Stockholm ska bli en cykelstad skriver de i SvD idag. Paradoxalt nog samma dag som DN toppar med att sia om framtidens bilköer:
Att inte cykla är att sitta i bilkö idag och i morgon! Så tillvida du inte åker kommunalt. #dn #08pol #cykla pic.twitter.com/F024mKio
— Viktor Ö (@ViktorOgren) October 9, 2012
Vi har ju hört det ett tag nu, så det är väl inte så att man direkt håller andan. Vi minns ju till exempel vårens förslag att stänga Kungsgatan för trafik och förra årets löfte att kommunen skulle utbilda lastbilsförare att inte köra ihjäl cyklister, varav inget hände. Men det intressanta med artikeln i Svenskan är att det börjar bli lite konkret.
Det här är tydligen vad den regerande Alliansen vill införa i Stockholm nästa år:
Cykeljourstyrkan
Cykeljourstyrkan är bilar som åker omkring och fixar saker åt cyklister. Glassplitter i cykelfälten. Hål. Cementesäckar. Kanske parkerade taxibilar? Det ska bara vara att ringa cykeljourstyrkan. Förutom att det känns lite avigt att använda bilar så är det är ett välkommet tillskott. Men det skulle såklart underlätta för framtidens cykeljourstyrkor om befintlig infrastruktur fixades först. Det finns en del att göra när det gäller det vanliga underhållet.
TV4 Stockholm tar till exempel upp Cyklistbloggens käpphäst, att ingen jävel bryr sig om cykelbanan när det ska grävas, byggas och lagas. Om man kan stå ut med 30 sekunders reklam så är det första inslaget i den här sändningen (som ska vara inbäddad härunder, men TV4 är inte Youtube direkt om man säger):
Stockholms egen cykelmessias, Per Ankersjö (C) säger såhär:
Danskarna har som mål att man ska kunna cykla med en kopp kaffe i handen utan att spilla – dit har vi en bit kvar i Stockholm.
Indeed. Och när det väl går kommer man ändå få skit för att man inte håller bägge händerna på styret utan är memilskoffeinist.
Cykelgator
Nu är det tydligen dags att införa de här cykelgatorna som det pratades om förut. Det är alltså typ parallellgator där cyklisterna ska vara norm:
… där hastigheten för biltrafiken minskas till 20 kilometer i timmen. Cykelgatorna ska fungera som komplement till huvudgatorna, och avlasta dem, vilket också föreslås i en pågående statlig utredning.
Det här är, som det mycket riktigt poängteras, något rent symboliskt. Säkert jättefint för de som bor där, men mindre intressant ur ett cykelpendlingsperspektiv. Och på twitter finns skepsis:
Cykelgatorna låter som en bra idé. Men vem kommer att respektera dem om polisen skiter dem? Vilket de faktiskt kommer att göra. #08pol
— Magnus Orest 🇸🇪🇪🇺🇺🇳 (@G_Smurfen) October 9, 2012
Och vi tycker att alla från och med nu pratar om ”bilgator” när det handlar om gator som inte är cykelgator.
Cykeltal
Cykeltal, eller c-tal, innebär att varje nybyggnation ska ha med antalet cykelparkeringar per bostad.
I morgon läggs budgeten och (C) aviserar 200 miljoner till cykling för 2013.
Samtidigt (nåja, för några veckor sedan skriver Expressens ledarsida om (Mp)s förslag:
Vi föreslår 30 km/h som bashastighet i tätort http://t.co/8cLXkpO3
— Miljöpartiet (@miljopartiet) October 4, 2012
Vi håller med.
En annan cool grej är att alla tweets här ovan är inbäddade med WordPress nya …. bädda in funktioner. Vill man tex svara är det bara att klicka på alltså.
Cykeljourstyrka som åker runt i bil låter ju helt bakvänt, det stora problemet med cykelbanorna är ju att det är enormt tydligt att inga trafiktjänstemän eller beslutsfattare nånsin cyklar i dom! Hur ska jourstyrkan kunna se problem på cykelbanorna från en bil???
Tanken är att man ska ringa till dem, så ska de omedelbart slå på blåljusen och fara fram likt fantomer till det aktuella stället.
Jag kommer ringa varje morgon och berätta att någon ställt en betongklump i cykelbanan vid Strömsbron jag.
Och jag kommer att ringa och rapportera att någon har ställt en pelare till trängselskattekamerorna vid Hagaparken mitt i cykelbanan.
Låt oss även ringa om alla idiotiska trottoarkanter som finns precis överallt i cykelbanorna.
Och alla vita vans och svarta taxibilar som flockas i cykelbanorna.
osv… 😉
Bra! Jag har försökt få svar – eller kommentar – till varför de inte cyklar. Det är inte alltid snabbare men det kunde ligga i deras arbetsbeskrivning att de skall cykla ngn procent av tiden (20-50%) så att de får perspektivet som cyklister har. Dessutom blir de ju friskare av att cykla vilket bidrar till att effektiviteten i detta ökar.
Sätta in cykelpoliser vore väl en bra idé? Så kan de ge böter på plats.
Ser fram emot att det blir sant (Stockholm cykelstad), cykeljourstyrkan låter som ett utmärkt första steg. Förhoppningsvis kommer den att bestå av lite driftiga individer med visioner (som kan fungera som rådgivare åt planerare/politiker), då kan de bli en verklig resurs.
Och bravo Miljöpartiet som föreslår 30km/h, vilket lär vara ytterst impopulärt bland många, skönt med ickepopulistisk politik.
Sen är jag i grunden skeptisk till att de vackra orden blir verklighet. Men ser fram emot att få fel 🙂
I Melbourne, i (bilkåta) Australien, har de infört max 40 km/h i CBD. Så kan det ske där torde det kunna hända saker här också.. 🙂