I dag var Cyklistbloggen med i P4 Radio Stockholm och tyckte till på temat ”Så ska cyklingen i Stockholm bli säkrare”. Intervjun skedde i förra veckan och reportern Erik Andersson berättade att han förutom mig skulle intervjua Trafikkontorets enhetschef i Stockholm, Anton Västberg. Vi skulle prata cykelmiljarden och cyklisternas situation i Stockholm idag.
Jag sa som vi brukar: cyklisterna måste få ta plats på bilisternas bekostnad, cykelmiljarden (eller 143 miljoner per år fram till 2018) är bra på pappret, men det är val om två år och vad händer då, samt att man måste separera gång- och cykeltrafikanter för att få en säkrare trafikmiljö – för alla trafikslag.
Att i dag höra inslaget var en glad överraskning. Särskilt två meningar från Anton Västberg på Trafikkontoret:
Det handlar om att vi börjar se cykel som ett eget trafikslag. Förut har man genom åren klumpat ihop gång och cykel […] och det är ju kanske två begrepp som inte borde hänga ihop alls, de har helt olika förutsättningar.
Det är två meningar som kan betyda mycket när de kommer från Trafikkontoret. Heja!
Hör hela inslaget här:
Jaaaa! Då kanske det kan bli sant, att Stockholm blir en cykelstad (herregud vad skönt det vore)!
Heja, bra lobbat, och kämpa på!
Ja, det vore oerhört trevligt förstås. Härligt att GC-termen dras ut i ljuset och förhoppningsvis kan revideras. Men som du skrev förut: jag är i grunden skeptisk till att de vackra orden blir verklighet. Men ser fram emot att få fel.
Bra där! Skönt att tok-termen GC-vägar togs upp och OTROLIGT skönt att man nu, äntligen, har förstått att gång- och cykeltrafikanter är olika. Förmodligen mer olika än bil och cykel.
Anton Västberg är enhetschef på Trafikkontoret, Stockholms stad
Tack Krister, ändrat nu!