En av våra kommenterare, Mattias, skrev så här förra månaden som kommentar till inlägget ”Köbildning i cykelfälten idag” (Det handlar alltså om korsningen vid Strömsbron/Kungsträdgården):
Iofs inte så konstigt heller att det är kö just i den korsningen eftersom den är oerhört tveksamt utformad. Om man ska rakt fram (och kommer från Gamla Stan) så ska man då egentligen upp på en ganska liten yta till höger och samsas med fotgängare. Och om man ska höger? Ja då ska man tråckla sig genom hela kön för att sedan sticka ut cykeln genom ett litet hål i betongmuren, samtidigt som man ska hålla koll på att det inte kommer några bilar (eftersom man kommer mitt ut på vägen).
Kajen längs Blaiseholmen har renoverats i ett par år nu, vilket påverkat framkomligheten för fotgängare och cyklister i korsningen. Och det är många cyklister, det här är en stor trafikknut för cyklister som kommer söderifrån Gamla Stan.
Så här ser det ut i vanliga fall.
Cyklister som kommer från Skeppsbron kan antingen välja att stanna vid rödljuset och sedan cykla vidare upp längs Kungsträdgårdsgatan. Eller svänga höger och fortsätta längs Stallgatan (dvs precis där den där blå turistbussen står på bilden ovan). Oavsett vilket håll man väljer så ser ni att cykelskylten, i mitten, säger att alla cyklister som kommer söderifrån ska hålla till höger om bilfältens rödljusstolpe.
Så här såg det ut i november 2011 (och så hade det sett ut minst sedan i april 2011):
Kajarbetena har snott lite av cykelbanan som fortsätter rakt fram på bilden, men det går att cykla förbi. Man ser fortfarande cykelbanefärgen i vägbanan hjälpligt. De flesta cyklister på den här bilden väntar vid rödljuset för att komma över vägen vänster ut i bild, men alldeles brevid betongsuggorna kan man ana ryggarna av två cyklister som fortsätter rakt fram bort mot Grand Hotel och Stallgatan.
Men i mars 2012 spärrades cykelbanan av helt. Cyklister som ville fortsätta var helt enkelt tvungna att tränga sig ut där fotgängarna står och väntar på att få grön gubbe. En cyklist som alltså ville fortsätta rakt mot Stallgatan måste alltså ta sig förbi fotgängaren i röd jacka och ryggsäck:
Så här såg det ut 28 juni:
I augusti användes avspärrningen som praktisk parkeringsplats av en vit skåpbil:
Och i slutet av september såg det ut så här. Man ser inte riktigt var man ska ut eftersom det är så många cyklister och fotgängare i vägen:
I princip har det alltså sett exakt likadant ut sedan i mars. Ingenting har hänt, det är bara en stor asfaltsplan med en betongsuggemur runt. Som ni ser håller också cykelbanefärgen i vägbanan på att försvinna under all asfaltslappning. Igen, tänk ”Essingeleden”. När det görs vägarbeten i bilfälten finns det till och med en egen färgmarkering för tillfälliga omdirigeringar, gulmarkerade fil-linjer. För att riktigt ta bilisterna i hand och leda dem förbi alla farligheter. Med så lång arbetsperiod som det varit här hade det självklart behövts samma sak för cyklisterna.
Det här är en av Stockholms större pendlingsvägar där tusentals cyklister passerar. Det finns inte en enda skylt som indikerar att banan är avspärrad och det finns inte en enda hänvisningsskylt för cyklisterna. Det tar bara tvärslut och cyklisterna leds in bland fotgängarna för att sedan låta dem ta sig ut i den tunga biltrafiken bäst de kan. Det är såklart livsfarligt. Tänk er samma sak på till exempel Essingeleden?
Det finns heller inget som tyder på att den där avspärrningen behövs, annat än som bekväm parkering. Tar man bort en av betongsuggorna så minskar avspärrningen med någon meter, det öppnas en lucka för cyklisterna och återställer man dessutom färgen i gatan så har man en fungerande cykelbana.
Jag har skrivit om det förut, det handlar inte om pengar. Det handlar om prioriteringar. Och cyklar är inte prioriterade, alldeles oavsett allt prat om ”cykelmiljarder”.
Läs mer: Även i Göteborg lämnas cykelbanorna åt sitt öde.
EDIT: Fortsätter med hur det ser ut i oktober. Jag trodde det var hantverkare som jobbade med kajarbetena som använde den där parkeringsplatsen, men idag såg jag att det var Strömma Kanals bilar. Det är alltså rederierna som utnyttjar den avspärrade cykelbanan.
Med tanke på hur dåligt utformade många cykelvägar är tycker jag att ”Om körfältet bättre leder till målet” borde vara ledande. I stället för det som rätten väljer att rikta in sig på.
Vi behöver en Artikel 185 från trafiklagen i Nederländerna, kontentan är billisten har alltid fel om man kör på en cyklist. http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_185_Wegenverkeerswet Lagen hittas här: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukXII/Artikel185/geldigheidsdatum_02-10-2012
Lagen säger att när en motorist och en ”oskyddad trafikant” kolliderar på vägen, så är det alltid motoristens fel, om inte han kan bevisa att han utan tvivel inte hade något annat val än att orsaka kollisionen.Lagen är till för att skydda cyklister, så den är knappast rättvis mot motorister, men den är ett verktyg för ett bättre trafikklimat (inte för att skydda ”rödljusdårar” som alltid kommer upp i debatten)
Kanske ska förtydliga att jag alltid cyklar i bussfilen rakt fram mor kungsträdgården vid denna korsning.
Den korsningen känner jag igen, Stå där å kolla på hur många bilar som kör mot rött! Varenda dag när jag ska över till Kungstädgårdsgatan så kör minst en bil mot rött! Har påtalat detta för både gatukontoret och trafikpolisen.
Då kan du visa dem den här filmsnutten nästa gång!
https://www.cyklistbloggen.se/2012/09/critical-mass-i-praktiken/
Jag såg igår morse på TV4:s lokala morgonnyheter att man tog upp problemet med den usla hanteringen av cykelbanor vid vägarbeten:
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_stockholm?title=tv4nyheterna_stockholm_08_33&videoid=2226328
Politiker och ansvariga skyller på varandra och på otillräckliga resurser, vad är nytt?
Någon härifrån som tipsat TV4? Tänker eftersom de just tog upp exemplet från Strömsbron.
Nej, däremot har jag skrivit till kommunen. Förmodligen är det någon TV4 reporter som också cyklar den vägen till jobbet. Eller så är det någon på nyheterna som läser bloggen… Thomas Ritter tex är en erfaren cyklist som åtminstone jobbade på TV4 Stockholm.
Gissa vem de ringde…?
Skrämmande läsning när myndigheter helt uppenbart kapitalt misslyckas med att skapa en säker och användarvänlig trafikmiljö för våra oskyddade trafikanter.
En stor eloge till både er här på Cyklistbloggen och till Krister Isaksson som lyfter dessa frågor och lägger ner tid att skriva så här bra artiklar. Hoppas verkligen att detta når fram till våra ledande politiker och ansvariga och kommer att leda till förbättring.
Jag vet inte om jag svär i kyrkan nu, men det här är en typisk anledning till att jag nästan aldrig använder cykelbanor utan väljer att cykla bland bilarna istället. Jag är medveten om att många cyklister inte vill eller vågar det, men för mig funkar det väldigt bra. Enda gången jag väljer cykelbana är om det är en stor trafikled eller om det är tvärstopp bland bilarna och fritt på cykelbanan.
Möjligen kan fler cyklar bland bilarna utgöra ett incitament för bilkramarna på Trafikkontoret att fixa bättre cykelbanor…
Många vana cyklister vistas nog hellre på vägen än på cykelbanan då reglerna är tydligare och det inte finns en drös med barnvagnar, hundar, byggnadsställningar, jordhögar, staket, buskar, trafikkoner, barn, cementblock, busskurer, lyktstolpar, etc ivägen. Problemet är bara att för tillfället är det olagligt att cykla på vägen om det finns en cykelbana ”bredvid”. Vad som sen defineras som bredvid är väl lite otydligt, men det är svårt att hållas kvar på sin höga häst om man bryter mot den regeln… vilket jag nog göra nu och då. (Svårt att hålla så låg hastighet på landsvägscykeln så man skulle platsa på cykelbanan.)
Är det verkligen olagligt? Jag har hört olika bud i den frågan. Jag har emellertid aldrig blivit ens tillsagd av någon polis, trots att jag ju stöter på sådana regelbundet i stockholmstrafiken (där jag alltså mycket sällan nyttjar cykelbanor).
Så länge man betraktar cyklar som mer lika fotgängare än bilar, och därför placerar cykelbanor i anslutning till gångbanor, kommer cykelbanorna vara farligare än bilarnas körbanor. Jag har funderat en del kring det där; varför betraktar trafikplanerare cyklar som mer lika fotgängare än bilar? Hastigheten är ju definitivt mer lik en bils, åtminstone i stan. Och det är ju ett fordon på hjul. Kanske kan det vara att man ser personen som cyklar lika väl som en fotgängare, medan i bilfallet ser man inte föraren så bra, utan bilen. Kanske är det även det som ligger bakom resonemanget att ”bilen körde mot rött”, medan ”cyklisten körde mot rött” som diskuterats här?
Ja, domen mot Andreas Grass i Hovrätten tyder på det:
https://www.cyklistbloggen.se/2011/12/lund-domen-andrad-i-cykelmalet/
Det är möjligt att om någon drev ett liknande fall så skulle HD komma till annan slutsats, men jag tror det är rätt liten chans.
Ja, hade jag fått välja fritt så hade jag kört i vägbanan på Strömsbron och följt biltrafiken. Men som @joakimfors:disqus säger är det ju olagligt när det finns cykelbana brevid. Och jag kommer aldrig skriva en text här på Cyklistbloggen som accepterar att det ska krävas att cyklister bryter mot lagen för att cykla säkert.
Om samhället skapar lagar så ska samhället också se till att det inte är förenat med livsfara att följa dem.
Nej, att du inte vill skriva att man ska göra så på din blogg har jag full förståelse för; det är därför jag skrev det där med att svära i kyrkan.
Själv väljer jag trafiksäkert före lagligt alla dar i veckan, om det sen gäller cykelbelysning eller vägval spelar ingen roll. Och jag ska inte fråga dig hur du faktiskt cyklar i verkligheten när du måste välja. 😉
Ett annat problem är också att många bilister, framförallt busförare och taxi, tycker att det är deras gudomliga uppgift att tillrättavisa cyklister som väljer det trafiksäkra. Jag har ett par gånger blivit prejjad av både buss och taxibilar (även några vanliga bilister), som har när sedan konfronterade vid nästa rödljus eller busshållplats, öppet sagt att de har gjort detta med flit, för att det finns ju minsann en cykelbana där.Och tutan är ju en konstant stressfaktor, men så länge de inte fysiskt hotas, har man vant sig.Några av de få gånger jag har valt cykelbanor, har jag krockat med en cyklist som valde att göra en usväng, och stannade tvärs över cykelbanan när han ändrade sig, jag har fått punka från ”grönt ölflaskeglas”, blivit påkörd av en buss som svängde höger, inprejjad av bilar och bussar som tyckte att cykelbana är en väggren etc.
Om nu staden inte kan bygga cykelbanor som är säkra, underhållna och funkar för alla typer av cyklister, så ska det inte finnas lagar som tvingar än att använda farlig infrastruktur.
Och nu ska vi inte ens tala om hur det är på vintern, se här, mitt inlägg i debatten: http://on.fb.me/SF4cRm
Området kring Kungsträdgården-Strömkajen-Strömbron är under all kritik på mer än ett sätt. Platsen på bilderna ovan är hemsk för gående och cyklister. Alla trängs ihop på en punkt. Turister som går över övergångsstället från Operasidan till Grand Hotelsidan, hamnar rakt i en av Stockholms mest trafikerade cykelbanor. Under tio år har jag sett så många läskiga situationer som helst. Nära-döden-upplevelser för både fotgängare och cyklister. Det blir trångt och farligt alldeles i onödan. Mitt förslag är att göra den högra bilfilen till cykelfält och installera ett cykeltrafikljus till detta fält. Från Skeppsbron kommer endast ett körfält för bilar, och de få bilar som kommer från Norrbrohållet är lätträknade. Framkomligheten och framför allt säkerheten skulle öka markant. Även cyklister är väljare och en opinionsgrupp.
Jag har också retat mig på denna katastrofala plats länge. Slående exempel på att politikerna snackar om att göra Stockholm cykelvänligare men uppenbarligen inte bryr sig och att dom själva inte nånsin är ute och cyklar, annat än bildligen!
Hoppas nu att nåt ansvarigt borgarråd eller trafikplanerare läser detta och vågar svara på hur sånt här kan förekomma!
Intressant båda två. Vid återkommande samtal med Stockholm Stad så erhåller jag ofta svaret att vi för en dialog/så här skall det inte se ut etc.
Det enklaste vore väl om Stockholms stads tusentals poliser eller åtminstone trafikvakter faktiskt rapporterade detta till ansvariga så att man ändrar – det kan ju inte bara vara vi som skall rapportera in hela tiden. Dessa två grupper åker ju omkring hela dagarna och ser ”skiten” – i alla fall trafikvakterna bör ha gott om tid att rapportera in om detta. Det om något skulle ju faktiskt vara att ”vakta trafiken” såsom deras namn implicerar.
Först måste man väl tyvärr få bort varmluften från Statshuset och faktiskt få in ngn som bryr sig på riktigt…
AndreasD, det värsta är att många gånger är Trafikkontoret medvetna om förhållandena och man har också många gånger godkänt dem!. I den handbok (Teknisk Handbok) som reglerar krav och villkor på arbetsplatser på stadens gatumark finns ett stort antal typfall hur vägarbeten, avstängningar, omledningar osv ska ske när det gäller biltrafik. Det finns EN typritning för gång- och cykelbana! Observera att det är gång- och cykelbana. Hur man ska göra vid cykelbanor, cykelfält, enkelriktade cykelbanor osv är höjlt i dunkel… Och reglerar man inte detta så blir det som det blir!
Krister, min enkla och sammanfattande kommentar till detta är: Ahhhhrghhhh!!! 🙂
Det känns väldigt värdefullt att få ”insider”-info från dig. Jag följder din blogg, vad du skriver här och vad du skriver på Newsmill. Du lyckas dra fram en hel del sjukligheter i systemet som för oss som står ”utanför” de verkställande och planerande organisationerna inte har koll på. Det är ju enormt talande med hur handböcker och liknande ser ut. Mer trafikplanerings-leaks till folket!
Vilket sammanträffande! Har precis lagt ut en blogg på hur det kan se ut på cykelbanorna vid arbeten runt om i Stockholm med omnejd, http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-10.htm Se på bilderna, de är många och jag har ännu fler! Detta är ett systemfel som är sprid i hela länet, ja hela landet, och speglar tydligt vilken status cykeltrafik har i transportsystemet.