[Det här inlägget är en uppdaterad repris på ett inlägg från i januari]
I natt föll snön över Stockholm. Inte så mycket, kanske några centimeter (eller ”Extremvädret!” som Aftonbladet vill få det till). Men det är tillräckligt för att omedelbart utplåna kilometervis cykelväg i Stockholm. Skälet är att Stockholm huvudsakligen gjort cykelfält istället för cykelbanor, alltså målat istället för byggt. Fält och banor skiljer nämligen sig åt så att cykelbanor är ”riktiga” vägar för cyklar, medan cykelfält är just det, ett fält i en annan typ av vägbana. Antingen en bilväg eller en trottoar.
Utan streck i gatan – inget cykelfält alltså.
Effekten när det kommer det minsta snö är att cykelfälten försvinner. Och det hjälper inte att det plogas eftersom plogning i midvinterväder inte gör vägbanan asfaltsren (och Stockholm är ju en kommun där plogning av cykelfält de senaste åren bara varit en rent teoretisk möjlighet ändå).
Det leder till att cyklister plötsligt trängs med fotgängare och bilister på platser där alla tidigare varit vana att få egna körfält. Vilket såklart innebär att irritationen mellan trafikanterna ökar.
I början av seklet har det här varit ett marginellt problem i innerstan, oftast har det inte varit fler vintercyklister än att man börjat känna igen varandra några veckor in i december. Men nu när året-runtcyklandet har ökat med mer än 130% de senaste fem åren, och cyklar även på vintern kommer i klunga så funkar det inte särskilt bra.
Som cyklist räcker det kanske för mig med att cykelfälten faktiskt plogas, eftersom målet oftast bara är att ta sig fram. Men som pendlingscyklist så ser behoven annorlunda ut. När man är beroende av cykeln för att komma i tid till jobbet, till morgonmötet, till dagis- och skolhämtning och att färdas säkert fem dagar i veckan, så är det inte hållbart att hela vägmiljön plötsligt försämras drastiskt, i princip över natten.
Antingen byggs fler cykelbanor, alltså cykelvägar som är byggda, inte målade, eller så måste markeringar i vägbanan kompletteras med skyltar på stolpar i hela cykelfältet, inte bara i ändarna, alternativt med bågar över banan.
Läs också Krister Isakssons utmärkta post i ämnet.
Stod i DN så sent som i morse att cykelbanorna skulle prioriteras.. Just det, Svartlösavägen: Plogade tvärgator, 20 cm vallar som följd. Hoppas att det inte fryser.. Cykelbanans början efter varje korsning är redan vattenfylld och snöslaskspårig. Kontrollvägen: oplogad. Årstabron: Är den plogad någonsin? Rosenlundsparken: Räddades av bussvägen.. Skulle vilja veta vilka cykelbanor som prioriteras så jag vet vilken väg jag ska ta. Idag blir det pendeltåg hem.
Ikväll såg det om inte plogat så i alla fall lite tillplattat. Vallarna och vattensamlingarna var dock kvar. Det hade redan börjat frysa, det kommer inte bli roligt att förcera de där vallarna.
Alla nivåskillnader missas konsekvent av den snöröjning som görs, och lämnar släta gropar som ofta blir jobbiga att forcera. Med tanke på hur ojämna vägar som t ex Svartlösavägens ”cykelbana” (målat streck på bred trottoar), väljer i alla fall jag att cykla bland bilarna.
Det är möjligt att cykelbanorna är prioriterade, glöm bara inte bort att berätta det för dem som sitter vid spakarna i snöröjningsfordonen.
RT @Cyklistbloggen: Favorit i repris: Inatt försvann kilometervis med cykelfält. http://t.co/dfLvVlBJ #cykla
Jo de är duktiga på just plogningen Stockholms Stad. Rent på snö (i och för sig beroende på att det förmodligen smält eller ”körts ner”) i vägbanan bredvid – centimeterdjupt med snö och oplogat även på cykelvägarna. Ambitionerna var alltså endast ambitioner från Stockholms Stad. Så sorgligt…
Men det är väl ett av problem, bilar klarar mer snö än cyklister för att de plogar själva. Alltså måste man ploga mer i cykelbanan. Det känns som om Köpenhamn borde ha mer av sådan typ av snö, som försvinner automatisk i bilfälten, men inte på cykelbanorna.
Jag håller med – jag syftade inte till att man skall ploga mindre i cykelbanan. Jag gjorde bara en reflektion över tingens ordning. Fin gata till vänster, uselt underhållen cykelbana där jag färdas.
Stadens prioritering av cykelbanorna var just bara varmluft i vanlig ordning. Det är inte klädsamt av Stockholms stad…
Min fundering är över hur röjningen i Köpenhamn är organiserad och hur den skiljer sig från bilvägar. De där ”borsta bort snö + saltlösnings” maskinerna i köpenhamn verkar köra rätt fort. men det blir många timmar för att hålla rent alla cykelbanor.
RT @Cyklistbloggen: Favorit i repris: Inatt försvann kilometervis med cykelfält. http://t.co/dfLvVlBJ #cykla