Jag är förkyld. Det går aldrig över. Snor och slem och tilltäppta luftrör gör att det känns som om jag tappat all kondition. Det har tvingat ner mig i Stockholms tunnelbana hela veckan och jag påminns igen om hur trängsel känns. Visst, det var lite köigt i cykelfälten under augusti-september, men det är en bris jämfört med Gullmarsplan en regning oktobermorgon vid åttasnåret:
Det gör också att jag har haft sådär fokus på cyklingen, men jag kände ändå att det var dags att ge ett livstecken ifrån mig. Så det här blir en post om slumpmässiga slösurfgrejor. Jeroen och jag testade ju elcyklar i våras. Kanske är det dags att testa ångcykeln också? En hoj som hämtad ur den bibliska helvetesberättelsen. Byggd i Sverige:
Det ser varmt ut, kan man säga.
Samtidigt i veckan har en kanadensisk undersökning fått rätt stor spridning. Här i Västerbottens-Kuriren. Det är några forskare som kollat på 129 cykelolyckor med dödlig utgång under fyra år i Ontario. Deras slutsats är att hjälm räddar liv, men utifrån deras resultat hade en lika giltig rubrik kunnat vara ”Bilister dödar cyklister”, eftersom 86% av olyckorna involverade just motorfordon.
Den har också kritiserats, dock inte vad jag sett i svenska medier, för bristande metodologi. En av forskarna säger också själv till Roads.cc:
“Helmets only prevent injuries after a collision takes place,” he explained. “It would be better to prevent the collision from taking place at all. And infrastructure changes like building separated cycle lanes prevent collisions from taking place.
En annan grej som passerade i mitt flöde var den här insändaren i DN. I korthet tycker skribenten att cyklister är en jäkla gnällig grupp som får skylla sig själv. Inget nytt under solen och jag tror vi kommer få se mer sånt eftersom cyklingen ökar hela tiden.
En tredje grej var det här tweetet från polisen i Malmö:
https://twitter.com/polisen_malmo/statuses/258472344815824896
Som ni ser framgår det inte om cyklisten körde in i en dörr som redan stod öppen, eller om dörren öppnades när cyklisten passerade. Jag har frågat polisen, men av någon anledning tror jag att risken är stor att det handlade om en vanlig dörrning. En alternativ rubrik hade då kanske varit ”Bilist dörrade cyklist”. Att bli träffad av en plötsligt öppnad bildörr kan vara livsfarligt, särskilt om det sker på en gata där hastigheten är 50 km/h. Som ni ser på det här klippet (varning, otäckt!) så är risken stor att man som cyklist kastas ut i vägbanan av smällen. Läs mer om dörrning här.
Nu: Halstablett.
Fast jag skulle heller välja tunnelbanan än ångcykeln. Vad händer om veden tar slut på Skeppsbron? Hahaha, vilken knäpp cykel, hur kan bara komma på något sådant.
Säger som Peter, välkommen tillbaka. Se till att lämna tunnelbanan så fort som möjligt, åretruntcyklister har inget där att göra. Bakteriefloran tar knäcken på oss…
Var som du, hostig och tät förra vintern och tog tuben…sen kom jag inte tillbaka ut på tre månader eftersom det vägrade ge med sig och så fort det började lätta…så drog jag på mig nått nytt.
(i år är det jag som jobbar hemma om jag blir förkyld…)
Du är saknad! Välkommen åter!
Lite cykla i media http://t.co/yiIol6sp via @cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Lite cykla i media den här veckan http://t.co/i9O8J5QC #cykla
RT @Cyklistbloggen: Lite cykla i media den här veckan http://t.co/i9O8J5QC #cykla