Precis som det i helgen var knökfullt på alla affärer som säljer overaller och varmfodrade kängor till barn så har frågorna om dubbdäck till cyklar börjat poppa upp, bland annat på Twitter.
Mjukare gummi för bättre grepp
Att köpa vinterdäck är inte helt enkelt eftersom det finns flera val. En av de första frågorna du ställs inför är hur många dubbar du ska ha i däcken. Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.
För dig som pendlingscyklar i stads- och förortsmiljö skulle jag rekommendera dubbdäck med något färre än de mer icracingbetonade off-road-däcken med 240 eller fler isgreppande dubbar i varje däck.
Lagom med dubb för pendling
Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.
Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje, och det tycker jag är en perfekt balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk. Jag har de senaste tre åren cyklat på rena isgator blandat med oplogad snö och asfalt och jag tycker att den här dubbmängden är en utmärkt pendlingslösning.
När ska man byta däcken?
När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.
Sportson har gjort en instruktiv film om dubbdäck (nedan) och ger även fler matnyttiga tips på sin hemsida. Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer.
Och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Du får dessutom köra på gator där dubbdäck är förbjudna.
Det viktiga är att man har dubb över hela slitbanan, ända upp i kanterna. Gjorde misstaget för några år sedan och satte på däck som bara var dubbade i mitten. Lade ner cykeln lite försiktigt i en kurva och marken under mig bara försvann. Dubbdäck anser jag vara nödvändigt på vintern. Dubbarna kompenserar även för gummiblandningen. Kört med dubbdäck som varit så gamla att det var torrsprickor i dom, men det fungerade i alla fall.
Helt onödigt, men cykelhandlarna skall väl ha något att göra i vinter.
Jag kör med 240 dubb fram och 106 bak. Fortfarande inte fallit på vintern på 10 år. 🙂
”Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje, och det tycker jag är en perfekt balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk.”
Vilket märke använder du? Hur bra rullar den på vanlig asfalt?
Tidigare körde jag Nokian Hakkapellitta W106. De rullade lite trögare, men var förutom dubben också märkbart grövre. Nu har jag köpt ett par Scwalbe Winter med 120 dubbar i, men inte lika grovmönstrade. Jag har inte fått på dem än, men hinner kanske ikväll. Jag återkommer med rapport!
Nokian: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29405 Schwalbe: http://www.cykloteket.se/schwalbe-winter-dubbdack-35-622/27272200/artikel.html
Jag har personligen inte behövt dubb ännu. Jag ska utmana ödet ännu en vinter och se hur det går. I år har framdäcket rullat över 2000 mil och är minst sagt slitet. Det ska bli spännande!
Jag har kört med Nokian 106 (tror den heter så med 106 dubb), i år så åker de på en kompis cykel som funderar på om han ska köpa dubbdäck till sin pendlingshoj. Jag har kört med dessa på vintern i Stockholm och de funkar kanon när de är is eller packad snö. Kommer man till asfalt och moddig snö så suger det enormt.
För min del så skulle jag vilja att beställaren av snöröjning av GC-banor var vintercyklist, eftersom jag inte tror på den modellen som används idag är den otipmala. GC-banor som har stora vattenpölar ska man ut och spreja och låta kommunerna bygga bort så att det inte blir vattensamlingar. Detta hindra stora isfläckar som man halkar runt på eller den fina spårisen som bildas när temperaturen pendlar och man kör genom pölarna. Vatten som hamnar på GC-banan mellan vallar måste kunna ta vägen någonstans, annars har vi det här fina ishinnan som ligger på och blir förädisk. Salt smälter snö och is på dagen, men får man inte bort vattnet så fryser det till på natten och vi har is på nytt dagen efter. Mera salt som smälter och fryser på… Tycker det ser ut som om den första filmen har allt man inte önskar sig på GC-banan. 😉
Hade jag fått önska så hade jag tagit ett lager med sand och sen packad snö… för där det är packad snö så rullar det på kanon med vinterdäck eller vanliga grovmönstrade MTB-hjul. Salt funkar kanon med massa bilar, men inte på cykelbanor om man inte får bort det smälta vattnet.
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter
Jag kör med dubbdäck i Stockholm sedan en vecka tillbaka. Vet inte hur många dubbar jag fick av verkstan, men känner mig väldigt glatt överraskad. Så mycket tyngre tycker jag att det inte är.
Jag har hört att man gärna ska montera dem lite innan snön kommer, så de får ”gå in sig” lite!
Ja, det stämmer bra det. Några mil asfalt bör man ge vinterdäcken varje höst.
På nya däck för att trampa fast dubben. På äldre däck för att mjuka upp gummit.
Har man flera cyklar kan det vara praktiskt att sätta dubbdäck på en av dem, så kan man välja cykel beroende på väglaget.
…väldigt basic tips men ändå tänkvärt för nya vintercyklister; man behöver inte alltid slänga på dubb både fram och bak – ibland räcker det med framdäcket om man vill kompromissa. Det är ju oftast framdäcket man vill ska greppa om man hamnar på halt underlag.
True that, min kära mor t.e.x. byter bara ut framdäcket. Kanske bästa tipset för att få nybörjarvintercyklisterna att känna sig stabila ute på vägarna.
Bra tips! Tackar!
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter