Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vintercykling – dubbdäck eller inte?

Publicerad den 29 oktober, 201228 januari, 2022


Precis som det i helgen var knökfullt på alla affärer som säljer overaller och varmfodrade kängor till barn så har frågorna om dubbdäck till cyklar börjat poppa upp, bland annat på Twitter.

Smart med dubbdäck även på cykeln. Foto Adam Franco på Flickr.CC BY-NC-SA 2.0

Mjukare gummi för bättre grepp

Att köpa vinterdäck är inte helt enkelt eftersom det finns flera val. En av de första frågorna du ställs inför är hur många dubbar du ska ha i däcken. Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.
För dig som pendlingscyklar i stads- och förortsmiljö skulle jag rekommendera dubbdäck med något färre än de mer icracingbetonade off-road-däcken med 240 eller fler isgreppande dubbar i varje däck.

Lagom med dubb för pendling

Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.
Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje, och det tycker jag är en perfekt balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk. Jag har de senaste tre åren cyklat på rena isgator blandat med oplogad snö och asfalt och jag tycker att den här dubbmängden är en utmärkt pendlingslösning.

När ska man byta däcken?

När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.
Sportson har gjort en instruktiv film om dubbdäck (nedan) och ger även fler matnyttiga tips på sin hemsida. Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer.
Och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Du får dessutom köra på gator där dubbdäck är förbjudna.

19 svar på ”Vintercykling – dubbdäck eller inte?”

  1. KajsaLisa skriver:
    4 december, 2012 kl. 2:35 f m

    Det viktiga är att man har dubb över hela slitbanan, ända upp i kanterna. Gjorde misstaget för några år sedan och satte på däck som bara var dubbade i mitten. Lade ner cykeln lite försiktigt i en kurva och marken under mig bara försvann. Dubbdäck anser jag vara nödvändigt på vintern. Dubbarna kompenserar även för gummiblandningen. Kört med dubbdäck som varit så gamla att det var torrsprickor i dom, men det fungerade i alla fall.

    Laddar in …
  2. Paul Lernmark skriver:
    9 november, 2012 kl. 10:17 f m

    Helt onödigt, men cykelhandlarna skall väl ha något att göra i vinter.

    Laddar in …
  3. Henrik Lindholm skriver:
    1 november, 2012 kl. 8:15 e m

    Jag kör med 240 dubb fram och 106 bak. Fortfarande inte fallit på vintern på 10 år. 🙂

    Laddar in …
  4. JakobStar skriver:
    1 november, 2012 kl. 3:01 e m

    ”Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje, och det tycker jag är en perfekt balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk.”
    Vilket märke använder du? Hur bra rullar den på vanlig asfalt?

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      1 november, 2012 kl. 3:14 e m

      Tidigare körde jag Nokian Hakkapellitta W106. De rullade lite trögare, men var förutom dubben också märkbart grövre. Nu har jag köpt ett par Scwalbe Winter med 120 dubbar i, men inte lika grovmönstrade. Jag har inte fått på dem än, men hinner kanske ikväll. Jag återkommer med rapport!
      Nokian: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29405 Schwalbe: http://www.cykloteket.se/schwalbe-winter-dubbdack-35-622/27272200/artikel.html

      Laddar in …
  5. Johannes Westlund skriver:
    30 oktober, 2012 kl. 11:59 e m

    Jag har personligen inte behövt dubb ännu. Jag ska utmana ödet ännu en vinter och se hur det går. I år har framdäcket rullat över 2000 mil och är minst sagt slitet. Det ska bli spännande!

    Laddar in …
  6. Tommy Leandersson skriver:
    30 oktober, 2012 kl. 8:33 f m

    Jag har kört med Nokian 106 (tror den heter så med 106 dubb), i år så åker de på en kompis cykel som funderar på om han ska köpa dubbdäck till sin pendlingshoj. Jag har kört med dessa på vintern i Stockholm och de funkar kanon när de är is eller packad snö. Kommer man till asfalt och moddig snö så suger det enormt.
    För min del så skulle jag vilja att beställaren av snöröjning av GC-banor var vintercyklist, eftersom jag inte tror på den modellen som används idag är den otipmala. GC-banor som har stora vattenpölar ska man ut och spreja och låta kommunerna bygga bort så att det inte blir vattensamlingar. Detta hindra stora isfläckar som man halkar runt på eller den fina spårisen som bildas när temperaturen pendlar och man kör genom pölarna. Vatten som hamnar på GC-banan mellan vallar måste kunna ta vägen någonstans, annars har vi det här fina ishinnan som ligger på och blir förädisk. Salt smälter snö och is på dagen, men får man inte bort vattnet så fryser det till på natten och vi har is på nytt dagen efter. Mera salt som smälter och fryser på… Tycker det ser ut som om den första filmen har allt man inte önskar sig på GC-banan. 😉 
    Hade jag fått önska så hade jag tagit ett lager med sand och sen packad snö… för där det är packad snö så rullar det på kanon med vinterdäck eller vanliga grovmönstrade MTB-hjul. Salt funkar kanon med massa bilar, men inte på cykelbanor om man inte får bort det smälta vattnet.

    Laddar in …
  7. PerErikHahn skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 5:09 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

    Laddar in …
  8. DSennerstrand skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 4:23 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

    Laddar in …
  9. Jacob Hamacher skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 2:50 e m

    Jag kör med dubbdäck i Stockholm sedan en vecka tillbaka. Vet inte hur många dubbar jag fick av verkstan, men känner mig väldigt glatt överraskad. Så mycket tyngre tycker jag att det inte är.

    Laddar in …
  10. Elin skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 2:10 e m

    Jag har hört att man gärna ska montera dem lite innan snön kommer, så de får ”gå in sig” lite!

    Laddar in …
    1. W1F1 skriver:
      30 oktober, 2012 kl. 3:40 e m

      Ja, det stämmer bra det. Några mil asfalt bör man ge vinterdäcken varje höst.
      På nya däck för att trampa fast dubben. På äldre däck för att mjuka upp gummit.

      Laddar in …
  11. Erik Sandblom skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 1:50 e m

    Har man flera cyklar kan det vara praktiskt att sätta dubbdäck på en av dem, så kan man välja cykel beroende på väglaget.

    Laddar in …
  12. Magnus skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 1:49 e m

    …väldigt basic tips men ändå tänkvärt för nya vintercyklister; man behöver inte alltid slänga på dubb både fram och bak – ibland räcker det med framdäcket om man vill kompromissa. Det är ju oftast framdäcket man vill ska greppa om man hamnar på halt underlag.

    Laddar in …
    1. Elin skriver:
      29 oktober, 2012 kl. 2:12 e m

      True that, min kära mor t.e.x. byter bara ut framdäcket. Kanske bästa tipset för att få nybörjarvintercyklisterna att känna sig stabila ute på vägarna.

      Laddar in …
    2. Jeroen Wolfers skriver:
      29 oktober, 2012 kl. 2:12 e m

      Bra tips! Tackar!

      Laddar in …
  13. jwolfers skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 1:38 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

    Laddar in …
  14. Fial8tta skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 1:37 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

    Laddar in …
  15. Gillinger skriver:
    29 oktober, 2012 kl. 1:32 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d