I morse när jag som vanligt cyklade längs cykelbanan på Strandvägen hade SL placerat två stolpar mitt i ena körfältet. Det var nya hållplatser för busslinje 69.
Om man för en stund bortser från att det plötsligt står en betongklump mitt i banan precis när vi bytt till vintertid så att det är beckmörkt när man cyklar hem, så undrar jag lite över hur SL har tänkt att av- och påstigning ska gå till. Busspassagerarna som ska kliva av har ju ingenstans att ta vägen, eftersom det går ett järnräcke mellan kajen och cykelbanan.
Men hey, cykelbanan schmyckelbana, de ser ju ut som trottoarer så då är de trottoarer. Eller hur? Och cyklister och fotgängare, det är typ samma sak det också.
Stockholm – en cykelstad i världsklass.
EDIT: Jag fick frågan på Twitter vad mitt förslag till lösning var. Här är fem:
- Gör om banan till trottoar och låt cyklisterna använda en av de två vägbanorna
- Gör om till trottoar, programmera om övergångsställena så att cyklister får prio och led över dem i cykelfälten i allén.
- Led ner cykelbanan på kajen och gör om cykelbanan till trottoar.
- Avstå från hållplats och låt bussen köra parallellgata istället.
- Det minsta man kan begära är ordentlig avspärrning med reflexförsedda vägmarkeringar.
Ja, man kan bli rätt förvånad över vilka superkrafter de som planerar trafiken i stan verkar tro att vi som cyklar besitter. Extra bra mörkerseende är väldigt poulärt, vid sidan om nio liv då.
Undrar apropå det varför belysningen under bron till Riddarholmen ALLTID är släckt, trots att den fungerar (den var tänd EN kväll förra vintern). Vet folk som inte vill cykla där för att det är så läskigt.
Betongklumpar mitt i mörka cykelbanor är extra läskigt.
Hej, har kollat upp vad det handlar om, så just den här gången är det inte någon större fara:
Hållplatsen
är en ersättningshållplats för ordinarie hållplats. Trafikeras endast kvällar
och nätter mellan klockan 23.00-06.00. Detta på grund av underhållsarbeten på
spåren under denna tid. Arbetet skall vara klart på fredag klockan 06.00.
”…inte någon större fara”, på vilket sätt utgör inte en betonggris och stolpe i cykelbanan ingen fara? Varför inte i så fall ställa betonggris och stolpe ute i körbanan? Om du studerar länken: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/avskyr-sl-cyklister.htm så verkar detta vara ett vedertaget tillvägagångssätt hos SL och deras entreprenörer. Att sedan som du komma med förklaringen ”just den här gången” är ju inte direkt trovärdigt
Fast det ändrar ju inte faktumet att de ställt två betongklumpar mitt i en fordonskörbana precis när vi ställt om till vintertid och det är beckmörkt när pendlingscyklisterna kör hem…
Sen förstår jag inte. Buss 69 går inte på nätterna. Eller missar jag något?
http://sl.se/ficktid/vinter/v69.pdf
RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail
Här finns ännu fler hårresande exempel: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/avskyr-sl-cyklister.htm
SL har väl inte den bästa relationen till cyklister, ser man på bilderna och omfattningen så kan man ju nästan tro att de avskyr cyklister och inte annat vill än skada dem…
Det är inte första gången SL gjort så här, inte ens på den sträckan.
De kanske vill bli av med konkurrensen om de trafikanter som inte vill/kan köra bil (får verkligen hoppas att det inte är så!).
@Cyklistbloggen @jwolfers Hur tycker ni man ska lösa det?
RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail
RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail