Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

83% av storstadscyklisterna har körkort

Publicerad den 5 november, 201224 maj, 2022

Jag sitter och läser Cykelutredningen och har hamnat mitt i enkätundersökningen de gjorde. Där kan man till exempelvis läsa att:

Störst vana hade de svarande av att röra sig i stadsmiljö och i områden utanför centrum eller förortsmiljö. 83 procent av de som besvarade enkäten hade körkort för bil, vilket är något högre än vad som gäller för landet.

83% har alltså körkort. Det är en rätt hög siffra tycker jag (EDIT: Som Krister Isaksson skriver i en kommentar är siffran i Stockholm 92%)
Vidare:

44 procent av de som besvarade enkäten uppgav att det hände att de cyklade på körbanan trots att det fanns en cykelbana.

Det ska alltså förstås mot bakgrunden att det idag är förbjudet att cykla i ”körbanan”, om det finns cykelbana. Varför cyklar de då ändå där? Jo:

De tre främsta skälen till varför man använde körbanan i stället för cykelbanan var att cykelbanan var blockerad, att fotgängare gick på cykelbanan och att det gick snabbare att ta sig fram på körbanan. Många angav också att cykelbanans ytbeläggning var dålig, att skyltningen var dålig och att man därför inte var medveten om att det fanns en cykelbana, att det var trångt på s.k. gång- och cykelbanor samt att höga kanter gjorde det svårt att ta sig upp på cykelbanan.

Det vi brukar ta upp här på bloggen alltså. Cykelinfrastrukturen är dåligt utformad. Det känns säkrare och snabbare att cykla bland bilarna i blandtrafik. Trots det instämde flertalet helt eller delvis i påståendet att regeln ändå var bra eftersom de tyckte:

att den som cyklade på körbanan löpte en högre risk att råka ut för en olycka

Klämda mellan två stenar alltså, antingen den blockerade och dåligt utformade cykelbanan eller ut i den livsfarliga trafiken.
Det är intressant att ställa de här enkätsvaren mot utredarens slutliga förslag till åtgärder. Vi återkommer till det.

4 svar på ”83% av storstadscyklisterna har körkort”

  1. jwolfers skriver:
    6 november, 2012 kl. 9:05 f m

    RT @Cyklistbloggen: 83% av storstadscyklisterna har körkort http://t.co/JVqLIlaD

    Laddar in …
  2. Krister Isaksson skriver:
    6 november, 2012 kl. 7:54 f m

    Här är en tidigare studie som visar på att 92 procent av stadens pendlingscyklister har körkort:  http://www.stockholm.​se/global/om%20stock​holms%20stad/utredni​ngs-%20och%20statist​ikkontoret/uppdragsr​apporter/2004/att%20​cykla%20i%20sthlms%2​0innerstad.pdf

    Laddar in …
  3. Patrick Johansson skriver:
    5 november, 2012 kl. 10:50 e m

    Att cyklister är galningar utan körkort är ett återkommande argument. Skönt att se det befäst i statistik att så inte är fallet. 
    Ett annat argument är att man är korkad som inte använder cykelbanan. Om man har en cykelväg med utfarter som ser ut så här (http://goo.gl/maps/LzOzH) så är det kanske inte så konstigt att man tycker att man är säkrare i ”körbanan”. 
    Notera hur man strategiskt tagit bort G/C-separeringen på utfarten. Under 6 meter upphör ”separeringen” för att sedan fortsätta som om ingenting hade hänt. 

    Laddar in …
  4. mskfdr skriver:
    5 november, 2012 kl. 10:12 e m

    RT @Cyklistbloggen: 83% av storstadscyklisterna har körkort http://t.co/JVqLIlaD

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d