Dagens gästbloggare är Joakim som cykelpendlar i Stockholm. Han skrev ett inlägg på vår Facebooksida med en berättelse om hur hans pendlingsväg hanterats i samband med ett bygge.
Veckans guldstjärna går till ansvarig myndighet för den här trafikomläggningen i samband med bygget vid Kinnarpshuset i Sickla. Eftersom bygget blockerar infarten till Kinnarps 20-talet p-platser ledde man först in biltrafiken på den ca 3m smala dubbelriktade GC-banan. Därtill användes den av byggtrafik.
Mången morgon har jag fått trippa förbi i gräset när en cementbil e.dyl. blockerat hela banan. Eftersom cyklisterna inte verkade veta hur de skulle bete sig när de fick möte av en bil på cykelbanan dök det snart upp en skylt med texten ”varning biltrafik”. Det verkade väl överflödigt att sätta upp en skylt för bilarna med varning för cykeltrafik.
När cyklisterna ändå envisades med att tro att de hade företräde på cykelbanan dök de här avspärrningarna så upp för några dagar sen. Man tog helt enkelt hela cykelbanan i anspråk till biltrafiken och strödde istället ut grus på en 1 m remsa i gräset, där alltså dubbelriktad gång och cykeltrafik skall samsas längs en av Stockholms pendlingsartärer.
Förstå mig rätt nu. Det är ju i grunden bra att man separerar bil- och byggtrafik från cyklister längs ett livligt cykelstråk, men man hade hade ju kunnat ordna en ordentlig alternativ dragning med tillräcklig bredd och asfaltsbeläggning.
De ska väl ändå bygga där i ett år till eller så. T.ex. skulle man kunnat ta ett av bilarnas körfält på vägen bredvid i anspråk, det är ju ändå biltrafiken till Kinnarpshuset som motiverar hela arrangemanget. Eller så kanske man skulle kunna tänka sig att 20-talet personer fick parkera lite längre från ytterdörren under byggtiden.
/Joakim
Läs mer om dåliga trafikomläggningar:
Kungsträdgården: Avspärrad cykelbana i mer än ett halvår
Krister Isakssons blogg: Vägarbeten i cykelbanan
5 svar på ”Kinnarpshuset i Sickla skapar problem för cyklister och fotgängare”
Kommentarer är stängda.
Helt sjukt. Det måste vara väldigt enkelt att mäta trafiken på dels cykel+gångstråk och dels infarten till parkeringsplatsen. Och sedan utforma körbanor anpassade efter det.
Polisanmäl, tycker jag.
Jag bor också i Nacka och tar ibland kontakt med kommunen när jag upptäcker problem på cykelvägarna. För det mesta får jag svar i stil med ”vi ska titta på det” eller ”vägsträckan ska byggas om 2014, då kanske det blir bättre”. Vad är din erfarenhet av kommunens tjänstemän?
Ibland undrar man om det är byggbolagen som på eget bevåg underlättar för sig själva, genom att utnyttja trottoarer och cykelstråk.
Åker här också, det är riktigt illa.
Så illa att det känns tryggare att köra i bilvägen som syns till vänster om cyklisten.
Har inte provat att köra in på det avspärrade området, kanske vore en idé så länge det inte står en cementbil där 🙂