På vår Facebooksida dissade jag häromdagen SvD för de inte problematiserar att 23 km i timmen anses för snabbt för cyklister, samtidigt som 30 km i timmen anses som en rimlig hastighet för bilister när de kör nära små barn. Jag tycker att de båda fordonsslagen mäts med olika måttstockar.
En av våra Facebookläsare, Joakim, påpekar dock mycket rimligt att cykelfälten är mycket smalare än vägar och att 23 km i timmen där är fortare än 30 km i timmen på en bred bilväg. Och det har han ju en rätt stark poäng i.
Jag inser att jag snarare borde fokusera på att det finns en infrastrukturell ”skuld” till pendlingscyklister, när fordon som väger ton har en miljö där de kan köra 30, medan fordon som bara väger några kilo inte kan köra 20. Och att ett rimligt mål är att pendlingscyklister inte ska begränsas till gånghastighet.
SvD ska också ha cred för att de presenterar hur mätningen går till. De påstår ingenting de inte har täckning för.
Precis tvärtom gör Nerikes Allehanda i en artikel från i lördags.Så här skriver de i ingressen:
Antal cyklister som kör mot rött, mot körriktningen och framför allt på trottoarer och gångbanor har ökat enormt de senaste åren.
Det är ett rätt starkt påstående och jag förväntade mig att det handlade om någon större undersökning som gjorts. Men i texten framgår inte hur tidningen vet att antalet regelbrytande cyklister i Örebro ökat ”enormt”, eller vad ”enormt” innebär. Jag skrev därför till tidningen och frågade. Så här såg svaret ut:
Det finns ingen vetenskaplig undersökning.
Däremot har jag själv studerat cyklister dels på Öster; Engelbrektsgatan och Hamnplan i Örebro, dels på Storgatan och Järntorget och även på Väster i Örebro under någon timme morgon och kväll i rusningstrafik flera gånger de senaste åren. Och jämfört år från år.
Det handlar alltså bara om en åsikt, inte fakta. Men det är skrivit i en redaktionell text, inte i till exempel en krönika.
Jag tycker det är oehört problematiskt. Det kan vara så att cykling på trottoarer ökat explosivt senaste åren, men det är inget som tidningen har några faktiska belägg för. Och jag tycker jag ser sånt ofta (jag skulle vilja säga att det ökat enormt 😉 ). Journalister, poliser och trafikforskare som presenterar sina egna åsikter som fakta. Det finns mängder av exempel här på bloggen.
Jag förmodar att det mest är en indikation på att cyklingen håller på att slå igenom och som med alla fenomen som går från nisch till bredd så kommer det finnas en skepsis och rädsla.
Men cykling förtjänar att bedömas utifrån fakta. Är det så att cyklister kör för fort, mot rött och på trottarer så ska det fram och hanteras. Men om det inte är så så är det dags att sluta påstå det.
Konstigt när jag cyklar till min matbutik, så ska man förbi en skola där 30 km/h gäller. Kommer där i 32 km/h med en del bilar som ligger och tutar bakom. Undrar om de vill påpeka att jag cyklar för fort och ska sänka till 30 km/h?
En del bestämmer sig för att köra om på fel sida refugen istället, ofta går det bra, ibland så har de dock möten och får backa tillbaka och använda högertrafik igen.
Jag kontaktade trafikpolis Hjertstrand angående cyklisternas trafikförseelser, men tyvärr registrerar man inte platsen för brotten. Annars hade en sådan sammanställning kunnat utgöra ett gott underlag för planering av åtgärder i cykelinfrastrukturen om det hade visat sig att förseelserna är koncentrerade till vissa platser. Vi som arbetar med trafikplanering i Örebro utgår ifrån att det ska vara lätt att göra rätt i trafikmiljön, och om det är särskilt många trottoarcyklister på till exempel Engelbrektsgatan så är det nog gatan det är fel på, inte trafikanternas huvuden…
En kvinna i Göteborg sa att många cyklar på trottoaren. Jag frågade var. Hon sa överallt, på Avenyn t.ex. I tre dar har jag därför spanat från mitt lunchlokus på Avenyn. Jag såg 295 cyklister men bara 3% cyklade på trottoaren. Retar man sig är det lätt att missa alla som sköter sig. Det kallas konfirmeringsbias. Men som du säger, det finns säkert vissa platser med en utformning som får fler att cykla på trottoaren. Och kanske är det vissa tider när man möter många fler som inte visar hänsyn. Jag vill också mycket gärna veta vilka faktorer som är viktiga.
Det kan också vara så att den här kvinnan inte hade koll på vilka ytor som är trottoar och vilka som är cykelbana. Det är minst lika vanligt skulle jag säga. Inte undra på att man blir irriterad på alla förbaskade cyklister som cyklar på trottoaren om man i själva verket befinner sig på en cykelbana! Just runt avenyn finns det några svårdefinierade ställen som fotgängare har svårt att uppfatta, är min uppfattning.
Nu har de iallafall tagit förstått att cykelbana mellan spårvagn och spårvagnshållplats inte var smart.
Enligt mig så verkar dock många fotgängare tro att avenyn är gågata. Men håller med om att korsningen med vasagatan inte är den bästa. Där såg jag en av cykelpoliserna bötfälla/rapportera en cyklist. Så aldrig riktad vad som hade hänt, men misstänker att cyklisten hade missat högerregeln, eller att man inte har visat med armen innan sväng.
Gäller några som helst regler i den korsningen? Jag har fått för mig att kollektivtrafiken alltid har företräde och att allt annat får förhandla sig fram bäst de kan. Det är så det funkar i praktiken i varje fall…
Spårvagn har enligt reglerna fri väg. Övriga ska lämna företräde mot trafik ifrån höger. Buss (eller cykel) i kollektivtrafikfält som ska rakt fram har företräde mot trafik som ska svänga vänster eller byta fil. Cyklar får endast cykla utifrån cykelbanor när det är fritt. Gående får bara korsa gatan när det är fritt (om de inte går processionståg) eller annars gå med företräde på övergångställe (ej företäde mot spårvagn).
Tur så är trafiken begränsad till spårvagn, buss, cykel och taxi på många av gatorna där. Så det brukar flyta på bra.
Jag förstår varför korsningen ser ut som den gör, men den är ju uppenbart ett resultat av usel planering. Lägst prioritet får det smartaste och stadsvänligaste transportmedlet. Rent ideologiskt tycker jag att man bör designa om för att underlätta cyklisters passage. Kanske kan man tänka sig ljusreglering för cykelbanan med alternativen:
Grönt = fri väg
Släkt = lämna företrädeOch kanske då tumma en aning på spårvagnens absoluta prioritet.