Kommer ni ihåg den här:
Det är ett nymålat cykelfält i Hammarby Sjöstad där cyklisterna precis innan de måste ner för en brant trottoarkant och ut på ett spårvagnområde, först ska svänga in framför bilar som får lite mindre än en halvmeter på sig att stanna. Vilket de inte gör, vilket leder till att cyklisterna skippar att cykla i fältet och kör i blandtrafik istället. Vilket gör hela konstruktionen meningslös i bästa fall och direkt farlig i värsta. Och cyklisterna formellt till lagbrytare, eftersom man måste cykla i cykelfält om sådant finns.
Jag frågade Trafikkontoret i Stockholm hur de resonerade när de placerade en stor refug mitt i cykelfältet. Så här svarade de:
Vi är medvetna om att lösningen inte är optimal för cyklister. Men, det var den bästa lösningen givet förutsättningarna. Refugen måste vara placerad där den är på grund av signalen för kollektivtrafiken som övriga fordon har väjningsplikt för. Då vägen är ett viktigt stråk för cyklister valdes en lösning med markerat cykelfält, där man som cyklist tyvärr måste göra en vänstersväng. Alternativet hade varit att låta cyklisterna cykla i blandtrafik på sträckan fram till signalen.
För att korta ner: Vi vet att det är ett viktigt stråk för cyklister. Därför gjorde vi ett cykelfält. Vi är medvetna om att lösningen inte är optimal för cyklister.
Frågan är vem den är optimal för.
Jag kan tänka mig massor av lösningar: Större cykelbox, flytta refugen innåt till höger, skippa refugen och nöj er med en stolpe, använd en båge över vägen, minska gräsytan till vänster och flytta vägbana och cykelfält åt vänster för att nämna några.
Grejen är att hela den här ytan är gjord från scratch under sommaren. De hade en helt tom yta att planera och det här är vad de kom upp med. Det finns som ni ser massor av plats över. Det hade bara varit att mäta från början så hade bägge körbanor, cykelfält och refug fått plats. Men någonstans tror jag att någon glömde cykelfältet och det var först när refugen stod där som man insåg att, hey, hur ska vi bända in cyklisterna? Jag tycker det är symptomatiskt på hur cyklisterna behandlas i Stockholm.
Därför kommer Stockholm inte bli vare sig Amsterdam eller Köpenhamn, oavsett cykelmiljarder. Det handlar inte om avsaknad av pengar, utan avsaknad av prioritet.
Precis i samma ögonblick som man ändrar lagen och slutar jaga in cyklister i omöjliga ”cykelfiler”, kommer trafikplanerarna och vägbyggarna att börja ta hänsyn till cyklisterna – för då cyklar de i cykelfilerna ara när det är bättre än att köra någon annanstans. Ska de ha cyklister på cykelbanan så måste de alltså göra dem snabbare och säkrare än alternativen. Enkelt, eller hur?
Flytta till Göteborg, här är det exakt tvärtom.
Alla nybyggen resulterar i cykelbanor bredare än bilgatan, vilket resulterar i trafikfaror för alla inblandade samt stillastående köer med extremt ökade utsläpp som följd. Ingen av trafikplanerarna innehar nämligen körkort, det ingår i anställningskraven hos Göteborgs Gatukontor. Samt någon sorts bevis på bilhat.
Det nybygget har jag nog missat… Menar du Hisingsleden där man tog bort cykelbanan ett par år eller Öckeröleden där man lade om cykelbanan via grusväg genom Arendal eller Övre Husargatan där man gick ut i radion och sade att det är så trångt så cykla helst annan väg (cyklister tar tydligen upp mer plats än bilister som inte ombads ta annan väg) eller Friggagatan där man gjorde om gatan till lokalväg istället för genomfartsgata och gav cyklisterna en meter på ena sidan kant i kant med gångbanan som är tänkt att fyllas med uteserveringar?
Du verkar inte särskilt förtjust i cykelbanor. Du vet att cykelbanor faktiskt minskar trängseln på intilliggande körbanor för bilar, va? Inte det man spontant tror, men det är faktiskt så. Så vill du ha minskade utsläpp (eller bara kunna köra bil snabbare själv) så ska du välkomna cykelbanor.
Riktigt patetiskt svar faktiskt.
Det är möjligt att jag kommer i håg fel, men när det klagades på en lösning för cykeltrafiken för nya slussen, försvarades den med att liknande redan finns i Stockholm. Huh? Så att en dålig lösning redan finns är ett tillräckligt skäl för att upprepade den (i st f att få till en som är bra)?! Även med en riktigt usel lösning kan man ju säga att man satsat på cyklisterna …
Cyklar på den platsen dagligen. Det du beskriver är inte det stora problemet i den korsningen, att samsas med bilarna som sak rakt fram är inga större problem (fast jag håller med om att lösningen är kass). Backar man en liten bit från där bilden är tagen så ser man att bilar som ska svänga höger enl. pilen i gatan måste byta fil över cykelfältet som är markerat rakt fram hela vägen. I bilfältet finns farthinder som gör att bilarna kör långsamt medan cykelfältet är fritt, i lätt utförsbacke, som cyklist kommer man ikapp bilarna och hamnar lätt på sidan om dem, i döda vinkeln, när de byter fil åt höger…… Blinkers är ju som bekant ett tillbehör som de som de flesta bilister inte känner till, viket gör att filbytet kommer överraskande för oss på cykel.
Jag cyklar där i princip varannandag. Senast i förra veckan var det en bil som bara körde förbi mig i vänsterfältet och helt ignorerade cykelboxen. Jag har helt slutat använda det där fältet. Kommer det ingen bil behövs det inte och om det kommer en bil är det för farligt.
Sen håller jag med dig att det inte är bra när bilister måste svänga höger över cykelfältet, men det är ju svårare att ta sig runt. Det kommer förmodligen bli bättre när de plockar bort de temporära vägbulorna och bygget av Lugnets Skola är klar. Där är ju cykelfältet just nu helt bortplockat dessutom.
Ja, då blir det bättre. När alla som ska hämta/lämna sina barn på skolan dubbelparkerar i cykelfältet 😉
Jo, det är sant, jag tänkte precis på det när jag passerade där i morse. Då stod det en bil precis där gallren tog slut, parkerad mitt i cykelfältet. Jag har gnällt rätt mycket på just det, bland annat i den här snutten:
http://youtu.be/nydqyWeeFYs
Faktum var att Sjöstans fält är så oerhört fulla med bilar att jag strök en massa klipp därifrån för att inte bara få en ”Sjöstan”-video.
Problemet är tyvärr lite som du säger: ”det är skrivet i sten” och man kan därför inte ändra eftersom den är färdigbyggd. Det är det som är så symptomatiskt för cykelsatsningarna i Sthlm. Man kan inte göra om för det kostar pengar och man planerar utifrån att cykeln kommer i tredje hand.
Hade det varit en bilväg som varit byggd (de blir de dock sällan för där har man ju nrmalt normer och riktlinjer att arbeta efter) på det här sättet och skapat en dålig situation för bilisterna hade man byggt om direkt.
Det är först när jag slipper varmluften från politikerna som jag blir riktigt nöjd. Enkelt att plocka miljöpoäng men desto svårare att göra ngt på riktigt.
Det är det här jag försöker beskriva för min omgivning!
Ofta säger man till mig att man ”..inte kan bygga om hela staden för dig som cyklist!”. Det är inte det det handlar om. När man _ändå_ bygger om en plats kan man sätta sig ner och göra det bästa för _alla parter_. Det är inte roligt för bilförare att få en cyklist ”insmygande” (det är så det upplevs vid sådana här infrastrukturlösningar) från höger.
Nu hade man chansen att frigöra hela paketet med lösningar vi _vet_ fungerar. Lösningar som skapar en trygg (förutsägbar) trafikmiljö för alla trafikanter. Tillbakadragen stopplinje, färgad asfalt, större cykelbox, signaler som hänger i lina istället för en stolpe mitt i vägen med mera.
Istället fick vi frankensteins monster ovan.
Vi som människor har väldigt svårt att tänka ”outside the box”. Det finns faktiskt dom som hävdar att vi inte _kan_ tänka ”outside the box” eftersom vi alltid kommer att handla inom vår kulturella horisont (ex. har vi aldrig sett en cykel kommer vi inte att tänka på cyklar). Här är bilkulturen norm och vi har _väldigt_ svårt att tänka oss något annat än ”det som alltid gjorts förut”.
Jag är därför tacksam att den här bloggen har fått en avsevärd spridning. Där människor kan vidga sin kulturella horisont och se andra lösningar än dom ”som alltid gjorts förut”.
Fortsätt följ upp det här om ni kan. Men nu är den här vägsträckan mer eller mindre (haha!) skriven i sten. Vid ombyggnationer i framtiden hoppas jag att berörda parter har fått nya idéer som kan nyttjas för att skapa en trygg trafikmiljö för _alla_ parter.
Det hade ju varit kul att få reda på vilket ”team” som satt och planerade det här stället. Var Cykelplaneraren ens involverad? Isåfall tror jag vi behöver byta cykelplanerare i Stockholm….