tror att en rundbildslampa kan få en mindre bländande ljusbild om man sätter på en ”skärmmössa” på den. Tycker det är irriterande att möta bländande lampor, vet inte om mitt mörkerseende påverkas, jag brukar hålla upp min hand.
Har hållit på och bråkat på cykelforum ett tag nu ang. LED-lampor och dess konstruktion tills jag tröttnade och lämnade forumet.Mittcentrerad LED i reflektor är inte något annat för mig än en ”orienteringslampa” som man sätter på huvudet och använder i skogen. En konstruktion där man tagit armaturen för en glödlampa och ersatt den med en LED, för att göra det enkelt för sig. LED:en har sötrre potential än att leka glödlampsersättare.
Konstruktionen på te.x MJ-808 är hur man än riktar den så bländar man (mittcentrerad LED i reflektor)… och man får inte bländas i trafiken. Så att MJ-808 m.fl. är en pannlampa med cykelfäste… inte en cykellampa med pannbands eller hjälm tillbehör. 😉
Så att innan man slänger sig iväg och köper nya lampor så ska man fundera både en och två gånger var man kör någonstans. Skaffa en bra välriktad cykellampa som lyser upp vägen framför er och inte bländar mötande, t.ex. en StVZO eller liknande… sen om ni ska ut i skogen eller landsbyggden… skaffa en rejäl pannlampa och sätt på hjälmen t.ex. MJ-808.
Men kör inte med ”pannlampan” (på huvudet eller styret) där ni kommer möta massa mötande cyklister, för man är bara irriterande när man får ljuset i nyllet.
Intressant! Jag ser ju på min MJ-808 att den är rätt enkelt byggd utan större finesser. Robust, visst, men LED i mitten som du skriver. Jag har ändå rekommenderat den vitt (heh) och brett eftersom den ger så mycket mer ljus än en ordinär ”tack för att du cyklar”-LED.
Dock har jag inte tagit nästa steg i cykellampsvärlden. Du menar alltså att StVZO är en klassningsstandard? Måste läsa på lite, spännande!
Dock: Så länge man vinklar ned MJ-808 gör den ett bra jobb i Stockholmstrafiken tycker jag. Men då kör jag mest utan mötande (cykel-) trafik.
StVZO är en tysk klassning och ska man köra nere i Tyskland så måste man ha en StVZO-godkänd lampa och det bygger på att den ska lysa, men inte blända. MJ-808 och dess varianter med mittcentrerad LED och spridningsvinklar gör att den är ruskigt spretig och man får en okontrollerad ljusbild.
Gjorde ett experiment med MJ-808… Så här är ljusbilden som standard på en vit vägg… https://dl.dropbox.com/u/71754576/IMG_7145.JPG Man har en hotspot i mitten och sen blir den diffus ut mot kanterna. Observera vitheten i väggen brevid hotspotten och jämför den med https://dl.dropbox.com/u/71754576/IMG_7146.JPG där jag faktiskt har tagit bort reflektorn och ersatt den med en lins som jag hittade i garaget. Jag får enkelt en ljuspunkt som lyser där jag vill, men slipper spretet överallt. Det vita har blivit mer åt det gula eftersom det är mina glödlampor i rummet som lyser på väggen och inte det vita reflektorljuset ifrån min 808:a.
Från Wikipedia… ”Bländning är svårighet att se vid starkt ljus, endera direkt eller reflekterat ljus.”. Genom att reflektorn är utbytt mot en lins så har jag minskat bländningsrisken, men jag behåller min starka lampa. Jag får en kontrollerad ljusbild, dock så är MJ-808 LED spridningvinkel bred, eftersom den ska efterlikna en glödlampa. Hade hellre sett en smalare LED i dessa lamphus och slopat reflektorn till förmån för en lins, gärna asymetrisk.Till MJ-808 så finns det två varianter av olika spridningslinser att tillgå för att göra dessa trevligare mot våra medtrafikanter… Dessa funkar säkert till andra lampor av samma stuk, bara öppningen är rätt storlek.
Jösses, vilken skillnad! Nu är frågan – finns inget sånt att köpa till Magicshine-lampan? Det enda jag hittat är en vidvinkellins som verkar sprida ljuset mer, men kanterna verkar fortfarande lika diffusa. http://www.action-led-lights.com/collections/accessories/products/wide-angle-lens Skulle gärna ersätta reflektorn med en bättre om det fanns. Hyperintressant!
Jag kör med pannlampa. Dessutom en som blinkar. Dubbelt olaglig, med andra ord. Hittills har polisen dock sett mellan fingrarna när jag kommit cyklande. Dessutom, om jag måste välja mellan att vara laglig och trafiksäker så väljer jag trafiksäker alla dar i veckan. För jag påstår att det är trafiksäkrare.
För det första syns en lampa som blinkar tydligare än en lika stark som lyser med fast sken. Alltid. Det faktum att ganska många cyklister kör med blinkande framlyse bidrar dessutom till att signalera för medtrafikanterna att man är just en cyklist. Det finns en och annan som tycker att blinkandet är irriterande. Varför vet jag inte riktigt – det bländar ju knappast mer än om samma lampa skulle lysa med fast sken. Kanske är det att de tycker den pockar på för mycket uppmärksamhet? Men det är ju det som är grejen med ett cykellyse: man vill synas, dvs pocka på uppmärksamhet från dem som är framför en. Tråkigt om någon stör sig, men att hålla lättirriterade typer på bra humör är lägre prioriterat än att folk lägger märke till en.
För det andra har en pannlampa en väldigt stor fördel jämfört med en fast lampa: den lyser där jag tittar. Eller snarare där jag siktar. I korsningar är det ovärderligt, när bilar kommer från en tvärgata eller ska göra en vänstersväng och alltså inte befinner sig rakt framför mig, vänd åt mitt håll. Genom att lysa på föraren genom sidorutan pockar man på uppmärksamhet, särskilt om lampan blinkar. Att man skulle blända mötande cyklister köper jag inte alls. Såvida man inte roar sig med att betrakta deras ansikten när man möter dem. Själv brukar jag titta rakt fram, på cykelbanan, och inte snett åt sidan. Det faktum att den koncentrerade delen av ljuskäglan är ganska smal hjälper förmodligen till i det fallet.
Kort sagt:Jag har börjat tycka det är direkt läskigt att cykla i stadstrafik utan pannlampa som jag kan lysa på ouppmärksamma bilister med. Varje gång jag är ute i mörker och stadstrafik har jag nytta av det. Och folk verkar inte bli sura, snarare uppskatta att de gjorts uppmärksamma på att det inte bara är att köra ut från tvärgatan, utfarten, göra den där vänstersvängen eller vad det nu rör sig om. Det faktum att jag cyklar betydligt fortare än genomsnittscyklisten bidrar säkert till att jag har behov av denna funktion.
Vad är anledningen till att att blinkande vitt ljus är förbjudet på framlampan, egentligen?Det jag kan minnas att jag hört är att det skulle vara svårare att uppfatta avståndet till blinkande ljus. (Troligtvis svårare ju färre blinkningar per minut det är.)
För ett par år sedan var blinkande ljus på baklampan också förbjudet. Vad kan anledningen ha varit till att man tillät det?
(Detta var bara frågor rakt ut i luften.)
Jag tror att blinkande ljus är förbjudet av två skäl. För det första för att man har en uppfattning om att framljuset ska fungera som strålkastare, dvs lysa upp vägbanan när det är mörkt, och inte som postionsljus. För det andra att man varit orolig att någon skulle missta blinkandet för en körriktningsvisare eller annan (gul) varningslampa, typ såna som sitter på vägbockar e. dyl.
På landet håller jag med om stråklastaraspekten, och där brukar jag faktiskt ställa om min lampa så den lyser fast, för att se var jag cyklar. I stan är det behovet inte så stort och där fungerar ju cykellyset mer som just positionsljus, för att andra ska se en.
Att någon skulle missta en blikande cykellampa för körriktningsvisare eller annat är ganska osannolikt tror jag. Det hela är nog bara ett utslag av lite stela ”för-säkerhets-skull-man-vet-aldrig-vartåt-det-barkar-annars”-tänkande.
De som gillar blinkmode på framlampan för att synas (inte se) bättre, kanske skulle prova orange saftblandare på skallen istället?
Haha, ja eller varför inte en blå saftblandare? Eller ett litet paket bengaliska eldar monterade på styret som man kunde aktivera när man närmade sig en knepig trafiksituation. 🙂
Bring them fireworks!
http://bikeportland.org/2012/07/04/happy-4th-of-july-74279
Blinkande lampor ökar synligheten eftersom människans öga är byggt så – det ser förändring och rörelse. Men det bygger på att det är få blinkande lampor. När jag cyklar i Stockholm är det inte sällan en skog av blinkande lampor. Effekten blir då den motsatta: ögat överbelastas av intryck och man blir distraherad. Det innebär alltså att man motverkar effekten man ville uppnå. Ungefär så.
Nja, ”en skog” stämmer inte med mitt intryck från stockholmstrafiken. Jag tror snarare det vore bra om fler cyklar hade blinkande lampor – då skulle ännu fler direkt inse att det rörde sig om en cykel. I jämförelse med de starka strålkastarna på bilar, eller i skyltfönster för den delen, så är cykellampor väldigt svaga och de behöver den extra hjälpen att synas som blinkandet ger, enligt min mening.
Nja, även många blinkande cykellampor är för svaga för att synas riktigt (t.ex. små LED:ar utan reflektor). Eller som i otäckt många fall monterade fel; nere vid framnavet, bakom handväskan i cykelkorgen, framför barnsitsen, baklyktan på blinkmode fram!
Man behöver inte montera en strålkastarbazoka eller ett stroboskop på styret när man cyklar inne i stan, en stor reflektor och godkända reflexer runt om kommer man rätt långt med. Likaså att man som gångtrafikant hjälper till och bär reflexer för att lättare upptäckas av bilister. Och cyklister.
Igår i Tanto möttes jag av två starka strobande LED lampor, häftig effekt men helt omöjligt att se något annat än strobarna. Jag tycker om de små LED:arna men de där starka led:arna är inte kul.
Men inte var det blinkandet som gjorde att du blev bländad? Du hade väl snarare blivit ännu mer bländad om de lyst med fast sken?
Självklart finns det gott om för svaga lampor, även sådana som blinkar. Men om de nu syns för dåligt, trots att de blinkar, tänk dig då hur dåligt de skulle synts om de inte blinkade. Blinkandet hjälper alltid till, oavsett hur svagt eller starkt lampan lyser. Såvida man inte monterat den fel, som du nämner. 🙂
Epileptiska lampor syns bra, men av fel skäl. Det är som att vara den som märks mest på en fest. Det behöver inte alls vara positivt. Även om du inte förstår varför folk ogillar din superlampa ska du kanske intryck av vad de säger ändå.
Jag tvivlar på att din säkerhet ökas av att du lyser bilister i ögonen. Misstänker du att en bilist inte har sett dig finns faktiskt möjligheten att låta hen passera.
Jag stödjer allt som har med cool cykelbelysning att göra. Jag diggar det. Jag tycker det är supercoolt. MEN det får inte bli en fråga om att göra cykling svårare en vad det är. Bästa sättet att få folk att inte cykla måste vara att komma på allt komplicerat kring som ”måste” vara med. Först ska man skaffa en löjlig mössa (som man måste bära med sig överallt om man vill kunna spontancykla) och sedan så ska man klä ut sig till julgran. Och sedan så ska man ha helkroppsskydd, eller? Nej. Det ska räcka att köpa billigaste godkända lampan för att man ska kunna känna sig trygg och säker.
Det får inte heller bli en fråga om att skuldbelägga offren. Anser någon här att det är en okej inställning att säga till kvinnor att ”amen ta på dig mjukisbyxor och gympadojjor när du ska hem från krogen”? Det här är samma grej. Varför ska cyklister tvingas göra operation julgran för att kunna ta sig fram säkert? Varför är det fokuset i diskussionen? Jag håller med om att cykeln ska vara utrustad enligt lag, men… Varför pratar man aldrig om att det är bilisternas starka strålkastare som skapar behovet av mer och starkare belysning? Varför kommer ingen på idén att kanske påpeka att om bilister inte envisas med att köra som fartdårar straxt över hastighetsgränsen utan istället tog det lugnt så skulle marginalerna öka och starka lampor inte behövas? Varför pratar man inte om att bilister tyvärr ofta skiter i att vara uppmärksamma runt övergångsställen och cykelöverfarter?
Ett intressant faktum är att bilar i mörka färger oftare är inblandade i olyckor. När kommer kravet på att dessa bilar ska utrustas med reflexfilm?
Särskilt märkligt är också att man gärna pratar om att fotgängare ska ha reflexer eller reflexväst. Det är bara det att i den anarko-syndikalistiska propagandaskriften trafikförordningen (cred Erik Sandblom) så står det ingenting om att fotgängare ska ha reflexer eller klä sig i några speciella kläder. Däremot står det ganska mycket om att bilister ska anpassa hastigheten efter situation och att man inte får köra på oskyddade trafikanter. Det står i §15 särskilt att försiktighet ska vidtas i tätbebyggt område och i mörker bl a. Om bilen ändå enligt lag måste framföras så att fotgängare kan upptäckas så borde det inte vara något problem att upptäcka cyklister med positionsljus. Allt annat är bara trams, trams och åter trams.
Jag tror jag svarar för Jeroen också i det här fallet, vi skiljer på när vi som två enskilda cyklister säger något och när samhället säger något.
Vi kan lyfta fram kul grejor, bra reflexvästar (som den NiteIze jag har i filmen), och ge råd till andra cyklister utifrån hur vår vardag ser ut.
Samhället däremot ska i huvudsak arbeta utifrån de rimliga lagar som finns (reflexer och lampor på cykeln, inte på cyklisten) och inte skuldbelägga offren. Ungefär så. Det bör också ha en rimlig priolista: Vad är viktigast att jobba med just nu för att öka trafiksäkerheten? Sen tycker jag iofs att just reflexer när jag går är ett rimligt krav. Cyklar ska ha reflexer och lampor, bilar ska ha reflexer och lampor och fotgängare ska ha reflexer. Det har jag inga problem med (även om jag tycker att man borde undersöka om det inte vore bra för säkerheten för oskyddade trafikanter och bilar i tätort var tvugna att blända ner sina lampor).
Jag förstår avsikten. Och jag instämmer i att man ska skilja på vad ett etablissemang säger och vad enskilda personer säger. Jag tycker också det är coolt med lampor. Men ett etablissemang kan vara mycket mer än diffust ”samhället” i avseende dess formella institutioner. Vad händer när tongivande fest-bloggare börjar med ”asså vi kvinns ska ju självklart ha både gympadojjor, och dubbla lager täckbyxor, och helst plåtrustning när vi drar hem från partajandet. Allt annat är att bjuda ut sig till våldtäktsmän”?
Och ska vi glida in på trafiksäkerhetsområdet vet vi från Holland att om fler cyklar så blir trafiken säkrare för alla. Ska man prata trafiksäkerhet på allvar så måste man ta den faktorn med i beräkningen. Kommer fler cykla om samhälle OCH cykel-bloggar skickar signalen att lamporna helst ska vara lika dyra som en billig cykel för att ”duga”? I bloggposten här står det uttryckligen att det inte räcker med små led-lampor, de kan ju ”misstas för en reflektion i en vattendroppe” eller hur det var. Jag vet att jag går igång på ordval nu, men.. Och min personliga åsikt är att det inte handlar om ljus eller att synas. Jag tror i princip att cyklister kan dra upp ljusramp med samma styrka som används på en genomsnittlig konsertscen. Bilister kommer fortfarande säga ”jag såg inte, ni cyklister är ju så små och osynliga”. Jag tror det grundläggande problemet är respekt.
Ett gott exempel är hur vissa bilister hanterar övergångsställen. En person står och ska gå över. Och så kommer en bilist som tvärnitar med två tredjedelar av bilen inne över övergångsstället. Det är olagligt, eftersom man därmed bryter mot väjningsplikten såsom den är definierad, men ytterst är det oerhört respektlöst. Det finns respektfulla och ansvarsfulla bilister som har god koll, och man ser att de har koll på en trots att man har billigaste lampan och halvdana reflexer.
Dessutom vill jag trycka på än en gång att det i trafiklagstiftningen inte ställs några som helst krav på reflexer (och i annan lagstiftning inget som helst krav på heltäckande byxor för kvinnor om kvällen) för fotgängare. Däremot ställs det krav på att man ska framföra sitt fordon så att man kan bromsa för förväntade hinder på den vägsträcka man kan överblicka, där fotgängare väl nämns explicit i §15? Om bilister inte ser cyklister som redan enligt lag har ett fordon med ett stort antal reflexer och dessutom lampor, hur ska de då se fotgängarna? Och hur ska fotgängarna kunna komma fram säkert när även alla som cyklar kör operation ljusramp? Ska fotgängare släpa på 1 kg ljusutrustning över axlarna? Oavsiktligt innebär vår reaktion att köpa starkare lampor faktiskt att fotgängarna blir mer osynliggjorda och därmed ökar deras risk. Jag frågar mig när vi alla springer runt i laser-dome västar med blinkande lampor överallt i alla upptänkliga färger istället för att lösa grundproblemet. Se till att få ner hastigheterna, se till att öka respekten, se till att framtvinga marginaler och se till att jobba med mindre ljus istället för mer.
Synlighet behöver ju inte betyda starka och bländande lampor. Mina ekerlampor är inte särskilt starka, utan lyser med ett mjuk sken. Och åtminstone jag tycker de är rätt roliga. Plus att jag syns.
Min framlampa kostade en hundring, jag cyklar i stan och behöver inte belysande lampor. Jeroen cyklar på mörka förortsvägar, han vill ha något som belyser för att se hål i vägen och hinder. Då blir det lite starkare.
Jag tycker inte det är så komplicerat eller dramatiskt faktiskt.
Jag kanske gör saken överdrivet komplicerad, men jag upplevde att det lades fram som att det var själva synlighetsaspekten som var den viktiga. Och det tycker jag är helt uppåt väggarna. Är cykeln lagenligt utrustad ska det räcka. Tycker någon annan att man inte syns så kör denna någon annan för fort eller för ouppmärksamt och borde prata med farbror blå. Att man behöver lyse till att se är imp annorlunda.
Och jag tycker det är roligt och intressant att ta del av alla inlägg om coola lampor som har varit här. Ekerlamporna är ett superbra tips som jag tar med mig från just det här inlägget. Det var bara något i formuleringarna här tror jag som jag reagerade på. Det hade varit bra om det varit tydligare att det i själva verket inte var ”bli sedd”-aspekten det handlade om. För jag kan tänka mig att exempelvis sommarcyklister som kanske vill försöka en bit in på hösten/vintern skulle kunna känna att ”ska det verkligen behövas en uppsättning lampor som kostar ungefär lika mycket som cykeln självt?” Och sen har vi en bilist till i trafiken. Aja. Cheers!
Vilken bra och intressant diskussion ni har, Christian och Johannes!
Jag tycker Johannes har en bra poäng. Det är svårt att dra en tydlig gräns för var samhället slutar och individen börjar. Kan en polis rekommendera fotgängare att ha reflexväst, bara som ett välmenande tips? Det är ju inte lag på reflexväst så det är väl en okej uppmaning? Eller om en cykelbloggare har en bra erfarenhet med en julgranslampa, ska man inte dela med sig av det då? Det kan ju hjälpa andra cyklister.
Mycket tyder på att cykling har marginaliserats och därför tror jag att ett tips tyvärr inte bara är ett tips. Ett tips kan hjälpa en annan cyklist men samtidigt cementera en icke-cyklists val att inte cykla. Så det är en gråzon och det är bra att diskutera frågan.
Marginaliseringen av cyklister har mätts i Göteborg. De flesta göteborgare har åkt bil eller kollektivt eller promenerat den senaste månaden. Men de flesta har valt att inte cykla. Så tyvärr: cyklister är avvikare. Jag har skrivit om det här:
Mitt Romney-metoden för ökad cykling – Ecoprofile
RT @Cyklistbloggen: Så syns du extra bra i höst: skit i blinkande ljus och skaffa en lampa värd namnet. http://t.co/37RfHZGb
Angående ekerreflexerna. Jag köpte precis såna där för ett år sedan. Innan jag köpte dem, så mailade jag Cykelfrämjandet. Hon som svarade hos Cykelfrämjandet använde själv sådana reflexer, men hon visste inte om de var lagliga utan hänvisade mig till polisen. Jag mailade polisen och frågade, och den polisman som svarade sa att de är godkända i Sverige. Sen vet jag ju förstås inte om han gjorde sin egen tolkning och en annan polis skulle göra en annorlunda tolkning. Men jag har inte blivit stoppad än för dem.
Jag har ekerreflexer, typ 30 i varje hjul. De ska vara godkända i EU, vilket borde gälla för Sverige också. De syns oerhört bra och är, om jag får säga det själv, jävligt snygga.
Jag köpte också mina ekerreflexer på Rosebikes. En på varje eker där inte det sitter en vanligt reflex i vägen. Köpte även de orangelysande ekerdiodrarna som ni tipsade om på Twitter för någon månad sedan (och som syns i filmen ovan). Fast batterierna i dem är i stort sett slut nu. Det gick rätt fort. Har ni märkt av nån dålig batteritid?
Och synd att Revolights inte finns till 26-tumshjul. Jag var väldigt nära att beställa tills jag upptäckte att de bara fanns till större hjul. Jag mailade de som tillverkade dem och frågade om de kommer till mindre hjul. Så är tanken, men de har ingen bestämd tidsangivelse när de ska vara färdigutvecklade och köpbara.
Mina NiteIze Spokelitbatterier som kom med lamporna höll nästan hela förra säsongen, från typ november in i februari. Bytte då och kör fortfarande på förra årets batterier.
Jag kör nu tre på varje hjul, att jag ökade var mest för att jag gillade de tre jag körde med förra året och ville att det skulle bli mer som hela hjulet var upplyst.
Tack för tipset, nu har jag också beställt ekerreflexer, och nya fram + bak-reflexer, vilket jag behövde! Ser fram emot att synas bättre!
Vissa cyklister har fått för sig att det är en bra idé med mycket starka pannlampor. Det är direkt olagligt eftersom de oundvikligen bländar mötande trafik. Sådana brukar jag bemöta med ett argt ”blända av!”. Men vanligast tycks det nästan vara att cykla helt utan lyse. Det är trist att inte trafikpolisen arbetar mer med att bevaka oss cyklister.
Angående pannlampa fram. Det har hänt nån gång att jag bländats. Det som är största nackdelen med pannlamporna för min del, är att man blir förvirrad när man möter en cyklist med dem. Eftersom lampan sitter högt upp, är det svårt att först avgöra vad det är som lyser, och avståndet till det. Stämmer det att pannlampa bara får användas i kombination med lampa på styret? (Jag läste det om någon pannlampa, men kanske det var så att den var extra svag.)
Dessutom är det lite meckigt med pannlampor eftersom de lyser där man tittar. En fast lampa lyser framåt, huvudsakligen in i folks ryggar.
Jag tycker det är rätt störande när det dyker upp en fyr som snurrar runt sin megalampa och lyser folk i ansiktet
Eller möta två rullskideåkare som kör i bredd med pannlampor, _det_ är förvirrande. Tills man förstår att det inte är en bil extremt skev framhjulsupphängning man möter 😉
Jag tycker det är ett litet problem om man jämför med bilarnas allt starkare belysning. Cykelbanan från Stockholm till Vällingby går så man möter bilarna stora delar av vägen och det blir ganska jobbigt med mörkerseendet då.
Det är trist att trafikpolisen inte arbetar mer med att bevaka bilister.
Strandvägen i riktning mot City går inte av för hackor heller. Massor av bilar och i beckmörkret blir fotgängare och andra cyklister svåra att upptäcka när man är bländad av bilarnas lyktor.
Ännu en situation där dubbelriktade cykelbanor inte fungerar så bra, de cyklister som hamnar på vänster sida kan lätt bli bländade även bilarnas halvljus eftersom det är asymmetriskt och tillåts vara högre/längre ut mot ”dikeskanten”. Lägg gärna till en vägbana något i högre nivå än cykelbanan och mörkermisären är total. Åtgärdas lättast genom att cykla med keps 🙂
Ja, belysningar handlar om helheten.
Många dynamolampor är avbländade genom att ljuskäglan inte är rund, utan den har en övre kant som halvljusen på en bil. Lamporna är ofta tyska och följer den tyska lag som enligt uppgift reglerar det här. De har också fördelen av att fördela mer av ljuset mot vägytan, så om man cyklar i beckmörker blir det lättare att se.
Här är en bra artikel om ljuskäglor:
Shedding a Little Light on Lights – The Recumbent Blog
Phlipslampan är faktiskt väldigt bra (om än gräsligt ful) eftersom den har ett rätt tajt ljussken som är riktat lite nedåt vilket gör att man inte bländar alla stackare man möter. Något som är lätt att göra med en 808 eftersom den sprider ljuset så mycket mer.
Kan ju vara bra att veta i alla fall. Annars är 808 en grymt prisvärd lampa.
Ja, det känns ju som 808:an borde blända en del om man inte vrider ner den mot marken tillräckligt. Eller?
Ja, absolut. Jag kan tänka mig att den bländar friskt (som alla starka lampor gör) om man inte vrider ned den. Har sett några som har den som pannlampa och det är ju inte helt lyckat ur just bländningssynpunkt.
En grej till som jag glömde skriva var att man med en stark lampa ser alla reflexer på skyltar, bilar och eventuella människor (det fåtal som bemödar sig att ta på reflexer). Det är också en rätt bra bonus.
MS-lampan är nog mest att betrakta som en MTB/skogslampa, har en själv funkar finfint som ”heljus” men den är inge rolig att möta på smala cykelbanor. Den som tror att den inte bländar har inte ställs sig på andra sidan… Och om man kör med den riktad ner i marken ser man bara en stor ljus fläck framför sig och sabbar mörkerseendet framåt.
Nä för pendling är något StVZO-godkänt som Philips SafeRide, B&M Ixon motsv betydligt bättre.
Japp håller med, Philipsen gör vad den ska mycket bra tycker jag. Testat en månad nu ca. Bra ljusbild och mycket stark. Bilar bländar av på långt håll och tycks inte bli bländade (inga blinkningar iallafall). Halvljuset duger gott i tätort, starkt det med, drar förstås mindre batteri. Batteritiden väl annars det sämsta (jag står ut med fulheten :-), räcker väl dryga timmen på starkaste och dubbla tiden på halvljuset. Smidigt ladda via USB. Hittade den bara på Rosebikes, gick lös på 900 kr tot, men det var en fröjd i tysk redlighet att handla därifrån (tills svenska Posten tog över grr).
Jag kör med framlampan ”Trelock LS 950 battery front light”. Köpte den för runt 1100 kr på Rosebikes för ett år sedan. Nu kostar den 900 kr. Riktigt bra. 5 ljusnivåer, 10 till 70 lux. Lyser upp upp till 90 meter och synlig på 1,5 km håll. Laddas via USB. Bra batteritid. Över 40 timmar vid 10 lux (vilket är starkt nog för att synas väl), och över 4 timmar vid 70 lux. Batteritiden som är kvar visas i timmar och minuter på en display.
http://www.rosebikes.se/artikel/trelock-ls-950-battery-front-light
RT @Cyklistbloggen: Så syns du extra bra i höst: skit i blinkande ljus och skaffa en lampa värd namnet. http://t.co/37RfHZGb