Jag är åter i cykelfälten efter mer än en veckas ihållande förkylning. Och vilken morgon! Herrejösses, man skulle kunna betala för att få cykla i sånt här väder.
Håller du med – klicka på gilla som en tok!
15 svar på ”Brandgul cykling ftw!”
Gilla!!
Laddar in …
Till och med träden har reflexvästar! 🙂
Laddar in …
Och idag var det alldeles fantastiskt gott om plats i cykelbanorna, som var torra och fina i princip överallt, var tog alla cyklister vägen (inte för att jag direkt saknar dem, men de missar nåt!)?
Laddar in …
Det senaste året har jag identifierat fyra kategorier av cyklister: åretruntcyklister (cyklar så gott som året runt, möjligen med undantag för ymnigt snöfall eller stark kyla), barmarkscyklisterna (cyklar bara under barmarkssäsongen, ställer undan cykeln vid första frosten och tar fram efter sista frosten), sommarcyklisterna (cyklar bara när det är så varmt att man inte behöver vantar och mössa) och semestercyklisterna (cyklar bara mellan mitten av juni och mitten av augusti). I morse försvann barmarkscyklisterna. De tre första kategorierna av cyklister är svåra att särskilja annat än i samband med säsongsväxlingarna (som idag, när kategori 2 försvann plötsligt och lämnade kategori 1 kvar), medan den fjärde kategorin lätt identifieras genom beteendet (försiktigt uttryckt kan man säga att semestercyklisterna är ovana trafikanter som inte känner till alla trafikregler).
Laddar in …
Bra analys :-)!
Kan dock lägga till en kategori mellan Barmarkscyklisterna och Åretruntcyklisterna: de (vi) som köper SL-kort när det börjar vara för mycket snömodd/vallar i cykelbanorna. Brukar bli 1-2 mån/år. Skulle hemskt gärna vilja cykla året runt på riktigt dock, ska nog försöka i år (galsocher och dubbdäck come hither).
Saknar VERKLIGEN inte Semestercyklisterna 🙂
Laddar in …
Jag är ju åretruntcyklist, men jag måste tillägga att både sommar och semestercyklisterna må vara ovana trafikanter. Men det är de som föder nya åretruntcyklister. Utan dem hade fälten varit tomma i januari.
Laddar in …
Sant, men då är de inte vingliga, jobbiga Semestercyklister längre 😉
Laddar in …
Vacker bild! Men den visar också en av Stockholm sämre ställen att cykla på. Den knögliga och ofantligt osynligt markerade cykelbanan till vänster g ju dagligen upphov till tillbud när alla fotgängare och cyklister blandas. Och längre bort är ju sammelsuriet av märkliga cykelbanestumpar, refuger och bussar och spårvagnar ett trafikhaveri.
Laddar in …
Yep. Arsenalsgatan måste vara en av Stockholms sämsta. Dåligt uppmärkta, med de där kopparfärgade cykelbanemarkeringarna som ingen ser, och med uselt underlag, plattor, asfalt och gatsten i en salig blandning.
Laddar in …
Hela Nybroplan är en katastrof ur trafiksynvinkel i allmänhet och för oskyddade trafikanter i synnerhet. Cykelfälten är rena skämtet, titta bara på hur det ser ut i Birger Jarlsgatans anslutning till Nybroplan. Cykelfältet korsar den högersvängande filen – före stopplinjen. Var tanken att man skulle cykla igenom bilarna?
Men visst är det vackert på hösten när solen skiner. Det gillar jag!
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Gilla!!
Till och med träden har reflexvästar! 🙂
Och idag var det alldeles fantastiskt gott om plats i cykelbanorna, som var torra och fina i princip överallt, var tog alla cyklister vägen (inte för att jag direkt saknar dem, men de missar nåt!)?
Det senaste året har jag identifierat fyra kategorier av cyklister: åretruntcyklister (cyklar så gott som året runt, möjligen med undantag för ymnigt snöfall eller stark kyla), barmarkscyklisterna (cyklar bara under barmarkssäsongen, ställer undan cykeln vid första frosten och tar fram efter sista frosten), sommarcyklisterna (cyklar bara när det är så varmt att man inte behöver vantar och mössa) och semestercyklisterna (cyklar bara mellan mitten av juni och mitten av augusti). I morse försvann barmarkscyklisterna. De tre första kategorierna av cyklister är svåra att särskilja annat än i samband med säsongsväxlingarna (som idag, när kategori 2 försvann plötsligt och lämnade kategori 1 kvar), medan den fjärde kategorin lätt identifieras genom beteendet (försiktigt uttryckt kan man säga att semestercyklisterna är ovana trafikanter som inte känner till alla trafikregler).
Bra analys :-)!
Kan dock lägga till en kategori mellan Barmarkscyklisterna och Åretruntcyklisterna: de (vi) som köper SL-kort när det börjar vara för mycket snömodd/vallar i cykelbanorna. Brukar bli 1-2 mån/år. Skulle hemskt gärna vilja cykla året runt på riktigt dock, ska nog försöka i år (galsocher och dubbdäck come hither).
Saknar VERKLIGEN inte Semestercyklisterna 🙂
Jag är ju åretruntcyklist, men jag måste tillägga att både sommar och semestercyklisterna må vara ovana trafikanter. Men det är de som föder nya åretruntcyklister. Utan dem hade fälten varit tomma i januari.
Sant, men då är de inte vingliga, jobbiga Semestercyklister längre 😉
Vacker bild! Men den visar också en av Stockholm sämre ställen att cykla på. Den knögliga och ofantligt osynligt markerade cykelbanan till vänster g ju dagligen upphov till tillbud när alla fotgängare och cyklister blandas. Och längre bort är ju sammelsuriet av märkliga cykelbanestumpar, refuger och bussar och spårvagnar ett trafikhaveri.
Yep. Arsenalsgatan måste vara en av Stockholms sämsta. Dåligt uppmärkta, med de där kopparfärgade cykelbanemarkeringarna som ingen ser, och med uselt underlag, plattor, asfalt och gatsten i en salig blandning.
Hela Nybroplan är en katastrof ur trafiksynvinkel i allmänhet och för oskyddade trafikanter i synnerhet. Cykelfälten är rena skämtet, titta bara på hur det ser ut i Birger Jarlsgatans anslutning till Nybroplan. Cykelfältet korsar den högersvängande filen – före stopplinjen. Var tanken att man skulle cykla igenom bilarna?
Men visst är det vackert på hösten när solen skiner. Det gillar jag!
Ja, Nybroplan är ju vansinnigt. Såg du krocken jag blev åskådare till? http://www.youtube.com/watch?v=fpup6c814-s&feature=plcp
RT @Cyklistbloggen: I dag var det vackert i cykelfälten! http://t.co/1gsfAxj4 #cykla #höst
RT @Cyklistbloggen: I dag var det vackert i cykelfälten! http://t.co/1gsfAxj4 #cykla #höst
RT @Cyklistbloggen: I dag var det vackert i cykelfälten! http://t.co/1gsfAxj4 #cykla #höst
I dag var det vackert i cykelfälten! http://t.co/1gsfAxj4 #cykla #höst